رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اسفند ۱۳۸۶
یک هفته با فوتبال ایران

یک هفته با فوتبال ایران

کیا بهادری

پس از منتفی شدن حضور کلمنته در ایران بار دیگر شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که در فاصله‌‌ی یک ماه مانده به مصاف با کویت بار دیگر برای تیم ملی چاره‌ای نمانده است جز آن‌که دست به دامان مربی ایرانی شود.


از قلعه‌نوعی تا قلعه‌نوعی، عکس از امیر خلوصی (ایسنا)

در طی روزهای اخیر نام اغلب مربیان دم دست مشغول در لیگ و حتا بیکار فوتبال ایران به‌عنوان گزینه‌های مورد نظر فدراسیون مطرح شده است اما به نظر می‌رسد «امیر قلعه‌نوعی»، «بیژن ذوالفقارنسب» و «افشین قطبی» سه گزینه‌ای هستند که شانس بیشتری برای احراز این پست دارند. این در حالی است که بلاتکلیفی، فرصت‌سوزی، اخبار ضد و نقیض و انتظار را می‌توان تنها ره‌‌آورد این هفت‌ماه از تقویم فوتبال ملی کشور به‌حساب آورد.

عده‌ای گمان می‌کردند مشکل فوتبال ایران پس از برکناری فدراسیون گذشته و مسائل در پی آن عدم ثبات مدیریتی است. از این رو بود که به دخالت‌های کمیته‌ی انتقالی در امر انتخاب سرمربی همواره به دیده‌ی تردید و بدبینی نگریسته می‌شد و در نهایت نیز به اتفاق از این کمیته خواسته شد تا انتخاب مربی برای تیم ملی را به فدراسیون آینده واگذار کند. اما پس از انتخاب «علی کفاشیان» و گذشت حدود دو ماه از مدیریت ایشان و مسائل بی‌پاسخی که از آمدن و رفتن کلمنته در اذهان عمومی باقی ماند، در واقع مشخص شد در بدنه‌ی مدیریتی فوتبال و ورزش کشور اراده‌ای وجود دارد که مخالف حضور مربی خارجی در ایران است.

مسائلی که پس از امضاء قرارداد کلمنته و در واقع نهایی شدن قانونی کار وی به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران آغاز شد و به انصراف این مربی صاحب‌نام و موفق اسپانیایی از حضور در ایران انجامید نشان از نیرویی داشت که در مذاکرات کمیته‌ی انتقالی سنگ‌اندازی می‌کرد و در نهایت همان اراده‌ای که پس از توافق کمیته‌ی انتقالی با «آرتور ژرژ» این مربی را از دستور کار خارج کرد این بار نیز موفق شد «خاویر کلمنته» را از دور خارج کند تا فوتبال ایران پس از هفت ماه و اندی که از جام ملت‌های آسیا می‌گذرد به نقطه‌ی آغاز بازگردد.



دکتر ذوالفقارنسب، تجربه و سابقه. عکس از میلاد پیمانی (فارس)

ضمن احترام به هر سه گزینه‌ی مطرح برای هدایت تیم ملی بایستی قبول کرد که معنای این عمل جز گرفتار شدن به دور عبث و به‌اصطلاح چرخاندن لقمه به‌دور سر نیست. برای مثال در صورت سپرده‌شدن احتمالی سکان تیم ملی به امیر قلعه‌نوعی این پرسش منطقی مطرح است که چه توجیهی برای صرف صدها ساعت جلسه و مصاحبه و مذاکره و از همه مهم‌تر هدر رفتن وقت برای آماده‌سازی تیم ملی در این مدت وجود داشته است.

آیا بهتر نبود این هزینه بر دوش فوتبال ایران گزارده نمی‌شد و از همان ابتدا با تثبیت حضور قلعه‌نوعی یا انتخاب یک مربی ایرانی دیگر حداقل به تیم ملی فرصت انسجام و آماده‌سازی برای حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی می‌دادیم؟

سرمربی جدید شاید همین امشب

در همین حال به گفته‌ی «مهدی تاج» نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال نام سرمربی تیم ملی تا روز دوشنبه اعلام خواهد شد. هیئت رئیسه‌ی فدراسیون فوتبال ایران پس از مشورت با کمیته‌ی تیم‌های ملی که وجود و جلسات آن بر همگان مبهم است به سه گزینه‌ی نهایی رسیده‌اند. ضمن آن‌که فدراسیون فوتبال امشب جلسه‌ای در همین زمینه دارد و بعید نیست ظرف همین چند ساعت نام «ذوالفقارنسب» یا «قلعه‌نوعی» به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اعلام شود.


اکبر میثاقیان، عکس از روح الله وحدت (ایسنا)

پیش از این مسئولان باشگاه‌های «ذوب آهن اصفهان» و «مس کرمان» به‌طور نمادین اعلام کردند که حاضرند به خاطر مصالح ملی این مربیان را در اختیار تیم ملی قرار دهند. باید دید آیا تصفیه‌حساب مربی مذکور با باشگاهش نیز چند روزی وقت تیم ملی را خواهد گرفت یا تکلیف تیم ملی پس از ماه‌ها بلاتکلیفی سرانجام تا روز دوشنبه مشخص خواهد شد.

پرسپولیس صدرنشینی را به صبا باتری تقدیم کرد

هفته‌ی بیست و دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در روزهای چهارشنبه و جمعه‌ پیگیری شد و در نهایت با صعود «صباباتری» به صدر جدول و سقوط «پرسپولیس» به رده‌ی سوم پایان یافت.

روز چهارشنبه پرسپولیس و راه‌آهن آغازکننده‌ی دیدارهای هفته ی بیست و دوم بودند که در این دیدار شاگردان «اکبرمیثاقیان» موفق شدند باز هم قرمزپوشان را در ورزشگاه آزادی ناکام کنند و سومین شکست پرسپولیس را در طی دو فصل اخیر مقابل راه آهن رقم بزنند.

پرسپولیس که این روزها خیلی راحت گل می‌خورد و خیلی سخت گل می‌زند، باز هم در نیمه‌ی اول مزد بازی بی‌انگیزه و بد خود را گرفت و دو بار دروازه‌اش را گشوده دید.


صباباتری و بحران پس از صدرنشینی، عکس از روح الله وحدت (ایسنا)

در نیمه‌ی دوم شاگردان قطبی تلاش کردند با حمایت تماشاگران خودی اب رفته را به جوی بازگردانند اما در نهایت موفق شدند تنها یکی از گل‌های خورده را جبران کنند. راه‌آهن در نیمه‌ی دوم همه‌کار کرد تا سه امتیاز بازی را نصیب خود کند و دقایق زیادی از وقت‌های مفید بازی را در همین راستا تلف کرد، به‌طوری‌که این وقت‌کشی با اخراج دروازه‌بان این تیم نیز همراه شد اما ده‌نفره‌ شدن راه‌آهن نیز نتوانست پرسپولیس را به حداقل امتیاز این بازی برساند. پرسپولیس با این شکست 37 امتیازی باقی ماند و پس از بیست و دو هفته صدرنشینی ناگذیر شد چشم به نتیجه‌ی بازی‌های دیگر بدوزد.

اما در دیگر دیدار‌های مهم، سپاهان اصفهان در ورزشگاه دستگردی تهران مقابل فجر سپاسی شیراز با تساوی بدون گل متوقف شد و نتوانست از شانس به‌دست آمده برای سبقت از پرسپولیس به‌طور کامل استفاده کند. سپاهان با این وجود 37 امتیازی شد و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس در صدر جدول قرار گرفت.

شادکامی و ناکامی توأمان صباباتری

اما صباباتری تنها تیم مدعی هفته‌ی بیست‌ و دوم بود که سرنوشت خود را به نتیجه‌ی بازی دیگران واگذار نکرد و پاس همدان را در ورزشگاه خانگی خود یک بر صفر مغلوب کرد. صبا باتری با این برد شیرین با 38 امتیاز به جایگاه نخست جدول صعود کرد.

در عین حال پس از این پیروزی «شهریاری» مدیر عامل باشگاه صباباتری و «عباس مرادی» سرپست این تیم در اقدامی عجیب و شوک‌آور از سمت خود کناره‌گیری کردند. گفته می‌شود این استعفا در رابطه با بحث واگذاری این باشگاه به استان سیستان و بلوچستان است.

اخیرا به نظر می‌رسد مدیریت ورزش کشور به جای کمک به رشد فوتبال و باشگاه‌داری در استان‌ها قصد دارد به‌طور قیم‌وار باشگاه‌های معروف و موفق استان تهران را به استان‌های دیگر تزریق کند که نتیجه‌ی آن چیزی جز از هم پاشیدن باشگاه‌های موفق تهرانی و از دست‌رفتن انگیزه و رقابت سالم در لیگ نخواهد بود.

پیش از این هم باشگاه ریشه‌دار پاس تهران در اقدامی عجیب به استان همدان واگذار شد که اعتراض همه ی کارشناسان فوتبال را به‌همراه داشت و در پی آن بسیاری از بازیکنان مطرح پاس نیز از این تیم جدا شدند.

Share/Save/Bookmark