تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آلودگی‌ هوا و تعطیلی‌های پی‌درپی

بیژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید گرچه تعطیلی تهران ضروری بود، اما این اقدام تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است.

پیشتر استاندار تهران و رئیس کمیته‌ی اضطراری آلودگی هوای شهر تهران با صدور اطلاعیه‌ای تمام موسسه‌های آموزشی و اداره‌های دولتی را در روز چهارشنبه سوم آذر تعطیل اعلام کرده بود. با توجه به تعطیلی روز پنجشنبه به دلیل مناسبت‌های مذهبی، مقامات مسئول شهر تهران انتظار داشتند این تعطیلات سه‌روزه از چهارشنبه تا جمعه، تاثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوای تهران بگذارد.

تصمیم تعطیل کردن تهران به دنبال پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایدار ماندن وضعیت جوی تا پایان هفته اتخاذ شد.

در هفته‌ی گذشته میزان آلودگی تهران به حد هشدار رسیده بود و با توجه به پایداربودن وضعیت جوی پیش‌بینی می‌شود که تغییر خاصی در آن صورت نگیرد.

با این حال روز چهارشنبه یوسف رشیدی، مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت اعلام کرد هرچند به دلیل هشدارآمیز بودن وضعیت آلودگی هوا، این تعطیلی ضروری بوده اما هم‌چنان هوای تهران آلوده است و مردم به ویژه سالمندان و کودکان نباید در شهر تردد کنند.


اما با آن که سال‌هاست تهران با مسئله‌ی آلودگی هوا دست به گریبان است، چرا چاره‌ای اساسی برای کاهش میزان آلودگی اندیشیده نمی‌شود؟

به گفته‌ی معصومه ابتکار، رئيس كميته‌ی محيط‌‌‌ زيست شورای شهر تهران از آنجا که برنامه‌ی جامع کاهش آلودگی هوای تهران مصوب سال ۱۳۷۹، در سال گذشته به پایان رسیده، لازم است كه برنامه‌ی اصلاح شده آن ابلاغ شود، اما هنوز خبری از ابلاغ اين برنامه نيست.

به گفته‌ی این عضو شواری شهر تهران، تعطيلی‌های پی‌درپی در تهران هزينه‌های سنگينی به بار آورده و به دنبال آلودگی هوا نيز در زمينه‌ی بهداشت و درمان مشکلاتی در سطح شهر و کشور پدید آمده است.


محمدهادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه‌ی پایدار شهرداری تهران نیز از روند بازنگری برنامه‌ی جامع کاهش آلودگی هوا انتقاد کرده و آن را کند و غیر منطقی خوانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای حیدرزاده معتقد است بازنگری این برنامه‌ی جامع تنها به دو هفته زمان نیاز دارد، اما سازمان محیط زیست شش‌ماه برای این بازنگری تعیین کرده که با توجه به شرایط ویژه و خاصی که هم اکنون وجود دارد کاملاً غیر منطقی است.

این مقام مسئول در شهرداری تهران نیز تعطیلی مقطعی ادار‌ه‌ها و موسسه‌های آموزشی در تهران را چاره‌ی این مشکل ندانسته و اذعان داشته است که این تعطیلات مداوم و مستمر به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و باید چاره‌ی دیگری برای این مشکل یافت.

نشست جهانی برای نجات ببرها

نمایندگانی از سیزده کشور در نشستی ویژه برای نجات ببرهای جهان در شهر سن پترزبورگ روسیه شرکت کرده‌اند تا چاره‌ای برای حفاظت از این گونه‌ی در حال انقراض بیابند.

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه و ون ‌جیا بائو، نخست‌وزیر چین از جمله رهبرانی هستند که شخصاً در این نشست حضور یافته‌اند.


نسل ببرها در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل شکار گسترده از میان رفته است. از این میان می‌توان به نابودی نسل ببر مازندران در ایران اشاره کرد. در برخی نقاط دیگر از جمله بالی، جاوه و چین نیز طی دهه‌های متمادی ببری در محیط طبیعی و زیستگاه خود مشاهده نشده و حدس زده می‌شود نسل ببر در این مناطق نیز یا به طور کلی از میان رفته و یا به شدت کاهش یافته باشد.

به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان حیات وحش، چنان‌چه تلاشی گسترده برای حفاظت از زیستگاه‌های این جانور و مبارزه با شکارچیان غیر قانونی صورت نگیرد، نسل ببرها تا دوازده سال دیگر به‌طور کلی از میان می‌رود.

با این حال در برخی نقاط جهان برنامه‌های حفاظت از ببرها توانسته تا حد زیادی به افزایش تعداد این جانور کمک کند. دولت روسیه با اجرای یک برنامه‌ی حفاظتی توانسته تعداد ببرهای منطقه‌ی آمور را از سی عدد در سال ۱۹۴۵ به پانصد عدد در حال حاضر برساند.

به اعتقاد کارشناسان این نشانه‌ای است از آن که اقدامات حفاظتی اگر با سیاست‌ دولت‌ها حمایت شود می‌تواند به رشد گونه‌های در حال انقراض کمک کند.

به جز تلاش‌های روسیه و علاقه‌مندی شخص ولادیمیر پوتین به حفظ این گونه‌ی جانوری، بسیاری از متخصصان معتقدند در حال حاضر دولت چین نیز می‌بایست تلاش‌ها و اقدامات وسیع‌تری برای حفاظت از این جانور به عمل آورد.

چین از سال ۱۹۹۳ تجارت ببر و اعضای بدن این جانور را ممنوع کرده است، اما مشخص نیست این قانون تا چه حد به درستی انجام می‌شود. به جز پوست ببر، برخی دیگر از اجزای بدن او از جمله دندان‌هایش مورد توجه قاچاقچیان قرار گرفته است زیر در برخی از داروهای سنتی کاربرد دارد. با این حال تمایل دولت چین به راه‌اندازی پرورشگاه‌های حیوانات در حال انقراض برای فروش اعضای بدن آنها نگرانی بسیاری از کارشناسان حفاظت از حیات وحش را برانگیخته است.

به اعتقاد آنان درست کردن چنین مکان‌هایی کمکی به حفاظت از گونه‌های در حال انقراض نمی‌کند زیرا تاکیدی است بر این که تجارت اعضای بدن حیوانات می‌تواند سود سرشاری داشته باشد.

بسیاری از حفاظت‌گران محیط زیست می‌گویند تعداد بسیاری زیادی ببر در چین به منظور استفاده از اعضای بدن‌شان پرورش داده می‌شوند.

نشست جهانی حفاظت از ببرها روز چهارشنبه بیست و چهارم نوامبر با وعده‌ی اختصاص مبلغ سیصد و سی میلیون دلار به نجات نسل این جانور به کار خود پایان داد.

کارزار حمایت از دریاچه‌ی ارومیه در کانادا

روز یکشنبه بیست و یکم نوامبر، تعدادی از دانشجویان ایرانی ساکن کانادا کارزاری را به منظور جلب توجه جهانی به وضعیت دریاچه‌ی ارومیه در شهر ونکوور برگزار کردند.

افراد شرکت‌کننده در این کارزار از سازمان‌های بین‌المللی و هم‌چنین دولت ایران درخواست کردند تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای نجات این دریاچه‌ی بزرگ در شمال غربی ایران به اجرا درآورند.


دریاچه‌ی ارومیه که توسط یونسکو به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره یا بیوسفر در جهان اعلام شده در سال‌های اخیر با بحران‌های زیست محیطی فراوانی روبه‌رو است.

طبق گفته‌ی کارشناسان اگر اقدامی جدی در زمینه‌ی حفاظت از این دریاچه به عمل نیاید تا چند سال دیگر به کلی خشک خواهد شد.

خشکسالی‌های پی‌درپی و هم‌چنین سد بستن روی رودخانه‌هایی که به این دریاچه می‌ریزد و کم کردن از میزان آب ورودی به آن از جمله مهم‌ترین عواملی است که حیات آن را تهدید می‌کند.

شرکت‌کنندگان در کارزار نجات دریاچه‌ی ارومیه که مقابل گالری هنر در شهر ونکور برگزار شد آمادگی خود را برای دادن کمک‌های علمی به دولت ایران و سازمان‌های جهانی به منظور حفظ و زنده کردن دریاچه‌ی ارومیه اعلام کردند.

خشک شدن دریاچه ارومیه تبعات بسیار زیانبار زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی به همراه خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این تعطیلی ها معلوم نیست دقیقا بر چه اساسی هستند. بعضی ها معتقدند دولت مدام تعطیل اعلام می کند تا هم بار مالی کاهش پیدا کند و هم مردم بروند سفر و نارضایتی اجتماعی کم شود. با این که سه روز تعطیل بود اما امروز که شنبه باشد، وضعیت هوا باز هم بحرانی است در تهران و ممکن است بخواهند دوباره تعطیل کنند. اما این نشان می دهد که تعطیل کردن اصلا تاثیری ندارد. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را.

-- بدون نام ، Nov 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)