رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آبان ۱۳۸۸

جذابیت توریستی حلبی‌آبادهای جهان

برگردان، ونداد زمانی

تصویر جذاب و معصومی که سینما از فقر و زندگی نکبت‌بار حلبی‌آبادها خلق کرده در بین توریست‌های جهان موجب ایجاد علاقه شایانی شده است. توریست‌ها دیگر ناچار نیستند سه هفته درون یک کشتی غول‌پیکر مثل اسیر گیر کنند و از فرط بی‌حوصله‌گی شکم خود را از غذاهای چرب و رنگارنگی که بیش از پنج برابر ظرفیت‌شان تهیه شده پر کنند.

به نظر می‌رسد تماشای گدایان و زاغه‌نشین‌ها،‌ دیدار رو در رو از وضعیت زندگی غیرانسانی آلونک‌نشین‌ها و تجربه تماس قابل لمس فقر بیشتر از لم دادن در هتل‌های لوکس و مصنوعی، توریست‌های مسن طبقه متوسط کشور غربی را به خود جذب کرده است.


«کریس وی» صاحب شرکت توریستی «تور و سفر واقعی» در بمبئ می‌گوید که ۲۵ درصد به مشتری‌هایش بعداز پخش فیلم «حلبی‌نشین میلیونر» افزوده شده است.

او و شریک هندی‌اش توریست‌ها را به کوچه پس‌کوچه‌های حلبی‌آباد «داراوی» که رسمأ به بزگترین زاغه‌نشین آسیا تبدیل شده است می‌برند.

آلونک‌نشین‌های دیگر هم بازار گرم توریسم را تجربه می‌کنند، حلبی‌آباد «فاول» در ریودوژانیرو، شهرک‌های آفریقای جنوبی و زباله‌دانی‌های «مازاتلان» در شهر مکزیکو نیز از این موج جدید «فقر گردی» بی‌بهره نمانده‌اند.

از دیدگاه منتقدین این گرایش و جذابیت جدید برای توریست‌ها به چشم‌چرانی بدسلیقه‌ای می‌ماند که باید جلو توسعه‌اش را گرفت.

به نظر این دسته از منتقدین باز شدن پای توریست‌ها به محل زندگی دور از شأن انسان‌ها، و تبدیل زندگی پر از بی‌حرمتی به حادثه‌ایی دیدنی تأثیر منفی خواهد گذاشت و کمکی است به ماندگاری و افزایش ارزش کاذب حلبی‌آبادها.

منتقدین فوق به این برهان که به هر حال رشد توجه توریسم از نظر اقتصادی مقداری کمک به این محرومان خواهدکرد دست رد می‌زنند و مطرح می‌کنند که به جای پول زیادی که قرار است صرف سفرهای گران‌قیمت به این محله‌های فقیر گردد توریست‌ها می‌توانند چکی به مبلغ یک دهم مخارج خود به بنگاه‌ای خیریه حلبی آبادها واریز نمایند.


از طرف دیگر موافقان توریسم در زاغه نشین‌ها مطرح می‌کنند چه فرقی بین سفر به هالیود و بورلی هیلز است (که محل چشم‌چرانی زندگی پول‌دار هاست) با تماشای زندگی فقیرانه آلونک‌ها؟

موافقان توسعه توریسم در حلبی‌آبادها به این نکته اشاره می‌کنند که تجربه نزدیک و مستقیم با فقر تأثیر مثبت و سازنده‌ایی روی وجدان توریست‌ها خواهد داشت.

تجربه‌ای که چشم و گوش طبقه متوسط جهان اول را به مشکلات جهان سوم بیشتر باز خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

Slumming It: Can Slum Tourism Be Done Right? Eric Weiner: Global Positioning: On the intersection of place, politics and culture

نظرهای خوانندگان

موافقان توسعه توریسم در حلبی‌آبادها به این نکته اشاره می‌کنند که تجربه نزدیک و مستقیم با فقر تأثیر مثبت و سازنده‌ایی روی وجدان توریست‌ها خواهد داشت.

من هم موافق این عقیده ام

-- رضا ، Oct 27, 2009 در ساعت 10:15 PM

chizy mandeh ke az an pool nsakhteh and?

-- , montreal, babak ، Oct 28, 2009 در ساعت 10:15 PM

منبع؟ "«کریس وی» صاحب شرکت توریستی «تور و سفر واقعی» در بمبئ می‌گوید"
به چه کسی می گوید؟ به زمانه؟ یا رسانه ای دیگر؟

-- بدون نام ، Oct 28, 2009 در ساعت 10:15 PM

باز هم به هند و مکزیک و دیگر کشور ها که به توریستها اجازه بازدید از این مناطق را میدهند و با این کار شاید باعث درآمد و گشایشی برای ساکنان این مناطق محروم بشوند.
حالا فکر کنید اگر کسی بخواهد چند توریست خارجی را به حلبی آباد جنوب تهران ببرد! پیش بینی بنده این است که اولاً مسوول ایرانی این بازدید را به جرم بدنام کردن و صدمه زدن به نظام به بند 209 زندان اوین میفرستند و بعد هم خارجی های توریست را به جرم جاسوسی زندانی خواهند کرد!

آیا با این پیش بینی مخالفید؟

-- فرهاد راد ، Oct 30, 2009 در ساعت 10:15 PM