رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ دی ۱۳۸۶
یک هفته با فوتبال ایران

همه راه‌ها به انتخاب سرمربی تيم‌ملی ختم می‌شود

کیا بهادری

با مشخص شدن ساختار جدید فدراسیون فوتبال ایران انتظار می‌رفت تکلیف سرمربی تیم ملی در همان هفته‌ی اول مشخص شود. هیئت رئیسه‌ی فدراسیون از این بابت کار چندان سختی هم نداشت چرا که کمیته‌ی انتقالی فدراسیون پیش از این به جمع‌بندی لازم رسیده بود. اما به زودی معلوم شد «علی کفاشیان» و هیئت رئیسه‌ی جدید می‌خواهند راه پیموده شده‌ی چند ماهه را از نو بیازمایند. باز صحبت از گزینه‌های متعدد، صاحب‌نام و در عین حال ناشناس است...


تیم ملی

امان از این گزینه‌ها

این روزها و در حالی‌که کمتر از سه هفته تا مصاف رسمی با تیم ملی سوریه در تهران فرصت داریم، همچنان انتخاب سرمربی بحث و بهانه‌ی اصلی جلسه‌های هیئت رئیسه‌ی فدراسیون را تشکیل می‌دهد. پیش از این «علی کفاشیان» شاید در اقدامی نمادین اقدام به دعوت از سرمربیان ایرانی و پیشین تیم ملی فوتبال کرد تا در خصوص ایرانی یا خارجی بودن سرمربی جدید با آنها مشورت کند. در پایان این جلسه مربیان سابق تیم ملی از جمله «مایلی‌کهن»، «قلعه‌نوعی» و «علی پروین» و در پی آنها «پرویز مظلومی» و ... همگی یک‌صدا خواستار به‌کارگیری سرمربی ایرانی در تیم ملی شدند. در واکنش به این اتحاد مصلحتی، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال پس از این جلسه، خبر از جمع‌بندی لازم برای خارجی بودن سرمربی آینده‌ی تیم ملی داد.


مایلی کهن

پس از آن به‌گفته‌ی کفاشیان قرار شد هرچه سریع‌تر با سه، چهار گزینه‌ی اصلی و صاحب‌نام مورد نظر مذاکره شود. به‌زودی معلوم شد نام «آرتور ژرژ» گزینه‌ی انتخابی و نهایی‌شده‌ی کمیته‌ی انتقالی، در فهرست مورد نظر جایی ندارد. در عوض بار دیگر بازار گمانه‌زنی داغ شد و صحبت از نام‌هایی چون «نیسکنس»، «کریستوفر دام»، «دیدیه دشامپ» و حتا «مصطفی دنیزلی» و از همه جالب‌تر «برانکو ایوانکویچ» به میان آمد. هرچند برانکو ایوانکویچ بیشتر از سوی باشگاه سپاهان اصفهان مورد توجه است و با رد پیشنهاد سپاهان نشان داد که دیگر علاقه‌ای به فعالیت در فوتبال ایران ندارد.

با این وجود هنوز هیچ‌یک از نام‌های مطرح‌شده مورد تایید نیستند. در واقع هنوز هیئت رئیسه‌ی جدید فدراسیون فوتبال به جمع‌بندی لازم بر سر تعداد گزینه‌های اصلی نرسیده است. روز چهارشنبه «مهدی تاج» در پایان جلسه‌‌ای بر سر انتخاب سرمربی اعلام کرد هیئت رئیسه به سه‌چهار گزینه‌ی اصلی نزدیک شده است و سرمربی جدید تا روز دوشنبه‌ی آینده مشخص می‌شود. در همین‌حال علی کفاشیان در مصاحبه‌ای خبر از ده، دوازده گزینه داد. برخی رسانه‌ها از هشت گزینه‌ی اصلی صحبت کردند. «فریده شجاعی»، یکی از اعضای هیئت رئیسه‌ی فدراسیون هم از نهایی شدن شش گزینه مربی‌گری گفت. بنابراین با این حساب کار فدراسیون فوتبال برای انتخاب از میان این همه گزینه چندان آسان هم به‌نظر نمی‌رسد و ممکن است هفته‌ها و بلکه ماه‌ها طول بکشد.


آیا یاوری توان و اختیار این عنوان بزرگ را دارد؟

انتصاب‌ها همچنان ادامه دارد

درست است که تیم ملی فوتبال هنوز سرمربی خود را نمی‌شناسد، در عوض از جهت مدیریتی روز به روز بیشتر تقویت می‌شود. نخستین بار چند هفته‌ی پیش کمیته‌ی انتقالی خبر از تشکیل کمیته‌ی تیم‌های ملی داد و «حشمت مهاجرانی» در ابتدا به‌عنوان مدیر تیم‌های ملی و سپس تنها یکی از اعضای این کمیته معرفی شد. پس از آن دیگر صحبتی از موجودیت این کمیته به میان نیامد تا آنکه هفته‌ی پیش فدراسیون فوتبال ایران «محمود یاوری» را به سمت مدیر تیم‌های ملی منصوب کرد. در ابتدا رسانه‌های فوتبال و افکار عمومی تکلیف خود را با این عنوان نمی‌دانستند و مسوولیت محمود یاوری را سرپرست تیم ملی و یا مدیر فنی اعلام کردند. اما در نهایت معلوم شد وی نه سرپرست و نه مدیر فنی است و به گفته‌ی نایب رئیس فدراسیون فوتبال تمام تصمیمات و مسوولیت‌های داخل زمین همچنان به عهده‌ی «منصور ابراهیم‌زاده» است.

با این‌حال در خصوص مسوولیت و شرح وظایف مدیر تیم‌های ملی فوتبال کمتر صحبتی به میان آمد. اگر این مدیر، اختیاراتی همچون مدیر تیم‌های ملی کشتی داشته باشد، باید از پیش منتظر کشمکش‌های احتمالی میان مربی یا سرمربی آینده‌ی تیم ملی و این مدیر باشیم. شاید هم نیت این بوده است که در صورت به سامان نرسیدن احتمالی انتخاب یک سرمربی صاحب‌نام خارجی، مدیر تیم‌های ملی فوتبال این نقش را در بازی‌های مقدماتی جام جهانی به‌عهده بگیرد.

در همین حال تکلیف سرپرست تیم ملی فوتبال هم مشخص شد و روز پنج‌شنبه «احمد ابراهیمی» با حکمی از سوی فدراسیون کار خود را حداقل به‌صورت رسمی شروع کرد. کادر فنی تیم ملی هم تقویت شد و «نیکولیچ»، سرمربی تیم ملی جوانان و «مارکار آقاجانیان»، آنالیزور پیشین تیم ملی به صورت موقت به جمع نیمکت تیم ملی اضافه شدند. فقط حشمت مهاجرانی پیر دیگر مورد توجه نیست و از سوی هیئت رئیسه‌ی جدید فدراسیون مورد بی‌اعتنايی قرار گرفته است.

بازی تدارکاتی ارزان

از سویی قرار بود تیم ملی ایران پیش از بازی حساس مقابل تیم ملی سوریه در مجموع برای آماده‌سازی و شناخت ترکیب خود پنج بازی تدارکاتی برگزار کند که در نهایت به سه بازی تقلیل یافت. ابتدا دیدار دوستانه مقابل تیم ملی تونس که قرار بود، در آن کشور انجام شود، لغو شد و پس از آن در پی بارندگی در زمین نامساعد و ناهموار المپیک کیش، امکان برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی مالی فراهم نشد.

پس از آن اردوی تیم ملی فوتبال به‌ دلیل در پیش بودن تاریخ شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر به‌طور موقت تعطیل شد. در عوض طبق برنامه قرار است اردوی جدید تیم ملی از روز هشتم بهمن‌ماه با حضور بازیکنان لیگ و پس از آن لژیونرها در تهران تشکیل شود. فدراسیون فوتبال در آخرین روزها توانست یک بازی تدارکاتی دیگر نیز برای تیم ملی دست و پا کند. بر این اساس تیم ملی پس از بازی تدارکاتی روز یازدهم بهمن مقابل تیم ملی «کاستاریکا»، یک بازی دست‌گرمی نیز با منتخبی از بازیکنان خارجی لیگ برگزار خواهد کرد. مربی این تیم خلق‌الساعه را آنطور که گفته می‌شود «ساموئل دارابینیان» سرمربی پیکان به‌عهده دارد و این بازی مطابق برنامه روز سیزدهم بهمن برگزار خواهد شد.

درخشش ایرانی‌ها در امارات

حضور روزافزون بازیکنان سرشناس فوتبال ایران در باشگاه‌های امارات متحده از سویی تیم ملی فوتبال را وابسته به این بخش جدا از بدنه‌ی خود کرده و از سویی موجبات رونق لیگ فوتبال در امارات و شور و شوق و حضور تماشاگران بیشتر در مسابقات باشگاهی این شیخ‌نشین شده است. ورزشگاه‌های امارات که پیش از این به ‌ندرت میزبان تشویق تماشاگران فوتبال بود اکنون در دیدارهای حساس خود که اغلب شاهد درخشش و گلزنی بازیکنان ایرانی است در بعضی اوقات مملو از تماشاگر است.

در حال حاضر و در پایان هفته‌ی نهم لیگ فوتبال امارات تیم «الشباب» که از حضور سه بازیکن ایرانی سود می‌برد با 22 امتیاز در صدر جدول قرار دارد و بخت نخست قهرمانی در رقابت‌های امسال محسوب می‌شود. ضمن آن‌که در رقابت‌های حذفی نیز الشباب یکی از چهر تیم صعودکرده به مرحله‌ی نیم نهایی است. «ایمان مبعلی»، بازیکن طراح و همه‌کاره‌ی این تیم به‌همراه «جواد کاظمیان» و «مهرداد اولادی» سه بازیکن خارجی این تیم به‌شمار می‌روند. نقش ایمان مبعلی در این تیم به‌حدی کلیدی است که کارشناسان فوتبال امارات نمی‌توانند این تیم را بدون این بازیکن خوش‌فکر تصور کنند و به‌همین دلیل مسوولان باشگاه الشباب همیشه نگران مصدوم شدن این بازیکن و دیگر بازیکنان ایرانی تیم خود هستند. مبعلی در رقابت‌های سال گذشته و سال جاری فوتبال امارات چند بار به‌عنوان بهترین بازیکن هفته انتخاب شده است و به‌ دلیل آنکه در تیم الشباب تمام ضربات شروع مجدد را او می‌زند و تقریباً تمامی پاس‌های گل را او می‌دهد به او در فوتبال امارات لقب «مهندس» داده‌اند.


مسعود شجاعی

تیم «الشعب» نیز با گلزنی‌های بازیکنان ایرانی خود، «سامره» و «معدنچی» اکنون با 17 امتیاز و تنها به‌دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به «الجزیره» در رده‌ی سوم قرار دارد. سامره یکی از پرسابقه‌ترین یاران این تیم و از مشهورترین مهاجمان لیگ امارات است و این هفته با گلی که به تیم الجزیره زد تعداد گل‌های زده‌ی خود را در لیگ حاضر به چهار گل، و در مجموع در سال چهارم حضورش در باشگاه‌های این کشور به رقم پنجاه گل زده رساند. مهرزاد معدنچی که این روزها خوب گل می‌زند تنها در دو بازی گذشته‌ی این تیم موفق به زدن چهار گل شده است و در حال حاضر با 10 گل زده پیشتاز جدول بهترین گلزنان لیگ امارات است.

«مسعود شجاعی» نیز شرایط مشابه ایمان مبعلی در تیم الشارجه دارد. بازی ظریف و توانایی بالا در حمل توپ در فضاهای شلوغ و قدرت دریبل‌زنی او، طرفداران زیادی در تماشاگران الشارجه و فوتبال‌دوستان اماراتی دارد، به‌طوری‌که هرگاه شجاعی پا به توپ می‌شود تماشاگران با هیاهو و تشویق از او می‌خواهند به حرکات نمایشی بپردازد. مسعود شجاعی در بازی هفته‌ی نهم الشارجه مقابل الشباب روز خوشی نداشت و در نیمه‌ی دوم در حالی‌که تیمش 2 بر هیچ عقب بود به حکم داور اخراج شد. داوری گاه مغرضانه به همراه تکل‌های خشن از سوی بازیکنان محلی از بزرگترین مشکلاتی‌ست که بازیکنان ایرانی در فوتبال امارات با آن مواجه‌اند. در حال حاضر مهرداد اولادی، مهاجم الشباب به‌دلیل خطاهای شدیدی که در هر بازی روی او می‌شود مصدوم شده است و همین مصدومیت جا را برای یک مهاجم اماراتی در این تیم باز کرده است.

اما تیم‌ «الامارات» هم که به ‌نوبه‌ی خود از سه بازیکن سرشناس ایرانی در خط حمله‌ی خود سود می‌برد، به‌دلیل عملکرد بسیار ضعیف دفاع و دروازه‌بانان خود این روزها حال و روز خوشی ندارد و قعرنشین لیگ فوتبال این کشور است. این در حالی است که ترکیب «رضا عنایتی»، «رسول خطیبی» و «مهدی رجب‌زاده» در هر بازی موفق به گلزنی می‌شود اما الامارات که ضعیف‌ترین خط دفاعی را تا اینجا در میان تیم‌های لیگ امارات دارد در نهایت با خوردن گل‌های بیشتر، چاره‌ای جز شکست ندارد. رضا عنایتی کاپیتان این تیم نیز هست و با شش گل زده در میان بهترین گلزنان لیگ امارات در رده‌ی چهارم قرار دارد.

همچنین باید از «سیاوش اکبرپور» نیز یاد کرد که در تیم «الظفره» بازی می‌کند و از یاران ثابت تیمش است. گل تماشایی و قیچی برگردان اکبر پور در هفته‌ی دوم لیگ امارات، به عنوان زیباترین گل هفته انتخاب شد و هنوز هم از زیباترین گل‌های به ثمر رسیده در بازی‌ها محسوب می‌شود.

Share/Save/Bookmark