رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آذر ۱۳۸۶
از این ستون به آن ستون - برنامه سی‌ و سوم

موش‌های متفکر و گربه‌های حریص

این برنامه را از این‌جا بشنوید

این برنامه را در این‌جا ببینید

‌ ‌

خبرهای هفته

خبرهای هفته گذشته و آناپولیس، موسویان که تبرئه و تحت تعقیب قرار گرفت، وزیر کار که استعفا داد و آن را پس گرفت، کاسپاروف، شورش در پاریس و چند چیز دیگر را این‌جانب عل‌اصغر از دگولس پرس به سمع و عمل و نظر شما می‌رساند ...

کنفرانس آناپولیس که واقعنی یک چیز عجیبی محسوب می‌گردد، در آمریکا برگزار شد. آقا محمود نفتی قبل از برگزاری این کنفرانس با آقا بشار، پسر آقا حافظ اسد، گنده‌لات سابق بازار شام مذاکره تلفنی کرد و به آقا بشار گفت «شما نرو اون‌جا، برات خوبیت نداره.» آقا بشار نیز گوشی را گذاشته، از دست محمود نفتی فرار کرده و به آناپولیس رفت. محمود نفتی به آقا ملک سعودی تماس گرفته و در گوشی تلفن فوت کرد. آقا ملک سعودی نیز گوشی را فطع کرده، به آناپولیس رفت.

کنفرانس آناپولیس با شرکت ۵۰ کشور و سازمان جهانی و حدود ۱۶ کشور عربی در آمریکا برگزار شد و موسیو اولمرت و محمود عباس توافق کردند تا قبل از پایان سال ۲۰۰۸ به صلح دست بیفکنند. محمود نفتی اعلام کرد این اجلاس محکوم به شکست است. معاون حقوقی رییس‌جمهور هم گفت: «هر کنفرانسی بدون نظر ملت فلسطین بی‌نتیجه است.» آگاهان توضیح دادند که منظورش از ملت فلسطین، همان دولت ایران می‌باشد.

آقا حسین توپچی، سردبیر روزنومه توپخونه در حالی که نفس نفس می‌زد، گفت: «حضور سوریه در کنفرانس صلح، ایران را غافل‌گیر کرد.» آقا بشار نیز اعلام کرد که ما «به دنبال رابطه عادی با اسراییل هستیم.» اما بقیه کشورهای عربی اعلام کردند که آن‌ها دنبال یک رابطه غیرعادی با اسراییل هستند. فعلاً ایران اعلام کرده که از این به بعد از نظر ایران، آقا خالد مشعلی رییس‌جمهور سوریه و لیبی و مصر و عربستان و امارات و کویت و عراق و دیگر کشورها می‌باشد.


دو مقام بلندپایه در میان عناصر کمابیش مشابه



آقام حسین موسویان، معاون آقا فری مروارید و رفیق شخصی آقا اکبر پسته، توسط قاضی چکش و ترازو ازاتهام جاسوسی تبرئه شد. سخنگوی اداره چکش و ترازو اعلام کرد: «موسویان در خصوص اتهام جاسوسی بی‌گناه شناخته شد.» آقام اکبر ناطق گفت: «اتهامات صحت ندارد.» آقا عطریانفر گفت «افتخار می‌کنیم.» آقا آرمین گفت: «آقای قاضی! دستت درست» آقا حداد نیز گفت «خوشحال شدیم.»

اما قاضی خفن یکم سعید خطرناک، معروف به مرتضوی، ضمن نشان دادن یک عدد شوخی دستی با کلیه خوشحال شوندگان، اعلام کرد که موسویان تبرئه نشده و فعلاً تعقیب ادامه دارد.

‌ ‌

***

‌ ‌

در حالی که ولادیمیر سارکو، رییس‌جمهور سارکولند در هفته گذشته از زنش جدا شده و با مادرش برای دیدار با اسراییل رفته بود و فرانسه هم در اعتصاب به سر می‌برد، پاریس ایکی ثانیه به هوا رفت. یکی از گنده‌لات‌های پاریس شخصاً گزارش کرد که دو تا بچه، واقعنی سند و سالی هم نداشتن، فوقش ۱۵ یا ۱۶ ساله، سوار موتور با پلیس تصادف کردند و چون پلیس فرانسه خیلی مسلط بر اوضاع به سر می‌برد، به سرعت از محل حادثه گریخت.

در حال حاضر پاریس مشغول آتش گرفتن می‌باشد و خین و خین‌ریزی همراه با انواع گوله شکاری در جریان است. بنا به گفته آگاهان فعلاً سارکوزی در هوا به سر می‌برد و حالا حالاها حالش خوب نخواهد شد.


سارکوزی و عیال سابق، در چشمانشان شعله‌های عشق پیداست.

آقا جهرمی، وزیر بیکاری و حوصله‌ات سر نره، استان‌دار سابق، داماد آقا اکبر ناطق، ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت استعفا کرد. آقا غلوم‌ریز سخنگوی دولت و دارای شش شغل و یک همسر و همچنین مسئول جدید سازمان انتقال خون اعلام کرد: «استعفا به گروه خون وزیر کار نمی‌خورد.» آگاهان توضیح دادند که فقط وزرایی حق استعفا دارند که گروه خونی او مثبت و ب داشته باشند.

وزیر کار گفت: «به این دلیل استعفا دادم که با واردات بی‌رویه کالا مخالفم» اما محمود نفتی اعلام کرد: «وزیر کار استعفا نداده است.» وزیر کار گفت: «حضرت عباسی استعفا دادم» اما محمود نفتی اعلام کرد: «من بهتر می‌دونم. استعفا نداده؛ ولی خودش در جریان نیست.» آقا سعید لیلاز، رییس اقتصادی، اعلام کرد: «دلایل استعفای جهرمی سیاسی است.»

‌ ‌

***

‌ ‌

آقام پرویز، بفرما تو مشرف فرمودین، در هفته گذشته در حالی که اشک می‌ریخت و چشم‌هاش دو عدد کاسه خون شده بود، از ریاست ارتش پاکستان استعفا داده و بالاخره لباس‌اش را در آورد. وی در حالی که به بغض کرده بود، اعلام کرد «نامرده هر کی به لباس من دست بزنه.»

آبجی بی‌نظیر که چند ماه پیش، به پرویز پیشنهاد داده بود که لباس‌اش را در بیاورد، از استعفای او اعلام خشنودی کرد؛ ولی گفت: «مشرف باهاس برود.» در حال حاضر، آقا پرویز بدون لباس وسط کاخ ایستاده و خانم بی‌نظیر جلوی هر کسی را که می‌خواهد به او زیرپیراهن یا پیژامه بدهد، گرفته است.


بی‌نظیر بوتو لحظاتی پس از آن که به مشرف پیشنهاد کرد لباسش را در بیاورد.

نشست «شش» (که ما هر چی فکر کردیم نفهمیدیم که این همه ملت تو دنیا واسه چی به جای این‌که بگن شیش، می‌گن ۱+۵) روز شنبه، یعنی پس‌فردا، در پاریس که فعلاً در اعتصاب و خون و آتش به سر می‌برد، برگزار می‌شود.

آقا سعید کوچیکه، متولد دهه اخیر، دارای هشتاد دکترین و سه ماه سابقه کار، اعلام کرد: «با پیشنهادات جدیدی به پاریس می‌روم.» وی گفت: «علی لاریجانی در سال گذشته زمرد‌ها را داد و چس فیل گرفت. من دارم می‌روم تا چس فیل‌ها را پس داده و زمرد‌ها را پس بگیرم.»

‌ ‌

***

‌ ‌

آقا ولادیمیر چکمه، رییس‌جمهور مافی‌آباد در راستای مبارزه با آمریکا، آقا کاسپاروف، رییس شطرنج‌بازان و اپوزیسیون و یکی از اکثر کسانی که با ولادیمیر مخالف است، بازداشت کرد. تعدادی خبرنگاران از گاسپاروف حمایت کرده؛ آنان نیز بازداشت شدند، در حال حاضر همه چیز رو به راه است.

‌ ‌

***

‌ ‌

آقا علی بی‌خیال، معروف به لاریجانی رییس سابق و استعفاشده فعلی در یک اظهار نظر سرمخفی اعلام کرد «بنا به اطلاعاتی که من دارم، در شرایط مهمی هستیم.» آگاهان پرسیدند: «چیه؟ قطعنامه می‌دن؟» علی آقا گفت: «بذار نگم؛ ولی خیلی مهمه» آگاهان پرسیدند: «یعنی تحریم می‌کنن؟» علی بیخ گفت: «نمی‌گم دیگه. ولی عمراً خیلی مهمه.» آگاهان پرسیدند: «چیه حاجی؟ جنگ می‌شه؟» علی‌آقا گفت: «بهتره نگم. ولی در شرایط خیلی مهمی هستیم.»

خبرهای ما به پایان رسید. تا هفته دیگر بدرود، خداحافظ.
‌ ‌

***

‌ ‌

نیکول و جولیا، برای بشریت

در حالی که جهان در وسوسه خشونت و هیجان، قربانی می‌طلبد و گلوله‌های بشریت به سینه کودکان غمگین و سیاهپوست آفریقایی که بی‌مادر رها شده‌اند، می‌خورد، نیکول کیدمن، زن سابق تام کروز به حمایت از زنان برخاسته است. این بانوی ۳۹ ساله زیبای استرالیایی که تام کروز لیاقت او را نداشت و همان کتی هولمز، با آن ریخت مرده‌شور برده‌اش به درد او می‌خورد، نشان داد که نه تنها ستاره بزرگ هالیوود است که برای بازی در هر فیلم ۱۷ میلیون دلار دستمزد می‌گیرد، بلکه صندوق توسعه سازمان ملل برای زنان با حمایت نیکول کیدمن، ، برنامه‌ای برای مبارزه با خشونت علیه زنان، در اینترنت راه‌اندازی کرد. این واقعه را به خواهر و مادر کلیه دوست‌داران سینما تبریک می‌گوییم.


نیکول کیدمن زیبارو در حال کمک به بشریت

نیکول کیدمن، بازیگر زنی که ماهنامه معتبر فیلم به مدیریت مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی بارها در مورد او مقالاتی زیبا نگاشته‌اند، و در فیلم‌های «چشمان کاملاً بسته» «ساعت‌ها» «دیگران» «مولن روژ» و «مترجم هم‌زمان» هنر خویش را به رخ پرده نقره‌ای کشانده است، از مردم خواست تا با خشونت علیه زنان مبارزه کنند.

کامپین «به خشونت علیه زنان نه بگویید» تا هشتم مارس ۲۰۰۸، روز جهانی زنان ادامه خواهد یافت. تمرکز خانم نیکول کیدمن زیبارو بر روی مسائلی چون تلاش برای خاتمه خشونت علیه زنان و تساوی حقوق زنان با مردان است. در حالی که شوهر سابق نیکول کیدمن، در منجلاب پلی‌بوی در می‌غلطد، او نشان داده است که زنی آبرودار و مبارز می‌باشد.

اما، این فقط نیکول زیبارو نبود که به خدمت بشریت برخاست. در گوشه‌ای از هالیوود، جولیا رابرتز، هنرپیشه سرشناس آمریکایی و بازیگر فیلم‌هایی چون پرونده پلیکان و زن زیبا، برای جورجیو آرمانی، دست‌بندی برای فروش در روز جهانی ایدز طراحی کرده است.

جولیا که این روزها بازیگری را رها کرده تا به عنوان یک مادر فداکار همچون نادره، شهلا، پرویندخت یزدانیان (مادر مجید) نرگس، ویجنتی مالا و بسیاری مادران دیگر، دوقلوهایش را بزرگ کند، در طراحی دست‌بندی با جورجیو آرمانی، همکاری کرده است تا از این طریق کمک‌های مردم جهان را برای بیماران ایدزی جمع کند.


جولیا رابرتز مادری بی‌نظیر برای جگرگوشه‌های دوقلویش

جولیا رابرتز که اگر چه دهانش کمی گشاد است، اما چشمان زیبایی دارد، دستمزد ۲۰ میلیون دلار برای هر فیلم را کنار گذاشته تا فرزندان خوبی چون بهروز وثوقی و جمشید مشایخی و رابرت دنیرو تربیت کند.

اگر چه بیماران ایدزی هم می‌بایست خودشان کاری نکنند که این مسائل پیش بیاید، ولی شاید آنان نیز به کمک جولیای قهرمان نیاز داشته باشند.

اکنون چشمان بشریت به هالیوود دوخته شده است تا زنانی دل‌سوز و آواره بشریت مانند نیکول کیدمن و جولیا رابرتز به کمک مردان انسان‌دوستی مانند شان پن و جورج کلونی بروند و اشک‌های کودکان آفریقایی را با دستمالی خشک کنند.

آیا آن‌ها خواهند توانست این اشک‌ها را پاک کنند؟ یا نخواهند توانست؟

علی‌اکبر خوشحال، دگولس پرس، هالیوود، لس‌آنجلس

‌ ‌

***

‌ ‌

گزارش وضع هوای منطقه و کشور

این‌جانب جناب سرهنگ مستشار، پدر نازلی خانم احساس، اخبار هوای هفته گذشته ایران و منطقه را به اطلاع هم‌وطنان عزیز می‌رسانم.

در منطقه مرکزی، هوای کشور کاملاً متلاطم است. صبح‌ها هوا آفتابی با احتمال بارش سنگین برف و تبرئه متهمان به جاسوسی وجود دارد. ظهرها یک جبهه هوای ملایم از جبهه میانی جریان پیدا کرده؛ ولی تا شب احتمال طوفان شدید در جناح چپ قابل پیش‌بینی است.

کلیه کسانی که از خانه خارج می‌شوند، به هیچ سفارت‌خانه خارجی نزدیک نشوند و از هر گونه مذاکره هسته‌ای خودداری نمایند. مواظب ضربات چکش انواع قاضی بوده و در هر حال در هنگام بارش شدید برف و طوفانی شدن دریا، هاشمی رفسنجانی را به همراه داشته باشند.

در منطقه شمالی، یک جبهه هوای یخ از سوی آذربایجان به سوی ارمنستان و بالعکس جریان داشته و ساکنان این مناطق برای گریز از سرما، پرچم‌های همدیگر را آتش می‌زنند.


تصویر آخرین وضعیت هوای منطقه

در منطقه شرق آمریکا، کنفرانس پاییزی با ریزش شدید برگ و حضور ۵۰ کشور برگزار گردیده، در بیرون احتمال بارش کمی تا قسمتی گلوله از سوی حماس و فتح گزارش شده است.

در منطقه شرقی منطقه، هوا به طور مشکوکی آرام شده و فعلاً خبر خاصی نیست. مسوولان هواشناسی پیش‌بینی کردند که با کندن لباس نظامیان، از گرمای هوای این منطقه کاسته شده؛ اما در روزهای آینده احتمال توفان دموکراتیک وجود دارد.

در منطقه غرب کشور به خصوص منطقه همدان و کردستان، هوا کمی تا قسمتی ابری، با دستگیری‌های پراکنده و تجاوز در حین دستگیری گزارش شده است.

در منطقه جنوبی، هوای کشور بسیار آرام است و احتمالاً تا چند روز دیگر یک جبهه هوای توفانی پاییزی از سوی آناپولیس به منطقه جنوبی خلیج فارس جریان خواهد داشت.

گزارش وضع هوای این هفته را شنیدید، تا هفته آینده برای شما روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی آرزو می‌کنم.

‌ ‌

***

‌ ‌

گل‌واژه‌های هفته و سگ‌های رییس‌جمهور

داوود احمدی‌نژاد گفت: پوتین گفت تمام ویژگی‌های مسیح را در آیت‌الله خامنه‌ای دیدم ...

آیت‌الله صافی اعلام کرد: شعر فاسد از مواد مخدر بدتر است.

داداش محمودشون گفت: پوتین نیامده بود به ما اعتبار بدهد. بلکه آمده بود اعتبار بگیرد ...

حائری امام جمعه شیراز گفت: بسیجی به معنای انسانی است که انرژی متراکم او آزاد شده است ...

داوود احمدی‌نژاد اعلام کرد: پوتین به من گفت اگر لازم باشد، پابرهنه به دیدار خامنه‌ای بروم.


ولادیمیر پوتین در کنار بوش پدر، در حال ابراز ارادت

وزیر رفاه گفت: برای حمایت از معلولان ۱۵۰۰ سال وقت نیاز داریم...

امام جمعه مشهد گفت: حکومت فعلی کشور، مردم‌سالاری مطلق است ... مردم‌سالاری مطلقه فقیه ...

نماینده اصفهان در مجلس گفت: تالارهای عروسی، مراکز فسادند؛ باید این اماکن تحت کنترل قرار بگیرند. این اقدام کاملاً قانونی است و برای مبارزه با فساد و افشاگری‌های خانوادگی لازم است.

‌ ‌

***

‌ ‌

پارادوکس، کوتوله‌ها و درازها

یه موشه، بعد از ۲۰ سال فرار کردن، یه روز وایستاد و پنج دقیقه فکر کرد. گربه خوردش.

موشه پرونده‌ها رو خورد

گربه موشه رو خورد
سگه گربه رو خورد
سگه رو مNمورین شهرداری مسموم کردن
شهردار به جرم اختلاس بازداشت شد
پرونده شهردار رو موش‌ها خوردند.

تق تق تق ...
صدای پاشنه یه کفش زنونه اومد
آماده‌باش اعلام شد
چکمه‌ها رژه رفتند.


صدای کفش‌های زنانه آمد

انتخابات برگزار شد
وقتی آرا رو دستی شمردند
بی‌سوادها اکثریت آرا رو به دست آوردن
اما وقتی آرا رو با ماشین‌حساب کردن
تکنوکرات‌ها اکثریت آرا رو به دست آوردن.

وزیرانی که جز به مشکلات محرومان فکر نمی‌کنند
نظامیانی که فقط به فکر نجات میهن هستند
روشنفکرانی که فقط به فکر حقیقت هستند
... بله، برای اداره هر کشوری به مقداری دروغ احتیاج داریم.

یه آدم بدبخت خواب‌های خوبی دید
دیگه از خواب بیدار نشد.

باران می‌آمد
مردم عاشق بودند
کسی انگیزه کار کردن نداشت
بوی گل‌ها در هوای نمناک می‌پیچید
میزان تورم افزایش می‌یافت
ماشین‌ها گل‌ها را به عاشقانی که در کوچه قدم می‌زدند، می‌پاشیدند
مردم دنبال کار می‌گشتند
شاعران شعر می‌سرودند
یک عارف بزرگ درخواست وام را امضا کرد
یک فرمانده شجاع دست رییس حزب را بوسید
زمین‌شناس پیر مقابل صاحب‌خانه شرم‌گین شد
مادر به زندان‌بان التماس کرد...
... همه چیز رو به راه بود.

کوتوله‌ها انقلاب کردن
درازها رو گرفتن و انداختن تو زندون
همه مردم نصفشون رفت زیر زمین.

وقتی ۲۰ سالش بود تروریست بود
وقتی ۲۵ سالش بود آنارشیست شد
وقتی ۳۰ سالش شد تندرو شد
وقتی ۳۵ سالش شد میانه‌رو شد
در سن ۴۰ سالگی لیبرال شد
وقتی ۴۵ سالش شد، محافظه‌کار شد
در ۵۰ سالگی طرفدار دولت شد
و در ۵۵ سالگی در جریان یک ترور به وسیله یک تروریست ۲۰ ساله کشته شد.

‌ ‌

***

‌ ‌

شهر فرنگ و شعر فرنگ

گفتند شهر، شهر فرنگ است
گفتند رنگ به رنگ است
گفتند شعر خطرناک است
شعری که ماشه آن در دست
شعری است مثل کلاشینکف
در هر خشاب چند فشنگ است

گفته است پیری از پیران
پیری که آب کشیده است او
اشعار حافظ فاسد را
اشعار فاسد سعدی را
در بوستان سعدی شاید
انواع اکس و حشیش و تل
گویی که رنگ به رنگ است


گفتند شعر خطرناک است

پیری که آب کشیده است او
از فرط نجاست، آن حکیم را
فردوسی از هراس آن حضرت
رفته است توران، از ایران
پیری که آب کشیده است هر چه رستم را
و هر چه مانده از او حماسه
با آب کر، پاک ، با کاسه

گفته است پیر کای مردم
از شعر سخت بترسید، آن
چیزی است فاسد و ناجور است
تریاک هست از آن بهتر
وافور را به وفور اینک
در شهر هست و نه چندان شر

گفته است پیر شعر خطرناک است
شاید که حافظ می‌خواهد
با شاهدین فت و فراوانش
در محضر عدالت هر قاضی
ساقی و ساغر و رندان را
حکم برائتی بدهد اکنون
شاید که شاهدی برسد از غیب
حکمی دهد که هر چه که واعظ بود
در خلوت
کرده است آن چه از اسرار است

گفتند شعر خطرناک است
شاعر، شاید که شعر نهان دارد
از رازهای جنگی و راز ننگ
شاید که رازهای اورانیوم را
شاید که رازهای غنی‌سازی
شاید که شاعر جاسوس است
با رازهای فت و فراوانش

ایشان، بی داغ و درفش و درد
خود اعتراف کرد
رازی که اشک بود
رازی که بود لبخند
رازی که عشق بود

لطفاً توجه کن برادر
شاعر چنین اقرار کرده است
«اشک آن شب لبخند عشقت بود...»
باور کنید شعر خطرناک است
یک بست و دود اگر می‌بود
نه اشک جاری می‌شد تا راز
نه لبخندی می‌شد پرواز
نه عشق بود

در خانه شاعر
وقتی که مأموران ما رفتند
در کیف و میز و کتاب و مبل
یا حتی توی دو لیوان چای
یا در سرخی رد پای لب و سیگار
بوی عشق همه جا بود
اسناد جرم همه موجود

باور کنید آقا!
با نوع کهنه‌اش این ملت
از ودکا بدتر
هی مست می‌شوند
مثل شراب کهنه
و با نوع تازه‌اش،
یعنی که شعر نو
یا عاشق‌اند هر روز
یا فکر می‌کنند
یا حرف می‌زنند
هر لحظه جرمی است از جان شان جاری

یک تن ز مجرمین ایشان
حتی قبای ژنده خود را
می‌خواست در یک شب تیره
بیاویزد
گفت است ای مردم
در ساحل اید شاد و یا خندان
این شاعر، در راستای دشمن
تحریک کرده است مردم را
حرف از کسی زده است
که دارد هی
در آب غرق می‌شود او دائم

آقا! این شعر خطرناک است

هم نوی آن که کهنه شده است اکنون
هم کهنه‌اش که سخت نو و تازه است

نازلی احساس (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

salam ostad nabavi
kheyli kheyli khaste nabashi
ishalla hamishe ghalam be dast bashi bus bye

-- cronus ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:58 AM

ياد خانم بي نظير بوتو و شرح سفرشان و ديدارشان پشت درهاي بسته برايمان زنده شد...

-- iranian idiot ، Dec 5, 2007 در ساعت 11:58 AM

Nazeli kheili khoob bood

-- بدون نام ، Dec 6, 2007 در ساعت 11:58 AM

salam aghaye nabavi e aziz
merci barnamatoon aali bood

-- ferial ، Dec 6, 2007 در ساعت 11:58 AM

agha ye kamam ba honarmandaye khodemun shokhi konid
mese stand up comedy haye binaziretoon.
merci
payandeh bashid

-- ferial ، Dec 6, 2007 در ساعت 11:58 AM