رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۷

نوزادن پسر از دختران آسیب پذیرترند

زویا ممکن


طبق تحقیقی که اخیرا در آمریکا منتشر شده، نوزادن پسر همچون گذشته از بخت کمتری برای زنده ماندن نسبت به نوزادان دختر برخوردارند. تفاوتی که تا حدی دلیل طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان را روشن می کند.

در این تحقیق کارشناسان با تجزیه و تحلیل آمار بدست آمده از ۱۵ کشور توسعه یافته در سه قاره مختلف، دریافته اند تفاوت فاحشی بین میزان مرگ و میر نوزادن پسر و دختر وجود دارد. بر اساس این تحقیق این تفاوت تا سال ۱۹۷۰ به ۳۰ درصد رسیده بود.

این تحقیق که در نشریه رسمی آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده تاکید می کند این ناهمگونی در دهه های اخیر کمتر شده است. بر همین اساس پیشرفت های پزشکی در زمینه سزارین و وجود بخش های مراقبت ویژه در بیمارستان ها برای نوزادان نورس، عامل این کاهش بوده اند.

بر اساس این تحقیق در قرن بیستم مهمترین دلیل مرگ نوزادان، از بیماری های عفونی چون اسهال، به بیماری های مادرزادی و مشکلات هنگام تولد و تولد زودرس تغییر یافته است.

این تحقیق نشان می دهد امکان نورس به دنیا آمدن نوزادان پسر، ۶۰ درصد از دختران بیشتر است و به همین دلیل این نوزادان از سلامت کافی برخوردار نبوده و برای مثال از مشکلات تنفسی رنج می برند.

به گفته محققان دلیل دیگر آسیب پذیری نوزادان پسر وجود خطر جراحت پذیری و مرگ هنگام تولد، به دلیل بلندتر بودن قد و بزرگ تر بودن سر آنها نسبت به نوزادان دختر است.

افزایش بخش های مراقبت ویژه در بیمارستان های کشورهای توسعه یافته بخت زنده ماندن نوزادان پسر نورس را بشدت بیشتر کرده است. نوزادان پسر بدون در نظر گرفتن وزنشان هنگام تولد آسیب پذیرتر از نوزادان دختر هستند.

به عنوان نمونه در استرالیا نوزادان پسر حدود ۳۵ درصد بیشتر از دختران بر اثر مرگ ناگهانی می میرند. این رقم البته نسبت به بیست سال پیش بشدت کاهش یافته است. در آن زمان میزان مرگ نوزادان پسر بر اثر این مشکل ۵۵ درصد بیشتر از دختران بود.

به گفته یکی از محققان، نوزادان پسر و دختری که در شرایط مشابهی زندگی می کنند از نظر آسیب پذیری بیولوژیک بسیار متفاوتند و در نتیجه همه چیز به مراقبت های پزشکی بستگی دارد.

از سال ۱۹۷۰ به بعد، میزان زایمان از طریق سزارین به طور متوسط از ۵ درصد به ۲۰ درصد رسیده است. بر اساس آمار، نوزادان پسر ۲۰ درصد بیش از دختران از طریق سزارین به دنیا می آیند.

آماری که در این تحقیق از آنها استفاده شده از ۱۵ کشور از جمله سوئد، فرانسه، بلژیک، هلند، بریتانیا، نروژ، دانمارک، ایتالیا، فنلاند، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، استرالیا، کانادا و ژاپن بدست آمده است.

. . . . . . . . . .

منبع: خبرگزاری فرانسه

Share/Save/Bookmark