رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۶

پیکر بی نظیر بوتو در کنار مقبره پدرش دفن شد


لحظه انفجار خودروی حامل بی نظیر بوتو

پیکر بی نظیر بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان که روز گذشته در راولپندی ترور شد، ساعاتی پیش در کنار مقبره پدرش در میان اندوه و تاثر دهها هزار نفر از شرکت کنندگان در این مراسم، دفن شد.

دهها هزار نفر در خاکسپاری بی نظیر بوتو شرکت کردند. عزاداران جنازه بی نظیر بوتو را در حالی که در پرچم حزب مردم پاکستان پیچیده شده بود، به آرامگاه خانوادگی شان بردند و در کنار مقبره ذوالفقار علی بوتو، پدرش، دفن کردند. در این مراسم که در روستای قاری خدابخش از توابع لارکانه، زادگاه خانواده بوتو برگزار شده بود، آصف علی زرداری همسر بی نظیر بوتو ، بخت آور و آصفه، دو دختر و بیلوال پسر بی نظیر شرکت داشتند و بر مقبره مادرشان گلبرگ های گل سرخ ریختند. آصف علی زرداری امروز از امارات وارد پاکستان شد.

بی‌نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان روز پنجشنبه ششم دی ماه (27 دسامبر) در یک حمله انتحاری پس از خروج از یک اجتماع انتخاباتی در راولپندی هدف تیراندازی قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان در ساعت هجده به وقت محلی کشته شد. مهاجم پس از تیراندازی به وی بمب همراه خود را نیز منفجر کرد که به مرگ حداقل 28 نفردیگر منجر شد.

به دنبال اعلام خبر مرگ وی توسط مقامات پاکستانی در این کشور وضعیت فوق العاده و آماده باش کامل برقرار شد، پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و اسلام گرایان افراطی را متهم به این ترور کرد. وی از مردم پاکستان درخواست کرد تا آرامش خود را حفظ کنند و مانع از برآورده شدن توطئه دشمنان پاکستان شوند. رئیس جمهور پاکستان خود نیز چند بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته بود که همه این حملات به اسلام گرایان افراطی نسبت داده شده است.

به دنبال کشته شدن رهبر حزب مردم پاکستان، شورش و اغتشاش تمامی شهرهای پاکستان را دربرگرفت و زدوخورد میان هواداران این حزب با پلیس آغاز شد، در این درگیریهای گسترده که برخی گزارشها حاکی از کشته و زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان در آن است، به صدها خودرو و اماکن دولتی و عمومی خسارت وارد آمد.
طرفداران حزب مردم پاکستان معتقدند که اگر هم دولت مشرف در ترور وی دخالت نداشته است، آشکارا از اتخاذ تدابیر امنیتی لازم در این زمینه سرباز زده است.


شورش و درگیریهای گسترده ای پاکستان را فراگرفته است

نوازشریف، رهبر حزب مسلم لیگ، رقیب انتخاباتی بی نظیربوتو که ساعاتی پس از ترور بی نظیر بوتو در بیمارستان عمومی راولپندی که پیکر بوتو به آنجا انتقال داده شده بود، حضور یافت و ضمن ابراز تاثر شدید از مرگ وی اعلام کرد که حزب وی در اعتراض به کاستی صورت گرفته در محافظت از جان بوتو، انتخابات هشتم ژانویه مجلس ملی این کشور را تحریم خواهد کرد و خواستار استعفای مشرف است.

پرویز مشرف در پیام خود همچنین به وجود یک خطای امنیتی جدی در محافظت از جان رهبر اپوزیسیون پاکستان معترف شده بود.

طرفداران نواز شریف نیز در صبح همان روز در نزدیکی همان شهری که بوتو ترور شد مورد حمله تروریستی قرار گرفته بودند که به مرگ چهار نفر انجامیده است.

درحالی که حدس و گمان ها در باره عوامل ترور رهبر حزب مردم پاکستان ادامه دارد، رسانه های پاکستانی خبر از دخالت القاعده در این ترور داده اند، گفته می شود القاعده همچنین ضمن تماس با برخی دیگر از خبرگزاریهای بین المللی مسئولیت این ترور را برعهده گرفته است.

بی نظیر بوتو در طول سالهای گذشته بارها از سوی اسلام گرایان افراطی مورد تهدید قرار گرفته بود و پیش از ورود به پاکستان نیز به وی هشدار داده بودند که در صورت بازگشت به پاکستان به قتل خواهد رسید.


تابوت بی نظیر بوتو به آرامگاه خانوادگی ش انتقال می یابد

در روز ورود وی به پاکستان در هجدهم اکتبر، در مراسم استقبال از وی در شهر کراچی نیز دو حمله انتحاری به کاروان حامل وی، بیش از 130 کشته برجای گذاشت.

اما بی نظیر بوتو گفته بود که از این تهدیدات نمی هراسد و برای پیشبرد دمکراسی و برابری برای مردم پاکستان به فعالیت سیاسی خود ادامه خواهد داد.

درحالی که در پاکستان سه روز عزای ملی اعلام شده است، همچنان سرنوشت انتخابات هشتم ژانویه در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بی نظیر بوتو پس از سالها تبعید خودخواسته در دبی، دو ماه پیش برای شرکت در این انتخابات با توافقی با پرویز مشرف مبنی بر تقسیم قدرت و عفو، وارد کشورش شده بود و بسیاری از ناظران معتقد بودند که این بار نیز حزب چپ میانه مردم پاکستان اکثریت کرسی های این مجلس را از آن خود خواهد کرد و بی نظیر بوتو برای سومین بار به نخست وزیری خواهد رسید.

بسیاری از رهبران کشورهای جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، روسیه، ایتالیا، فرانسه، چین، افغانستان وهند به شدت این ترور را محکوم کرده و نسبت به آینده دمکراسی در پاکستان ابراز نگرانی کرده اند. دبیرکل سازمان ملل نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی با محکومیت این ترور، خواستار برگزاری انتخابات در این کشور شد.


بی نظیر بوتو، رهبر اپوزیسیون پاکستان که در 54 سالگی کشته شد

ساعاتی پس از ترور رهبر اپوزیسیون پاکستان، شورای امنیت سازمان ملل جلسه ای اضطراری تشکیل داد و ضمن بررسی وضعیت پاکستان در بیانیه ای این ترور را به شدت محکوم و خواستار پیگیرد عوامل آن شد.

حوالی ظهر امروز به وقت محلی، تابوت چوبی بی نطیر بوتو در حالی که با پرچم حزب مردم پاکستان پوشیده شده بود به روستای گرهی خدابخش در ایالت سند پاکستان منتقل شد و پس از برگزاری مراسم مذهبی، در کنار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شده بود. بی نظیر بوتو، چهارمین فرد خانواده است که در راه آرمانهای سیاسی خود کشته شده است.

در همین حال در اغلب شهرهای پاکستان، تظاهرات و درگیری بین طرفداران حزب مردم پاکستان و پلیس ادامه دارد و تظاهرکنندگان شعار می دهند: "بی نظیر زنده است."

به دنبال انتشار خبر ترور بوتو در پاکستان، بازار سهام دچار آشفتگی شد و قیمت نفت به مرز هر بشکه 98 دلار رسیده است.

مطالب مرتبط:
وقایع نگاری زندگی بی نظیر بوتو

بی نظیر بوتو کشته شد

نظرهای خوانندگان

عدم بررسی کارشناسی مسایل و تصمیم گیریهای یک شبه همیشه در کشور باعث بروز تنش میشود.
در سطح کشور بسیاری از کسب و کارها از جمله مراکز تفریحی بر اساس فروش قلیان راه اندازی شده اند.حالا تکلیف چیست!پیدا کنید پرتقال فروش را!

-- بدون نام ، Dec 30, 2007 در ساعت 11:56 PM

salamaiye ensanha barayeshoon hich mohem nist fagat nemikhan mardom pishe ham bashando sohbat konan ba inhal ke begasde khair naboode baz ham khoob ast

-- bande ، Jan 2, 2008 در ساعت 11:56 PM

اول بايد چاه را كند بعد منار رادزديد اكثر ما ايرانيها اول يك دستگاه جديد را خوب بهم ميريزيم بعد كاتالوگ آنرا ميخوانيم

-- ستار رزاقي ، Jan 3, 2008 در ساعت 11:56 PM

be ravand aakhond beshavand

-- بدون نام ، Jan 4, 2008 در ساعت 11:56 PM