رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷

ابهام در انفجار مهیب شیراز

علت اصلی انفجار شب گذشته شهر شیراز که ۱۲ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی به جا گذاشت، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی این انفجار را سوء قصد و برخی نیز حادثه می‌دانند. معاون استاندار فارس، که شیراز مرکز آن است، در ابتدا این انفجار را سوء قصد خواند، اما رئیس پلیس این شهر امروز (یکشنبه) این مسئله را رد کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از "ابراهیم عزیزی"، فرماندار شیراز، اعلام کرد که شمار تلفات این انفجار، که شب گذشته ساعت ۲۱ به وقت محلی روی داد، به ۱۲ کشته و ۲۰۲ زخمی رسیده است.


انفجار شیراز در یوتوپ

لینک‌های مرتبط در بالاترین

عکس‌های انفجار(1)
عکس‌های انفجار(2)

عکس‌های انفجار(3)

اسامی کامل مصدومان

این انفجار زمانی روی داد که گروه زیادی از زنان و مردان جوان برای گوش کردن به سخنرانی هفتگی "انجوی‌نژاد" در این حسینیه گرد هم ٱمده بودند.

آقای "انجوی‌نژاد" روحانی حسینیه "سیدالشهداء" شهر شیراز است که شنبه هر هفته جلساتی در تببین آراء و عقاید "وهابیت" و "بهائیت" در این حسینیه برگزار می‌کند.

مقامات ایران تاکنون سخنی درباره این‌که گروه خاصی مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است یا خیر، بر زبان نیاورده‌اند. تعدادی از مقامات درخصوص این‌که این انفجار یک سوءقصد بوده است، ابراز تردید کرده‌اند. خبرگزاری فارس اعلام کرد، فرمانده پلیس منطقه فارس هرگونه اقدام برای خرابکاری را منتفی دانسته است. "عباس محتاج" معاون وزیر کشور هم در گفت وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد، مطمئنا این یک حادثه بوده اما علت آن هنوز مشخص نشده است. "علی معیری" فرمانده پلیس استان فارس نیز گفت: "ممکن است این حادثه به خاطر غفلت و وجود مهمات در محل و انفجار ان روی داده باشد."

به‌گزارش خبرگزاری مهر، "محمد نبی رودکی"، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز از دایر بودن نمایشگاه مواد منفجره و مهمات در محل خبر داد که مردم پیش از ورود به حسینیه از آن دیدن می‌کردند. آقای "رودکی" همچنین گفت: "در انتهای این حسینیه یک نمایشگاه دائمی مربوط به دوران دفاع مقدس قرار داشت که در آن ادوات و مهمات جنگی، خمپاره ۸۱ و مهمات جنگی نگهداری می‌شد."

"جابر بانشی" دادستان شیراز نیز به ایسنا گفت: "تحقیق قضایی برای مشخص کردن علت انفجار و احتمال خرابکاری آغاز شده است."

اگر ثابت شود که این انفجار یک سوء قصد بوده است، این نخستین‌بار خواهد بود که در یک شهر مهم غیر‌مرزی چنین اتفاقی روی می‌دهد. شیراز یکی از مراکز مهم گردشگری در ایران بشمار می‌رود.

آخرین سوء قصد بزرگ در ایران در فوریه سال دو هزار و هفت هنگامی روی داد که در حمله نسبت داده شده به شورشیان سنی ۱۳، عضو نیروی پاسداران انقلاب اسلامی در زاهدان واقع در جنوب شرقی ایران جان باختند.

مطالب قبلی زمانه در همین ارتباط:
«مهمات باقی​مانده از نمایشگاه دفاع مقدس؛ عامل انفجار شیراز»

ده کشته و ۱۸۳زخمی در انفجارشیراز

نظرهای خوانندگان

فکر نمی کنید مسئله ی بمب گذاری با گران شدن نان بی ربط نباشد ؟؟ چطور در عرض یک شب نان 2 برابر یا 3 برابر می شود م در همان شب هم بمب گذاری نی شود بدون هیچ مقدمه ای ؟ نان خالی تنها غذای میلیون ها ایرانی گرسنه است که لا اقل شکمشان را سیر می کنند تا از گرسنگی نمیرند خوب 3 برابر شدن نان می توانست مثل زمان شاه کلی شورش و سرو صدا کند حالا که بمب گذاری ( الکی ) شده همه فکر ها سمت این حادثه است و کسی حواسش به نان نیست که گران شد ...نان گران شد ...نان گران شد

-- نان خورده ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

کاشکی که بجای بمب گذاری ووارد اوردن این همه صدمات مالی وجانی عاملان ان به سراغ تصاویرو شمایلی ازمردگان رفته و مردگان درانتظارنوبت به رفتن می رفتند که بشکل مجسمه های گوناگون در فرازجاده ها و ساختمانها درهمه شهرها اویزان اند. سلام بر پیام اور ابراهیم که فقط با یک تبربه نابودی بتها شتابید وبدون ریختن یک قطره خون درسی جاویداان برای بشر گذاشت که از هر گونه عبادت وکرنش وپیروی ازاسامی گوناگون و صنم ها ی خودساخته مزین به شمایل مختلف (عبا وعمامه وعنوان دینی وغیره وغیره) درهرمقطع زمانی بپرهیزند. او تسلیم خداوند یکتا بود و به مکتب و حوضه دینی هم نرفته بود که بفهمد که این بتان چوبی نمی توانستنند معظم باشند ودرتغییراحوال وبهبود وضع عابدان خود کوچکترین نقشی داشته باشند.

-- بدون نام ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

این دفاع مقدس هنوز داره از این ملت قربانی می گیره

-- مهدی ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

سلام بر شهدای عاشورا ی شیراز که درحین خواندن زیارت عاشورا به شهدا پیوستند اللهم اجعل مما تی ممات محمدوال محمد اجرک الله یا صاحب الزمان این مصیبت را به رهبر عزیزمان وخانواده ان عزیزان تسلیت عرض می نما یم

-- محمد رضا عبا س زاده تربت حیدریه (هیت ال یاسن) ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

ببخشید کجا اولین باره یک شهر مهم غیر مرزی بمب گذاری میشه؟؟!!!مگر در مشهد 14 سال پیش در حرم رضوی بمب گذاری نشد و ده ها تن جان باختند!!!؟؟؟

-- بدون نام ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

کاردارودسته ی اطلاعات وسعیداما............استمردم هن که هیچی نمی قهمند

-- بدون نام ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا -- وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا
و مساجد ويژه خداست پس هيچ كس را با خدا مخوانيد . و همين كه بنده خدا برخاست تا او را بخواند چيزى نمانده بود كه بر سر وى فرو افتند (سوره جن ـ ایه های ۱۸ـ۱۹ ) این دو ایه ساده و روشن وبدون احتیاج به تفسیرازقران کریم تکلیف کسانی را که مساجد خدا را به اسامی مختلف نامیده وانها را محل نمایشات واجتماعات گوناگون سیاسی نموده واز انها به مراکز تفرقه در دین استفاده کرده روشن میکند. هیهات که این قبایل از عواقب اعمال خود کوچکترین بیم و هراسی ندارند.



-- بدون نام ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

چرا باید باند بازی این بلاها رو سر جونا بیاره!

فیلم لحظه انفجار از درون حسینیه:
http://uk.youtube.com/watch?v=0LvsuxhHtng

-- محسن ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

قطعا این حادثه در ارتباط با رویارویی حجت الا سلام انجوی نژاد با فرق منحرف است .
همانند دو روحانی مبارزی که اخیرا در اهواز به دست وهابیون به شهادت رسیدند وکسی هم ککش نگزید.
اگر فکری برای جلو گیری از این اقدامات تروریستی نشود باید منتظر حوادثی بدتر از اوایل انقلاب باشیم.
اگر با این گونه حرکت های تروریستی برخورد نشود هیچگونه تفاوتی بین کشور ما وکشور جنگ زده عراق وجود ندارد.
با ماست مالی کردن قضیه هم فقط شائبه ی همکاری دولتیان با تروریست ها قوت می گیرد.

-- حسین زرگران-شوشتر-مسجد مرتضی علی(ع) ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

شما فقط نشسته اید و رد و سانسور می کنید. نظر ما را در بخش «مهمات باقی​مانده از نمایشگاه دفاع مقدس؛ عامل انفجار شیراز»
منتشر نکردید اين بمب امروز سرآغاز بمب گذاریهایی ست که خود جمهوری اسلامی ایران پایه گذار آن است. خوب است مردم تا چند سالی از رفتن به مسجد و حسینه خود داری کنند.

-- بدون نام ، Apr 13, 2008 در ساعت 04:14 PM

من که خودم تو حسینیه بودم اثاری از خمپاره و....ندیدم فقط چند تا کلاه جنگ و قمقمه و چفیه و عکس شهدا بود.حالا مردم و صدا وسیما چی میگن خودمان نباید باور کنیم

-- زهرا از شیراز ، Apr 14, 2008 در ساعت 04:14 PM

وقتی با 54 جوان بهایی در شیراز آن رفتار را می کنند، وقتی در زاهدان پزشکان دولتی دست و پا قطع می کنند، وقتی گوجه کیلویی 2500 تومان است، این همه سرکوب و ارعاب درست است که همه صدا ها را خفه می کند ولی بالاخره از یک جایی می زند بیرون و رهپویان وصال را خیلی سریع به وصال می رساند

-- بدون نام ، Apr 14, 2008 در ساعت 04:14 PM

امروز صبح در روزنامه ها و رادیو بحث سر اين بود که چه کسی باید کشته شدگان حسینیه را شهید بنامد یا ننامد!!! و من فکر کردم که هر کس در اين دین اسلام و از نوع شیعی آن وارد شد فرزند خون شهید و شهادت و مرگ است حالا یا می کشد و یا کشته می شود. اين کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی حسینی دیدن و حسینی بودن همه چیز و حسینی دیدن حسینی و بودن یعنی تشنه خون بودن. هزار و سیصد و اندی سال است امام حسین بی هیچ جسته ای و گریخته ای از این معرکه خون می خواهد و خون می گیرد. و بی خود نیست که با همه ی اندرز و زنهار ها و نصیحتها، حتا نامه برادرش حسن، حسین به جنگ می رود و همگی کشته می شوند و حتا نه یک نفر فراری دارد و نه یک نفر اسیر همگی با هم کشته می شوند. و اين یعنی بن بست سترون محض و خودکشی دسته جمعی بی نطیر تاریخ. و ايران ما دیری ست که در اين دور باطل گیر کرده است، و گیج و مست خون و خون خواهی، خون دهی و خونريزی و حتا خونخواری ست. آیا چه ضربه ای او را از این دایره ی خشونت بیرون خواهد برد؟؟

-- بدون نام ، Apr 14, 2008 در ساعت 04:14 PM

این حادثه حتما بمب گذاری بوده است
من شاهد عینی بودم و در انجا بودم

-- هادی ، Apr 14, 2008 در ساعت 04:14 PM

سلام بر شهداي حسينييه شيراز التماس دعا.

-- بدون نام ، Apr 14, 2008 در ساعت 04:14 PM

من به خانوادههاي داغدار اين مصيبت رو تسلييت ميگم من از صدا و سيما ميخواهم كه
همونطور كه درگيريهاي دارفور و هاييتي و...
رو پخش مي كند خبرها ومشكلات كشور خودمونو هم پخش كنه ماتو ايران مشكلات زيادي رو داريم مثل تورم وگراني وتحريم و...
اميدوارم سانسورهاي خبري رو ديگه توي يران نداشته باشيم.

-- بدون نام ، Apr 14, 2008 در ساعت 04:14 PM

با سلام
آن کسی که آیه قرآن آورده نمی داند که این برنامه ها در یک حسینیه برگزار می شده و نه در یک مسجد !
همچنین شخصی که این طور نوشته
(کاردارودسته ی اطلاعات وسعیداما............استمردم هن که هیچی نمی قهمند)
الحمد لله خودش از بی سوادی رنج می برده و حتی دکمه های کیبرد رایانه را بلد نبوده چه برسد به این که بخواهد درباره این موضوع مهم نظر بدهد .
بالاخره مشخص شد که چه کسانی می خواهند بهره برداری سیاسی کنند .
یک عده مردم بیگناه شهید و مجروح شده اند آن وقت می آیید از بهائیت و افراد بی دین دفاع می کنید .
خدا همه را عاقبت به خیر کند .
با تشکر

-- محسن از شیراز ، Apr 14, 2008 در ساعت 04:14 PM

شک نکنید که این یک حادثه نبوده بلکه بر اثر بمب گذادی انجام شده حالا اگر چیز دیگری از TV شنیدید تعجب نکنید دروغه مثل بقیه حرفاشون می خوان بگن که امنیته ، که نیست
البته یه احتمال دیگه هم داره اینه که در معراج شهدا یک دفعه چندتا پوتین و چفیه و پوکه ی بی خطر بشن بمب
وای وای از این مملکت خر تو خر
سایت رهپویان وصال شیراز
www.rahpouyan.com

-- هادی از شیراز ، Apr 15, 2008 در ساعت 04:14 PM

وقتی شنیدم در حسینیه ای انفجار شده بدون اینکه کوچکترین چیزی راجع به جزئیات قضیه بدانم گفتم کار وهابی هاست. سادگی تا کی. انفجار مشهد کار همین ملعونها بود. تا کی با سانسور باید اعمال وهابی های خبیث را ماست مالی کنیم!!
بمب گذاری در شهرها در زمان جنگ هم کار همینها بود. (افغانی ها و پاکستانی های وهابی نفوذی) اینها به جز بمب گداری در اماکن مقدس شیعه کار دیگری بلد نیستند. حتی با اسرائیل هم مشکلی ندارند.

-- مسلمان ، Apr 15, 2008 در ساعت 04:14 PM

وقتی شنیدم در حسینیه ای انفجار شده بدون اینکه کوچکترین چیزی راجع به جزئیات قضیه بدانم گفتم کار وهابیهاست. سادگی تا کی. انفجار مشهد کار همین ملعونها بود. تا کی با سانسور باید اعمال وهابی های خبیث را ماست مالی کنیم!!
بمب گذاری در شهرها در زمان جنگ هم کار همینها بود. (افغانی ها و پاکستانی های وهابی نفوذی) اینها به جز بمب گداری در اماکن مقدس شیعه کار دیگری بلد نیستند. حتی با اسرائیل هم مشکلی ندارند.

-- مسلمان ، Apr 15, 2008 در ساعت 04:14 PM

لطفاانفجار در حسینه را نشان دهید

-- ابوالفضل ناطقی ، Apr 15, 2008 در ساعت 04:14 PM

ای بابا، اینا همش کار خود حکومته...
عجب بلدن ملت رو سردرگم کنن...

-- مرتضی ، Apr 15, 2008 در ساعت 04:14 PM

بهائی برای صلح جان میدهد جان نمی گیرد

-- امیر ، Apr 15, 2008 در ساعت 04:14 PM

خدا ستیزگان را خدا داند و بس

-- بدون نام ، Apr 16, 2008 در ساعت 04:14 PM

با نهایت تاسف از بروز این واقعه باید بگویم که
عملکرد دولت و صدا و سیما در این خصوص شرم آور و حیرت انگیز است.
به آنها می گویم بروید از رهبر عزیزمان یاد بگیرید که با شنیدن خبر این حادثه پیام تسلیت میدهد. نه این که مثل شما در قبال کشته و زخمی شدن افرادی متدین اینگونه سکوت کند

-- صفا ، Apr 16, 2008 در ساعت 04:14 PM

واقعا عملكرد صدا و سبما در اين واقعه تاسف آور است. ديگه تا چقدر سانسور؟

-- محمد ، Apr 17, 2008 در ساعت 04:14 PM

صبا جان
بابا تو نمیدونی که صدا سیما زیر نظر اقا خامنه ای هستش

-- بدون نام ، Apr 17, 2008 در ساعت 04:14 PM

آقا جان صد در صد بمب بوده حالا هر کی هر چی می خواد بگه. راستی تو کی هستی که داری برای مملکت ما دل می سوزونی؟ ما خودمون می دونیم چیکار کنیم. !

-- ابوذر از شیراز ، Apr 22, 2008 در ساعت 04:14 PM