رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ بهمن ۱۳۸۷

«مریم باکره» روی جلد «پلی‌بوی»

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

تصویر روی جلد مجله «پلی‌بوی» چاپ مکزیک در ماه دسامبر، اعتراض برخی از مسیحیان را برانگیخته است.

Download it Here!

ماهنامه «پلی‌بوی» که از سال ۱۹۵۳ در بسیاری از کشورها با ده‌ها زبان منتشر می‌شود، در کنار گزارش و مصاحبه‌های روز، به‌خاطر مقالاتش در زمینه مد و چاپ عکس‌ مدل‌های برهنه و عریان و مقاله و یادداشت در زمینه مسائل جنسی و سکس شهرت دارد.

تصویر روی جلد شماره دسامبر این مجله در مکزیک، یک مدل آرژانتینی به نام ماریا فلورنسیا اونوری (Maria Florencia Onori) است که پارچه سفیدی روی سرش انداخته و در حالی که بدن برهنه‌اش مشخص است و پشت سرش شیشه‌ رنگی یک پنجره با معماری و طراحی بسیار قدیمی به چشم می‌خورد، ژست مریم مقدس را گرفته است.

زیر این عکس به اسپانیایی نوشته: ستایشت می‌کنیم، مریم!


روی جلد شماره دسامبر مجله پلی‌بوی در مکزیک

بعد از بالا گرفتن اعتراض مسیحی‌ها در مورد این عکس، مسئولین پلی‌بوی در شیکاگو اعلام کردند که این مجله در مکزیک با مجوز و پروانه در همان کشور منتشر می‌شود و کمپانی در آمریکا، جلد یا داستان اصلی را هیچ وقت تأیید یا رد نمی‌کند.

با این حال مسئولین آمریکایی پلی‌بوی اعلام کردند که نسخه مکزیکی این مجله هم مثل بقیه نسخه‌ها هرگز قصد نداشته با عکس یا تصویری کسی را برنجاند؛ ولی حالا که این اتفاق افتاده، رسماً عذرخواهی می‌کنند.

ناشر پلی‌بوی در مکزیک، رائول ساروز هم گفته این تصویر هرگز قصد نداشته نشان‌دهنده‌ تصویر یا پرتره مریم باکره باشد و فقط خواسته‌اند حال و هوای رنسانس رابیافرینند.


این مجله در مکزیک با تیراژ صد هزار جلد منتشر می‌شود و این اظهار نظر ناشر، بیشتر اعتراض برانگیز شده است. چون از دیدگاه کارشناسان و مذهبیون، همه عناصر روی این جلد، به ویژه جمله‌ «تو را عبادت می‌کنیم، مریم!» نشان‌دهنده‌ قصد و نگاه مشخصی بوده‌اند.

در کنار این اعتراضات، بعضی هم اعتقاد دارند این عکس اصلاً شهوت‌انگیز نبوده و اتفاقاً تبلیغاتی برای دین مسیحیت است و چهره جدید و مدرنی از دین را نشان می‌دهد.

در مکزیک گفته می‌شود که این عکس نه تنها توهین به کاتولیک‌های این کشور بوده، بلکه توهین به همه کاتولیک‌های جهان محسوب می‌شود.

اما بخش جنجالی ماجرا این است که این شماره‌ خاص از مجله پلی‌بوی، درست روزی منتشر شده که فستیوال مذهبی مهمی در مکزیک برگزار می‌شود و زائران زیادی از کشورهای مختلف آمریکای لاتین برای زیارت و اجرای مراسم مذهبی ویژه‌ این روز و بزرگداشت مریم باکره به مکزیک می‌روند.

پدرآلبرت کیوتی (Albert Cutie) کشیش معروف آمریکایی - کوبایی که کتابش «زندگی واقعی، عشق واقعی» یکی از کتاب‌های پرفروش آمریکا بوده، در مورد حساسیت کاتولیک‌ها نسبت به این عکس به سی‌ان‌ان می‌گوید:

«شکی نیست که مدل روی این مجله زن زیبایی است. اما با توجه به بخشی از پنجره و حجاب این زن نیمه‌برهنه، بدون شک باید متوجه بشویم که منظور مریم مقدس است. برای همین موضع ناشر مجله در مکزیک اصلاً قابل قبول نیست.»

این کشیش می‌گوید: «با وجود هم‌زمانی با جشن مربوط به مریم باکره و ژستی که این زن مدل گرفته، مسلماً برای کاتولیک‌ها هضم کردنی نیست که بپذیرند منظور دیگری وجود داشته است.»

این کشیش آمریکایی می‌گوید که ما به مدلی که سعی کرده مدل و نمادی از مریم باشد، کاری نداریم و اصلاً مریم مقدس را نمی‌پرستیم؛ ما خدا را می‌پرستیم. بنابراین جمله‌ای که روی جلد نوشته یک سمت و سوی مستقیم به چیزی می‌دهد که اصلاً درست نیست.»

به گفته این کشیش این شرایط از دو جهت کاتولیک‌ها را آزرده است.

این سؤال از سوی کلیساهای کاتولیک مکزیک مطرح شده که کار کردن عکس با این شمایل روی جلد مجله‌ای که پورنو و سکس، حرفه و کار تجاری‌اش محسوب می‌شود و بسیار هم در کار خودش موفق است، چه دلیلی دارد؟

با وجود فروش بالا، اصلاً چرا باید از سمبل و نشانه‌های مذهبی و دینی در چنین مجله‌هایی استفاده بشود؟

این کار بر خلاف اظهارات مدیران مجله که اصلا خواستار ایجاد رنجشی نبوده‌اند، میلیون‌ها کاتولیک در جهان و بقیه مسیحی‌ها را که به مریم مقدس به عنوان مادر مسیح احترام می‌گذارند، معترض کرده است.

اعتصاب مدل‌های برهنه در سرمای پاریس

مدل‌های لخت و عریان مشهوری که از روی بدن آن‌ها نقاشی و طراحی کشیده می‌شود یا مدل عکاسی هستند، در یک روز سرد در اعتراض به دستمزد پایین در پاریس، برهنه اعتصاب کردند.

این مدل‌های معروف فرانسوی که برای اداره زندگی مقابل دانشجوها و نقاشان برهنه می‌شوند تا از اندام، ماهیچه‌ها و پوستشان طراحی شود، معتقدند شغلشان جدی گرفته نمی‌شود و کارشان به نظر ساده می‌آید.

این مدل‌ها گاهی بیش از درآمد خودشان به انعام کمی که مردم در کنار کار به آن‌ها می‌پردازند، وابسته‌اند. اما دولت فرانسه اعلام کرده این دستمزد اضافه یا «تیپ» هم بخشی از حقوقشان محسوب می‌شود و باید مالیاتش را بپردازند.

شهردار پاریس در مقابل اعتصاب و برهنگی این مدل‌ها در خیابان‌های پاریس اعلام کرد قانون، قانون است و این دستمزد اضافه یا باید قطع شود یا مالیاتش اضافه پرداخت شود.

دانشجویان و مدل‌هایی که یک روز سرد پاییزی، عریان دست به اعتصاب زدند، می‌گویند این کار سمبلیک را انجام داده‌اند تا به رهگذران نشان دهند چه قدر کارشان برایشان اهمیت دارد و حقوقشان پایمال می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یاد انتشار کاریکاتور های منتسب به پیامبر اسلام افتادم. ظاهرن این قضیه فقط مربوط به جهان اسلام نیست!

-- ماني جاويد ، Dec 18, 2008 در ساعت 05:03 PM

اینو بهش میگن مریم.
موسا.

-- Mosa ، Dec 18, 2008 در ساعت 05:03 PM

واقعأ این مجله ها و روزنامه ها دیگه گندوشو درآوردند. نگاه کنید، چه عکسی از مریم مقدّس روی جلد گذاشتن.
امّا خودمونیم، چه مریمیه! من که حاضرم ٢١ رکعت .... هر روز برای این مریم عزیز بخوانم. مثل رطب می مونه.
خدا حفظت کنه.
حافظی،

-- Hafezi ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

آفرین به مدل‌های لخت و عریان شجاع و جسور پاریسی. ما که از بس، چادر و مقنعه و روسری و ریش و عبا دیدم ، حالمون بد شده و زیبائی را کاملاَ فراموش کرده ایم.
از زمانه تقاضا داریم، اولاُ خبر را زودتر بدند و در ثانی محل دقیق برگزاری این تجمع اعتراضی را ذکر کنند، تا علاقه مندان به توانند دیدی بزنند و این عزیزان را تشویق کنند.
با تشکر از شما،
زبیده،

-- Zobeydeh ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

ما، فعالین جنبش پولthe Money Movement از آقای سارکوزی و دولت فرانسه می خواهیم دست از زورگویی بردارند و مزاحمت های مالیاتی برای این مدل های لخت و عریان که جیب ندارند تا پول توش بذارند ، بوجود نیارورند. ما به این حکومت زورگو، نصیحت می کنیم، هر چه زودتر چند دست لباس گرم برای این مدل ها بخرند.
الف، نژاد.

-- A.Nejad ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

چند سال پیش شرکت ویکتوریاز سیکرت تصویری از بودا بر روی شورت زیرپوش زنانه چاپ کرده بود که خشم بعضی از بودائیان را برانگیخت. باید دید اگر خود حضرت مریم یا بودا زنده بودند در این مورد چه می گفتند؟

-- ناشناس ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

اگر يک جو سواد داشتيد ميفهميديد که
virgin Mary يک واژه احترام آميز است که در فارسی به همان مريم مقذس ترجمه ميشود نه يک اصطلاح چاله ميدانی مريم باکره.
سواد ابتدائی هم خوب چيزيه!

-- بيتر ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

به "بیتر" عزیز، حرف شما کاملاً منطقی (اگر چه که نه چندان متین!) است ولی در زبانی انگلیسی برای واژه "مقدس" نیز معادلی به غیر از virgin دارند که به موقعش از آن استفاده می کنند. پس باید تفاوتی بین این دو باشد که در مورد یک زن، حضرت مریم، کلمه باکره به کار رفته و نه مقدس هر چند که کاربردی مشابه دارد. (مسیح نیز به روایتی باکره بود ولی هیچگاه از آن واژه برای توصیف او استفاده نشده است.)

-- بی نام ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

ميخواستم از جمله ای که بکار بردم عذر خواهی کنم فکر کنم بعنوان يک مسيحی "مريم باکره" اگر چه ترجمه مستقيم است اما در فرهنگ ايرانی زننده ديدم.
بهرحال ميبخشيد.

-- پيتر ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

من می خواستم دوتا مطلب در این مورد بگم یکی این که تا به حال بیشتر ادیان یه جورایی مورد توهین افراد مریض و کسانی که از بازی با احساسات و مقدسات دیگران با پستی لذت می برن قرار گرفتن. از "سلام به مریم" آقای ژان لوک گدار گرفته تا "فتنه" این هلندیه که اسمش از بس سخته من یاد نمی گیرم!!ولی تا به حال کسی دیده به کلیمی ها توهینی بشه؟!! به خدا منظوری ندارم. اگر کسی تا به حال چیزی تو این زمینه با گستردگی توهین به اسلام و مسیحیت دیده به من هم بگه تا این ذهن توطئه اندیش من روشن بشه!!
نکته دیگه رو خطاب به سایت محترم رادیو زمانه می خواستم بگم و اون هم این که واقعا" از شما بعیده نظرات تا به این حد لمپنی از قبیل " عجب مریمیه مثل رطب می مونه" یا " بریم اون مدل های برهنه رو دید بزنیم " درج کنین . باور کنین شبیه متلک های چاله میدونی می مونن تا کامنت!! پس کار شما با "پلی بوی" چه فرقی داره؟!

-- شراره ، Dec 19, 2008 در ساعت 05:03 PM

نویسنده عزیز، در آستانه کریسمس درست نبود که ما با این عکس موجب ناراحتی هموطتاتمان را فراهم کنیم.

-- بدون نام ، Dec 20, 2008 در ساعت 05:03 PM

عده ای از بیگانگان به وطن ما آمدند و دستمزد گرفتند تا با همراهی شیاطین خون برادران وخواهران ما بلکه خون کسانی که در آفرینش همسان ما بودند را بریزند وحال انکه ما چقدر ساده از کنار این پیشامد می گذریم گویی آنکه فراموش کرده ایم خدای تعالی در قرآن می فرماید:«من قتل نفساً بغیر نفسٍ اَو فسادٍ فی الارض فکأنّما قتل النّاس جمیعا» : هر کس –کسی را-جز به قصاص قتل یا-به کیفر-فسادی در زمین بکشد چنان است که گویی همه مردم را کشته باشد.آیا قتل جزای کسی است که در بیمارستان بستری است یا کسی که به عنوان پزشک یا پرستار یا هر عنوانی خدمت می کند؟ یا جزای کسی است که بر این جنایت ها و ظلم ها طاقت نیاورده وآزادانه فریاد داد خواهی برمی کشد؟
آیا این غیر ازآن است که همه اهل زمین را کشته اند و ما ساده انگارانه این را انصاف می دانیم؟ آیا این ملت اشتباه کرد که می خواست آزادانه انتخاب کند؟
آیا این ملت برای مالیات ندادن ازجان خود گذشتند؟

-- بدون نام ، Dec 20, 2008 در ساعت 05:03 PM

سلام
جالب بود
ممنون
www.seyed57.blogfa.com

-- سید ، Dec 20, 2008 در ساعت 05:03 PM

بزرگش نخوانند اهـــــل خِرَد
که نام بزرگان به زشتی بَرَد
چه افتخاری بالاتر از این که مجلات اینچنینی مقدّسین را مسخره کنند؟

-- علی رفیع ، Dec 20, 2008 در ساعت 05:03 PM

خجالت اور است نفرین فرزند خدا بر اینها

-- Gabriel ، Dec 20, 2008 در ساعت 05:03 PM

من گمان می کنم که باید چیزی در این اخبار کامل بیان نشده باشه و آن هم محتویاتی از این شماره مجله است که عکس روی جلد این شماره را به آنها می توان ارجاع داد..
آیا فقط بهانه سال نوی مسیحی بوده ؟
ممنون می شم اگر اطلاع دارید به من هم بگید.

-- n...a ، Jan 26, 2009 در ساعت 05:03 PM