رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ دی ۱۳۸۶
یک هفته با فوتبال ایران

گوش شیطان کر، از بلاتکلیفی خارج می‌شویم

کیا بهادری

گویا گوش شیطان کر، این‌بار دیگر قرار است رییس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شود. کمیته‌ی انتقالی فدراسیون هم پس از پشت سر گذاشتن یک جنگ فرسایشی قدرت، دوباره ریش و قیچی به دستش افتاده و نه تنها در صدد انتخاب سرمربی برای تیم ملی است، بلکه مدیر یا به قولی کمیته‌ی تیم‌های ملی هم انتخاب می‌کند ...


شاهرخ شهنازی، مردی که دفترش با علی‌آبادی تنها چهار اتاق فاصله دارد، کاندیدای اصلی سازمان برای ریاست فدراسیون فوتبال است

مشکل فقط علی‌آبادی بود
هفته‌ی پیش سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در حالی که اختلاف بین کمیته‌ی انتقالی و سازمان تربیت بدنی بالا گرفته بود رییس سازمان تربیت بدنی رسماً کناره‌گیری خود را از انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام کرد.

این عقب‌نشینی ناگزیر به دنبال مصاحبه‌ی تلویزیونی رییس جمهور «احمدی‌نژاد» بود که در آن به اشتباه معاون خود در برکناری رییس پیشین فدراسیون فوتبال اعتراف کرد. احمدی‌نژاد با این‌حال تلویحا به کمیته‌ی انتقالی و در رأس آن «صفایی فراهانی» به عنوان گروهی سیاسی‌کار و فرصت‌طلب و بی‌توجه به منافع ملی حمله کرد و با این حال قول داد اوضاع به زودی رو به راه شود.

پس از این مصاحبه صفایی فراهانی هم احمدی‌نژاد را بی‌پاسخ نگذاشت و با اعلام این‌که رییس‌جمهور اطلاعات غلط به مردم می‌دهند، تلویحاً احمدی‌نژاد را به دروغ‌گویی متهم کرد. در این میان و با بالا گرفتن تشنج میان کمیته‌ی انتقالی و دولت، مطابق معمول و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، اختلافات با یک جلسه‌ی چای و شیرینی حل شد و علی‌آبادی هم اعلام کرد که به عنوان سرباز وارد کارزار انتخابات شده بود و حالا هم به امر مافوقش تشریف می‌برد.


کفاشیان مدیر گوش به فرمانی است. شک نکنید!

گذشته از فرصت‌های دودشده و بی‌اعتباری فوتبال ایران در نزد جهانیان، آن‌چه مجموعه‌ی این تحولات چندماهه را جالب توجه می‌کند، نوع نگاه مدیریت جناحی حاکم بر کشور است که دستگاه فوتبال کشور را به عنوان عضوی از بدنه‌ و قواعد جهانی ملک پدری خود می‌داند و با تصرف آن، ابتدا به مدت بیش از یک سال فوتبال ملی را با بحران و خطر تعلیق و تحریم از سوی فیفا مواجه می‌کند؛ سپس با تزریق یک مدیر اجرایی و خودی که رییس سازمان ورزش کشور نیز هست، به اصطلاح می‌خواهد فوتبال را درست کند و با دهن‌کجی به تمام اصول و قواعد انتخابات فدراسیون فوتبال ایران را به مضحکه‌ای در پیش جهانیان مبدل می‌کند؛ و در نهایت پس از آن‌که به بن‌بست رسید با لبخند و مصاحبه چنین عنوان می‌کند که گویی هیچ‌ مشکلی ابداً نبوده و در کار نیست.

از سویی پس از کناره‌گیری علی‌آبادی گویا دیگر هیچ مانعی بر سر انتخابات وجود ندارد. ثبت نام مجددی در کار نیست و انتخابات با حضور دو نامزد باقی‌مانده روز نوزدهم دی‌ماه انجام خواهد شد. این در حالی است که «شهنازی» و «کفاشیان» هر دو از مدیران منتصب دولتی به شمار می‌روند. یکی از ایشان معاون همین آقای علی‌آبادی است و دیگری دبیر کل کمیته‌ی ملی المپیک، و با حفظ سمت خود نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نیز شده‌اند. اما ظاهراً شرط اساس‌نامه و فیفا فقط علی‌آبادی را شامل می‌شد و قرار است همه چیز روز نوزدهم دی‌ماه به خوبی و خوشی ختم به خیر شود.


حشمت مهاجرانی در این سن و سال هم از بازگشت به تیم ملی ذوق‌زده شده است

بازگشت بابابزرگ فوتبال ایران
با فارغ شدن از کارزار انتخابات و کنار زدن علی‌آبادی، کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال این روزها با خیال آسوده‌تر مشغول فعالیت‌هایی است که در حقیقت وظیفه‌ی فدراسیون آینده به شمار می‌رود. از جمله تصمیمات اخیر این کمیته پیگیری تشکیل کمیته‌ی تیم‌های ملی است که ظاهراً در ماده 55 اساس‌نامه‌ی جدید پیش‌بینی شده است.

هفته‌ی گذشته در رسانه‌ها اعلام شد که «حشمت مهاجرانی» سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 به عنوان مدیر تیم‌های ملی ایران منتصب شده است. حشمت مهاجرانی که سال‌هاست در کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس و به خصوص در امارات روزگار می‌گذراند، از این مدیریت اعلام‌شده آن‌چنان ذوق‌زده شد که شخصاً طی مصاحبه‌ای از برنامه‌های مفصل خود سخن‌ها گفت و تا پای انتخاب مربی خارجی تا روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری نیز پیش رفت.

اما روز جمعه «رغبتی» سخنگوی کمیته‌ی انتقالی با تکذیب خبر مدیریت حشمت‌خان، اعلام کرد وی تنها به عنوان یکی از اعضای کمیته‌ی تیم‌های ملی انتخاب شده است و بزرگان دیگری از جمله «حسن حبیبی» و «امیر حاج‌رضایی» و «منصور امیرآصفی» نیز برای این منظور مد نظر هستند. رغبتی همچنین در خصوص مذاکرات برای انتخاب سرمربی اعلام کرد که حشمت مهاجرانی تنها می‌تواند گزینه‌های مورد نظر خود را به ما معرفی کند و انتخاب سرمربی به عهده‌ی کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال است.

به نظر می‌رسد جذابیت و توجه افکار عمومی به موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی باعث شده است تا هر فرد ذی‌نفعی در فوتبال ایران برای کسب محبوبیت و مطرح شدن تلاش کند خود را مسئول این مهم معرفی کند. البته با توجه به سابقه و تجربه‌ی حشمت مهاجرانی و ارتباط محتمل وی با واسطه‌های بین‌المللی، این امور بعید هم نیست که انتخاب سرمربی تیم ملی را واقعاً به وی سپرده باشند و در هر صورت حضور مهاجرانی به عنوان پیر فوتبال ایران در امور اجرایی تیم ملی را می‌توان به فال نیک گرفت و برایش آرزوی موفقیت کرد.


منصور مهدی‌زاده، دستیار لوکا بوناچیچ در سپاهان، برای تیم بدون سرمربی، بازیکن انتخاب می‌کند

برنامه‌ی کامل تیم ملی بدون سرمربی
از سویی در فاصله‌ی شش هفته مانده به بازی نخست تیم ملی ایران در چهارچوی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، برنامه‌ی کامل تیم ملی بدون سرمربی ایران پیش از بازی با سوریه اعلام شد. بر این اساس، مقرر شد پس از بازی معوقه‌ی سپاهان - پرسپولیس، اسامی دعوت‌شدگان به تیم ملی اعلام شود و مرحله‌ی اول تمرینات ملی‌پوشان از روز یازدهم دی‌ماه آغاز خواهد شد.

نخستین بازی تدارکاتی تیم ملی روز پانزدهم دی‌ماه و در برابر تیم «هانزاروستوک» آلمان خواهد بود و پس از آن دیدار دوستانه‌ی دوم این تیم، روز نوزدهم دی‌ماه مقابل تیم ملی قطر برگزار می‌شود. همچنین تیم ملی یک اردوی نصفه و نیمه‌ی سه‌روزه نیز در کیش برپا خواهد کرد و متعاقب آن با تیم ملی «مالی» مصاف خواهد داد؛ هرچند که هنوز برگزاری این بازی دوستانه قطعی نشده است.

در نهایت پس از ادامه‌ی رقابت‌های لیگ برتر قرار است تیم کشورمان با برپایی یک اردوی مقطعی دیگر در آخرین دیدار دوستانه‌ی خود روز دهم بهمن میزبان «کاستاریکا» باشد تا روز هفدهم بهمن‌ماه در ورزشگاه آزادی به مصاف سوریه برویم.

در این حال گفته‌ می‌شود مسئولیت تهیه لیست 50 نفره‌ی تیم ملی برای ارسال به کنفدراسیون آسیا به «منصور ابراهیم‌زاده» یکی از مربیان تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2007 و مربی فعلی سپاهان سپرده شده است و هم‌او قرار است یکی از مربیان آینده‌ی کادر تیم‌ملی باشد. این در حالی است که مهدی‌زاده با باشگاه سپاهان قرارداد دارد و ابتدا بایستی رضایت این باشگاه برای این امر جلب شود.

«محمد خاکپور» نیز از افرادی است که نامش برای حضور در نیمکت آینده‌ی تیم ملی عنوان می‌شود. البته هنوز مشخص نیست که چگونه می‌توان برای یک تیم پیش از انتخاب سرمربی کمک‌مربی انتخاب کرد و آیا سرمربی آینده‌ی تیم ملی از این انتخابه ا آگاهی دارد یا خیر؟


عمو جرج، سبیلوی پرتغالی، فعلاً که قرار است سرمربی تیم ملی شود. از هفته دیگر بی‌اطلاعیم

عمو جورج یا سانتینی؟
اما پس از حدود سه ماه نمایش پیدا و پنهان بر سر انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی و مطرح شدن نام‌های گوناگون، ظاهراً دو مربی صاحب‌نام فرانسوی و پرتغالی آخرین گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران را تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود طی روزهای آینده از بین «ژاک سانتینی» سرمربی پیشین «لیون» و تیم ملی فرانسه در جام ملت‌های اروپا 2000 و «آرتور جورج» سرمربی پیشین «بنفیکا» و تیم ملی پرتغال، یکی به عنوان سرمربی آینده‌ی تیم ملی ایران معرفی خواهد شد.

در این میان ظاهرا آرتور جورج به دلیل تجربه‌ی بیشترش در خارج از اروپا و مربی‌گری در عربستان، و شاید ظاهر نزدیک‌ترش به ایرانی‌ها! شانس بیشتری نسبت به «سانتینی» ناکام در تیم ملی فرانسه و «تاتنهام» انگلیس دارد. روز شنبه «مهدی خبیری» عضو کمیته‌ی انتقالی فوتبال ایران با اعلام این مطلب نظرها را متوجه این مربی مسن پرتغالی کرد. با این حساب بعید نیست روز یکشنبه و پس از تشکیل جلسه‌ی کمیته‌ی انتقالی نام این مربی برای هدایت تیم ملی ایران اعلام شود.


این پرش فیروز کریمی در بازی با صنعت نفت، موجب پیروزی استقلال بر ذوب آهن شد

«طالب‌لو» به داد استقلال رسید
روز جمعه و در چهارچوب مرحله‌ی یک‌هشتم‌ نهایی جام حذفی باشگاه‌های ایران دو تیم استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان در ورزشگاه فولاد‌شهر اصفهان به مصاف هم رفتند و در نهایت این آبی‌پوشان تهرانی بودند که پس از دیداری سخت و پایاپای پس از پایان وقت قانونی و وقت‌های اضافه، توانستند در ضربات پنالتی ذوب‌آهن را از پیش رو بردارند.

پس از شکست هفته‌ی پیش استقلال مقابل صنعت نفت و حواشی به وجود آمده در پایان بازی، پیروزی در این دیدار و صعود به مرحله‌ی بعد جام حذفی، تنها راه برون‌رفت استقلال از بحران پیش از تعطیلی نیم‌فصل بود. هرچند که شاگردان جوان «دکتر ذوالفقارنسب» در این بازی شایسته‌ی باخت نبودند و در بعضی لحظات بازی تنها بی‌تجربگی و ضعف گل‌زنی مانع پیروزی آن‌ها در این مصاف شد؛ اما در نهایت این «فیروز کریمی» بود که پس از پشت سر گذاردن یک هفته‌ی سخت به کمک درخشش دروازه‌بان نه چندان محبوب خود، طالب‌لو، در ضیافت پنالتی‌ها سربلند بیرون آمد.

طالب‌لو را بی‌شک باید ناجی استقلال در این بازی دانست. چرا که هم در طول بازی و هم در مهار سه پنالتی، بی‌نقص عمل کرد. طالب‌لو اگر در جام ملت‌های آسیا و در مقابل کره جنوبی نیز این‌طور پنالتی می‌گرفت، بی‌شک جایگاه بهتری در میان تیم‌های برتر آسیا کسب می‌کردیم.

در دیگر دیدارها هم نتایج جال توجه‌ای به دست آمد. تیم مدعی صباباتری در بوشهر و در مقابل شاهین پارس جنوبی این شهر در ضربات پنالتی ناکام ماند و از دور رقابت‌های جام حذفی کنار رفت. استیل‌آذین هم با ناکام ماندن در ضربات پنالتی در اکباتان تهران به راه‌آهن و «اکبر میثاقیان» کارکشته باخت. در اراک تیم صنایع آلومینیوم این شهر دست به کار بزرگی زد و ابومسلم مشهد را حذف کرد تا در مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی جام حذفی، لیگ برتری‌ها شاهد حضور سه تیم‌ دسته‌اولی در میان خود باشند.


سپاهان این روزها به هیچ تیمی «نه» نمی‌گوید؛ حتی به مس کرمان بی‌سرمربی

سپاهان خوب امتیاز از دست می‌دهد
از بازی‌های عقب‌افتاده‌ی هفته‌ی پانزدهم لیگ برتر نیز روز جمعه یک دیدار در کرمان برگزار شد و تیم سپاهان اصفهان نتوانست در مقابل مس کرمان نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک به دست بیاورد. سپاهان هفته‌ی پیش هم بازی عقب‌افتاده‌ی هفته‌ی چهاردهم را به همشهری خود ذوب‌آهن باخته بود تا در دو بازی آخر خود، چهار امتیاز از دست بدهد.

این در شرایطی است که سپاهان در کورس رقابت با پرسپولیس قرار دارد و از دست دادن احتمالی امتیاز در بازی بعدی این تیم برابر سایپا، به معنای از دست رفتن قهرمانی نیم‌فصل خواهد بود.

مشخص است که بازی‌های پی‌درپی در چند جام و سفر این تیم به رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان، موجب تحلیل قوا و افت بدنی بازیکنان سپاهان شده و این تیم مجبور است با همین شرایط و به دشواری تا بازی حساس و سرنوشت‌ساز روز هشتم دی مقابل پرسپولیس ادامه دهد تا پس از آن و در فاصله‌ی استراحت پس از نیم‌فصل به تجدید قوا بپردازد.

Share/Save/Bookmark