رادیو زمانه > خارج از سیاست > شبکه ایکس > شبکه ایکس به کجا برود؟ (همهپرسی ابراهیم نبوی) | ||
شبکه ایکس به کجا برود؟ (همهپرسی ابراهیم نبوی)سیدابراهیم نبویnabavi@radiozamaneh.comدیروز میخواستم برنامه شبکه ایکس را ضبط کنم، به این فکر میکردم که میتوانم خبرهای هفته را با اجرای غلو کار کنم، داشتم فکر میکردم که میتوانم خبرهای تخیلی کار کنم، داشتم فکر میکردم میتوانم پارادوکسها را بهصورت یک برنامه تصویری یا صدا کار کنم؟ داشتم فکر میکردم میتوانم گزارشهای هفتگی کار کنم.... کلی فکر داشتم که فقط در یک چیز مشترک بود، نمیدانستم چه باید بکنم؟ ویدیوی این برنامه را میتوانید اینجا ببینید چیزی که برایم معلوم بود این بود که کار قبلی را نمیخواهم تکرار کنم، راستش را بخواهید از بازی کردن جلوی دوربین خودم هم خوشم نمیآید. و مهمتر از همه اینکه توضیح یک موضوع برایم دشوار است، اینکه اصولاً تلویزیون رسانهای سبکتر از رسانه نوشتاری است. همانطور که روزنامه یک لایه سبکتر از کتاب است. طبیعی است وقتی بینندهای با چهرهای طنزنویس سر و کار دارد که آثارش را دوست دارد، مثلاً، همیشه احساس میکند که نوشتههای او سنگینتر، هوشمندانهتر، عمیقتر و بهتر از کار تلویزیونی اوست. وقتی تصمیم گرفتیم شبکه ایکس را شروع کنیم، کلی فکرها داشتم و دارم. اول اینکه نمیدانم خودم باید بازی کنم یا نه؟ نظر شما چیست؟ اگر مخالفید چرا نمیگویید؟ و اگر دوست دارید کارم را خودم بازی کنم چرا نظر نمیدهید؟ خودم هنوز نمیدانم باید نویسنده برنامه باشم، یا مجری برنامه رادیویی باشم و برنامه تلویزیونی را بسپارم به یک بازیگر دیگر؟ نمی دانم باید خودم جلوی دوربین بنشینم یا اینکه یک شخصیت درست کنم؟ شخصیتی مثل علاصغر، علاکبر، حسنی، اعترافکنندگان گرفتار، یا هر شخصیت دیگری. نمی دانم کدامش درست است. از شما می خواهم نظرتان را بگوئید: میخواهید من نویسنده باشم و برنامهام را بازیگری دیگر اجرا کند؟ از شما میخواهم به من نظر بدهید، بگویید کدام را بیشتر دوست دارید. شوخی نمیکنم. اگر نظرتان برایم مهم نبود که نمیپرسیدم. نظرتان را به عنوان کامنت بگویید یا به عنوان ای ـ میل برایم بفرستید. ebrahim.nabavi@gmail.com سه پیشنهاد در ذهن دارم، اول اینکه فکر میکنم گزارش طنز را به عنوان یکی از انواع برنامه شبکه ایکس مورد نظر قرار بدهم و گزارشی از مساله روز برایتان بگویم. در برنامههای گذشته چندین گزارش از برنامه ما شنیدید: گزارش «کردان گیت» یا گزارش «آیا اوباما ایرانی است؟» یا گزارش «کنفرانس غیرمتعهدها در تهران» و گزارشاتی از این دست. خوشبختانه یا بدبختانه مسوولان محترم کشور هر هفته برای ما موضوعی را میسازند تا بتوانیم گزارشی از آن عرضه کنیم. دوم، اینکه فرض میکنیم در آن روز تابستان سال ۳۲مصدق و شاه با هم دعوا نکرده بودند و مصدق نخستوزیر میماند، و بعد از یک دوره نسبتا طولانی بهتدریج یا در جریان انقلاب یک جمهوری درست و حسابی در کشور ما ایجاد میشد، طبیعی است که با این فرض خبرهای ما چیزی میشد جز آنچه میشنویم. قبلا در یکی از برنامهها چنین کار خبری را کار کردیم. در برنامه ۶۹ از این ستون نمونه چنین کاری را میبینید. در حقیقت برخلاف نظر کسانی که میگویند اگر در تاریخ بی معنی است، ما تاریخ را با اگر روایت میکنیم. اگر انقلاب نشده بود و اگر ایران همان بود که بعضی از ماها دوست داریم باشد... سوم، اینکه خبرهای هفته را بسپارم به غلو، البته به غلو و نه به کیارش. غلو با همان نوع نگاهش خبرها را انتخاب کند، متن آن را تنظیم کند، آن را اجرا کند و گاهی اوقات عکسهایی را هم که دوست دارد به جای عکسهای اخبار برایتان نشان بدهد. با این شیوه ما میتوانیم سه برنامه رادیویی پنج تا هشت دقیقهای با این شکل و دو برنامه تلویزیونی با انتخابی از این قالبها داشته باشیم. لطفا نظرتان را در مورد این سه فرم بگویید، من سعی میکنم نمونههای آنها را هم به صورت متن یا صدا یا تصویر برایتان بگذارم تا انتخاب کنید. انتقاداتی که دوستان در اولین برنامه شبکه ایکس کردند، در حقیقت ما را به فکر بیشتری واداشت، طبیعتا دوست ندارم برنامهی بسازم که دوستدارانش کمتر از منتقدینش باشند. تا بهحال در تجربه کاریام در جلب توجه مخاطب موفق بودهام، مطمئنا اگر به این نتیجه برسم که نمیتوانم موفق شوم این کار را رها میکنم. از شما می خواهم پیشنهاداتتان را به ما بدهید، آیا با این سه فرم موافقید؟ آیا فقط با یک یا دو فرم موافقید؟ یا اصلا پیشنهاد و نمونه جدیدی در ذهن دارید؟ اگر برنامه جالبی برای پیشنهاد دارید، حتی اگر حدس میزنید ما نتوانیم آن را بسازیم برایمان پیشنهاد آن را بهصورت لینک بفرستید، شاید توانستیم. از دوستانم در رادیو زمانه، یعنی تماشاگران برنامهها و شنوندگان و خوانندگان برنامهها میخواهم که نظرتان را برایم بصورت کامنت بگذارید یا برایم ای ـ میل کنید. تا هفته آینده وقت دارم تصمیم درست را بگیرم، البته با کمک شما. |
نظرهای خوانندگان
هزار تا کاراکتر دیگر بیایند و بروند هیچ کس عل عل اصلگر نمیشه....عل اصگر جان کجائی؟
-- یک خواننده ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMba salam be agaye nabavi aziz,
-- a_b ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMkhily mamnon ke baraye nazare mokhatabeton ehteram gaelid,
barye man shoma be nevisandeh hastid, nevisandeye khobe tanz,man fekr mikonam agar shoma benevisid yeki ejra konad behtar ast.
ba ehteram
با سلام و امیدشادی دوست قدیمیم که مرا نمی شناسد! بنده همدانشگاهی شما البته 3 سال پایینتر بوده ام.با ماهنامه ی گل آقا وکلک وروزنامه ی مرحوم شرق همکاری داشتم و بی تعارف و مداهنه همواره یکی از الگو هایم در طنز نویسی شما بوده اید. از آنچا که کار هر بز نیست خرمن کوفتن ! ( دور از چان!) شما فقط بنویس که هنوز خوب مینویسی. با توچه به اینکه در اینچا برای جاپ و انتشار آثارم بسیار محدود شده ام و خوشبختانه یا متاسفانه! برنامه های شما را همیشه دوست داشته ام بسیار مشتاقم که قصه های طنزم را که کاملا قابلیت نمایشی شدن بصورت رادیو یی و ویدیویی را دارند برایتان بفرستم. کافیست یک کلمه بفرمایید: «فرست»یا همان: «یوللا» همشهری!
-- بدون نام ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMخداحافظ فرزاد علیزاده منصوری
آقای نبوی عزیز اگر تونستی تماسی با من بگیر طرحی برای این شبکه xتون دارم شاید کارآمدتر بشه!
-- jahangir ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMwww.jahangir.de
من از اخبار با صدا و تصویر خود شما خیلی راضی بودم
40 سال بعد هم بعضی قسمت هاش خیلی با حال بود
با غلو زیاد حال نمی کردم
گزارش ها هم به نظرم ایده ی خوبی هست ولی باید بهتر از اون چتدتایی که قبلاً داشتید در بیارین
در ضمن زودتر فایل ها رو برای دانلود بزارین چون من و خیلی ها تو ایران مجبوریم تا دانلود کنیم و بعدش نگاه کنیم
ممنون
-- hossein ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMمثل همیشه موفق باشید
az inke be mokhatab ehteram mizarid,binahaiat mamnonam
-- azhi ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMharkari ke mikonid omidvaram movafagh bashid
Sir, If you step away from Zamaneh, you've taken a big step. Just leave, go re-think your ideas for a year, then come back and start over.
-- majid ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMkhodet bash az hame khande dar tare
-- akbar ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMbe nazar-e man shoma vaseh mojri gari khoob nisti, ziad topogh mizani va nachasb hasty too in naghs. bi rodarbasyesti begam mimic-e soorat va body language kheili bi mazast.
-- elham ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PM2 ta karakter ke khoob azesh barmiay va behet miad yeki naghsh-e pesarkhale-e alasghar(lahjeh-e kermooni) va digari hasani(emam jom'eh-e oroomieh) hast, oonam bedoon-e tasvir, faghat seda.
dar morod-e kahbar be nazarm gholoo khodast, makhsoosan tahlilhast ba oon gholv-e badanish.
salam
-- m ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMBe nazare man behtare ettefaghate jari ro az zaban shakhsiyathaye mokhtalef bekhunid, engar ke daftare yaddashte ruzaneshun ro mikhunid
سلام آقای نبوی عزیز، با نظر elham موافقم. شما نقش عل اکبر و حسنی را خیلی خوب اجرا می کردی. ولی این برنامه های تصویری اصلاً با مزه نیست. به نظر من بهترین کار همان برگشت شما به اجرای رادیویی و سپردن کار تلویزیونی به دیگر دوستانتان است. رک و راست بگویم که تمام تصویر خوب نبوی طنزنویس را داری در ذهن ما خراب می کنی با اجرای تصویری.
-- احسان ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMnabavai jan. akharin bari ke didamet dar namayeshgahe ketabe tehran boud. az u hameye ketab hayat ra kharidam va hamash ra barayam emza zadi.
-- Haji Jefferson-washington DC ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMinkar fekre jadidi ast.kami tol mikeshad ta forme kar be dastat biad.vali chand nokte mohem.
shakhsiat haii chon al asghar va hasani va ghazanfar va hamaye anha ra betore daste jamii dar barname bashand.
noe kar ba nik ahang yadat hast? dar sale masalan 77 etefagh oftad?
eyne haman ba flash haye motahareke tasviri.. dar barnameii bename anche dar sale 86 gozasht masalan.
ye chizi mesle serilal ali kocholo tv khodemon zamane ghadim
dastan ba aks haye mokhtalef.
ya ghesmaty bename andar hekayate mahmoud.
ya ghesmati bename.. shahre farang be sabke revayat khanie morteza ahmadi
..kholase yek shekli kar ra khaste konade misazd.
be nazaram khalghe shakhsiyate jadid ba mosharekate hamaye shakhsiyate ebrahime nabavi az hasani ta al asghar
mokhlese shoma va ye hamrahe ghadimi az majaleye gozareshe filme 1369 ta be emrooz.
من نوشته های شما را دوست دارم. البته نه همهشان را. بیشتر قدیمیها را. احساس میکنم خیلی تند تند مینویسید و گاهی کمیت بر کیفیت می چربد. با عرض معذرت اجراهایتان را دوست ندارم.
-- Anita ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:10 PMمن برنامه های تصویری شما را دو، سه بار بیشتر ندیدم. دقیقن به همین دلیلی که گفتید: به نظرم از نوشته هایتان سبک تر آمد، یک جور استیصال انگار تویش پیداست اینکه طنز تصویری حالا که امکانش هست، درستش کنیم، اینکه حالا که شما ایران نیستید و گرفتار نیستید، می توانید از امکاناتتان برای ساختن آن چه نمی توانستیم داشته باشیم مثل بقیه آدم های دنیا، استفاده کنید، درست، اما آن چه نوشته هایتان را هوشمندانه می کند، تا حد زیادی نوشته بودن آن هاست. متنی را می خوانیم که همزمان خنده آور، ترسناک و تلخ است، چون خواندن یک متن طنز، به واسطه تاخیری که گاه در دریافت معنا دارد، ترسناک هم میشود! و مهمتر اینکه خواننده هم احساس هوشمندی و همدستی پنهانی با نویسنده را دارد. اما دیدن شخصیت های کهنه و گاهی نخ نما شده مخاطب را منفعل و بی حوصله می کند. و از آن هم که بگذریم، بهتر است آدم دیگری آن را اجرا کند!
-- شهرزاد، تهران ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMبخش خبر و گزارش خیلی خوب بود.اگه میشه بخش مصاحبه هم راه بندازید.مصاحبه ی شما با روح الله حسینیان خیلی خوب بود.
-- یه نفر ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMسلام و با احترام
-- بدون نام ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMمن و تعداد زیادی از دوستانم که برنامه شما را هر هفته دنبال میکنیم رای به ادامه کار و اجرای شخص شما میدیم .
شما هم به عنوان نویسنده و هم به عنوان اجرای برنامه موفق و عالی هستید .
اجرای زیبای حسنی شما را هرگز فراموش نمیکنم .
اگر لازم بود اسم و آدرس ایمیل تمام دوستانم رو براتون میفرستم تا خواننده این کامنت در صورت شک ، باورشون بشه .
barname-hay shoma jaleb ast, fekr mikonam ke yek kam mozouaat shoma tolani ast, shayad behatar ast ke kami az tol-hajm barname-haton kam konid bishtar tarafdar peyda mikonad.
-- Noche ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMداور ؛ خودت میگویی نمیخواهی ردپای از این ستون... را در برنامه جدیدت داشته باشی ولی در پیشنهاداتت ما تکههایی از همان برنامه رادیویی و تصویری را میبینیم که از اصل جدا شده و در ذهن تو به عنوان برنامه مستقل میخواهد شکل بگیرد.
به نظر من اینکه متن قوی طنز هم داشته باشی و بخواهی جلوی دوربین آن را دقیقا روخوانی کنی، کار تصویری و تلویزیونی مناسب و قوی نیست. من موافقم که چهره طنزنویس یا نویسنده یا آفریننده هنر هرچقدر کمرنگتر و دورتر از کارش باشد، جذابتر خواهد بود. بنابراین ترجیح میدهم اگر اصرار داری کار تصویری انجام دهی، در کارهای تصویری خودت حضور نداشته باشی. اجرای غلو هم به دلیل اینکه عملا روخوانی با لهجه با روش غلوشده و هیجانی است، از دید من اجرای مناسبی نیست. متاسفانه گاهی غلو آنقدر در کاغذ و نوشته غرق است که حتی به دوربین نگاه هم نمیکند.
با همه اینها، اگر تاکید داری شبکه ایکس تصویری داشته باشی، من با نظر آقای سامان ( در شهرفرنگ) در این زمینه موافقم که اگر اصرار داری شبکه ایکس تصویری داشته باشی، بهتر است با چند متخصص و اینکاره صحبت کنی. از لحاظ تصویری و افکتهای تصویری هم شاید بهتر باشد کمی تجدیدنظر کنی و کارهای سادهتری ساخته شود.
با ساخت یک تیپ یا شخصیت جدید هم چندان موافق نیستم اگر قرار است در همین قالب قدیمی وارد شود.
بگذار باز هم تاکید کنم که، اصولا فکر میکنم، من مشتری نوشتههای تو هستم و حتی بخشهایی( فقط قسمتهایی) از برنامه سابق "رادیوییات" از این ستون به اون ستون.
راستش را بخواهی نوع طنز، پرداخت، تکنیک و کار تصویری همین برنامه رادیویی در شهرفرنگ چندان باب میل و سلیقه من نبوده. دلم میخواهد نبوی "ستون پنجم" بیشتر بنویسد و بگذارد مخاطبش از او و نوشته و طنزش تصویرسازی کند و به جای افکت تصویری و بازیگر و عروسک و مجسمه روی میزش، از تخیل خودش استفاده کند و تصویر مورد علاقه خودش را به جای پرده آبی بسازد.
میدانم که از این مرحله هم میگذری و با فکر و ایدههای باحال، میآیی آمستردام و میترکانی... فقط باید به خودت وقت بدهی. کمی هم از کار دور شوی تا بهتر تصمیم بگیری.
پینوشت: شاید بد نباشد از کسانی مثل سامان یا بقیه کسانی که در هلند هستند و کامنت منطقی گذاشتهاند و راهحل ارائه کردهاند ، بخواهی بیایند و حضوری با هم حرف بزنیم و به نتیجه برسیم که کدام روش بهتر است.
-- آزاده اسدی ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMاشتباه می کنید. کیفیت نوشته های شما با کارهای تلویونی تون فرقی با هم ندارن.
-- مانی ب ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMSalaam Mr. Nabavi
-- sima ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMman kheili baa ezaafe kardan e effect haaye ziyaad be barnaame movaafegh nistam, tanzetoon ro baa sedaa va tasvir e khodetoon mipasandam. in gholov kardan e aaghaaye Gholoo ro ham doost nadaaram ziyaade ravi daare.
درود آقای نبوی
به نظر من شما می توانید برای برنامه تلویزیونی نویسندگی و کارگردانی کنید و جلوی دوربین قرار گرفتن را بر عهده هنرمندان جوانی که در این زمینه استعداد و تجربه دارند بگذارید. فکر می کنم استعداد شما در نویسندگی بسیار بیشتر است از هنرپیشگی یا گویندگی و تحلیل های طنز آمیز خوبی هم ارائه می کنید که می توانند برنامه هایتان را شکوفا کنند. بخشی که بنده شخصا بسیار مایل به وجود آن در برنامه های شما هستم قسمت «اخبار این دوران اگر مصدق سرنگون نشده بود» است که بسیار ایده خوبی به نظر می رسد
-- شبیر ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMبهترین کاری که میتونی بکنی اینه که زحمت رو کم کنی و خوانندگان و شنوندگان رو آسوده...
-- Roya ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMNabavi jaan, neveshtanat az baazit behtar ast. al-aaghel o fel eshaare
-- mehdi ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMمیخوام خودتون، ابراهیم نبوی بازیگر نوشته باشید
-- گشین ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMهیچکدوم از سه تا پیشنهادتون رو زیاد دوست ندارم
من ابراهیم نبوی برنامه دهمین سالگرد دوم خرداد از این ستون رو دوست دارم
سلام. اگر بعنوان نویسنده فعالیت بکنید و اجازه بدین هنرپیشه ها نقش بازی کنند تاثیر بیشتری خواهد داشت.
-- پلاد ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMسلام. حتی وقتی در برنامه اقای بهارلو کمی اجرای زنده طنز داشتید نتیجه بد بود0 (منظورم قسمت طنز ان برنامه است) به عنوان نویسنده جایگاهی دارید که اجرای تلویزیونی به ان لطمه میزند بهتر است بنویسید. محمد سمیعی تهران
-- محمد سمیعی ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:10 PMسلام. بعضی از کاراکتر ها رو بسیار دوست داشتم (عل اصغر، حسنی و نازلی) ولی بعضی دیگه یکم زیادی جیغ بودن... گاهی داستانهای کوچیک بین شخصیتها برنامه رو جذاب میکنه، مثلاً کل کل عل اصغر با مجریها و برنامه های دیگه و یا لاس زدنش با نازلی و آزاده. یکی از محبوبترین بخشها برای من اظهار نظر عل اصغر راجع به موسیقی بود. راستی اون بخش تفصیر موسیقی که با لحجه زیبای خودتون شعر رو ترجمه میکردین هم شاهکار بود، چرا ادامه ندادین؟
-- سهیل ، Sep 24, 2008 در ساعت 09:10 PMبه نظر من روزی 3-4 دقیقه برنامه بهتره از هفته ای 20 دقیقه.
راستی یک نکته خیلی مهم: من چندین بار میخواستم برنامه شما رو به افراد جدید معرفی کنم، از نظر من که شخصیت (مثلاً عل اصغر) رو میشناختم، مثلاً میدونستم چه موزیکی دوست داره، با انتقاد چجوری برخورد میکنه و اصولاً چجور آدمیه برنامه خیلی بامزه بود، ولی اون آدم جدیده هیچ جذابیتی نمیدید و من باید براش کلی حرف میزدم که این شخصیت کیه و چیکارست و... به نظرم شما شخصیتی رو که خلق میکنین توی چند برنامه اول معرفیش میکنین و برنامه های بعدی رو فقط روی همون کاراکتر پیاده میکنین، اینجوری برای کسی که بخواد از وسط برنامه شنونده یا بیننده شما بشه سخته که با اون شخصیت ارتباط برقرار کنه، به نظرم توی هر برنامه باید فرض رو بر این بذارین که کلی آدم جدید که از هیچی خبر ندارن میخوان تازه مشتری شما بشن، چجوری جذبشون کنین که برنامه بعدی هم بیان ببینن یا گوش کنن.
ببخشید طولانی شد... سرتون رو درد آوردم :)
راستی من همونم که قرار بود در مورد موسیقی باهم همفکری کنیم، جواب ایمیلتون هم دادم امیدوارم به دستتون رسیده باشه.
موفق باشین.
سلام !!! من با اينكه شما را جلوي دوربين يا پشت ميكروفون با صداهاي مختلف ببينم مخالفم! هميشه براي من كلاس كاري شما بالا تر از افرادي مثل آقاي خرسندي بوده. به نظر من اين جريانات ميتونه كلاس شما رو پائين تر بياره!!!!
-- mohammad ali ، Sep 24, 2008 در ساعت 09:10 PMموفق باشيد
سلام ینده و سه تا از دوستان به شدت طرفدار شخصیت علی اصغریم چرا به اون حالت بر نمی گردین خیلی یهتر بود بخش خبری شما شاهکار بود فکر کنم خیلی ها این رو به شما گفتند
-- شاهین ، Sep 24, 2008 در ساعت 09:10 PMاین رو یادم رفت بگم، به نظر من حتی اگه کارهای صوتی و تصویری شما به اندازه نوشته هاتون قوی نیست بازم دلیل نمیشه که ادامه ندین، چون اینا هم میتونن به مرور زمان بهتر بشن، برنامه های اخیر شما در مقایسه با برنامه هایی که برای VOA ضبط میکردین (VOA بود یا DW یادم نیست) خیلی بهتر شده بودن، هرچند که هنوز هم جا برای بهتر شدن بسیار زیاده.
-- سهیل ، Sep 25, 2008 در ساعت 09:10 PMیه نکته دیگه اینکه من یکم تجربه ساخت انیمیشن 2 بعدی و 3 بعدی دارم، اگه کمکی از دستم بر میومد در حد ساختن کلیپهای کوتاه خوشحال میشم براتون انجام بدم.
باز هم موفق باشین.
سلام
-- بدون نام ، Sep 27, 2008 در ساعت 09:10 PMمیدونم نظرم فایده نداره و تصمیمات گرقته شده اما من اولا با هفته ای یک بار بیشتر موافقم چون اگه وقت نکنی طول هفته بالاخره میشه رفت آرشیو و گرقت اما هر روز سخته . تازه برنامه رادیو با لینک فرق داره !!!!!!
اما من از غلو و نازلی و ترجمه شعر و تفسیر خبر بیشتر خوشم میاد . بیشتر ترجمه ها رو هم ضبط کردم دارم (ترحمه طنز ترانه)
اینم نظر یه شنونده که از وقتی از این ستون رفت چیزه جدید نشنیدم
واااااای چه سخته تایپ فارسی
سلام
-- بهنام ، Sep 28, 2008 در ساعت 09:10 PMمن برنامه های تصویری شما رو ندیده ام ولی متنهای شما رو خونده ام.فکر کنم باید مثل کیارستمی گهگاهی و خیلی کم بیائید جلوی دوربین .باید ببینی هدفت چیه دنبال چی هستی. ولی ظاهرا" الان مشکلت روشه. به هر حال زیاد خودتو نشون ندی کارت بیشتر به چشم میاد.
آقاي نبوي اگر شماواقعا نظر اکثريت بيندگان برنامه «از این ستون به آن ستون» را مي خواهيد اجرا کنيد ، همان برنامه اخبار روز با اجراي علی اصغری (از این ستون به آن ستون) را ادامه بدهيد و بجاي 20 دقيقه در هفته ، 5 تا 7 دقيقه ، 3 روز درهفته پخش کنيد. چرا شما مي خواهيد بخش پربيننده و محبوب راحذف ويا تغيير دهيد؟!! معمولا اين عادت ناپسند از سوي مسئولان صدا و سيماي رژيم جمهوري اسلامي سرميزند که تا برنامه اي پرطرفدار شد آن را حذف ميکنند!
-- مريم ، Oct 3, 2008 در ساعت 09:10 PMدرود بر شما...
باید دید این شبکه از کی واسه چه کیانی برنامه تولید میکنه... اگه واسه اووناس که تازه پای برنامه خمیازه تولید میکنن و هی یاد بدبختیاشون می افتن و اصلا گوش نمیدن و نمیبینن... همین هفت هشت شبکه پربار تلویزیون داخلی مرز پرگهر کافیه........
اگه واسه اوونیکیاس که پای برنامه خودشون تحلیل میکنن و آخرسر چهارتا فهش خ.م. میفرستن و شبکه رو عوض میکنن... همین هفت هشت شبکه داخلی مرز پرگهر کافیه......
اگه واسه اوناس که پای برنامه تخمه میخورن و قهقهه سر میدن و گاهی به بقلی میگن دیدی؟؟؟؟؟... بازم همین هفت هشت شبکه داخلی مرز پرگهر کافیه........
نتیجه اخلاقی: هفت هشت شبکه داخلی مرز پرگهر همه بینندگان رو با تمام سلیقه ها راضی میکند!...
-- محمد هادی (حمید) کاویانی ، Oct 9, 2008 در ساعت 09:10 PMنتیجه علمی - پژوهشی: هفت هشت شبکه برای جهان رسانه کافیه اگر در مرز پرگهر برنامه تولید کنه!...
نتیجه پیشنهادی: نه شما و نه کس دیگر... نیازی به تلاش هیچکس در دنیای رسانه نیست... غیر از برنامه سازان عزیز و متعهدمرز پرگهر... کسی حق چیز... برنامه سازی نداره...
نوشتن شما بسیار عالیه اما متاسفانه در کار تصویری بسیار ضعیف هستید .
-- سعید شنبه زاده ، Oct 10, 2008 در ساعت 09:10 PMnabavi jan zud tar khub shoo delemun vasat tang shode
-- mehdi ، Oct 11, 2008 در ساعت 09:10 PMسلام آقای نبوی، خسته نباشید. اجرای رادیویی و کاراکترهای علی اصغر، علی اکبر و غلو وحتی مستشار و نازلی همه پذیرفتنی و دوست داشتنی بودند. ما همیشه با اشتیاق از این ستون به آن ستون را پیگیری میکردیم. اما شبکه ایکس را نه، چون دلچسب نبود. هنور هم فکر میکنم آن کاراکترها بهتر است باشند، ولو اینکه در قالب طرح جدیدتر. ولی کاراکترهای مذکور ارتباط خوبی با شنونده برقرار کرده بودند.
-- oliver ، Oct 16, 2008 در ساعت 09:10 PMسلام
-- احمدی ، Oct 27, 2008 در ساعت 09:10 PMابراهیم
در طی سالها از طنزهای شما لذت بردم با آنها خندیدم و با آنها گریه کردم
زبان شما به زبان من خیلی نزدیک است
من معلمم و در ایران در دبیرستهنا تدریس می کنم
مطلب می نویسم و باالطبع چاپ نمی کنم!!
خودتان هم می دانید چرا
شما در هر سمتی باشید کار خود را خوب انجام می دهید
مجری باشید بهتر است
«زمانه» ي بدون «جامي» را نميخواهيم!
-- Hans Lucas ، Nov 1, 2008 در ساعت 09:10 PMبا سلام و تشکر
-- رهنما ، Nov 3, 2008 در ساعت 09:10 PM...به نظر من هم کارهاي تصويريتان خوب نيست....من چندتايي دانلود کردم اما پشيمان شدم..باور نميکردم اين همان ابراهيم نبوي است با آن طنز در نوشتارش...
ba dorood
-- masood ، Nov 5, 2008 در ساعت 09:10 PMjenab aghaye nabavi tanze shoma dar neveshtar va sedaye shoma nahooftas , be nazare bande mokhatab ba ravesh jadid in tanz har edame dahaid . dar zemn hamin tor ke ba vaghiat jame dartams hastid , say konid in ra har rooz abdeyt konid.
ba tashkor
masood
من هم فکر میکنم هر چه طنزت عالیست که خیلی در ایران پر طرفداری بازیگریت خوب نیست چون بازیگر نیستی و این گونه تربیت نشدهای که نقش بازی کنی (بر عکس علمایی عظام!)ولی در هر حال هرچه ان خسرو کند شیرین بود
-- بهرنگ ، Nov 6, 2008 در ساعت 09:10 PMببخشیدا
-- مهدی ، Nov 19, 2008 در ساعت 09:10 PMکارهرخرنیست خرمن کوفتن
گاو نر می خواهد ومردکهن
Hello Seyed,
-- Farshad Setayesh ، Dec 2, 2008 در ساعت 09:10 PMPlease stick to your writings. Getting popular (an actor) is not your specialty that's why even you don't know how to do it. Love your Farhang e Loghat.
من فکر میکنم هر برنامه ای باید هدفی قابل دسترس و مفید داشته باشد.
-- ماهگون ، Dec 2, 2008 در ساعت 09:10 PMنیازهای امروز جامعه ی ما چیست؟
پاسخ به این پرسش شاید بتواند به شما کمک کند به برنامه هایی که تمهیدات فرهنگ سازی را برای استقبال از آن جامعه ی مورد نظر فراهم می آورد بیندیشید.
من خود طرح های بسیاری در سر دارم که میتواند آدمهای معمولی و صاحب منصب را از واکنشهای مسخره ای که بر اساس بی انصافی و یا ضعف های شخصیتی مرتکب میشوند و گاه باعث تغییر سرنوشت جماعتی میشوند که تا ابد نمیتوانند آنرا جبران کنند بر حذر دارد و یا به اجتماع و مخاطبین هشدار دهد که از چنان رفتارهای مسخره ای که بیانگر ضعف فرهنگی پایین آنهاست در شرایط مشابه بپرهیزند و خود را در موقعیتی مسخره قرار ندهند.
مثلا دروغهایی که مردم به هم میگویند تا بگویند آدمهای خوبی هستند و آن چه در درون میپرورانند و به روی خود نمیآورند و لاپوشانی میکنند. و به یک نوع کفر و چال کردن اخلاقییات متوسل میشوند که آنها را در موقعیت پارادوکسیکال و مسخره ای قرار میدهد.
همچنین نشان دادن تضاد و پارادوکس ظاهر و باطن آدمها و جریانها و صاحب منصبانی که به نوعی غلو انگیز از موقعیت شخصیتی آنها کاریکاتوری را نمایش دهد که جامعه بتواند آن را در مناسبات رومزمره تشخصی دهد و افراد رفتارهای عادت شده ی خود را اصلاح کنند.
همچنین از واکنشهایی که از لحاظ حقوقی پی گرد قانونی ندارد اما مردم میتوانند در مواجهه با عوامل حکومتی نقش آگاه کننده و سوال برانگیزی داشته باشند که ضمن برنیانگیختن خصم و کینه ی طرف باعث خنده و نمایش مسخره ی رفتار آنها و نهایتا اصلاح درونی فرد شود تا در موارد مشابه خود را در آن وضعیت تقبیح شده و مسخره قرار ندهد و بدینگونه فرهنگی مفید و مؤثر را دامن زنند.
به نظر من قبل از هر چیز شما باید فلسفه داشته باشید تا بتوانید برنامه ی موفقی ارائه دهید.
ضمنا قبل از هر چیز انصاف را تمرین و تجربه کنیم و یادمان نرود که زمانه نیازمند تقدیر از جامی است حتی اگر او خود را کنار بکشد باز هم زمانه نیازمند تقدیر از اوست که امروز همه گرد این سفره میتوانند حضوری پر رنگ تر از رادیو فردا و رادیوهای مشابه داشته باشند. رسانه ]ایی که برای آنها هم سرمایه ای تهیه شده اما توفیق و نو آوری زمانه را نداشته آند.
باسلام من برنامه هاي جديد شما را نديده ام اما مصاحبه شما را با اقاي دكتر بني صدر ديدم كه اين مصاحبه خيلي ضعيف وبعضي قسمت ها بي ادبانه از جانب شما اجراشد واين عيب شما است كه خود را از بالا مبينيد وبا اطلاع كمي كه داريد فكر مي كنيد كه بايد با همه در بيفتيد وجايگاه ها را باهم قاطي مي كنيد به عنوان نمونه دراين مصاحبه جايگاه ايشان را نمي دانيد.حالا موافق ايشان باشيم يا مخالف ازنظر علمي براساس تجربه به شما ميگويم كه حتي گروهاي مخالف چه چپ وراست اازنظر علمي هنوز جرئت نكردند با ايشان در بيفتند .انوقت شما به يك همچون شخصي مي خواهيد معناي استقلال وازادي را بياموزيد . سخنراني هاي استاد دانشگاه سوئدايشان را با سارتر مقايسه مي كند .انوقت شما....بنظر من شما چه در كارهاي نوشتاري وچه در كارهاي غير از ورطه طنز بيرون نرويد كه خرابكاري مي كنيد.البته تمام كارهاي نوشتاري شما را در ايران خواندهام.به محض اينكهپا از طنز بيرون مي گذاريد خرابكاري مي كنيد.مانند كتاب گفتگوهاي صريح با احسان نراقي.كه باز انجا هم اشاره اي به اقاي بني صدر داريد واظهار نظرمي كنيد بدون اينكه ايشان انجا باشدوبتواند جواب بدهد.خلاصه اگر در قدو قواره خودتان باشيد انشاالله موفق مي شوييد.جديدا نامه 50 سالگي شما راهم خواندهام. با تشكر
-- ازاده ، Dec 3, 2008 در ساعت 09:10 PMمن هم كارهاي تصويري از شما نديدم.اما گهگاهي كارهاي شما بوسيله ايميل دوستان به من ميرسد.دراين يكي دوسال من هم منتظر مصاحبه شما با اقاي بني صدر بودم اخر شما مصاحبه هاي نوشتاري زياد وبا اشخاص متفاوت داريد كه از همه استفاده كردم. بنظر من هم بايد اين مصاحبه زيباوپر سرو صدا تري مشد. بنظرم بايد سوال هاي شخصي وعلمي وازنظر اينكه ايشان در برهه خيلي حساسي بودند.بيشتري مكرديد.ولي با چند سوال عادي ومانند شخص معمولي با ايشان برخورد كرديد. اميدوارم در يك مصاحبه نوشتاري وكامل وجامع كه بصورت كتاب يا بصورت دنباله دار كه در راديو رمانه انتشار كند وبا سولات متعدد از زندگي شخصي.چگونگي برخوردها با اشخاص در قدرت/وكتابهاي علمي ومطرح ايشان مانند حقوق بشر در قران ونظرات ايشان درمورد اشخاص علمي مانند دكتر سروش جبران كنيد بيصبرانه منتظريم با تشكر وارزوي توفيق شما.
-- كورش.ازاد ، Dec 3, 2008 در ساعت 09:10 PMDavar jan, baba bia...
Delemoon tang shodeh..
Bia joone man kheylee misset mikonim...
Ramin
-- Mohsen ، Dec 9, 2008 در ساعت 09:10 PMHar 3 ideh khueh... ideye dovome kheyli ziba va elham bakhsh khahad bud keh chetor tasmimati sadeh vali sakht mitunrh keshvari ro motehavel koneh va sakhtarha va charchube ejtemayi va siasie keshvar ro tahte tasr gharar bedeh... omiidvaram zehne ghavi va khalaghet dar bareye Emruze ma ham takhayol saz basheh va az tasmimati tasvir besazeh keh mituneh ba kamtarin hazineh keshvare Iran ro beh suye democracy va secularism sowgh bedeh... beh omida parlemani mardomi va hukumati democratic bar tebghe mazamine hughghne bashar zire chatre matbate azad
-- بدون نام ، Jan 7, 2009 در ساعت 09:10 PMبه نظرم نوشته های شما قوی هستن و برنامه های استند آپ شما هم که روش کار می کنید خوبن ولی وقتی قرار بشه بصورت منظم دربیاد طبیعتا با امکانات شما ( یه نفر طناز و دیگر هیچ ) بسمت افت پیش می ره و این افت بیشتر می شه اگه توی زمینه تصویری باشه که وقت خیلی بیشتری برای انتقال حس لازم داره. بنابراین اگه شما بصورت نوشته عمل کنید و بتونید یه سری بازیگری که محیط طنز شما رو می شناسند، پیدا کنید و خودتون نقش نویسندگی و بازی گردانی رو بعهده بگیرید و از وسوسه بازی کردن بگذرید کارهای موفقی تولید خواهد شد. خلاصه بگم
-- دوست دار شما ، Jan 10, 2009 در ساعت 09:10 PMخودت بنویس و بازی گردارنی کن
همیشه سلامت باشید و موفق
خسته نباشيد
-- ali ، Jan 21, 2009 در ساعت 09:10 PMدست مريزاد
نه.نزن
-- احمد ، Jan 30, 2009 در ساعت 09:10 PMسلام ببخشيدا به قول امثال و حكم كه البت بعضياش نه حكمتي داره نه مثالي ، " تو بدم،بميرو بدم "
-- شوشو ، Feb 14, 2009 در ساعت 09:10 PMقصد جسارت يه ساحت مقدستان را ندارم ولي نمي دانم چرا يي هو الله بختكي اومد و منم دادمش بيرون آخه ما اگه اين چن ساله از بزرگان لشگري و كشوري يه لوحه رو خوب ياد گرفته باشيم همينه : هرچي مياد سر دلت بده بيرون . خودتو راحت كن هرچند كه بقيه نا راحت بشن
گور باباشون
مخلص قديمي
salam seyed
-- mohandes ، May 27, 2009 در ساعت 09:10 PMomidvaram khub ke hasti, behtar beshi, lotfan shoma benevis, bazi kardan ro be bazigarha bespar, injuri ham keyfiyat hefz mishe va ham esalat. Eradatmand .