تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌ وگ و با یکی از شهروندان اهواز پیرامون آلودگی هوای این شهر

خاموشی خوزستان زیر گرد وغبار

لیدا حسینی‌نژاد

از ساعت نه صبح روز چهارشنبه ۲۳ بهمن، غلظت گرد و غبار در هوای استان خوزستان به شدت افزایش پیدا کرده است. به طوری که هم‏اکنون به شش برابر حد مجاز رسیده و زندگی عادی مردم این استان را تحت‏الشعاع قرار داده است.

میزان آلودگی هوا در این استان ۹۳۰ میکروگرم در مترمکعب، معادل ۶ برابر حد استاندارد است.

روز چهارشنبه، هواشناسی استان خوزستان اعلام کرده: «تغییر قابل ملاحظه‏ی فشار هوا در صحراهای عراق و وزش طوفان با سرعت ۸۵ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت، موجب گرد و غبار در استان و صحراهای همسایه شده و تا اواخر امروز هم ادامه دارد».


گرد و غبار در هوای استان خوزستان/ عکس از ایرنا

در همین راستا، آموزش و پرورش استان مدارس نوبت بعدازظهر تمامی مقاطع تحصیلی در شهرهای مختلف این استان را تعطیل اعلام کرد.

تنها ۱۰درصد از منشاء گرد و غبارهای اخیر استان خوزستان داخلی است و در سایر موارد، منشاء آن کشورهای عربستان، عراق، اردن و سوریه هستند.

اداره‏ی کل هواشناسی استان خوزستان در این خصوص‏، پیشنهاد تشکیل یک کنوانسیون با شرکت کشورهای ایران، عراق، عربستان، اردن و سوریه را داده است. این در حالی است که اگر کشورهای پیش‏گفته اقدام به مهار بیابان‏زایی و نهال‏کاری در بیابان‏های اطراف ایران بکنند، از بروز این پدیده جلوگیری به عمل می‏آید.

در همین ارتباط، گفت‌و‏گویی داشتیم با ابراهیم، یکی از شهروندان شهر اهواز، در خصوص طوفان گرد و غبار در این شهر.

Download it Here!

گرد و غباری که امروز (چهارشنبه) شهر را به این شکل فرا گرفته، از کی شروع شده است؟

به این شکل تا به حال سابقه نداشته است. حدود دو سال است که گرد و غبارها را داریم. آن طور که شنیده‏ام، قبل از انقلاب، ایران و کشورهای دوروبر، یک سری مواد خاص روی صحراهایی که بین‏ آن‏ها است، می‏پاشیدند که گرد و غبار و خاک به هوا بلند نشود.

به خاطر جنگ امریکا درعراق، این برنامه کنسل شده و حدود دو سال است که این گرد و غبارها را داریم. امسال شاید دوازدهمین یا سیزدهمین بار است که این گرد و غبار خیلی وحشتناک را در سطح شهر می‏بینیم که تماماّ آلوده و همراه با بیماری است.

این بار، طوفان گرد و غبار از کی شروع شده است؟

از پریروز شروع شده، اما امروز شدید شده و غلظت آن خیلی بالا است. مثل یک مه غلیظ است و نفس کشیدن خیلی مشکل شده است. امروز من به خاطر این که ماسک نداشتم، چهار پنج ساعت بیشتر نتوانستم سرکار بمانم و به خانه برگشتم.

طوفان‏های گرد و غبار چه مشکلاتی برای مردم به‏وجود می‏آورد؟


گرد و غبار در هوای استان خوزستان/ عکس از فارس نیوز

گرد و غبار آلوده به بیماری و میکرب است. قارچ‏های پوستی و بیماری‏های دیگر پوستی ایجاد می‏کند و باعث حساسیت‏های ریوی می‏شود. خلاصه خیلی وحشتناک است.

پوست خود من مقداری حساس است. شاید هم حساس نبوده، بلکه غلظت گرد و غبار باعث شده که سرم شروع به خارش می‏کند و لکه‏هایی هم روی پوستم ایجاد شده است. باید به بیمارستان بروم و با استفاده از پمادهای پوستی از گسترش آن جلوگیری کنم.

هر بار که این مسایل پیش می‏آید، مردم باید اقدام خاصی بکنند؟ یا از جایی به مردم کمک می‏شود؟

مردم هیچ کاری نمی‏توانند انجام بدهند، جز این که در خانه بنشینند و در و پنجره را محکم ببندند. عملا در خانه زندانی می‏شوند. کسانی که کارشان طوری است که باید از خانه خارج شوند، خُب چاره‏ی دیگری ندارند.

به عنوان یک ایرانی، از مسئولین خواهش می‏کنم فکری بکنند، این مردم بالاخره دارند این‏جا زندگی می‏کنند. چرا در دو سه سال اخیر این وضع پیش آمده و قبل از آن چنین اتفاقی نمی‏‏افتاد؟ الان دو سال است که این خاک مرتب در سطح شهر پخش می‏شود و باعث اذیت و آزار مردم شده است. طوری که تحمل آن دیگر ممکن نیست.

آیا به مردم در باره‏ی دلایل پدید آمدن این طوفان‏های گرد و غبار و این که برای امن نگاه داشتن خود، چه اقداماتی باید انجام بدهند، آگاهی داده می‏شود؟

خود من اصلا نمی‏دانم چکار باید بکنم. وقتی که از خانه می‏خواهم بیرون بروم، با دیدن هوا پشیمان می‏شوم و فکر می‏کنم در خانه بمانم خیلی بهتر است. هیچ راه خاصی هم نیست.


گرد و غبار در هوای استان خوزستان/ عکس از هادی ابیار، فارس‌نیوز

مثلا این که بخواهی اعتراض کنی که چرا این‏گونه است و یا چرا این وضع درست نمی‏شود؟ درست در جریان نیستم که دقیقا باید چکار کرد تا جلوی این مشکل گرفته شود. مطمئن هستم اگر راهی داشت، شاید تا به حال فکری برای آن می‏کردند.

آیا هواشناسی پیش‌بینی می‏کند که در روزهای آینده قرار است چنین طوفانی به شهر حمله کند و برای مثال توصیه می‏کند در خانه بمانید یا از ماسک استفاده کنید؟

فکر نمی‏کنم این خاک را پیش‏بینی کند. تنها چیزی که می‏گویند این است که مثلا طوفان‏های خفیف از طرف جنوب یا کشور عراق می‏آید. اما مردم خودشان می‏دانند وقتی این طوفان می‏آید، تمام خاک‏ها را از صحراها بلند می‏کند و مستقیما به داخل نواحی جنوبی ایران می‏آورد.

آیا در زمان مشخصی از سال این اتفاق می‏افتد؟

تابستان‏ها خیلی بیشتر است، پاییز هم همین‏طور. زمستان شاید به خاطر وجود بارندگی، کم‏تر است. اما در هر صورت زمان مشخصی ندارد. هر آن ممکن است یک باره خاک برپا شود، تمام آسمان تیره می‏شود و همه می‏دانند که امروز خاک در هوا هست.

همین الان که با شما دارم صحبت می‏کنم، وضعیت هوا چگونه است؟

الان هم باز همان‌طور است. هیچ فرقی نکرده. در مغازه‏ام نشسته‏ام، در و پنجره‏ها را بسته‏ام و جرأت نمی‏کنم از مغازه بیرون بزنم. به خاطر این که آسم خفیفی هم دارم و این گرد و غبار باعث می‏شود، اصلا نتوانم بیرون بروم. اما وقتی کار داشته باشم و مجبور باشم، کاری‏اش نمی‏شود کرد.

مشخص نکرده‏اند که این وضعیت چند روز ممکن است طول بکشد؟

جدیداً می‏گویند که مثلا دو روز یا سه روز است. اما من دقیقا اطلاع ندارم چون کارم طوری است که باید سریع کارهایم را دنبال کنم و وقت ندارم دقیق به اخبار گوش بدهم، ببینم تا کی ادامه دارد.

فرقی هم نمی‏کند، اگر می‏توانند، جلوی این طوفان‏های گرد و غبار را بگیرند، وگرنه ما که نمی‏توانیم کارمان را رها کنیم و بنشینیم تا گرد و غبار از بین برود. ولی فکر کنم تا فردا یا پس‏فردا ادامه داشته باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

متاسفانه بدلیل استفاده امریکا از سلاحهای آلوده به اورانیوم ضعیف شده، این گرد و غبار در آینده مشکلات و بیماریهای خطرناکی برای نسلهای بعدی مردم جنوب کشورمان پیش خواهد آورد. مسئولان باید برای این قضیه به دقت برنامه ریزی نموده و برای جلوگیری از موارد آتی اقدامات لازم را انجام دهند.

-- علی ، Feb 13, 2009

در ایام کودکی، دهه چهل خورشیدی، در آبادان زندگی می کردم و در خوزستان به مسافرتهای زیادی رفته ام. طوفان خاک از این نوع که هوا را تاریک کند گاهی در آن موقع نیز اتفاق می اقتاد. همانطور که شخصی در اینجا نیز اشاره کرده، با پاشیدن مالچ و قیر و چیزهایی از این قبیل در شنزارهای اطراف شهرهای جنوب، تا حد زیادی می توان از چنین وضعی جلوگیری کرد. همچنین، همانطور که در بعضی نقاط مشابه دیگر نیز انجام شده، با کاشت و گسترش پوشش گیاهی مناسب آب و هوای منطقه در همان شنزارهای یاد شده (درخت گز و بوته های خار و غیره) که مخارج زیادی هم ندارد، می توان در مدت حد اکثر یک دهه، تغییرات اساسی در اوضاع طبیعی چنان مناطقی ایجاد کرد. این کارها در سالهای پیش از انقلاب شروع شده بود اما ظاهراً دیگر ادامه ندارد. به جای هدر دادن بیهوده ثروت ناچیز مملکت بر روی ساخت موشک و فرستادن ماهوراه به فضا و تاسیس نیروگاه اتمی یا فرستادن بودجه های این کشور به فلسطین (که ظاهراً بیشتر از اسرائیل سر در می آورد و در آنجا خرج می شود!) می توان فکری به حال اوضاع خوزستان و نواحی فقیر دیگر در کشور کرد.

-- شهاب منزوی ، Feb 14, 2009

به نظر شما مردم خوزستان باید چه کنن

-- nas11 ، Feb 14, 2009

در پاسخ به علی: این اورانیم ضعیف شده هم چیزی جز پروپگندای رژیم نیست. اورانیم استفاده شده در سلاحها اورانیم 238 است که پایدار است و رادیواکتیو نیست و هیچ خطری برای سلامتی ندارد. مورد استفاده آن هم سنگین کردن بمب های متعارف است تا قدرت تخریب و کنترل بمب بالا برود.

-- امیر ، Feb 14, 2009

به دوست عزیز جناب آقای امیر: با تمام این حرفها، آیا این جور ملاحظات و به کارگیری بی خطر مواد بالقوه خطرناک در سلاح و به هر شکل آن، آیا خود جنگ و خونریزی و جنایت را توجیه می کند؟

قانون اساسی اولیه آمریکا، رشد نظامی حتی تا حد غیر قابل تصور را فقط در جهت "دفاع از خود در برابر دشمن احتمالی" توصیه و حتی ترغیب کرده. این قانون بعداً با دستکاریهای بسیار زیاد و غیر قانونی (!) تبدیل به ضد خود شده و آمریکا را به یک ابر قدرت سلطه جو و انحصار طلب تبدیل کرد ... این مطلبی است که بسیاری از آمریکایی های وطن پرست اما انساندوست نیز به آن اعتراض دارند.

-- بمبدوست! ، Feb 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)