رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ بهمن ۱۳۸۶

سگ‌ها مظنون شماره یک شدند

مصطفی قوانلو قاجار

شهرداری تهران از شهروندان خواسته است در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد با شماره 137 تماس بگیرند. این اقدام پس از آن انجام می‌شود که هفته گذشته بر اثر کشته شدن دخترجوانی در پارک ایران زمین شهرک غرب، سگ‌های ولگرد به عنوان متهم شماره یک این پرونده شناخته شدند.

بازپرس جنایی تهران اعلام کرده در صورت نیاز مسوولان شهرداری منطقه شهرک غرب احضار و مورد تحقیق قرارخواهند گرفت. در ایران مسئول جمع آوری سگ‌های ولگرد شهرداری است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، از آماده‌باش 11 اکیپ جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر تهران خبر داده است. به گزارش ایسنا سید محمود نصری گفت: با اشاره به شرایط جوی موجود و محدودیت تامین غذا برای جانداران، همه آنها از محیط‌های طبیعی برای تامین غذا به حریم‌های شهری و روستایی می‌آیند.

شهرداری تهران از سال 78، حدود 124 هزار قلاده سگ ولگرد را جمع‌آوری کرده و به طور ویژه در محدوده منطقه دو شهرداری، یک اکیپ به طور کامل مستقر شده است. همچنین در سال جاری، 743 سگ ولگرد جمع‌آوری شده است.

به همین دلیل شبکه سوم تلویزیون ایران اقدام به پخش گزارشی در مورد سگ‌ کرد و این حیوان خانگی را موجودی کثیف، نجس و خطرناک نامید. در این برنامه با کسانی که سگ‌های خانگی داشتند مصاحبه ‌شد و گفته می‌شد که آنها با نگهداری سگ در خانه و یا سوارکردن آنها در اتوموبیل باعث آلودگی شهر می‌شود.

در همین حال بازپرس ویژه قتل تهران سگ‌ها را مسئول کشتن این جوان23 ساله نمی داند و به جام جم آنلاین گفته است: « فیروزه 23 ساله با مشاهده منظره برفی برای عکسبرداری خانه را ترک می کند و زمانی که غیبت او طولانی می شود، والدینش موضوع را به ماموران کلانتری 134 گزارش می کنند. دختر جوان احتمالا از ترس سگ های ولگرد که در یک باغ متروکه نزدیک به محل حادثه به سر می برند، بی هوش شده و سپس بر اثر برودت هوا جان خود را از دست داده است.»

بازپرس روشن گفت: با توجه به این که پول، تلفن همراه و دیگر لوازم دختر جوان به سرقت نرفته بود، موضوع قتل منتفی و تصاویر ثبت شده در دوربین نیز حاکی از عکسبرداری از مناظر برفی منطقه است. اما برای اظهار نظر نهایی باید در انتظار جواب پزشکان مرکز پزشکی قانونی بود تا علت مرگ را مشخص کنند.

در صورتی که پزشکی قانونی علت مرگ را حمله سگ های ولگرد اعلام کند، تحقیقات وارد مرحله دیگری خواهد شد.

درهمین حال انجمن حمایت از حیوانات از مردم خواسته است تا در هوای سرد زمستان به حیوانات از جمله سگ‌های ولگرد کمک کنند. در اطلاعیه این انجمن آمده است: « همشهریان گرامی، در روز‌های سرد زمستانی و به ویژه این روز‌ها که برف سراسر شهرمان را فرا گرفته است، بسیاری از حیوانات شهرمان برای پیدا کردن غذا و سرپناه با مشکل روبه‌رو هستند. لازم است این مخلوقات بی‌پناه خداوند را کمک کنیم.» این انجمن با نقل آیه 38 سوره انعام یادآور شده: "محققاً بدانید که هر جنبنده در روی زمین و هر پرنده که به دو بال در هوا پرواز می‌کند، همگی طایفه‌ای مانند شما نوع بنی بشر هستند" (سوره مبارکه انعام، آیه 38). انجمن حمایت از حیوانات از مردم درخواست کرده است که:

- تکه‌‌های نان و باقیمانده غذای خود را در مکانی از حیات، بالکن و یا پشت بام خود برای استفاده این حیوانات قرار دهید.

- اگر برایتان مقدور است، آشیانه‌ای چوبی درست کرده و روی درخت و یا در مکانی خلوت قرار دهید.

- استخوان‌‌ها و گوشت‌‌های باقیمانده از غدای روزانه‌تان را داخل کیسه زباله نریزید. بلکه آنها را جدا کرده و پشت در منزل یا کنار حیات یا هر جا که احتمال می‌دهید محل رفت‌وآمد گربه‌‌ها یا سگ‌‌های ولگرد باشد، قرار دهید.

- اگر پرنده‌ای را دیدید که از شدت سرما بی‌حال شده است، بلافاصله آن پرنده را به مکانی گرم منتقل کنید. احتمال اینکه این پرنده با این عمل زندگی دوباره‌ای بگیرد، زیاد است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Poor dogs! they should look for those poeple who are less than dogs among themselves

-- Nassim ، Jan 15, 2008 در ساعت 03:15 PM

har mojodi kh kerdegar afaridah ast hekmati dar an afarinesh nehoftah ast sagha doste ma ensanhast har mojodi tarbiat pazirast sagan dar khedmate dar gajadariha che dar nejate ansanih che dar kashfe jaraam baid mtman hmait shavadein vasifah har ensanst

-- afsar ، Jan 22, 2008 در ساعت 03:15 PM