رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ مهر ۱۳۸۷

ابهام در مورد شیوع وبا در افغانستان

لینا آریا

حدود سه هزار نفر در ۱۲ ولایت افغانستان، به بیماری اسهال و استفراغ حاد مبتلا گردیده‌اند.

Download it Here!

دکتر عبدالله فهیم، سخنگو و مشاور وزارت بهداشت (‌صحت عامه‌) گفت که از تعداد سه هزار تن، نزدیک به ۱۲۴۸ نفر از آنان به مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند و این واقعات ثبت گردیده است:

«تعداد ۱۲۴۸ به تأسیسات صحی مراجعه کرده‌اند و یا آمارشان پیش ما ثبت شده‌ است‌، اما ‌اگر هر شخصی که بستر شده و در شفاخانه ثبت ‌شده را در نظر بگیریم، شاید حداقل دو هزار نفر دیگر هم سراپا مداوا شده باشند‌.

بنابراین همان طوری که شما می‌گویید، تعداد مبتلایان در مجموع حداقل تا دو یا سه ‌برابر‌ این تعداد است که باز اکثراً سراپا مداوا شدند؛ اما این تعداد کسانی است که مجبور شدند به مراکز صحی مراجعه کنند.»

دکتر فهیم اضافه کرد: «مشکل است که ما پیش‌بینی کنیم. مشکل این است که آیا آلودگی منابع آب، تنها به همین منطقه‌ای که فعلاً ما فعالیت داریم، محدود است یا از این منطقه هم فراتر رفته‌ است.

اگر محدود به همین منطقه باشد، ان‌شاءالله‌ ظرف یکی‌ دو روز آینده، دیگر موردی از ابتلا گزارش نخواهد شد.»

مسئولین وزارت بهداشت می‌گویند این مرض سال‌های گذشته نیز وجود داشته است؛ اما امسال کمی دیرتر شیوع کرده است و یکی از عوامل شیوع آن را خشک‌سالی‌ها و استفاده مردم از آب نا‌سالم می‌دانند.

روز یکشنبه وزارت بهداشت، از شناسایی‌ بیماری نوع کولرای ایلتور در سه ولایت خبر داد.

دکتر ‌عبدالله فهیم‌ تأکید کرد: «اکثریت مطلق علایم در افغانستان، اسهال و استفرغ حاد است. اما در برخی از موارد محدود، در سه ولایت ننگرهار، نیمروز و سمنگان، عامل مرض از نوع کولرای ایلتور (‌وبا)‌ شناسایی شده است.

این نوع کولرا، توانایی تولید ایپدمی‌های بزرگ و توانایی تولید مرض بالا را ندارد و می‌تواند از طریق آب و مواد غذایی آلوده سرایت کند.»

دکتر فهیم افزود: «نوع دیگر کولرا که از آن به نام کولرای کلاسیک یاد می‌شود، توانایی تولید مرض بالا را داراست و به سرعت تکثیر می‌یابد که تا هنوز در افغانستان، شناسایی نشده است.»

روز یکشنبه، دکتر سید محمدامین فاطمی، وزیر بهداشت کشور در نشستی خبری، نشر خبر شیوع بیماری کولرا درافغانستان را از سوی کشورهای همسایه با ‌انگیزه‌ی سیاسی خوانده بود و بر موجودیت بیماری اسهال و استفراغ، در ولایات‌ تأکید کرده بود.

«شما از یکی از کشورهای همیسایه طبعاً شنیدید‌ که گویا در افغانستان شیوع کولرا است، ما هیچ حقیقتی را از مردم پنهان نمی‌کنیم، بلکه سعی داریم که حقیقت را به مردم بگوییم.

نمونه‌های اخذ شده در آزمایشگاه است و زمان می‌برد تا معلوم شود نوع میکروب چیست. نتیجه هر چه بود، به اطلاع شما می‌رسانیم.

پس من از دوستان خود خواهش دارم که محتاط باشند. وقت صدور میوه‌ی تازه ما است و تجار افغانستان در این وقت مال‌التجاره خود را صادر می‌کنند.

من فکر می‌کنم بیشتر پشت سر این موضوع یک انگیزه‌ی سیاسی است تا یک انگیزه مسلکی و بهداشتی. اگر مشکل بهداشتی باشد، من آن را پنهان نمی‌سازم و اعلام می‌کنم.»

د‌کتر فهیم تأکید ‌کرد: «تدابیری که وزارت صحت عامه برای این مرض در نظر گرفته است، همان تدابیری است که در هنگام شیوع بیماری کولرا (‌وبا)‌ درنظر گرفته می‌شود.

تدابیر ما شمال آگاهی‌دهی است که ‌تعلیمات بهداشتی در مناطقی که ابتلا به اسهال و استفراغ ‌‌‌گزارش ‌‌شده، آغاز شده است.

در کنار این کار منابع آب هم با ارسال مقادیر کافی کلورین پاک‌سازی می‌شود.

هم‌چنین به مناطقی که در آن‌‌ ابتلا به اسهال و استفراغ‌ گزارش شده، دارو، سرم و تیم‌های بهداشتی‌ ارسال شده است.»

به گفته‌ی دکتر ‌عبدالله فهیم‌ سخنگو و مشاور وزارت بهداشت، در طول یک ماه، ۱۲۴۸ مورد ابتلا به اسهال و استفراغ در مراکز بهداشتی استان‌هایی چون کابل، لغمان، فاریاب، سمنگان، سرپل، نیمروز، نورستان، ننگرهار و کنر به ثبت رسیده و شمار زیادی هم سراپا‌ مداوا شده‌اند.

به گفته مسئولین وزارت بهداشت، تا به حال ۲۲ واقعه‌ی مرگ و میر در این ولایات، ذکر شده است‌ که ‌قبل از مراجعه به مراکز بهداشتی جانشان را از دست داده‌اند و به دلیل عدم رضایت خانواده این افراد، معاینات برای تشخیص مرض آنان صورت نگرفته است.

Share/Save/Bookmark