رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸
گزارشی درباره پیشگیری از آنفلونزای خوکی در کابل

آنفلوآنزای خوکی، کابل را هم به تکاپو انداخت

لینا آریا

سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داد که افغانستان نیز در معرض خطر شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی قرار دارد. آنفلوآنزای خوکی علایمی چون تب، سرفه، سردرد و گلو درد را به همراه دارد.

این بیماری بیش از یک هفته می‌شود که شماری از شهروندان کشورهایی چون مکزیک، آمریکا، کانادا، اسرائیل و زیلاند نو را مبتلا ساخته است.

Download it Here!

با اینکه تا اکنون نشانه‌هایی از این بیماری در افغانستان دیده نشده است، اما مسؤولین سازمان بهداشت جهانی در کابل، می‌گویند: عدم استفاده گوشت خوک و پرورش آن در افغانستان نمی‌تواند دلیلی باشد که این بیماری به این کشور انتقال نیابد.

دکتر اسدالله تقدیر، مسؤول بخش بشری سازمان بهداشت جهانی در کابل، گفت:

«این بیماری توانمندی انتشار از شخص مریض به شخص سالم را دارد و افغانستان و یا هر کشور دیگری می‌تواند در معرض این خطر قرار بگیرد. اینکه آیا در افغانستان خوک‌ها تربیت می‌شوند، از گوشت آن استفاده صورت می‌گیرد یا نمی‌گیرد اصلا به این هیچ ارتباطی ندارد. فعلا ویروس یا مریضی توانمندی این را دارد که از شخص مریض به شخص سالم به سادگی انتشار پیدا کند. بنا افغانستان و یا هر کشور دیگری می‌تواند که در معرض خطر این مریضی باشد.»

دکتر امیر محمد انصاری مشاور روابط عامه وزارت بهداشت افغانستان، با تائید هشدار سازمان بهداشت جهانی، گفت: «تا اکنون این ویروس در افغانستان تثبیت نشده است اما امکان انتقال این ویروس از طریق کسانی که از کشورهای خارجی به افغانستان رفت و آمد دارند، وجود دارد.»

وی می‌افزاید: «این بیماری از حالت آنفلوآنزای خوکی آن بیرون شده و مرحله‌ی خطرناک آن یعنی سرایت بیماری از انسان به انسان آغاز شده است. در کشورهای همسایه که تا فعلا (این ویروس) ثبت نشده، اما در افغانستان چون رفت و آمد مردم از کشورهای دنیا زیاد است مثلا از استرالیا، آمریکا، دبی و اروپا مردم در رفت و آمد هستند ، ما تا حالا تثبیت نکرده‌ایم، اما امکان دارد که باشد. این چیزی نیست که من و شما پنهان کنیم.»


تنها در مکزیک بیش از ۱۵۰ تن از اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و تعداد زیادی نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

مسؤولین سازمان بهداشت جهانی می‌گویند امکان تبدیل این بیماری به یک اپیدمی جهانی وجود دارد و باید کشورهای جهان آمادگی مبارزه با آن را داشته باشند.

دکتر انصاری گفت: «وزارت بهداشت، برای جلوگیری از ورود این ویروس به داخل کشور، در سرحدات هوایی و زمینی ژل‌های تمیز کننده دست را توزیع نموده‌اند تا هر شخصی که وارد افغانستان می‌شود دست‌های خود را با این مواد شستشو دهند.»

وی اضافه نمود: «در حال حاضر لازم نیست تا محدودیت رفت و آمد وضع شود زیرا با همین اقدامات و آگاه نمودن مردم انتقال این ویروس کم خواهد شد.»

به گفته‌ی مسؤولین وزارت بهداشت، مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید در مواقع سرفه و عطسه از دستمال استفاده نمایند و در صورت آلوده شدن دست‌های‌شان، آن را به چشم‌ها، بینی و دهان خود نزنند و آن را با آب و صابون بشویند.

دفتر سازمان بهداشت جهانی در افغانستان می‌گوید: آن‌ها برای مبارزه با این بیماری آمادگی دارند و دولت افغانستان را در این راه، همکاری خواهند نمود.

تقدیر گفت: «ما درافغانستان وزارت صحت را در قسمت تشخیص مریضی و تدابیر لازم کمک می‌کنیم. در قسمت به وجود آوردن رهنمودهای صحی و پیدا نمودن راه‌های جلوگیری و بیرون رفت از این مشکل، آن‌ها را کمک خواهیم نمود.»

آقای تقدیر مسؤول بخش بشری سازمان بهداشت جهانی گفت: این سازمان، با تمام کشورهایی که از این بیماری متاثر شده‌اند همکاری می‌نماید.

وی اضافه نمود: برای تهیه دارو و جلب کمک‌های بیشتر، این سازمان افغانستان را یاری خواهد رساند.

مسؤولین این دو نهاد می‌گویند این ویروس تا اکنون وارد افغانستان نشده است، اما مردم باید با راه‌های پیشگیری آن، آشنا شوند.

Share/Save/Bookmark