رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ مهر ۱۳۸۹
میزگرد خبرساز اپرا وین‌فری، قدرتمندترین زن رسانه‌های آمریکا با جی کی رولینگ، نویسنده‌ی مجموعه‌ی هری پاتر

آینده‌ی هری پاتر همچنان در ابهام

الاهه نجفی

اپرا وین‌فری، مجری سرشناس برنامه‌های تلویزیونی که از او به عنوان قدرتمندترین زن رسانه‌های آمریکا یاد می‌کنند با جی، کی، رولینگ نویسنده‌ی داستان‌های هری پاتر در اسکاتلند با برگزاری میزگردی گفت و گو کرد. رولینگ در این میزگرد آینده‌ی مجموعه‌ی هری پاتر را در ابهام نگه داشت و از پیامدهای شهرت ناگهانی در زندگی‌اش و از مرگ مادرش و تأثیر این واقعه در پیدایش مجموعه‌ی هری پاتر سخن گفت.


میزگرد خبرساز اپرا وین‌فری

اپرا وین فری در میزگردی که روز جمعه، اول اکتبر در اسکاتلند برگزار شد، با نویسنده‌ی مجموعه‌ی پرفروش هری پاتر گفت و گو کرد. در این گفت و گو این دو چهره‌ی رسانه‌ای و خبرساز غرب، درباره‌ی مشکلاتی که شهرت برای آنها به‌وجود آورده است صحبت کردند. جی، کی، رولینگ در این میزگرد از تجربه‌اش پس از انتشار نخستین کتاب از مجموعه‌ی داستان‌های هاری پاتر یاد کرد و گفت: وقتی برای اولین بار صف مشتاقان هری پاتر در یک کتابفروشی را دیده، حس و حال بیتل‌ها را وقتی که مشهور شدند به‌خوبی درک کرده است.

رولینگ به وین‌فری گفت: مجموعه‌ی هفت جلدی هری پاتر که در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۷تا ۲۰۰۷ منتشر شد، از او انرژی زیادی گرفت. او در ادامه افزود: «حالا که بحث فشار افکار عمومی به میان آمد، و اینکه من چطور با این موضوع کنار آمدم، باید بگویم حالم خوب نبود. اما اگر کسی حالم را می‌پرسید، می‌گفتم بد نیستم. ولی در واقع چیزی نمانده بود که اعصابم را از دست بدهم.»

وین‌فری در این میزگرد پرسشی را که برای میلیون‌ها خواننده‌ی مجموعه‌ی هری پاتر مطرح است با نویسنده‌ی این کتاب در میان گذاشت. آیا کتاب بعدی هاری پاتر در راه است و این مجموعه ادامه پیدا می‌کند؟ داستان بعدی هاری پاتر کی منتشر می‌شود؟

خانم رولینگ در پاسخ به این پرسش گفت: «من در هر حال می‌توانم بخش هشتم و حتی نهم یا دهم این مجموعه را بنویسم. وقتی بخش هفتم این کتاب تمام شد، احساس غرور کردم که بالاخره این مجموعه را به پایان رساندم. اما در همان حال احساس کردم بعد از تمام شدن این مجموعه چیزی در زندگی کم دارم.»

جی، کی رولینگ در سال ۲۰۰۷، هفتمین قسمت ماجراهای هری پاتر را به عنوان آخرین رمان از این مجموعه منتشر کرد. از آن زمان تا امروز شایعات زیادی درباره‌ی ادامه‌ی انتشار این مجموعه بر سر زبان‌هاست. این نویسنده‌ی ۴۵ساله گفت: «من نمی‌گویم که ادامه‌ی این مجموعه را نمی‌نویسم. در هر حال من کار خودم را کرده‌ام. اما این هم هست که آدم از آینده خبر ندارد.»


جی کی رولینگ

خانم رولینگ که زمانی با کمک دولت و اداره‌ی خدمات اجتماعی زندگی‌اش را می‌گذراند، با انتشار مجموعه‌ی هری پاتر به یکی از ثروتمندترین زنان انگلستان تبدیل شد. او نه تنها از حق‌التألیف فروش میلیونی این مجموعه برخوردار شد، بلکه از طریق فروش امتیاز فیلم‌هایی بر اساس کتابش میلیون‌ها دلار به‌دست آورد. مجموعه‌ی هفت جلدی هری پاتر در ۲۰۰ کشور جهان بیش از ۴۰۰ میلیون نسخه به فروش رسیده و فیلم‌هایی که بر اساس این مجموعه ساخته شده، بیش از پنج میلیارد دلار فروش داشته است. بر اساس گزارش ساندی تایمز دارایی خانم رولینگ بالغ بر ۴۹۹میلیون پوند است.

پیش از آنکه نخستین داستان هری پاتر به یک کتاب پرفروش تبدیل شود، ناشران مختلف دست‌نویس این کتاب را برای نویسنده پس می‌فرستادند. رولینگ در این میزگرد گفت: «مثل بومرنگ بود. به هر جا که دست‌نویس‌ را می‌فرستادم، به دست خودم برمی‌گشت. اما من به این داستان اعتقاد داشتم و مطمئن بودم موفق می‌شود.»
این نویسنده‌ی انگلیسی در این میزگرد همچنین درباره‌ی موضوعاتی مانند بیماری و مرگ هم صحبت کرد.


مجموعه‌ی هری پاتر

او گفت مدتی به افسردگی مبتلا بوده و تجربه‌ی مرگ مادرش، حالا، پس از موفقیت هری پاتر به ده‌ها زبان دنیا ترجمه و منتشر شده است. او در ادامه افزود: «مایکل جکسون هم حتی قصد داشت ترانه‌ای بر اساس داستان‌های هری پاتر بنویسد و بخواند.» او با اشاره به مرگ مادرش گفت: «یکایک صفحات مجموعه‌ی هفت جلدی هری پاتر از مرگ مادرم نشان دارد. اغراق نمی‌کنم، اگر مادرم نمی‌مرد، هرگز داستان‌های هری پاتر نوشته نمی‌شد.»

مادر جی، کی رولینگ در سال ۱۹۹۰در سن چهل و پنج سالگی در اثر ابتلا به بیماری ام اس درگذشت. خانم رولینگ هم اکنون ۴۵ سال دارد.

خانم رولینگ در این گفت و گو به این موضوع اشاره کرد که پایان دادن به مجموعه‌ی هری پاتر برای او کار بسیار دشواری بوده است. او گفت: «من می‌دانستم که بالاخره این داستان باید روزی تمام بشود. ما می‌دانیم که انسان‌هایی که به آنها علاقه داریم و عاشق آنها هستیم، روزی خواهند مرد. اما با این وجود مرگ همیشه غیرمنتظره است. بعد از پایان رسیدن این مجموعه مدت‌ها در حالت ناباوری و بهت بودم.»

جی کی رولینگ برای تحقیق درباره‌ی بیماری ام اس و پیدا کردن درمان قطعی آن مرکزی را در اسکاتلند بنیان گذاشت و تاکنون بارها رقم‌های هنگفتی را به مراکز درمانی و پژوهشی بیماری ام اس اهدا کرده است.

منبع: Reuters

Share/Save/Bookmark