رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ آذر ۱۳۸۵

بابک بیات در خاک آرام گرفت

گزارش و عکس: امیررضا میرصیافی

«جا دارد در اینجا از برخی مطبوعات به خاطر درج این مطلب که بابک بیات به دلیل وضعیت مالی نامناسب برای ادامه درمان به خارج از كشور نرفته است گله کنم. من از طرف خانواده وی این مسئله را شدیدا تكذیب می‌كنم چرا كه بابک بیات از نظر مالی شرایط مناسبی داشت اما باز هم در این شرایط هزینه كردن ۱۰۰ میلیون تومان برای خانواده ایشان میسر نبود. در شرایطی که او مجبور شد پس از تصادف پسرش هزینه زیادی برای درمان او بپردازد.»


محمد سریر در مراسم خاکسپاری بابک بیات

این صحبت‌های «بابك صحرایی» ترانه‌سرا بود که دیروز در مراسم مشایعت پیکر زنده یاد «بایک بیات»، آهنگساز برجسته موسیقی فیلم و موسیقی پاپ ایران، در مقابل تالار وحدت ایراد کرد. به دنبال همین سخنان بود که «عباس سجادی»رئیس مركز موسیقی سازمان فرهنگی هنری تهران گفت: «شاید بیات مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان هزینه را برای پیوند كبد نداشت اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانست این اقدام را انجام دهد و تاسف اینجاست كه یك هنرمند در سن ۶۰ سالگی بیمه نباشد.»

بابک صحرایی گفت: ما به دیدار «بیات» آمده‌ایم چرا كه خورشید فروزان هنر ماست و نمی‌توان خورشید را به خاك سپرد، او نمرده و تا دنیا دنیاست با ما زندگی می‌كند. او پاییز را دوست داشت و در پاییز هم مرد.
او وصیت كرده بود كه در كنار قبر «احمد شاملو» در امامزاده طاهر به خاك سپرده شود اما متاسفانه به دلیل اینكه قبری خالی در كنار«شاملو» نبود خانواده او تصمیم گرفتند در قطعه هنرمندان آرام بگیرد.

جمعیت بسیار زیادی از هنرمندان اعم از اصحاب موسیقی، شعر و سینما که از ساعتهای اولیه صبح و از گوشه و کنار شهر و حتی شهرهای دور خود را برای آخرین دیدار با زنده یاد «بایک بیات» به مقابل تالار وحدت رسانده بودند، همگی از اینکه چنین هنرمندان برجسته‌ای به‌خطر بی‌توجهی‌ها و عدم حمایت مادی و معنوی مسئولان کشور از دست می‌روند اظهار تاسف می‌کردند و می‌پرسیدند در چنین کشور ثروتمندی بودجه لازم برای درمان «بایک بیات» در خارج از کشور نبود تا امروز شاهد وداع با این آهنگساز برجسته نباشیم؟


خشایار اعتمادی از بابک بیات می گوید

مرگ پسرش «مانی» و همینطور حادثه ناگواری که برای «بامداد»، دیگر پسرش رخ داد روح و روان بابک را نیز به دنبال خود برده بود، و تاثیر بسیار بدی بر روی وی گذاشت و ناراحتی کبد هم مزید بر علت شد تا این موسیقیدان برجسته اواخر خود را در حصار تنگ اتاقهای بیمارستان ایرانمهر تهران بگذراند.

«محمد سریر» رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی و یكی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما که دوستی بسیار نزدیک و چهل ساله با «بایک بیات» داشت، از دیگر سخنرانان این مراسم بود . وی با تسلیت به جامعه هنری ایران گفت: من فكر می‌كنم كه جایگاه هنرمند عزیز «بابك بیات»با این طیف وسیعی از دوستداران او جایگاه ویژه‌ای است و این جایگاه به‌واسطه پیوندی است كه آثارش در میان همه نسل‌ها برقرار كرده است . وی در پایان کلام خود را با پیام و اشعاری از «بهرام بیضایی»، سینماگر برجسته ایران که به دلیل کسالت نتوانسته بود در این مراسم حضور یابد به پایان برد .


محمد اصفهانی

در این مراسم هنرمندان بسیاری از جمله ناصر چشم آذر، میلاد کیایی، هنگامه اخوان، امین‌الله رشیدی، محمد علی بهمنی، داریوش فرهنگ، بیژن بیژنی، بامداد جویباری، محمد اصفهانی و خشایار اعتمادی حضور داشتند که برای وداع و خداحافظی با یار و همکار دیرین خود آمده بودند.

پس از پایان مراسم، پیکر آهنگساز شهیر ایران «بایک بیات» برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا برده شد تا در جوار دیگر یاران و دوستان هنرمندش آرام بگیرد.

در همین‌باره:

خوشا از عاشقی مردن

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوست عزیز
گزارش شما بسیار کامل و عالی بود. یادش گرامی باد.
دست شما درد نکند
اختر

-- اختر ، Nov 30, 2006 در ساعت 01:06 PM

روزي نيست كه در سوز فراق هنرمندي عزيز نسوزيم ، گزارش كاملي بود فقط لطف كنير در متن "بايك بيات" به "بابك بيات" اصلاح شود.

-- بابك نظري ، Dec 2, 2006 در ساعت 01:06 PM