رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۶

دستگیری ۵۰ روزنامه‌نگار ایرانی در سال ۸۵

«سال ۱۳۸۶ در حالی آغاز شده است که دست‌کم هفت روزنامه‌نگار ایرانی همچنان در زندان‌ها هستند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با اعلام این موضوع، از علی فرحبخش، منصور تیفوری، عدنان حسن‌پور، کاوه جوانمرد، کیا جهانی، آسو صالح و محمدباقر عباسی سملی به عنوان روزنامه‌نگارانی که نوروز ۸۶ را در زندان سر کرده‌اند، نام برد.

این انجمن در گزارشی از وضعیت روزنامه‌نگاری ایران در سال گذشته، نوشت :«آمار روزنامه‌نگارانی که توسط نهادهای حکومتی دستگير و از چند روز تا چند ماه در بازداشت موقت و زندان به سر بردند دست کم ۵۰ تن بوده است.»

در گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نام ۵۰ روزنامه‌نگار دستگیر شده و شهر محل زندگی آنان آمده و همچنین از بازداشت و بازجویی ده‌ها روزنامه‌نگار ایرانی انتقاد شده است.

بازجویی‌ها در فرودگاه

بنابر این گزارش، غیر از ۵۰ روزنامه‌نگار دستگیر شده در سال گذشته، بسياری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیز احضار و بازجويی شده‌اند. انجمن صنفی به سه مورد بازجویی‌ روزنامه‌نگاران در سال گذشته اشاره کرده و گفته‌ است که «مشهورترين مورد آن، بازجويی ۲۱ خبرنگار عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در بازگشت از سفر آموزشی به هلند بود.»

بر اساس این گزارش، در جريان چاپ کاريکاتور در روزنامه ایران جمعه نیز بیش از ۱۲ روزنامه‌نگار در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان دستگیر شدند که به گفته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، بیشتر دستگیری‌ها "همراه با ضرب و شتم" و در چند مورد زندانی‌شدن روزنامه‌نگاران بوده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران از بازجویی ۱۳ روزنامه‌نگار زن در فرودگاه بین‌المللی امام به عنوان سومین مورد بازجویی‌های جمعی روزنامه‌نگاران نام برد: «اين گروه از زنان روزنامه‌نگار که عازم کارگاه آموزشی در دهلی نو بودند، توسط ماموران وزارت اطلاعات ممنوع الخروج شده و ۱۰ تن از آنان بعد از بازجويی آزاد ولی سه نفر بازداشت و سپس آزاد شدند.»

اتهام‌های جاسوسی

در گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تأکید شده است که سال گذشته، روزنامه‌نگاران اصول گرا و وابسته به جناح حاکم در ايران به دليل اختلافات درون گروهی به جاسوسی متهم و در مواردی برای چند روز روانه زندان شدند.

سردبير و دبير سرويس سياسی خبرگزاری ايران نيوز و سردبير سايت بازتاب از روزنامه‌نگارانی بودند که به گفته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به دليل اختلافات و رقابت‌های داخلی جناح حاکم بر ايران بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند.

این انجمن در گزارش وضعیت روزنامه‌نگاران در سال ۸۶ تأکید کرد: «با آغاز به کار دولت آقای محمود احمدی‌نژاد در ايران، از سال ۸۴ بارديگر هيئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی به عنوان متولی سرکوب و توقيف مطبوعات فعاليتش را تشديد کرد.»

براساس این گزارش، مرکز ثقل توقيف و لغو امتياز مطبوعات که تا قبل از دوم خرداد ۷۶ هيئت نظارت بر مطبوعات بود، در دولت محمد خاتمی به قوه قضاييه منتقل شد. اما در دو سال اخیر بار دیگر، هیئت نظارت بر مطبوعات به مرکز اصلی برخورد با مطبوعات تبدیل شده است. همان‌طور که رفع توقیف از روزنامه‌های شرق، سیاست روز، ایران [هم میهن و آسیا] در سال گذشته از سوی قوه قضاییه بوده است.

----------------------------

مطالب مرتبط:
گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران از سال گذشته
بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و گزارشگران بدون مرز درباره توقیف نشریات
نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضع مطبوعات در ایران
فرصت دو ماهه برای ثبت پایگاه‌های اینترنتی در ایران
پاسخ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به سخنان وزير ارشاد درباره سفر به هلند

نظرهای خوانندگان

بابا اینا باید به چه زبونی بگن که روزنامه نگار نمیخوان؟ چرا ما نمیفهمیم؟

-- سمانه ، Mar 27, 2007 در ساعت 04:05 PM

با درود
اينان با هرچه كه با فكر وانديشه وقلم سروكاردارد مخالفن........

-- مهرو ، Mar 28, 2007 در ساعت 04:05 PM

پدرجان،
1- حکومت توتاليتر صرفاً دستگاه تبليغاتی خود را برمی تابد.
2- روش پوپوليستی حکومت توتاليتر، تحمل جريان آزاد اطلاعات را ندارد.

-- زوربای یونانی ، Mar 30, 2007 در ساعت 04:05 PM

درود
آزادی در ایران آزاد رو به نابودی است و آزادی قلم و اندیشه نیاز به انقلابی مردمی دارد.
بپا خیزیم برای کمک به بشریت.
بدرود

-- ميثم ، Jul 31, 2007 در ساعت 04:05 PM

همه جای دنیا تغییر فکر،ساختار ،رویه ،زمان می خواهد محرومییت می خواهد.در اروپا هم هزینه داده شد تا الان به مردم سالاری نسبی رسیده اند
ما الان تازه داریم شروع می کنیم ایا شمابراحتی افکار پدر یا مادرتان را که از ژنتیک انها هستید می توانید عوض کنید بعد چطور انتظار دارید خیلی چیزها عوض شوند .
عزیز من راهش این است مردم باید دانائی را جایگزین جهل کنند تا اصلاحات از پائین انجام شود

-- بدون نام ، Aug 1, 2007 در ساعت 04:05 PM