رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸

زود حامله شوید تا سرطان سینه نگیرید

برگردان: زویا ممکن
از روزنامه فیگارو

محققان می‌گویند پایین آوردن سن نخستین حاملگی، تشویق مادران به شیر دادن از سینه خود و محدود کردن دوره‌های درمانی هورمونی می‌تواند به میزان زیادی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.


ابتلا به سرطان سینه به یک دلیل خاص بستگی نداشته و عوامل بسیاری در بروز آن نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به نحوه زندگی و استفاده از داروهای هورمونی اشاره کرد.

با این وجود، طبق گزارش تازه آکادمی پزشکی فرانسه، پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار رایج، با اجرای یک سیاست درست امکان‌پذیر است.

هر سال تنها در فرانسه ۴۵ هزار مورد سرطان سینه تشخیص داده می‌شود. کارشناسان این آکادمی بر این باورند که زنان و همچنین پزشکان به اطلاعات کافی در این زمینه دسترسی ندارند. آنان معتقدند ترتیب دادن کارزارهای بزرگی برای آموزش راه های پیشگیری از سرطان سینه ضروری است.

تهیه‌کنندگان این گزارش به همه زنان توصیه می‌کنند از مصرف زیاد الکل (بیش از دو گیلاس شراب در روز)، کمبود فعالیت جسمی، مصرف دخانیات و فربهی در دوران یائسگی پرهیز کنند. رفتارهایی که تاثیرشان در ایجاد سرطان سینه اثبات شده است.

کارشناسان همچنین معتقدند استفاده از هورمون‌ها در دوران یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. هرچند اخیرا توصیه‌هایی برای استفاده از هورمون‌های طبیعی شده است، اما در حال حاضر هنوز نمی‌توان ثابت کرد که آنها ضرر کمتری از محصولات ساخته شده در آزمایشگاه‌ها دارند.

به گفته آنها اگر بخواهیم احتمال ابتلا به سرطان سینه را پایین بیاوریم باید از دوره‌های درمانی دراز مدت با استفاده از هورمون‌ها پرهیز کنیم. نکته‌ای که مسئولان بهداشتی فرانسه نیز سال‌هاست آن را توصیه می‌کنند.


مزیت حاملگی قبل از ۲۵ سالگی

از سوی دیگر پزشکان مدت‌هاست می‌دانند که اگر نخستین بارداری در سنین بالا صورت گیرد، احتمال ابتلا به سرطان سینه به میزان زیادی افزایش می‌یابد. عاملی که برخورد با آن در دوران کنونی چندان عملی نیست. در فرانسه سن متوسط نخستین بارداری از ۲۴ سال در سال ۱۹۷۰ به حدود ۲۹ سال در سال ۲۰۰۱ رسیده است.

در حال حاضر هیچ گرایشی برای پایین آمدن این سن در جوامع مدرن دیده نمی‌شود. نویسندگان این گزارش می‌گویند زنان باید از مزیت آبستن شدن قبل از سن بیست و پنج سالگی آگاه شوند. پی‌ریزی سیاست‌های صحیح دولتی نیز در این مورد می‌تواند به تشویق بارداری در سنین پایین‌تر کمک کند.

از سینه شیر دادن نیز یکی دیگر از عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه است. در این زمینه هم کار زیادی جز اطلاع رسانی نمی‌توان کرد، چرا که دخالت در روش‌های تغذیه انتخاب شده توسط مادران کاری بسیار دشوار است.

با وجود اینکه شیر مادر برای نوزادان نیز مزایای زیادی دارد، در شرایط اجتماعی حاضر امکان تشویق مادران به استفاده از شیرشان، حداقل در شش ماه اول چندان آسان نیست.

کارشناسان می‌گویند در حال حاضر بهتر است برای پیشگیری از سرطان سینه در زنان یائسه‌ای که آمادگی بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند، مجوز ورود برخی آنتی استروژن‌ها به بازار فرانسه داده شود.

این داروها همچنین می تواند زنان مبتلا به سرطان سینه، آنانی که با توجه به میراث ژنتیکی شان، شانس بیشتری برای مبتلا شدن دارند و در خانواده درجه یکشان دو مورد سرطان سینه وجود داشته و کسانی که حامل ژن های جهش یافته هستند را در مقابل خطر ابتلا به این سرطان محافظت کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اسمش پستان است. گويند مرا چو زاد مادر
پستان به دهان گرفتن آموخت.

-- پزشکي ، Feb 24, 2008 در ساعت 06:31 PM

سلام من 22 سال دارم البته ورزش هم مي كنم فقط نكته اي كه براي من سوال شده در خصوص استفاده از مام و اپليدي و موم است ايا استفاده از اين موارد باعث سرطان سينه ميشه يا نه ؟با تشكر از شما

-- نازنين ، May 12, 2008 در ساعت 06:31 PM

سلام، آيا ترشح مايع از سينه دليلي بر وجود سرطان است؟ اين مايع فقط برخي مواقع و در زماني كه سينه ام به دلايلي تحريك مي شود بيرون مي آيد و هيچ دردي هم ندارد

-- بدون نام ، Oct 25, 2008 در ساعت 06:31 PM

علائمی از قبیل جمع شدن مایع در شکم بعد از برداشتن سینه وشیمی درمانی ورادیو تراپی ناشی از چیست

-- ج-م ، Nov 17, 2008 در ساعت 06:31 PM

فیلم اموزشی بگزارید

-- بدون نام ، Feb 17, 2009 در ساعت 06:31 PM

سلام
می خواستم بدونم مکیدن سینه که منجر به هماتوم و درد شده ، می تونه بعد از گذر زمان یک کانون سفت که شاید بافت فیبروزه باشه را ایجاد کنه؟ آیا این مسئله نگران کننده هست؟با توجه به این که تجربه ی حاملگی وجود نداشته و این کانون از 25 سالگی تا به حال بدون تغییر و درد بوده(حدود 2 سال و یعنی بعد از برطرف شدن کبودی)

-- بدون نام ، Apr 30, 2009 در ساعت 06:31 PM