رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ دی ۱۳۸۷
از این ستون به آن ستون - برنامه شصت و سوم

روز جهانی ریش‌تراش

سید ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

> ویدیوی این برنامه را در شهر فرنگ زمانه ببینید

شصت و سومین برنامه از این ستون به آن ستون توسط ابراهیم نبوی تقدیم می‌شود. در این برنامه نخست عل اصغر خبرهای پرتاب موشک سپاه، دست تکان دادن فرمانده آمریکایی برای محمود نفتالین، سکس ساحلی در دبی، مصاحبه باطبی با صدای آمریکا و شکستن مثلث شیشه‌ای را می‌گوید. آنگاه غلو امانپور گزارشی از کالبدشکافی ۱۸ تیر را تقدیم می‌کند و سپس خبرهای ۴۰ سال بعد را در مورد روز جهانی ریش‌تراش و تحریم انتخابات آمریکا توسط یک گنجی می‌خوانید و می‌شنوید. در این برنامه عل اکبر خوشحال گزارشی از اپرای کیارستمی می‌دهد و در آخرین بخش برنامه نازلی احساس شعری احساساتی را به زور تقدیم می‌کند.

Download it Here!

خبرهای هفته

با سلام، این‌جانب عل اصغر از دگولس پرس، خبرهای ۲۴ ساعت گذشته و ایران و اسراییل و سواحل دوبی و سوریه و لبنان و حداد عادل و مثلث شیشه‌ای و چند جای دیگر را به سمع و عمل شما می‌رساند...

موشک‌هایی برای صلح
سپاه پاسداران خفنگ ۹موشک جدید شهاب سه را که قادر به رسیدن به اسراییل هستند، برای گرفتن انتقام از آمریکا آزمایش کردند. آگاهان گزارش کردند این موشک‌ها برای جلوگیری از اقدامات نظامی آمریکا شلیک شده است، اما شلیک آن‌ها باعث تحریک اسراییل شده است. فعلاً اسراییل در حال تحریک به سر می‌برد.

از طرف دیگر اسراییل نیز هواپیماهای دوربرد جاسوسی خود را به نمایش گذاشت. آگاهان اقدامات طرفین را بی‌نتیجه ارزیابی کردند؛ چون احتمال می‌رود که موشک‌های نشانه‌گیری شده به سوی اسراییل بر اساس محاسبات مسئولان نظامی به قم یا رم یا مسکو اصابت کند، اما احتمال اصابت آن به شهرهای اسراییل بسیار کم است.

از سوی دیگر هواپیماهای دوربرد جاسوسی اسراییل نیز بی‌فایده ارزیابی شده است؛ چون احتمالاً هیچ اطلاعاتی که قبلاً مسئولان جمهوری اسلامی رسماً یا سهواً آن را فاش نکرده باشند، وجود ندارد که برای کشف آن نیازی به هواپیما باشد.

فرماندهان آمریکایی مرا بدزدید
محمود نفتی، رییس جمهور طی یک شاهکار جدید اعلام کرد که «فرمانده آمریکایی مرا تشویق کرد و گفت مواظب مردم عراق باشید و از ملت عراق مواظبت کنید.» محمود نفتی گفت: «نام کوچک این فرمانده آمریکایی ژنرال می‌باشد، ولی نام خانوادگی‌اش را یادم نیست. سخنگوی کاخ سفید در این مورد هیچ نظری نداد و فقط با شنیدن آن غش کرد.»


حداد عادل و تعداد کافی از بانوان با حجاب

سؤال نکن، جوراب بپوش
در پی ملاقات یک زن خبرنگار با حدادعادل رییس سابق مجلس ایران، وی به زن خبرنگار گفت: «دخترم! جوراب سفید نپوش، یکشنبه یادم باشد برای شما یک جفت جوراب بخرم.»

دفتر حداد عادل اعلام کرد، برای اجلاس آینده مطبوعاتی این حداد، ۴۲ جفت جوراب مشکی، ۱۰ پیراهن یقه بسته سورمه‌ای مردانه، هفت کمربند اسلامی، ۴۳ مقنعه چانه‌دار مشکی تیره تدارک دیده شده است.

رییس سابق مجلس گفت: «خریدن لباس برای خبرنگاران فعلاً مهم‌تر از دادن پاسخ به سؤالاتی است که پاسخی برای آن نداریم.»


عکسی از ساحل دبی، پیش از حضور زن انگلیسی که همه چیز را اشتباه گرفت

سکس ساحلی و اشتباه بزرگ
یک زن انگلیسی که دبی را با لندن، ساحل را با اتاق خواب، عبدالمجید را با شوهرش، خاورمیانه را با اتحادیه اروپا و پلیس امارات را با پلیس اسکاتلند عوضی گرفته بود، به جرم سکس ساحلی در دوبی زندانی شد.

اتهامات او رابطه جنسی خارج از ازدواج، رفتار نامناسب، نوشیدن الکل در ملاء‌ عام و توهین به مأموران پلیس امارات اعلام شده است. پلیس انگلستان اعلام کرد که انجام این اقدامات توسط مسافران دبی در انگلیس بلامانع است.

مخالفت با من مخالفت با خداست
آیت‌الله علم‌الهادی هدی کجایی کجایی، امام جمعه مشهد که ماه‌هاست به آیت‌الله حسنی اعلام کرده است «تو در نیا که من درآمدم» گفت: «طرح‌های استانی که من با آن‌ها موافق نباشم، غیرشرعی است.» وی اعلام کرد: «هر چیزی که خداوند با آن مخالف باشد، غیر شرعی است.» وی در مورد تفاوت خودش با خداوند توضیح خاصی نداد.

احمد باطبی: نه نه نه نه
در پی خروج احمد باطبی از ایران، تلویزیون صدای آمریکا طی مصاحبه ای با وی به افشای کلیه چیزهایی که همه می‌دانستند، پرداخت.

خبرنگار صدای آمریکا از باطبی پرسید: چرا؟ وی گفت: نه. خبرنگار صدای آمریکا پرسید: آیا تشکیل می‌دهید؟ وی گفت: نه. مجری صدای آمریکا از باطبی پرسید: آیا می‌خواهید خیلی مقاومت کنید؟ وی گفت: نه. مجری صدای آمریکا پرسید: آیا حرف مهمی دارید؟ وی گفت: نه. مجری صدای آمریکا گفت: شما خیلی خوب هستید. باطبی نیز در پاسخ گفت: مرسی، چشم.

پرونده‌ای که با لگد بسته شد
پرونده زهرا بنی‌یعقوب پس از چند سال با لگد بسته شد. وی که در محل نیروی انتظامی همدان مورد تجاوز نیروی انتظامی قرار گرفته و در همان‌جا کشته شده بود، محکوم شد که خودکشی کرده است.

دادگاه اعلام کرد خودکشی بنی‌یعقوب مشخص و معلوم شده و کلیه کسانی که به وی تجاوز کرده‌اند، در کمال صداقت به خودکشی وی اعتراف کردند.

دادگاه اعلام کرد: در صورتی که کسی این موضوع را پیگیری کند، در اسرع وقت هم خودکشی کرده و هم مورد تجاوز قرار گرفته و هم پرونده‌اش بسته می‌شود.

مثلث شیشه‌ای شکست
برنامه مثلث شیشه‌ای صدا و سیما متوقف شد. در این مثلث بارها تصاویر مسئولان و شخصیت‌های مهم پخش شده بود. کارشناسان اعلام کردند که اصولاً شیشه‌ای بودن هر چیزی که باعث شود از پشت آن چیزی معلوم شود اصولاً چیز جالبی نیست و اشکال دارد. آنان گفتند طبیعی است که تعطیل شود.

خانه دوبلکس
یک دختر انگلیسی در سوتین خود یک خفاش پیدا کرد. وی که سوتین خود را در نوک قله اورست جا گذاشته بود، پس از یافتن آن خفاشی را دید که در سوتین وی خانه کرده است. خفاش مذکور اعلام کرد خانه جدیدش دوبلکس است و در حوالی دوگنبدان قرار دارد.

عقلانی یعنی چی؟
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، دارای پنج شغل و یک همسر گفت: «عده‌ای دکتر احمدی‌نژاد را عقلانی نمی‌دانند.» کارشناسان گفتند: ظاهراً این عده در ایران حدود ۶۰ میلیون نفر هستند.

سخنگوی دولت در این مورد که آیا شخص مذکور بالاخره عقلانی هست یا نه توضیح خاصی نداد و در مقابل از خبرنگاران سؤال کرد: عقلانی یعنی چی؟

کالبدشکافی جسد بی‌صاحب
به دنبال فرارسیدن ۱۸ تیر، مراسم پرشکوه ۱۸ تیر در دانشگاه‌های سراسر ایران با حضور صدها هزار دانشجو برگزار نشد، در عوض تعدادی از دانشجویان که احتمال می‌رفت ممکن است در آینده هنوز ۱۸ تیر را در خاطر داشته باشند، دستگیر و زندانی شدند. در همین رابطه جبهه مشارکت جلسه‌ای با عنوان «کالبد‌شکافی ۱۸ تیر» در دفتر این جبهه برگزار کرد. گزارش خبرنگار ویژه ما را از این جلسه می‌شنوید.


یک عکس از هجده تیر پیش از کالبدشکافی

گزارش ویژه: کالبد شکافی ۱۸ تیر

آیا در جسد ۱۸ تیر چیزی پیدا شد که قبلاً در مورد آن اطلاعی نداشته باشیم؟ در پاسخ به این سؤال، غلو امانپور، خبرنگار ویژه و شخصیت نامدار جهان سیاست، پای به جبهه مشارکت گذاشت تا گزارشی از کالبد شکافی ۱۸ تیر را به ملت ایران عرضه کند.

گزارش پزشکی قانونی حاکی است که ضربه وارده بر جسد آقای ۱۸ تیر، باعث به هم ریختگی کلی جسد شده، به شکلی که در حال حاضر سر آن در آمریکا، دست‌های آن در زندان اوین، پاهای آن در ترکیه و قلب آن در دانشگاه تهران به سر می‌برد.

پزشک قانونی گزارش کرد سیستم عصبی متوفی به‌طور کلی دچار مشکل شده و علی‌رغم مرگ کامل، گاهی که لازم نیست، واکنش شدید نشان می‌دهد و گاهی علی‌رغم ضربات شدید، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی آقای ۱۸ تیر، معروف به آشوب‌گر فعلی و مظلوم سابق، در ناحیه پشت به دلیل ضربه یک ریش تراش دچار پارگی و شکاف شده که بخش وسیعی از جنبش دانشجویی از همین شکاف به خارج رفته است.

گزارش پزشکی قانونی حاکی است که پاهای جسد پس از سه سال توقف مطلق، قدرت هر نوع تحرک خود را از دست داده؛ اما زبانش هم‌چنان حرکت می‌کند.

پزشکی قانونی در گزارش نوشت: «تنها بخش سالم جسد متوفی چشم‌های اوست که همه چیز را یا سیاه می‌بیند یا چپ می‌بیند.»

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، زیر گزارش این کالبدشکافی توسط دو پزشک امضا شده است.

گزارشگر ویژه، غلو امانپور، دگولس پرس، تهران


شاکیرا افشاری، کنسرت روز جهانی ریش تراش را آغاز می‌کند

چهل سال بعد در همین هفته

امروز پنجشنبه، بیستم تیرماه ۱۴۲۷ هجری خورشیدی برابر با دهم جولای ۲۰۴۸ میلادی. خبرهای هفته را به اطلاع می‌رسانم.

۱۸ تیر، روز جهانی ریش‌تراش
مراسم ۱۸ تیر، روز جهانی ریش‌تراش در تهران، رم، واشنگتن، پکن، لس‌آنجلس و پاریس برگزار شد. در این مراسم گروه MPC (My Primary School Classmate) «یار دبستانی من» سابق به رهبری احمد باطبی، ترانه‌هایی را اجرا کرد.

در این مراسم که با حمایت کمپانی‌های تولیدکننده ریش‌تراش «رمینگتون»، «فیلیپس»، «براون» و «ژیلت» برگزار شده بود، شاکیرا افشاری ترانه‌های «منو پرت کردی پایین گفتی حسین حسین حسین»، «واسه چی درها رو شکستی مرتیکه؟»، «نقدی! نقدی! منو کشتی و رفتی» و «نمک نمک، ده‌نمکی» را اجرا کرد.

‌پس از این مراسم، مسابقه سالانه و جهانی «ریش‌تراش» که از طریق ماهواره در ۱۲ کشور جهان اجرا می‌شود، برگزار شد. در این مسابقه کسی برنده می‌شود که بتواند از یک ساختمان آتش گرفته، یک ماشین ریش‌تراش بدزدد. در مسابقه امسال «اسی الله‌کرم» از کمپانی ژیلت برنده مسابقه امسال مراسم ۱۸ تیر شد.

یادآوری می‌شود که ۵۰ سال قبل در چنین روزی، یک پلیس موفق شد از میان هزار دانشجوی کتک خورده، یک ریش‌تراش را بدزدد و انقلابی بزرگ در این امر به‌وجود بیاورد.

خانه گل‌های خشکیده
مسعود رجوی، مدیر خانه سالمندان «گل‌های خشکیده» ابوموسی جشن تولد ۹۰ سالگی خود را جشن گرفت. وی که در این مراسم با همسرش مونا الله‌کرم شرکت کرده بود، اعلام کرد که ازدواج، زیباترین شکل پیوند میان دو انسان است. وی گفت تا به حال ۷۳ بار ازدواج کرده است و همواره تلاش می‌کند بازهم این کار را بکند.

رییس‌جمهور ابوموسی ضمن تبریک به مسعود رجوی، ۳۰ سال وفاداری وی به جمهوری ابوموسی را نشانه‌ای بر توبه راستین مسعود رجوی دانست.

ایک گنجی تحریم می‌کند
با نزدیک شدن دور جدید رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا، «ایک گنجی» رهبر حزب جمهوری‌خواهان مسلمان این کشور نامزدی خود را برای انتخابات آینده آمریکا اعلام کرد.

«ایک گنجی» در اولین نطق انتخاباتی خود در جورجیا اعلام کرد اگرچه فعلاً برای نامزدی در انتخابات تلاش می‌کند، اما قطعاً سه هفته قبل از انتخابات، وی و دوستانش انتخابات را تحریم خواهند کرد.

وی گفت: «تا وقتی که پرچم آمریکا راه‌راه و نقشه این کشور چهارگوش است، هرگز امکان انتخاب دموکراتیک در این کشور وجود نخواهد داشت.»

واترلو به اتحادیه جهان اسلام پیوست
با پیوستن جمهوری ۱۲۰۰ نفری واترلو که به تازگی از بلژیک جدا شده و به اتحادیه اروپا پیوسته و عضویت خود را در اتحادیه کشورهای اسلامی ثبت کرده است، تعداد کشورهای اسلامی جهان از ۶۰ درصد کشورها فراتر رفت.

«اتحادیه کشورهای اسلامی» که به ریاست ژان سباستین عبدالله از بلژیک اداره می‌شود، این قواعد را برای شناخته شدن یک کشور به عنوان کشور اسلامی رسماً اعلام کرد.

۱) زیاد نماز بخوانند.
۲) حجاب را رعایت کنند.

۳) به یکی از زبانهای اصیل اسلامی، مانند زبان‌های اروپایی حرف بزنند.

۴) با ایران، عراق، افغانستان و فلسراییل رابطه نداشته باشند.

۵) حداقل سالی دو بار، بمب در کشورشان منفجر شده باشد.

خبرهای ۴۰ سال بعد به پایان رسید. تا ۴۰ سال دیگر شما را به خدا می‌سپاریم.

عباس یا ولفگانگ، مسأله این است

اکنون در تمام «آکسان پرووانس» فرانسه صدایی از شرق روایتگر چیزی از غرب شده است. عباس کیارستمی، مردی که حضور عینک دودی‌اش قلب سینمای جهان را به لرزه و فشار می‌اندازد، اپرای خویش را در فرانسه اجرا نمود تا یک بار دیگر صحنه‌های هنر امروز جهان را به تسخیر گام‌های متین و استوار هم‌وطنان ایرانی در بیاورد.

عباس کیارستمی توانست اپرایی از ولفگانگ آمادئوس موتزارت (‌در ایران موزار) را که از خوانندگان اتریشی بوده و اگرچه از سن پنج‌سالگی ویالون را مانند آدم‌های بزرگ می‌نواخت، اما وقتی سن و سالی از او گذشت، به پدرش بی احترامی نمود و غرور چشمانش را کور کرد.

اما عباس کیارستمی اکنون موتزارت را با استفاده از نغمه‌های ایرانی بر صحنه برده است تا بار دیگر فرانسوی‌ها بفهمند که ما ایرانی‌ها خیلی چیزها برای نشان دادن به آن‌ها داریم، اگرچه کیارستمی فقط یکی از آن چیزهاست.


کیارستمی به موتزارت می‌اندیشد

عباس کیارستمی، برنده نخل طلای ۱۹۹۷ که فیلم‌هایی مانند «خانه دوست کجاست» و «کلوزآپ نمای نزدیک» او صفحات فراوانی از ماهنامه سینمایی فیلم به مدیریت هوشنگ گلمکانی و مسعود مهرابی را اشغال نموده و همواره جالبیت و جذابیت خود را حفظ کرده است، اکنون وارد صحنه اپرا شده است.

شاید برای خیلی افراد و به‌خصوص شهرستانی‌ها سؤال این باشد که اپرا چیست؟ اپرا به قول یکی از اندیشمندان به نام علی اکبر دهخدا در کلفت‌ترین کتاب فارسی به نام لغت‌نامه، ترانه‌ای می‌باشد که در آن بازیگران یواش یواش روی صحنه راه می‌روند و بلند بلند جیغ می‌کشند؛ کاری که انجام دادنش مستلزم فشارهای فراوانی می‌باشد. فشارهایی که شاید خیلی‌ها طاقت آن را نداشته باشند.

کیارستمی، در پاسخ به نشریه وزین لوموند پاریس که در وزانت و اعتبار دست کمی از ماهنامه سینمایی فیلم ندارد، گفته است: «همه موضوعات جهانی هستند، همه چیز من ایرانی است و در عین حال هیچ چیز من ایرانی نیست.»

و اکنون سؤال بزرگ این است: چه چیز کیارستمی ایرانی است و چه چیز کیارستمی ایرانی نیست؟ آیا کسی پاسخ این سؤال را بلد است؟

علی اکبر خوشحال، دگولس پرس، پاریس

جنگ خانگی

شعری تازه از رنج‌های نازلی احساس

بالش به سویم پرتاب نکن
شاید پرهای قوی آن بر چوبی نشیند
و آن چوب قلبم را نشانه برود
و قلبم را چون دارت
سوراخ، سوراخ، سوراخ

عشقت را کف دست بگذار
و با دستانت مرا نوازش کن
موهایم را با عشق
نکش، فشار نده، زور نزن
موهای من لطیف‌ترین آبشارها
اگرچه وزوزی است


چنگال را به سویم پرتاب نکن
شاخه‌هایش تیز
چنگال‌های دشمن‌کوب سخت فرو رونده‌ترین‌اند
چنگال تنها بر پوست فرو نمی‌نشیند
می‌رود توی قلبم
و من آبکشانه‌ترین سوراخ‌های قهر را در انتهای آئورت چپ
احساس احساس احساس می‌کنم
و سوراخ سوراخ سوراخ می‌شوم

چنگال را شانه کن
چنگال وقتی تکرار شود، در پهنای ابدیت
شانه‌ای می‌شود در دستانت
در موهایم فرو برو
نه در جای دیگرم
شانه کن، نه سوراخ

فنجان را به سویم پرتاب نکن
شاید در ته مانده قهوه‌ای احساس فنجان
نشانه مردی باشد که با دسته گلی در دست از سفری طولانی
شاید نشانه مردی که دست به معامله‌ای خوب می‌زند
شاید سفری افتاده باشد برای افق‌های دور دست
شاید زنی افتاده باشد که جادو می‌کند
شاید پیرمردی باشد که می‌ماند
و شکستن فنجان ماندنش را به تأخیر می‌اندازد
شاید وقتی فنجان می‌خورد به دیوار
شاید کمانه می‌کند تکه‌های خورد شده احساس فنجان روی صورت
شاید قطره‌ها، قطره‌ها، قطره‌ها....

نه، فنجان را مهربان بگیر
و چای را در آن با مهر فرو بریز
و با هر قطره لیموترش
عشقت را چکه چکه چکه
بر من بپاش
چکه چکه، عاشقانه‌ترین فرو پاشیدن‌هاست
نرم نرم، شاعرانه‌ترین باریدن‌هاست
نسیم نسیم، عارفانه‌ترین وزیدن‌هاست

مبل را به طرفم پرتاب نکن
گنده است، حمال!
آخر این هم شد کار؟
مبلی را بالای سر می‌بری و پرتاب می‌کنی!
بلندش که می‌کنی شاید که فتق
شاید فتق‌ات درد بگیرد

شاید! آه! فتق!
ف- تق!
این هم بازی با واژه
با شوکودراژه!
عشق را شکلات کن، قهوه‌ای
چه رنگ بدی
عشق را آب نبات کن، صورتی
چه رنگ جوادی
عشق را گل کن، سرخ
و در دستت بگذار و بگو دوستم داری

اما بدان
همیشه بدان
تا هفته دیگر هم بدان
هرگز یادم نمی‌رود چنگال را و بالش را و فنجان را و مبل را
عشق تو مرا سوراخ کرده است
حالا من هفت ساعت اگر حرف بزنم
مگر توی کله تو فرو می‌رود؟
مگر آدم می‌شوی؟

آری! عشق این‌جوری است
هفت ساعت حرف می‌زنی
و آخرش آدم نمی‌شود

نازلی احساس (‌معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفآ حتمآ در اسم فایل عدد برنامه ی از این ستون به اون ستون را قرار دهید
تا معلوم شود برنامه ی چندم است

-- vahid ، Jul 23, 2008 در ساعت 08:01 PM

با مطرح کردن ریش تراش به بهترین شکل عدالت جمهوری اسلامی به نمایش گذاشتید متشکرم

-- حسن ، Jul 23, 2008 در ساعت 08:01 PM

زنده باشی!

-- iman ، Jul 24, 2008 در ساعت 08:01 PM

از قسمت 18 تیر خیلی خوشم اومد جالب نوشتید اما چه طنز تلخی است این داستان عجیبی که بر سر ما آمده و باز هم می رود

-- Leila ، Jul 24, 2008 در ساعت 08:01 PM

آ سيد ابی
ببين ما که نميتونيم يه هفته يه لنگه پا اينجا وايسيم آخرشم اين مدير سايت صفحه شما رو آپديت
نکنه
برنامه ها دير به دير که چه عرض کنم به صورت عشقی آپلود ميشه
اينجانب يه ننه بزرگ دارم که n سال است چای و نبات زعفرونی شب
جمعه آقا جونمون فراموشش نشده، هيچ وقتم قوتی زرد چوبه و مارچوبه اش قاتی نميشه
جون ميده واسه مديريت سايت بگم بياد؟؟؟
البته اين عل-اصغر باهاس چششو درويش کنه ها

-- Peyman ، Aug 1, 2008 در ساعت 08:01 PM

آقاي نبوي

طنزِ شما به صورتِ مكتوب هر قدر حرفه‌اي است اجرايِ تلويزيونيِ شما به همان اندازه افتضاح است. شما كه اين قدر زيبا و قوي مي‌نويسيد پيش‌نهاد مي‌كنم اعصابِ مردم را با اجرايِ تلويزيوني خراب نكنيد. تعارف نمي‌كنم جداً افتضاح ظاهر مي‌شويد توي تلويزيون.

-- تقي از تبريز ، Jan 8, 2009 در ساعت 08:01 PM