رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ فروردین ۱۳۸۷
گزارشی از برگزاری مراسم سیزده نوروز ایرانیان کلن در آلمان

ساز و دهل و رقص، سیزده به‌در ایرانیان کُلن

عکس و گزارش:
اختر قاسمی


ایرانیان مقیم کلن در آلمان نیز همانند دیگر هم وطنان خود در سراسر جهان روز سیزده نوروز را به رسم دیرین و همیشگی خود به در کردند. با ای نکه این‌روز در آلمان روز غیر تعطیل و در عین حال هوا همراه باد و باران بود، ولی صدها ایرانی در محل همیشگی «هاووس ام زه» جمع شده بودند و سیزده به‌در را جشن گرفتند.

ایرانیان در اوایل مهاجرت خود به کلن، به شکل پراکنده در نقاط مختلف شهر مراسم سیزده نوروز را اجرا می‌کردند؛ ولی در چند سال گذشته این محل برای ایرانیان کلن به محل اصلی سیزده به در تبدیل شده و هر سال صدها و گاهی هزارها ایرانی در این محل آخرین روز عید نوروز را جشن می گیرند.


سال‌هایی که سیزده به‌در با آخر هفته یعنی شنبه یا یکشنبه تطابق پیدا می‌کند، پارک وسیع «هاووس ام زه» پاسخگوی جمعیت ایرانیان کلن نیست و مشکل پارکینگ و رفت و آمد در این محل بسیار چشمگیر می‌شود؛ به‌طوری که ترافیک در این منطقه سنگین و بیشتر مواقع تا کمک پلیس و شهرداری کلن صورت نگیرد، مشکل حل نمی‌شود.

به یاد دارم سیزده به‌در سه سال پیش که آخر هفته بود، جمعیت ایرانی بیش از چهار هزار نفر تخمین زده شد؛ به طوری‌که در روزنامه صبح شهر انعکاس داشت. ترافیک آن‌چنان سخت بود که آمبولانس نمی‌توانست خود را به موقع و سریع به شخصی که سکته کرده بود، برساند.


امسال با اینکه صبح سیزده نوروز با تابش آفتاب نوید سیزده به‌در خیلی خوبی را به ایرانیان می‌داد؛ ولی حوالی ظهر، باران و باد و ابرهای خاکستری نشان از روزی مثل روزهای بارانی و سرد می‌داد.

گرچه همه این عوامل نتوانست مردم را پراکنده کند و آن‌ها همچنان به درست کردن منقل آتش و کباب ادامه می‌دادند. هر کس به شکلی سعی می‌کرد که تا بر باد و باران غلبه کند و نحسی سیزده را در طبیعت به‌در کند. عده‌ای با رقص و عده‌ای با ساز و آواز و عده‌ای هم با بازی با توپ و بچه‌ها و ...


جالب این‌جاست که در این‌جا هم عده زیادی از هم‌وطنان همانند ایران از صبح زود برای گرفتن محل مناسبی به پارک می‌آیند و یک روز کامل را در پارک سر می‌کنند.

هر سال گروه‌های موزیک داوطلب در این محل موسیقی اجرا می‌کنند و مردم را شاد می کنند. اسکندر آبادی، فریدون چگینی، رضا سامانی و هنرمندان دیگر هر سال با موزیک شاد خود، صدای سرنا، طبل و دهل همه را به رقص و پایکوبی وا می‌دارند.

این یکی از شانس‌های ایرانیان کلن است که تعداد زیادی از هنرمندان موسیقی‌شان در این شهر زندگی می‌کنند و در چنین روزهای ملی با هنرنمایی و نواختن موسیقی ایرانی، حس دوری از میهن را برای هم‌میهنان‌شان کاهش می‌دهند.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تا بود،چنین بودی.....تا باد چنین بادا
با سپاس از خانم قاسمی به خاطر تهیه این گزارش زیبا و عکسهای گویا

-- شاهرخ(بهرام مهتابی) ، Apr 3, 2008 در ساعت 04:28 PM

gozareshe gooya-yi bood. emsal ham man dar aanja boodam va chon khod saz hamrah nadashtam, ba sornaye yeki az doosan navakhtam.

-- اسکندر آبادي ، Apr 3, 2008 در ساعت 04:28 PM

خيلي جالبه اميدوارم كه هميشه شاد باشند وباميد سيزده بدرهاي آينده درايران.

-- مريم قاسمي ، Apr 3, 2008 در ساعت 04:28 PM

توی ایران که دیگه چند ساله خیلیها از شدت ازدحام و شلوغی روز سیزدهم فروردین، روز دوازدهم میرن بیرون و نحسی روز دوازدهم (روز جمهوری اسلامی) رو به در میکنن!
ممنون از گزارش خانم قاسمی

-- hootan ، Apr 3, 2008 در ساعت 04:28 PM

دوستان ایرانی عزیز
ما ایرانیها برای سیزده بدر، چهارشنبه سوری، کنسرت خوانندگان و نمایش صمد و یا خورسندی و رقص و آواز همیشه آمادگی در شرکت کردن داریم و از روزهای قبل خود را برای چنین مراسمی آماده می کنیم!! ولی آیا تا بحال دیده و یا شنیده شده است که ما برای شرکت در یک تظاهرات علیه رژیم و یا یک اجتماع سیاسی برای بررسی مشکلات فراوان کشورمان بصورت هزار هزار و یا یکصد یکصد شرکت کرده باشیم!؟ اگر هم در اجتماعات کوچک چند ده نفری شرکت می کنیم به هزار نوع گریم کردن خود را بصورتی در میاوریم که خدا نکرده عوامل رژیم نتوانند ما را شناسائی کنند؛ علت نیز مشخص است چون "من "( به عنوان مثال) سالی چند بار برای دریافت حقوق بازنشستگی و رسیدگی به اموالم به ایران سفر می کنم و لذا نبایستی کاری بکنم که به منافع من لطمه ای وارد شود.
خانم قاسمی عزیز اگر روزی توانستید فقط پانصد نفر را در زیر یک سقف جمع کنید که تنها هدفشان نجات ایران باشد( نه رقص و پای کوبی خوردن غذا) در آنروز من دست و پای شما را غرق بوسه خواهم کردو شما را به عنوان یکی از قهرمانان نادر ایران معرفی خواهم کرد.
ارادتمند هوشنگ آریان پور. واشنگتن

-- بدون نام ، Apr 4, 2008 در ساعت 04:28 PM