رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۷

یک هفته با فوتبال؛ ناکامی تیم ملی، معجزه برای سپاهان

کیا بهادری

بحرین باز هم به ما ضربه زد
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین‌ بازی رسمی خود به‌ همراه علی دایی نتوانست جمعه‌شب در منامه نمایش امیدوارانه‌ای ارایه کند و در نهایت این بازی نه چندان دوستانه را با یک گل به بحرین واگذار کرد. ملی‌پوشان نیمه‌ی اول این دیدار را هجومی و خطرناک آغاز کردند و شاید حساسیت و نگاه‌‌هایی که متوجه علی دایی و نتیجه‌گیری تیم او است، موجب شده بود که بازیکنان ایران با انگیزه‌ی زیادی رو به دروازه‌ی بحرین حمله کنند؛ اما این حملات که تقریباً تمامی آنها توسط «علی کریمی» طراحی می‌شد باز هم با مشکلی به‌نام ضعف گلزنی همراه بود و هیچ‌کدام به گل تبدیل نشد.

اوج این حملات صحنه‌ای بود که تنها مهاجم هدف ما «محسن خلیلی» در چند قدمی دروازه‌ی بحرین بدون هیچ‌ مزاحمتی صاحب توپ شد اما حتا نتوانست توپ را روانه‌ی چهارچوب سنگربان حریف کند. جالب آن‌که خلیلی با وجود نمایش ضعیف و عدم کارایی در تمام طول بازی در ترکیب باقی ماند و نود دقیقه به‌همان شکل منفعل و سرگردان در میان مدافعان حریف دوید.


کار علی دایی سخت‌تر شد/ عکس از ایسنا-مهدی قاسمی

پس از آن‌که نیمه‌ی اول با برتری محسوس ایران پایان یافت، بحرینی‌ها نیمه‌ی دوم را با تلاش بیشتری آغاز کردند و به‌خصوص در ضد حملات خطرناک و با برنامه نشان دادند تا آن‌که تعویض «حسین کعبی» و آوردن یک بازیکن جوان از سایپا در پست دفاع راست باعث شد مهاجم حریف در یک ضد حمله از فضای خالی به‌وجود آمده در آن جناح استفاده کند و با «مهدی رحمتی» تک‌به تک شود که این توپ با واکنش خوب رحمتی به بیرون رفت ولی لحظه‌ای بعد دروازه‌ی ما بر روی همان ضربه‌ی ایستگاهی کرنر باز شد.

در ادامه ملی‌پوشان کشورمان تلاش زیادی کردند تا به گل مساوی برسند اما عدم هماهنگی به‌ویژه میان بازیکنان تازه به‌میدان آمده و ترکیب ابتدایی موجب نمایش فوتبالی بی‌برنامه و سراسیمه از سوی آنها شد. با این وجود دروازه‌ی تیم بحرین در دو سه مورد روی شوت‌های از راه دور «مهرزاد معدنچی» به طور جدی تهدید شد و این پرسش بی‌پاسخ را در ذهن علاقمندان فوتبال تداعی کرد که چرا این بازیکن پرتلاش و شوت‌زن که با چهارده گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ امارات قرار دارد از همان ابتدا به‌عنوان مهاجم در ترکیب تیم ملی قرار نمی‌گیرد؟ این نکته و مشکلات دیگر از جمله به‌کارگیری «میلاد میداوودی» در جناح راست و استفاده از «ابراهیم صادقی» در میانه‌ی میدان در جایی‌که «ایمان مبعلی» از روی نیمکت بازی را تماشا می‌کرد روی هم‌رفته ترکیبی غیر منطقی و ناکارآمد از تیم ملی به‌خصوص در هنگام حمله ساخته بود و لحظه به لحظه نیز بر آشفتگی آن افزوده می‌شد.


تیم ملی فقط یک نیمه تیم بود/ عکس از ایسنا-روح‌اله وحدتی

نکته‌ی برجسته‌ی دیگری که در این بازی به‌چشم ‌آمد رویکرد احساسی و عصبی بعضی از بازیکنان ایرانی در برخورد با بازیکنان بحرینی بود که قهراً به طور طبیعی به ضرر ما تمام شد. گویا این تعداد از بازیکنان ایران یا در مورد این دیدار توجیه نشده بودند و یا در حین بازی فراموش کردند که مشغول انجام یک بازی دوستانه هستند. درست است که سابقه‌ای ناخوشایند به‌هرحال در تقابل با تیم ملی بحرین در اذهان همه‌ی ایرانی‌ها وجود دارد اما تیم ملی بایستی پیش از هر چیز از فرصت به‌وجود آمده در جهت هماهنگی بیشتر برای بازی جدی و حساس با کویت استفاده می‌کرد.

در واقع اگر ملی‌پوشان با علم به دوستانه ‌بودن بازی توجه خود را تا آخر به فوتبال معطوف می‌کردند دروازه‌ی بحرین گشوده می‌شد، اما جبهه‌گیری عصبی و احساسی از سوی بازیکنانی‌ همچون «آندارانیک تیموریان» به خشونت بازی دامن زد و بحرینی‌ها هم با کمال میل به استقبال آن رفتند. در نهایت هم در ارایه‌ فوتبالی هدفمند ناموفق ماندیم و هم نتیجه را از دست دادیم، و شکست در این شرایط می‌تواند تمرکز تیم را برای دیدار مهم بعدی تحت تأثیر قرار دهد.

در هر صورت تیم ملی ایران یک بار دیگر در مصاف با حریف کوچک اما دردسر ساز خود ناکام شد و باید دید دیدار بعدی ما با گربه سیاه فوتبال‌مان بار دیگر کی و کجا رقم خواهد خورد و آبستن چه حوادثی خواهد بود. علی دایی باید قبل از هر چیز تلاش کند این شکست که به‌هر حال در یک دیدار دوستانه رقم خورده تبدیل به یک ضربه‌ی روحی برای تیمش نشود. با توجه به آن‌که تیم ملی تا روز دیدار با کویت فرصت انجام چهار جلسه‌ی تمرینی کامل را دارد، این فرصت همچنان باقی هست تا اشتباهات بازی با بحرین ترمیم شود و شاهد بازی هماهنگ‌تر و سرانجام همراه با گلزنی از سوی ملی‌پوشان فوتبال‌مان باشیم. چه بسا شکست برابر بحرین و این محک جدی و سراسر برخورد در عمل به نفع ما تمام شود و در مصاف با کویت نتیجه بدهد. گفته‌اند که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد...

سپاهان دیگر با معجزه صعود می‌کند
در ادامه‌ی رقابت‌های مقدماتی جام باشگاه‌های آسیا، چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش و در ازبکستان تیم سپاهان اصفهان به مصاف تیم «گوروفچی» ازبکستان رفت و در نهایت با شکست دو بر صفر از این تیم امیدهای خود را برای صعود از گروهش تا حد زیادی از دست داد. شاگردان «ویرا» همانند دیدار با «الاتحاد» سوریه در این بازی نیز کمتر در حد و اندازه‌های خود ظاهر شدند و بار دیگر در امر گلزنی ناموفق نشان دادند. از طرفی در اختیار نداشتن «محسن بنگر» در دفاع میانی و عدم استفاده‌ی ویرا از برخی بازیکنان در پست‌های تخصصی خود باعث شده بود سپاهان به‌خصوص در دفاع و جناح راست خود مشکلات اساسی داشته باشد و در نهایت نیز از همانجا ضربه خورد.


تیم سپاهان/ عکس از فارس نیوز-علی محمدی

«هادی عقیلی» در این بازی مجبور بود علاوه بر وظیفه‌ی خود گاهی جای خالی دو مدافع دیگر را هم پوشش بدهد و رفت و آمدهای او به‌نوبه‌ی خود موجب به‌وجود آمدن فضاهای خالی در دفاع سپاهان می‌شد. در حقیقت سپاهان در این دیدار به کمبود‌های ناخواسته‌ از بازی قبل و اشتباهات خود باخت. جا دارد ویرا مربی برزیلی سپاهان پس از این باخت خود را کم کم برای موج انتقادات اساسی آینده آماده کند، چرا که وی تا کنون فقط از زمین و زمان انتقاد کرده و در عوض در امر نتیجه‌گیری توفیقی نداشته است. با وجود خوش‌بینی ویرا و اشاره‌ی او به دوازده امتیاز باقیمانده در چهار بازی پیش روی سپاهان، باید توجه داشت که دو بازی زردپوشان از این میان در برابر «الاتحاد» عربستان و بازی سوم نیز در سوریه برابر «الاتحاد» سوریه خواهد بود. با این اوصاف که رفت و با توجه به این واقعیت که از هر گروه تنها یک تیم به مرحله‌ی حذفی صعود می‌کند سپاهان از چهار بازی آینده‌ی خود حداقل به ده امتیاز نیاز دارد. از این رو به نظر می‌رسد تنها معجزه‌ای بتواند سپاهان را در این امر یاری کند و پرافتخارترین تیم سال‌های اخیر ایران را به احتمال زیاد بایستی یکی از حذف‌شدگان زودهنگام رقابت‌های جاری جام باشگاه‌های آسیا دانست.

سایپا در خانه شیر بود
اما دیگر نماینده‌ی باشگاه‌های ایران در آسیا در روزی که سپاهان باخت، جور این تیم را کشید و در کرج مقابل «الوصل» امارات خوش درخشید. شاگردان علی دایی در هر دو نیمه‌ی این بازی برتر از حریف بودند و به‌خصوص از آغاز نیمه‌ی دوم و پس از به‌ثمر رساندن گل دوم فوتبالی سراسر هجومی و زیبا را به نمایش گذاشتند. نارنجی‌پوشان سایپا اگر کمی در زدن ضربات آخر دقت می‌کردند می‌توانستند تعداد گل‌های زده‌ی خود را به‌راحتی دو برابر کنند. ضمن آن‌که نمایش ضعیف بازیکنان الوصل نیز در این دیدار مزید بر علت شد و فوتبالی یک‌طرفه را به سود نماینده‌ی کشورمان رقم زد.


سایپا می‌توانست جشن گل راه بی‌اندازد/ عکس از ایسنا-مهدی قاسمی

شاگردان «زی‌ماریو» که برای اولین بار در خارج از خانه بازی می‌کردند بسیار کم‌روحیه و ترسو نشان دادند؛ امری که باعث انتقادات بسیاری نیز در امارات شد و بعید نیست به استعفا و یا اخراج این مربی خوشنام برزیلی منجر شود. سایپا هم‌اکنون با کسب چهار امتیاز از دو بازی و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به نیروی هوایی عراق در صدر گروه خود ایستاده است و شانس خوبی برای صعود از این گروه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جا داشت هفت ، هشت ده تا سوژه دیگر را در این یک دونه گزارش جا می دادید

-- علیرضا ، Mar 23, 2008 در ساعت 02:08 PM

علي دائي بايد بداند كه فوتبال اونهم ملي بايد تفكر ملي را دنبال كند
يادش نرود يك ملت چشمش به اين تيم است
لجبازي با بازيكنان خوبي مثل مبعلي و ... كناربگذارد

-- صادق ، Mar 25, 2008 در ساعت 02:08 PM