رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ بهمن ۱۳۸۶
یک هفته با فوتبال ایران

«خاویر کلمنته» در راه ایران

کیا بهادری

روز پنج‌شنبه اعلام شد «خاویر کلمنته» به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برگزیده شده است. این خبر ناگهانی تمام گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها را که تا آن لحظه حول و حوش مربیان آلمانی دور می‌زد به‌هم ریخت. ضمن آنکه در توضیحات تکمیلی این خبر آمده بود که قرارداد کلمنته سه‌ساله است و وی روز دوشنبه به ایران سفر خواهد کرد تا پس از امضای قرارداد رسمی روز چهارشنبه به تماشای بازی دوستانه تیم ملی ایران مقابل کاستاریکا بنشیند و پس از آن از روز جمعه یا شنبه شخصاً تمرینات تیم ملی را زیر نظر بگیرد.


کلمنته، فعلاً سرمربی نسیه تیم ملی

خاویر کلمنته که در فوتبال اسپانیا به‌عنوان یک مربی نتیجه‌گرا شهرت دارد فوتبال خود را از تیم «آتلتیکو بیلبائو» آغاز کرد. کلمنته‌ی جوان پس از آن‌که ناگزیر شد به‌دلیل مصدومیت شدید، بازی در میادین سبز را کنار بگذارد به حرفه‌ی مربیگری روی آورد و توانست با تیم محبوبش به مقام قهرمانی لیگ اسپانیا برسد. او علاوه بر عنوان قهرمانی با تیم آتلتیکو بیلبائو، سابقه‌ی موفقیت در دیگر تیم‌های باشگاهی اسپانیا از جمله «اسپانیول» و «آتلتیکو مادرید» نیز دارد. حضور طولانی خاویر کلمنته در فوتبال اسپانیا البته به این سه تیم ختم نمی‌شود. او سابقه‌ی هدایت تیم‌هایی چون «رئال بتیس»، «رئال سوسیه‌داد» و «تنه‌ریف» را نیز در کارنامه دارد.

کلمنته همچنین به‌مدت شش سال سرمربی تیم ملی کشورش بود و توانست ضمن به‌جا گذاشتن رکورد ۳۱بازی بدون باخت به‌ همراه اسپانیا در جام جهانی ۱۹۹۴ و جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶ شرکت کند. مخالفت‌های داخلی و زمزمه‌ای استفاده بیش از حد از بازیکنان اهل «باسک» و سرانجام شکست مقابل قبرس پایان کار او به ‌عنوان سرمربی تیم ملی اسپانیا بود. پس از آن مجدداً به فوتبال باشگاهی بازگشت و هدایت تیم‌های «مارسی» از فرانسه و متعاقب آن، آشنایان قدیمی خود «اسپانیول» و «آتلتیکو بیلبائو» را برعهده گرفت.
در نهایت تیم ملی صربستان آخرین تجربه‌ی کلمنته در خارج از اسپانیا محسوب می‌شود. او پس از آن‌که نتوانست صربستان را به رقابت‌های نهایی یورو ۲۰۰۸ برساند از کار در این تیم برکنار شد و اکنون با پیشنهاد مربیگری تیم ملی ایران روبرو است.

یک نگاه اجمالی به خاویر کلمنته نشان می‌دهد تیم ملی ایران در صورت جذب این مربی اسپانیایی ضرر نمی‌کند، چرا که این مربی سابقه‌ی حضور طولانی و موفقیت در فوتبال باشگاهی و جام جهانی و جام ملت‌های اروپا را در کارنامه دارد و در عین حال با ۵۸ سال سن مربی پیری محسوب نمی‌شود. برای فوتبال ملی ایران که سال‌هاست از تجربه‌ی مربیان سطح اول اروپای غربی محروم است و به‌دلیل مشکلات مالی و مدیریتی، همیشه چشم به گزینه‌های دم دستی و نهایتا کروات دارد، این خبر می‌تواند نوید روزهای بهتر و حضور قدرتمندتر در میدان مهمی مانند رقابت‌های مقدماتی جام جهانی باشد.

هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست
اما پس از خوش‌بینی اولیه بر سر انتخاب «خاویر کلمنته» و این تصور آرامش‌بخش که «مشکل حل شد.»، توضیحات و خبرهای تکمیلی نشان داد که هنوز هیچ مشکلی حل نشده است. بر خلاف گفته‌ی «مهدی تاج»، نایب رئیس فدراسیون فوتبال، مطبوعات اسپانیا از قول «خاویر کلمنته» اعلام کردند که هنوز قراردادی بین او و فدراسیون فوتبال ایران منعقد نشده و هنوز خیلی مسائل هست که بایستی در مورد آن‌ها گفتگو کرد. گویا مبلغ و مدت قرارداد به شرط صعود به جام جهانی، و همچنین تمایل کلمنته به اقامت در اسپانیا از جمله این مسائل حل‌نشده است. در عین حال «ناصر شفق»، عضو هیئت رئیسه‌ی فدراسیون و مسوول مذاکره رسمی با کلمنته که همچنان در اسپانیا به سر می‌برد ضمن تکذیب شایعات موجود پیرامون سلامتی کلمنته اعلام کرد که مربی اسپانیایی تنها به‌خاطر یک عمل کوچک و ساده بر روی کمرش و به توصیه‌ی پزشکان در حال استراحت است و باید تا هفت روز دیگر استراحت کند. این در حالی‌ست که پیش از این عنوان شده بود کلمنته پیش از بازی دوستانه‌ی تیم ملی مقابل کاستاریکا به ایران سفر خواهد کرد. اما تاکنون این سفر به تاریخی نامعلوم موکول شده است. شفق در عین حال از مهربانی و روحیه‌ی ایرانی کلمنته یاد کرد و با استفاده از موفقیت به‌دست آمده به کسانی حمله کرد که به‌گفته‌ی وی قصد سیاه‌نمایی فوتبال ایران را داشتند و می‌خواستند این‌طور القا کنند که هیچ مربی بزرگ اروپایی، کار در ایران را نخواهد پذیرفت. ظاهراً اشاره‌ی شفق، متوجه‌ی «صفایی فراهانی» است که پیش از این در مصاحبه‌ای مطرح شدن نام مربیان مشهور برای مربیگری تیم ایران را خنده‌دار توصیف کرده بود.


تیم ملی با همین وضعیت به مصاف سوریه می‌رود

در هر حال آنچه مسلم است «خاویر کلمنته» هنوز هیچ قرارداد رسمی با فدراسیون فوتبال منعقد نکرده و حضور او در ایران نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پیش از این هم «آرتور ژرژ» به‌ عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی شده بود و حتا با حضور در تهران قراردادی نیز با کمیته‌ی انتقالی به امضا رساند، اما در نهایت دیدیم که حتا وجود پیش‌قرارداد هم نمی‌تواند تضمینی برای خروج از بلاتکلیفی موجود تیم ملی باشد. مقامات فدراسیون در خصوص تاریخ قطعی برای شروع کار کلمنته صحبت از هشت تا ده روز آینده کرده‌اند. با این حساب نباید چندان به حضور این مربی پیش از مصاف روز هفدهم بهمن‌ماه با سوریه در تمرینات تیم ملی خوشبین باشیم. ضمن آنکه یک مربی مانند کلمنته بی‌شک باتجربه‌تر از آن است که با حضور دو، سه جلسه‌ای در تمرینات تیم ملی مسوولیت هدایت تیم و حتا شکست احتمالی در بازی حساس مقابل سوریه را در همان ابتدای کار به گردن ببیند.
به هر حال و با توجه به تجربیات نه‌چندان مفید شش‌ماهه و پرحادثه برای انتخاب سرمربی، باید گفت تنها تصویر کلمنته در محل فدراسیون در حال امضای قرارداد و سپس آغاز کار او در تمرینات تیم ملی می‌تواند پایان قطعی برای ابهامات موجود باشد.

از سویی قرار است روز یکشنبه با پایان رقابت‌های هفته‌ی نوزدهم لیگ برتر اسامی دعوت‌شدگان به تیم ملی اعلام شود. تیم ملی از روز دوشنبه تمرینات خود را آغاز خواهد کرد و روز چهارشنبه دهم بهمن‌ماه، دیداری دوستانه برابر تیم ملی کاستاریکا خواهد داشت. پس از آن قرار است تیم ملی روز سیزدهم بهمن‌ماه، دیداری دستگرمی نیز برابر تیمی منتخب از بازیکنان خارجی لیگ برگزار کند و در نهایت روز هفدهم بهمن‌ماه به مصاف سوریه‌ای برود که به نظر می‌رسد اینبار از همیشه آماده‌تر است. سوریه هفته‌ی پیش توانست بحرین را در خانه شکست دهد و بدون تردید با روحیه‌ای مضاعف در مقابل ایران حاضر خواهد شد. نکته‌ی نگران‌کننده‌ی دیگر که در تیم ملی به چشم می‌خورد عدم حضور احتمالی بازیکنان ثابتی همچون «هاشمیان»، «نکونام»، «مهدوی‌کیا» و «رحمان رضایی» در دیدار برابر سوریه است. با این حساب برای اولین بار پس از سال‌ها شاهد تیم ملی نسبتا دگرگون‌شده‌ای در بازی مقابل سوریه خواهیم بود که امیدواریم ختم به خیر شود.

پرسپولیس با برد شروع کرد
روز سه‌شنبه‌ هفته‌ی گذشته نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با انجام نه بازی در یک روز آغاز شد. در اولین دیدار هفته‌ی هجدهم پرسپولیس که به‌دلیل محرومیت تماشاگرانش را در اختیار نداشت در ورزشگاه خالی آزادی در مقابل تیمی به میدان رفت که انگیزه‌ی کافی برای شکست پرسپولیس را داشت.


عباس آقایی، زننده‌ی تنها گل پرسپولیس

صنعت نفت آبادان که پس از کش و قوس‌های مختلف باز هم «قاسپور» سرمربی خود را در اختیار می‌دید، در پی آن بود که پس از آن برد شیرین مقابل استقلال، اینبار پیروزی بر قرمزپوشان پایتخت را به آبادانی‌ها هدیه کند. از طرفی پرسپولیس که در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول دچار بحران داخلی شده بود می‌خواست هر طور شده نیم‌فصل دوم را با برد شروع کند. دفاع تیمی منظم از سوی بازیکنان پرسپولیس در همان دقایق اول نشان داد «قطبی» و شاگردانش پیش از هر چیز سعی در گل‌نخوردن و کنترل بازی و مهاجمان سرعتی صنعت نفت را دارند. این حربه‌ی پرسپولیس در همان نیمه‌ی اول بازی نتیجه داد و «عباس آقایی» توانست در پی اشتباه مسلم دروازه‌بان صنعت نفت به زیبایی توپ را وارد دروازه‌ی این تیم کند.

پس از این گل و تا پایان نیمه‌ی اول مهاجمان پرسپولیس دو سه موقعیت خوب دیگر نیز برای گلزنی داشتند که با بی‌دقتی مهاجمان این تیم به هدر رفت. در نیمه‌ی دوم زردپوشان آبادانی با اضافه کردن یک مهاجم دیگر و استفاده از پاس‌های کوتاه در بین مدافعان پرسولیس تلاش زیادی کردند تا به گل برسند اما پوشش‌های خوب از «محمد نصرتی» و به‌ خصوص درخشش «مهدی واعظی» در درون دروازه، مانع از تغییر نتیجه شد و در نهایت این دیدار با همان نتیجه‌ی یک بر صفر به سود پرسپولیس پایان یافت. پرسپولیس با این پیروزی ۳۹ امتیازی شد و همچنان در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد.

نکته‌ی جالب در این دیدار که گویا در بازی روز یک‌شنبه برابر «پگاه» نیز تکرار خواهد شد، نیمکت‌نشینی «سپهر حیدری»، مدافع ثابت قرمزپوشان در نیم‌فصل اول بود. همچنین «رودباریان» در پی اختلاف نظری که با «عزیزیان» مربی دروازه‌بانان پرسپولیس پیدا کرده، اکنون حتا در لیست هجده‌نفره‌ی تیم نیز حضور ندارد و به نظر می‌رسد از این پس شاهد به‌کارگیری واعظی به‌‌همراه «کریمی» درون دروازه‌ی پرسپولیس باشیم. رودباریان پیش از این هم در باشگاه قبلی‌اش، «پاس» مشکل مشابه‌ای داشت اما جایگاهش را در تیم ملی از دست نداد. باید دید آیا این‌بار هم مربیان تیم ملی بدون توجه به وضعیت باشگاهی او عمل می‌کنند یا نه.

فیروز کریمی از جهنم اهواز سربلند بیرون آمد
اما حساس‌ترین بازی شروع نیم‌فصل، نه در ورزشگاه سوت و کور آزادی تهران بلکه در استادیوم مملو از تماشاگر اهواز برگزار شد. جایی‌که استقلال تهران و همنام اهوازی‌اش اینبار با مربیان تازه‌ی خود به مصاف هم رفته بودند.


فیروز کریمی به سلامت از اهواز بیرون آمد

حساسیت این دیدار بیش از آنکه در درون زمین باشد، به بیرون از زمین و برخورد تماشاگران اهوازی با فیروز کریمی مربوط می‌شد. اهوازی‌ها که از بی‌مهری و بی‌مسوولیتی مربی سابق‌شان نسبت به استقلال اهواز دل پری داشتند در تمام طول بازی عرصه را به کریمی و شاگردانش تنگ کردند اما در نهایت این فیروز کریمی بود که با سه امتیاز ارزشمند از این کارزار شلوغ بیرون آمد.

در بعد فنی این دیدار به‌خصوص در نیمه‌ی اول دو تیم بسیار محتاطانه کار کردند و بازی آنها حتا منجمدتر و کسل‌کننده‌تر از بازی بدون تماشاگر پرسپولیس و صنعت‌نفت از آب درآمد. اما این روند تنها تا هنگام گل برتری استقلال اهواز توسط مهاجم زهردار این تیم، «میلاد میداودی» دوام آورد. پس از آن استقلال تهران که بازی را از دست رفته می‌دید بلافاصله سراپا حمله شد و تنها پنج دقیقه بعد توسط «آرش برهانی» به گل مساوی رسید. پس از آن و در شرایطی که بازی به‌سوی تساوی پیش می‌رفت، «امیرآبادی» گل دوم و پیروزی‌بخش استقلال تهران را به ثمر رساند و به این ترتیب آبی‌پوشان پایتخت با کسب سه امتیاز شیرین به روزهای بهتر و رده‌های بالاتر در جدول امیدوار شدند. استقلالی‌ها در بازی بعدی خود یکشنبه میزبان ملوان انزلی هستند و از هم‌اکنون زمزمه‌هایی در خصوص لغو این دیدار یا برگزاری آن بدون تماشاگر در جریان است. ظاهرا یخ‌زدن لوله‌های آب ورزشگاه آزادی دلیل این امر عنوان شده است. والله اعلم...

در دیگر بازی‌های برگزار شده نیز این نتایج به‌دست آمد:
سپاهان در ورزشگاه دستگردی تهران پگاه گیلان را سه بریک شکست داد تا نشان دهد برای این تیم بازی در خانه و خارج از خانه فرقی ندارد. ابومسلم هم میزبان خود صباباتری را با یک گل شکست داد. مس کرمان در اولین حضور «قلعه‌نوعی» آغاز خوبی داشت و توانست تیم منظم و سختکوش پاس همدان را دو بر صفر شکست دهد. شیرین‌فراز کرمانشاه با حضور مربی برزیلی خود هم نتوانست نتیجه‌ای بهتر از شکست یک بر صفر مقابل فجر مقاوت شیراز به‌دست بیاورد. سایپا یبا علی‌ دایی و راه‌آهن با میثاقیان به تساوی رضایت دادند. در شیراز، پیکان تهران و برق شیراز با تساوی یک بر یک به کار خود پایان دادند. ضمن آنکه دیدار ذوب آهن اصفهان و ملوان انزلی در بندر انزلی به‌ دلیل وجود یک متر برف در زمین ورزشگاه انزلی لغو شد.

Share/Save/Bookmark