رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۶

"عاملان ترور میکونوس آزاد شدند"

بر اساس خبرهای تایید نشده عاملان ترور میکونوس آزاد شده اند.

در حالی که رسانه های آلمانی خبر از آزادی کاظم دارابی و عباس رایل به مناسبت کریسمس می دهند، شهره بدیعی همسر نوری دهکردی که در جریان ترور کشته شد می گوید احتمال دارد این افراد هم اکنون آزاد شده باشند: «برخی از خبرنگاران آلمانی به من اطلاع داده اند که این دو نفر را حتی زودتر از 8 دسامبر آزاد کرده اند تا بعد خبر آن را منتشر کنند.»

دادستان کل آلمان در ماه اکتبر اعلام کرده بود که کاظم دارابی پس از ۱۵ سال از زندان آزد خواهد شد. او به جرم مشارکت در ترور در زندان به سر می‌برد.

وکلای دادگاه میکونوس اعلام کرده اند که آزادی این دو نفر بر اساس معامله ای بین ایران و آلمان صورت می گیرد و با آن مخالفت کرده اند. بر اساس حکم دادگاه کاظم دارابی نمی توانسته است تا قبل از 25 سال از عفو برخوردار شود.

خانم دهکردی در گفتگو با رادیو زمانه از اینکه این افراد بدون آنکه اظهار پشیمانی کنند یا از خاتواده های قربانیان عذرخواهی کنند آزاد شده باشند اظهار شگفتی کرد.

خانم دهکردی می گوید حدود یک ماه پیش دختر و مادر رون آراد خلبان اسرائیلی به آلمان آمدند و خواسته بودند که اگر قرار است این افراد را آزاد کنید دست کم اخباری در مورد آراد از مقامات ایرانی بگیرید.

خانواده بدیعی در جولای 2007 با صدور بیانیه ای که بیش از 200 نفر شخصیت ایرانی و آلمانی آن را امضا کردند اعتراض خود را به اخبار آزادی عاملان ترور اعلام کرده اند.

در این بیانیه آمده است: «رژیم جمهوری اسلامی از زمان دستگیری کاظم دارابی و عباس رایل و به خصوص پس از اعلام حکم دادگاه میکونوس در 10 آپریل 1997، تلاش های بسیاری کرد تا کاظم دارابی را به هر طریقی با یک زندانی غربی در ایران معاوضه کند.» به گفته این بیانیه، پیشنهادات ایران در این زمینه از جمله شامل کمک به پژوهش در مورد وضعیت "رون آراد" خلبان مفقود اسرائیلی بوده است.

در عین حال محافل سیاسی و مطبوعاتی گمان می برند که دستگیری هلموت هوفر آلمانی هم در پاسخ به دادگاه میکونس صورت گرفته است. او چندی پس از اعلام حکم دادگاه، به جرم رابطه‌ نامشروع با یک زن ایرانی بازداشت شد ولی با وجود اینکه به مرگ محکوم شده بود در دسامبر 1999 آزادشد.

دستگیری و بازداشت 16 ماهه "رونالد کلاین" دیگر شهروند آلمانی که در آب های ساحلی ایران دستگیر شد نیز در همین زمینه تفسیر شده است. چنانکه اشپیگل مدعی شد که دولت ایران کلاین را در اسارت نگه داشت به این امید که او را با دارابی معاوضه کند.

در جریان حمله به رستوران ایرانی میکونوس در شامگاه 17 سپتامبر 1992 چند مرد مسلح به مخالفان جمهوری اسلامی ایران حمله کردند و چهار تن از آنان را به قتل رساندند. سه تن از قربانیان، دکتر صادق شرفکندی، همایون اردلان و فتاح عبدلی، از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران بودند که برای شرکت در نشست بین‌المللی سوسیالیست‌ها در برلین به‌سر می‌بردند. نفر چهارم، نوری دهکردی، یکی از فعالان سیاسی برلین بود که سران حزب دموکرات را در این نشست به عنوان مترجم همراهی می‌کرد.

رسیدگی به "پروند‌ه‌ی میکونوس" 5 سال طول کشید و در پایان، دادگاه کاظم دارابی و سه لبنانی به نام عباس رایل، یوسف امین و محمد عطریس را به عنوان عاملان این جنایت محکوم کرد. دادگاه برلین همچنین شماری از رهبران بلندپایه جمهوری اسلامی را به عنوان آمران این فاجعه مجرم شناخت.


دادگاه رسیدگی به ترور در برلین که "دادگاه میکونوس" نام گرفته بود، علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات ایران را طراح و فرمانده اصلی این ترور شناخت و حکم جلب بین‌المللی او را صادر کرد.



اعلام احکام این دادگاه به تیره شدن روابط ایران و آلمان و همچنین ایران و اتحادیه اروپا انجامید.

دولت آلمان می‌گوید موضوع آزادی زودهنگام کاظم دارابی و عباس رایل یک مساله قضایی است و معامله ای در کار نبوده است.


نظرهای خوانندگان

سلام.اولا که بسیار خوشحالم که دارابی آزاد میشود.دوما اینکه این اوپوزیسون نادان هنوز بعد از بیست و نه سال نفهمیده که با کشور بزرگی مثل ایران که هم پول دارد و هم اعتبار نمیتواند در بیافتد!!! این همه هاگیر و واگیر سر میکونوس آخرش هم همه آزاد شدند!!! وقتی زورتون به کسی نمیرسه بهتره ساکت بشینین و نظاره کنید و بچه های خوبی باشین.آفرین

-- آشنا ، Dec 10, 2007 در ساعت 10:59 PM

آخه آزاد كردن تروريست و آدمكش متحجر و بنيادگرا چه معنايي ميدهد براي دولتمردان متمدن آلمان متاسفم

-- رضا ، Dec 10, 2007 در ساعت 10:59 PM

هي آشنا حالا تو اينقدر كفگير ارباباتو تو سرت نكوب!! هم تو ميدوني و هم اربابت كه چند وقت ديگه بايد دنبال سوراخ موش بگردين!! آره ما بچه هاى خوبى هستيم ولى خوب حق وحساب هم حاليمونه! يه كم صبر داشته باش حقتونو ميخواهيم بذاريم كف دستتون بفرستيمتون اون دنيا ..!! اتفاقآ منم خوشحالم كاظم خان داره مياد از زندان بيرون. چون در بيرونه كه ميشه حق ايشونم گذاشت كف دستش!! يه كم صبر داشته باشين! باشه؟ آفرين آغا پسرهاى خوب و نازنازى!!

-- افشين ، Dec 10, 2007 در ساعت 10:59 PM

آشنای عزیز! زیاد نگران نباش! شماها هم همتون میرید پیش سعیدامامی!!! شماها که گردنتون از هیتلر و صدام کلفت تر نیست! ..!!!

-- احمد ، Dec 10, 2007 در ساعت 10:59 PM

این حاکمین خونخوار با این نظام پوسیده بزودی توسط مردم نابود خواهند شد.زیاد نگران ازادی این و اون جنایتکار نباشید

-- مریم ، Dec 10, 2007 در ساعت 10:59 PM

مگر همین رادیو زمانه مخالف رژیم اسلامی جنایتکار هست که میخواهد از مردم نظر خواهی کند. کافی است چه رزیم چه دولت های غربی سر کیسه را برای این رادیو ها شل کنند تا دارابی که هیچ، لاجوردی هم از قبرش آزاد شود و تبریه

-- زهره ، Dec 10, 2007 در ساعت 10:59 PM

سلام.البته نباید این محل نظر را مبدل به رینگ بوکس کرد.اما قابل توجه دوستانی که از نظر من ناراحت شدن. خیلی خوشحال میشوم وقتی میبینم که زود عصبانی میشوید و به قول بچه ها میسوزید.الان دقیقا بیست و نه سال است که از این قد قد های شما میشنویم و به آن میخندیم.بابا کمی به خود بیایین جرج بوش هم فهمید که با ج.ا ایران نمیتونه در بیافته اونوقف شما بچه های خوب و نازنین و با ادب از این حرفا میزنین.شما که همواره واژه های دمکراسی را قرقره میکنید باید به نظر عموم مردم که همین ج.ا.ایران است احترام بگذارید که نمیگذارید

-- آشنا ، Dec 11, 2007 در ساعت 10:59 PM

عجبا عجبا ! چقدر راحت عدالت قرباني تجارت مي‌شود و صدايي در نمياد ...........
والله اگر از اين همه خون به ناحق ريخته توسط رژيم آسمان بر زمين بيايد تعجبي نيست !
عجب صبري خدا دارد و مردم سربزير ايران......... ؟!!!!!!!!!!!!!!!

-- قلندر ، Dec 11, 2007 در ساعت 10:59 PM

khak bar sare dolate alman

-- royal ، Dec 11, 2007 در ساعت 10:59 PM

مهم نیست که‌ چه‌ کسی زندانی بوده‌ و آزاد شده‌.آزادی او دلیل بر برائتایشان نیست.ولی باز این نیرو محرکه‌های این ترور بودند که‌ تاوان سمبولیک پس دادند.و بدیهیست میشود با پولهای بر باد آورده‌ کارهای خرد این چنینی کرد ولی ذ‌هنیت تاریخی جهانی و ملتی را چگونه‌ میشود تغیر داد.ترور میکونوس ترور همزیستی و ندای برادری بود .که‌ همه‌ ایرانیان و تاریخ مشترک این میهن کهن مقصر است.اندیشه‌ای و ایدئولوژی نهادینه‌ شده‌ای میکونوس را خلق کرد نه‌ دارابی ناتوانی که‌ خود نیز قربانی ترور است

-- کسئ ، Dec 12, 2007 در ساعت 10:59 PM

به قول دوست عزيزمان اينكه دارابي آزاد شده يا نشده اصلاً مهم نيست . چون دارابي هم مثل امثال امامي فقط يك مهره بوده و هست . مهم اينه كه دست خيلي هاي ديگه در اين ماجرا رو شد و سران سياسي و مذهبي يك كشور لقب زيباي "تروريست" گرفتند حالا چه فرقي ميكنه كاظمك در زندان باشه يا نباشه!!

-- شهرام ، Dec 13, 2007 در ساعت 10:59 PM