رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ آذر ۱۳۸۷

بانوی اول آمریکا چه لباسی می‌پوشد؟

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

اين بحث كه اعضای خانواده رييس جمهور در کاخ سفید قرار است چه لباسی بپوشند، در کنار موضوعات مربوط به سیاست و روش رییس‌جمهور آینده‌‌ی آمریکا برای اداره کشور، موضوع بحث بعضی از رسانه‌های آمریکایی است.

Download it Here!

هفته پیش، نیویورک تایمز مفصل در این زمینه مقاله نوشت. مسلم است که باراک اوباما تاکسیدوی مشخصی را برای روز بیستم‌ ژانویه که وارد کاخ سفید می‌شود، می‌پوشد؛ یک کت و شلوار ساده‌ی مشکی کلاسیک و مشخص‌.

اوباما این نوع کت و شلوار را در مراسم مناظره با مک‌کین نیز پوشیده است؛ لباس مناسب برای یک سیاستمدار و همین طور طرفدار مد یا فشن.

شاید کت و شلوار مورد نظر برای رییس‌جمهور آینده، زیر هزار دلار هزینه بر‌دارد. اما موضوع این است که انتخاب یک دست کت و شلوار مشکی ساده با یک کراوات مناسب برای هیچ کس ،حتی رییس‌جمهور‌ها هم سختی نیست.

مشکل زمانی شروع می شود که لباس باید برای خانم‌ها طراحی و دوخته شود؛ به خصوص بانوی اول آمریکا که پشت هر انتخابی، ده‌ها نقد و نکته‌سنجی پر از سخت‌گیری وجود دارد.


چه طور می‌توان بین انتخاب‌های فراوان و رنگ‌های گیج‌کننده و طرح‌های مختلف‌، روی یک مدل لباس دست گذاشت.

میشل اوباما تا حالا ثابت کرده است که انتخاب لباسش با بقیه بانوان نخست آمریکا متفاوت است. او سلیقه‌ی شخصی خود را به طراح‌‌های معروف جهانی ترجیح می‌دهد.

قیمت لباس‌ها برایش مهم نیست و حتی با لباس‌های ۱۴۰ تا ۲۵۰ دلاری هم در کمپین‌های انتخاباتی همسرش، شیک و شکیل ظاهر شده است.

به نظر می‌رسد او ماریا پینتو، طراح لباسی در شیکاگو را ترجیح داده که در چند ماه کمپین انتخاباتی، لباس‌هایش را برایش طراحی کرده بود.

لباس سبز یشمی او و همین طور پیراهن بنفش و ارغوانی‌اش همراه با اوباما در سخنرانی‌های معروفش قبل از انتخاب شدنش معروف هستند که در نهایت سادگی، برازنده‌اش هم بود.

بر خلاف سیندی مک‌کین، همسر نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا که لباس‌هایش حدود یک میلیون دلار قیمت داشت، میشل اوباما سادگی و مدل‌های کلاسیک را بیشتر می‌پسندد و به مردم هم نشان داده که می‌توانند هم‌رنگ یا هم‌شکل بانوی اول کشورشان با همان میزان بودجه لباس بخرند و بپوشند.

برای همین، طرح‌هایی که تا الان برای لباس شب ورود خانواده رییس‌جمهور طراحی شده، ‌معمولاً قرمز یا آبی یا ترکیب این دو رنگ و با مدل‌های نسبتاً ساده و کلاسیک، دامن بلند و چین‌دار با کمری باریک و در کل لباسی با سبک راحت برای رقص و حرکت برای شب بیستم ژانویه بوده‌اند‌‌.

اما طراحان هم‌چنان منتظر هستند که ببینند میشل اوباما قرار است چه طرحی را انتخاب کند و منتقدین مد قرار است درباره انتخاب و سلیقه‌اش چه بنویسند.


ماریا پینتو، طراح لباس / عکس: شیکاگو‌مگزین

ویکتوریاز سکرت و تبلیغ انورکسیا

کمی آن طرف‌تر از کاخ سفید و بحث‌های مربوط به سبک لباس‌های خانواده‌ رییس‌جمهور آمریکا «ویکتوریاز سکرت» مارک معروف لباس زیر زنانه بحث جدیدی را در آمریکا راه انداخته است.

جین ولز میچل (Jane Velez-Mitchell ) خبرنگار معروف فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان این موضوع را هفته پیش مطرح کرد که آیا نمایش سالانه ویکتوریاز سکرت تصویر نادرستی را به جوانان آمریکایی نشان می‌دهد؟

کتی رز، پژوهشگر مسائل خانواده در آمریکا معتقد است: «ما مصرف‌کننده‌هایی هستیم که حق داریم نظر بدهیم و واکنش نشان بدهیم که مثلاً ویکتوریاز سکرت چه طور در بازار حرکت می‌کند و برای پیش‌برد کارهایش روی جوانان ما تمرین می‌کند.»

از دید این پژوهشگر، مسأله آن‌جاست که این مارک معتبر مثل خیلی از مارک‌ها و برندهای تجاری مد، تصویر نا‌سالمی از زیبایی زنانگی و جذابیت را نشان می‌دهد.

جین ولز معتقد است زن‌هایی که مانکن و مدل‌های این مارک هستند، به شدت لاغرند و فکر نمی‌کند جشن زیبایی بتواند با بدن‌های زشت برگزار شود.

او معتقد است اگر در تلویزیون خشونت و سکس برای کودک و نوجوان ممنوع است، باید برای تبلیغ نوع زیبایی که در تلویزیون و نمایش‌‌های مختلف هم پخش می‌شود فکری کرد.

هفته پیش هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نمایش سالانه لباس‌های ویکتوریاز سکرت را از تلویزیون تماشا کردند و مدل‌های مختلف با لباس‌های زیر و طرح‌های یک سال گذشته این مارک، در حالی که موسیقی زنده روی سن اجرا می‌شد در حالت رقص و خرامیدن، «کت‌واک» ‌رفتند؛ زن‌های جوان سیاه و سفید شرقی و غربی و به شدت لاغر، اما زیبا‌رو.


شوی ویکتوریاز سکرت، مارک معروف لباس زیر زنانه

سوپرمدل‌‌هایی مانند هایدی کلوم و آدریانا لیما هم با لباس‌های زیر این مارک، روی سن، آخرین طرح‌های ویکتوریاز سکرت را نمایش دادند.

هافینگتن‌پست یک شب بعد از این نمایش گزارش داد: «این زن‌ها نسبت به زن‌های معمولی که مدل یا مانکن محسوب می‌شوند، بیش از حد لاغر بودند.»

کمی قبل از این ماجرا، فمینسیت‌ها در مقابل فروشگاه ویکتوریاز سکرت جمع شده و اعتراض کرده بودند.

ساعت پخش این برنامه، تقریباً ساعت پربیننده‌ای بود اما بعضی از کارشناسان معتقدند ویکتوریاز سکرت در کنار تبلیغاتش رو به تبلیغ و نمایش سکس برای جوانان و حتی نوجوانان آورده است.

به حدی که به گفته برخی پژوهشگران، گاهی مادران از این‌که با فرزندشان از جلوی این فروشگاه‌‌ها در خیابان عبور کنند، خجالت می‌کشند. این‌که قرار باشد نوجوان‌های آمریکایی به عنوان لباس زیر این نوع طرح‌ها و مدل‌ها‌یی را انتخاب کنند که فقط نمایش‌دهنده‌ بدن باشد، بعضی از خانواده‌‌‌ها را نگران کرده است.

اما در کنار این موضوع، نگرانی بیشتر به خاطر تبلیغ انورکسیا یا بیماری لاغری مفرط به دلیل بی‌اشتهایی عصبی توسط این مارک است.

۱۸ میلیون بیمار انورکسیا وجود دارد. حتی در آمریکا که معروف به دارنده شهروندان بسیار چاق است، این روزها تبلیغ «لاغری بیش از حد» از طریق مارک‌های مربوط به طراحان معروف، خطرناک به نظر می‌رسد.

به گفته کارشناسان خانواده، مشتری و هدف مشخص ویکتوریاز سکرت نوجوانانی هستند که می‌خواهند سکسی و جذاب باشند. این هدف بچه‌های کمتر از سن نوجوانی یا تین‌ایجری را هم تهدید می‌کند.

دختر‌های نوجوان خیلی جدی به این موضوع فکر می‌کنند که می‌خواهند شبیه چه کسی باشند و به اندازه چه کسی جذاب و لاغر و سکسی به نظر بیایند.

برای همین خانواده‌های آمریکایی احساس خطری را که از طرف ویکتوریاز سکرت در کشور پخش می‌شود، پر‌رنگ‌تر می‌بینند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"... و فکر نمی‌کند جشن زیبایی نمی‌تواند با بدن‌های زشت برگزار شود."
فکر نمی کنند جشن زیبایی "بتواند" با بدن ها زشت برگزار شود.
متن ها قبل از انتشار توسط یک تدوین گر یا همکار خبرنگار خوانده نمی شوند؟
................
زمانه: لطفا جمله کامل نقل کنید و بعد قضاوت کنید. جمله این است: «جین ولز معتقد است زن‌هایی که مانکن و مدل‌های این مارک هستند، به شدت لاغرند و فکر نمی‌کند جشن زیبایی...»
پس همان جین ولز فکر می‌کند درست است نه فکر می‌کنند.

-- Sina ، Dec 16, 2008 در ساعت 04:58 PM