رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ اسفند ۱۳۸۶

یک هفته با فوتبال ایران

کیا بهادری

افزایش غایبان در تیم ملی
انتخاب «علی دایی» به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی جدا از حرف و حدیث‌های پیرامون آن در ابتدا تنها یک عنوان خبری به‌شمار می‌رفت، چرا که کار وی عملاً با اعلام نفرات دعوت‌شده به تیم ملی در آخرین دقایق چهارشنبه‌شب و شروع تمرینات از روز جمعه آغاز شد. در عین حال نگاهی به لیست دعوت‌شدگان تیم ملی و حواشی آن حکایت از نکات بحث‌برانگیزی دارد که به احتمال زیاد پس از دیدار مقابل تیم ملی کویت بیشتر سر باز خواهد کرد.


علی دایی و کادر جدید تیم ملی-عکس از ایسنا،‌ رضا سعیدی پور

اولین نکته‌ی قابل توجه در این لیست عدم حضور نام «مهدی مهدوی‌کیا» در بین اسامی دعوت‌شدگان به تیم ملی بود که گفته شد به‌دلیل آسیب‌دیدگی او و دوری از شرایط مطلوب جسمانی است. تا اینجای کار این تصمیم با توجه به کمردرد مزمن مهدوی‌کیا و قرار نگرفتن در ترکیب تیمش «آینتراخت فرانکفورت» منطقی به‌نظر می‌رسد. اما نخست آن‌که مهدوی‌کیا با وجود قرارداشتن در شرایطی مشابه به اردوی قبلی تیم ملی دعوت شد و در دیدار برابر سوریه نیز در زمین حاضر بود و سپس در نیمه‌ی دوم تعویض شد و بازوبند کاپیتانی را به «علی کریمی» سپرد، ضمن آن‌که خود مهدوی‌کیا نیز به این تصمیم واکنش خاصی نشان نداد و تنها در پاسخ به پرسشی اعلام کرد که کسی با او در این مورد (جویا شدن از وضعیت جسمانی و آسیب‌دیدگی او) از ایران تماس نگرفته است. با این وجود واکنش علی دایی و پس از آن «مهدی تاج» نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال به این صحبت مختصر در نوع خود جالب‌توجه و معنادار بود.

علی دایی ضمن نام‌بردن از مهدوی‌کیا به‌عنوان یکی از بزرگان تیم ملی اعلام کرد که قرار نیست کسی از کادر تیم ملی با بازیکنی تماس بگیرد و در ادامه خود را مثال زد و اضافه کرد: مگر آن‌زمان که من را از تیم ملی کنار گذاشتند کسی ما من تماس گرفت و نظر من را جویا شد؟

مهدی تاج هم با اعلام حمایت کامل از علی دایی به بازیکنانی هشدار داد که با عدم حضور خود یا پس از حضور خود در تیم ملی بخواهند به مسائلی دامن بزنند و کارشکنی کنند و تاکید کرد که این بازیکنان در تیم ملی جایی نخواهند داشت. ظاهرا اشاره‌ی تاج متوجه «وحید هاشمیان» نیز بود که بلافاصله پس از دعوت شدن به تیم ملی اعلام کرد که در تمرینات «هانوفر» دچار آسیب‌دیدگی شدید شده و نمی‌تواند تیم ملی را همراهی کند. به این ترتیب با توجه به خط‌خوردن محترمانه‌‌ی مهدوی‌کیا و هاشمیان سخنان مهدی تاج را می‌توان هشداری به علی کریمی نیز تعبیر کرد که در حال حاضر به‌عنوان تنها ضلع باقیمانده از مثلث قدیمی‌ها قرار است از روز یک‌شنبه در تمرینات تیم ملی حاضر شود.


مهدوی کیا و هاشمیان خط خوردند-عکس از ایسنا،‌ امیر خلوصی

از طرفی عدم دعوت از مهاجمانی چون «عنایتی»، «خطیبی»، «کاظمیان»، «رجب‌زاده» و «سامره» و در مقابل دعوت از بازیکنانی چون «عباس‌فرد» و یا «خلیلی» که مدت‌هاست در امر گلزنی در پرسپولیس ناموفق نشان می‌دهد نمی‌تواند چندان منطقی به‌نظر برسد. ضمن آن‌که علی دایی در جایی‌ که خود به‌طور همزمان سرمربی سایپا نیز به‌شمار می‌رود با دعوت از پنج بازیکن سایپا در واقع تنها به شبهات دامن زده است.

از دیگر نکات عجیب در این لیست عدم حضور دروازه‌بانانی چون «طالب‌لو» و «عباس محمدی» و در عوض وجود نام «میثاق معمارزاده» دروازه‌بان جوان تیم سایپا است. معمارزاده در نیم‌فصل دوم رقابت‌های سال پیش لیگ برتر و رقابت‌های امسال عملکرد قابل قبولی داشته است با این وجود در بازی چهارشنبه‌شب در کویت درون دروازه‌ی تیم خود سایپا قرار نداشت. از این رو اعتماد کردن و میدان دادن به او به‌عنوان یکی از سه دروازه‌بان تیم ملی در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.

با تمام این اوصاف روز جمعه اولین جلسه از تمرینات تیم ملی با حضور بیست و چهار بازیکن انجام شد و «معدنچی» تنها لژیونر حاضر در تمرینات تیم ملی به شمار می‌رفت. سایر لژیونرهای شاغل در لیگ امارات قرار است از روز یک‌شنبه در کمپ تیم‌های ملی خود را به کادر جدید تیم ملی معرفی کنند. در تمرین روز شنبه به غایبین تیم ملی افزوده شد و «هادی عقیلی» مدافع سپاهان بازیکن دیگری بود که به‌دلیل غیبت توسط دایی از تیم ملی خط خورد. عقیلی به‌همراه «جلال حسینی» در ماه‌های اخیر زوج میانی دفاع تیم ملی را تشکیل می‌دادند و باید دید که در فرصت اندک باقیمانده چه تدبیری برای این پست حساس و کلیدی در دفاع تیم ملی اندیشیده می‌شود. در حال حاضر «محمد احمدزاده»، «بهزاد غلامپور» و «فیرات» مربی ترک‌تبار آلمانی کادر دستیاران دایی را تشکیل می‌دهند و حضور «ابراهیم‌زاده» در میان این نفرات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با توجه به علاقمندی دایی به جذب یک مربی آلمانی دیگر احتمال همکاری ابراهیم‌زاده و دایی در آینده ضعیف به نظر می‌رسد و نیمکت تیم ملی ایران را بایستی جایی خواند که در آن خبری از مربیان باتجربه‌ ایرانی نخواهد بود.

شروعی فاجعه‌بار برای سپاهان
روز چهارشنبه نمایندگان ایران در جام باشگاه‌های آسیا در اولین گام مقابل حریفان خود به میدان رفتند و هیچ‌کدام نتوانستند از اعتبار فوتبال ایران در مقابل حریفان نه‌چندان مطرح خود دفاع کنند. سپاهان در روزی که میزبان «الاتحاد» سوریه بود در خانه با دو گل مغلوب حریف سختکوش خود شد تا پس از تساوی پر زحمت تیم ملی مقابل سوریه بار دیگر شاهد خودنمایی فوتبال سوریه در خاک ایران باشیم.


سپاهان بد شروع کرد-عکس از ایسنا،‌ امیر مسعود عبری

سپاهان از همان دقایق ابتدای بازی با ارایه فوتبالی کند و سعی در کنترل بازی به مهاجمان سرعتی سوریه میدان داد تا با سپاهان همان کاری را بکنند که با تیم ملی ایران کردند، با این تفاوت که این‌بار دوندگی و رد و بدل‌کردن پاس‌های سریع در میان بازیکنان هنوز گرم‌نشده‌ی سپاهانی خیلی زود نتیجه داد. در واقع اشتباه عقیلی و خطای فاحش «محسن بنگر» بر روی مهاجم حریف و در پی آن اخراج زودهنگام مدافع میانی سپاهان ضربه‌ی روحی سنگینی بود که بلافاصله با پذیرفتن گل اول روی همان صحنه و از روی ضربه‌ی ایستگاهی تکمیل شد و سرنوشت بازی را رقم زد.

شاگردان «ویرا» پس از این گل زودهنگام خیلی تلاش کردند تا در همان نیمه‌ی اول به گل تساوی برسند و در نیمه‌ی دوم نیز جریان بازی در اغلب دقایق به سود تیم ده‌نفره‌ی سپاهان بود، اما عدم دقت و تکروی مهاجمان این تیم به‌خصوص «عماد رضا» باعث شد تا فرصت‌های سپاهان یکی پس از دیگری از دست برود و دقایق به ضرر این تیم بگذرد. در نهایت گل دوم الاتحاد در دقایق پایانی کار را برای نماینده‌ی اول ایران در باشگاه‌های آسیا در مصاف اول خود تمام کرد. شکست در خانه مقابل الاتحاد در جایی که سپاهان هنوز دیدارهای دشواری مقابل نمایندگان عربستان و ازبکستان پیش رو دارد را نمی‌توان شروع امیدوارانه‌ای برای ویرا و مدیران این باشگاه اصفهانی دانست. ضمن آن‌که هفته‌ی پیش سپاهان با قرار گرفتن در صدر باشگاه‌های آسیا یک دوپینگ روحی نیز از جانب فیفا دریافت کرده بود و این شکست به‌نوبه‌ی خود می‌تواند این رده‌بندی سخاوتمندانه را زیر سئوال ببرد. با این وجود انسجام تیمی سپاهان با وجود ده‌نفره بودن در بازی مقابل الاتحاد و فرصت‌های زیادی که این تیم برای گلزنی ایجاد کرد نشان داد که آنها همچنان خطرناک‌ترین حریف ایرانی برای باشگاه‌های دیگر آسیایی هستند.

نمایش سردرگم سایپا
اما در کویت و در پیش‌نمایشی برای مصاف ایران- کویت شاگردان علی دایی برای اولین بار گام در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا گذاشتند و نتوانستند نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک مقابل الکویت کسب کنند. در این دیدار آن‌چه بیش از همه به چشم آمد فوتبالی کسل‌کننده و پراشتباه از جانب هر دو تیم بود. در اکثر دقایق این بازی توپ در میانه‌ی میدان میان بازیکنان دو تیم رد و بدل می شد و می‌توان گفت هر دو تیم روی تنها فرصت‌های گل‌زنی خود موفق به بازکردن دروازه‌ی حریف شدند. تیم الکویت که گفته می‌شود از وجود هفت بازیکن ملی‌پوش خود سود می‌برد چیز خاصی در خانه‌ی خود نشان نداد و بی‌شک این تیم را می‌توان ضعیف‌ترین حریف سایپا در گروهی به‌شمار آورد که «الوصل» امارات و نیروی هوایی عراق نیز در آن حضور دارند.

در مقابل سایپا نیز با ارایه‌ یک بازی بی‌برنامه و سردرگم ابتدا در دقیقه‌ی آخر نیمه‌ی اول بر روی اشتباه عجیب خط دفاع و «رحمان احمدی» دروازه‌ی خود را گشوده دید و سپس توسط یک ضربه‌ی ایستگاهی به گل تساوی رسید. بازیکنان پراشتباه سایپا در سایر دقایق این بازی به‌زحمت موفق می‌شدند سه پاس صحیح به‌یکدیگر بدهند. در واقع بازی مستقیم توسط مدافعان سایپا و تلاش برای نفوذ و ارسال توپ‌های بلند از جناح راست تیم حریف تنها برنامه‌ای بود که از این تیم به چشم آمد. نارنجی‌پوشان سایپا حتا پس از به ثمر رساندن گل مساوی و ده‌نفره شدن تیم حریف نیز میل چندانی به ارایه فوتبال هجومی و بردن بازی نداشتند و توجه آن‌ها بیشتر معطوف به کنترل بازی در دقایق باقیمانده بود. در حقیقت از تیمی که حدود یک سال نیم با همین بازیکنان و کادر فنی تمرین کرده است انتظار هماهنگی و نمایش بهتری از فوتبال می‌رفت. عده‌ای احتمال می‌دهند که علی دایی با توجه به وضعیت مشابه سرمربی الکویت و هدایت همزمان تیم ملی کویت توسط او سعی در گمراه کردن حریف داشته است. با این اوصاف نمایش ضعیف تیم الکویت را هم می‌توان به این حساب گذاشت.

اما در نگاهی واقع‌بینانه‌تر و با توجه به آن‌که این دیدار نه یک بازی دوستانه، بلکه یک مصاف جدی و سه‌امتیازی در چهارچوب قهرمانی باشگاه‌های آسیا بود نمی‌توان این فرضیه را چندان جدی تلقی کرد. در واقع توانایی سایپا با توجه به حضور اول در رقابت‌های این‌چنینی و جایگاه و نتایجی که در لیگ ایران دارد چندان بیش از این نیست. به نظر می‌رسد علی دایی از این فرصت بیشتر برای کارآموزی و آشناشدن با شرایط و فضای مربی‌گری در سطح بین‌المللی و در خارج از خانه استفاده کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خب این مطلب بلند را در دو قسمت جداگانه کار می کردید تا به این اندازه مطول و دوپاره نباشد .به نظر نمی یاد این چیزها ذوق روزنامه نگاری چندانی بخواهد.

-- علیرضا ، Mar 15, 2008 در ساعت 08:11 PM

این آغازیست بر افول فوتبال ایران ، به علت دخالت های بیجای دولت

-- هما ، Mar 16, 2008 در ساعت 08:11 PM