رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آذر ۱۳۸۶
یک هفته با فوتبال ایران

علی‌آبادی در راه تعلیق مجدد فوتبال ایران

کیا بهادری

همان طور که پیش‌بینی می‌شد، انتخابات فدراسیون فوتبال ایران باز هم تا آینده‌ی نامعلوم به تعویق افتاد. ولی این بار رییس سازمان تربیت بدنی و معاونش، دیگر نمی‌توانند خودشان را برای ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا کنند. سپاهان اصفهان در ویترین فوتبال باشگاه‌های جهان برای فوتبال ایران آبروداری کرد و در اولین قدم، گل کاشت. استقلال با فیروز کریمی چیز خاصی نشان نداد؛ ولی برد. پرسپولیس هم با وجود تساوی برابر صبا باتری صدرنشین لیگ برتر ماند تا سپاهان از ژاپن برگردد ...


آن‌ها ترجیح می‌دهند ایران را از فیفا خارج کنند تا این که سکان فوتبال را به کس دیگری بسپارند

کارت قرمز فیفا به «علی‌آبادی»
پس از آن‌که چند تن از اعضای کمیته‌ی انتقالی برای چانه‌زنی با کنفدراسیون فوتبال آسیا راهی مالزی شدند و در حالی که روز پنج‌شنبه قرار بود انتخابات فدراسیون فوتبال ایران برگزار شود و با انتخاب علی‌آبادی به ریاست فدراسیون فوتبال، به اصطلاح سر و ته قضیه را هم بیاورند، یک شوک تازه همگان را سکوت و انتظار فرو برد.

فیفا روز چهارشنبه رسماً اعلام کرد انتخابات ریاست فدراسیون ایران مغایر یا اساس‌نامه‌ی تصویب شده است و این انتخابات را با وضع کنونی به رسمیت نمی‌شناسد. در واقع به سرعت معلوم شد که محل اشکال، همانا حضور آقای «علی‌آبادی» و معاون ایشان به عنوان کاندیدا در انتخابات است و سوء برداشتی که حضرات از اساس‌نامه‌ی انتخابات کرده بودند.

پیش از این نیز در زمان تصویب اساس‌نامه از سوی فیفا، بحث حضور افراد دولتی در انتخابات مورد اشکال بوده است و در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، فیفا می‌پذیرد که دولت‌مردان و به طور مشخص رییس سازمان ورزش ایران می‌توانند به عنوان عضو مجمع، در انتخابات شرکت کنند. این یعنی که آقایان تنها حق رأی دارند؛ نه آن‌که از سویی سر از مجمع انتخابات در آورند و از سوی دیگر برای ریاست فدراسیون هم کاندیدا شوند.

البته که ایشان به کمک تریبون‌های دولتی و عدم شفافیت خبری و روابط ناسالم حاکم بر ورزش ایران، به صرافت افتاده بودند که سر مردم کلاه بگذارند و بارها از سوی همین کمیته‌ی انتقالی اعلام شده بود که نامزدی علی‌آبادی برای ریاست فدراسیون فوتبال کاملاً قانونی است و هیچ مغایرتی با اساس‌نامه ندارد. اما ظاهراً نتوانستند فیفا را دور بزنند.

در ادامه‌، فیفا به علی‌آبادی ۴۸ ساعت مهلت داد که در خصوص کناره‌گیری از انتخابات موضع‌گیری کند. مطابق معمول سکوت و پنهان‌کاری تا حد ممکن، اولین گزینه‌ای است که مدیریت دولتی در این‌گونه مواقع در پیش می‌گیرد و هنوز هیچ اظهار نظر رسمی از سوی سازمان تربیت بدنی اعلام نشده است. اما از پیش آشکار است که در صورت پافشاری علی‌آبادی برای ماندن در گود، انتخابات معلق می‌شود و محرومیت در انتظار فوتبال ایران خواهد بود؛ و این‌همه در آستانه‌ی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی یعنی نابودی فوتبال ایران به بهای حفظ منافع شخصی و باندی یک جناح سیاسی برای در سیطره داشتن پدیده‌ی جذاب و پول‌ساز فوتبال.


وایتاکر یونایتد، حریف تدارکاتی خوبی پیش از بازی با اوراواردز بود

سپاهان - آ.ث.میلان؟
روز جمعه در ورزشگاه المپیک توکیو برای اولین بار یک نماینده از فوتبال باشگاهی ایران در جام باشگاه‌های جهان حضور یافت تا افتخار دیگری در سایه‌ مدیریت صحیح و بی‌حاشیه، نصیب تیم سپاهان اصفهان و فوتبال ایران شود.

سپاهان در گام اول در این رقابت‌ها مشکل چندانی نداشت و توانست با ارایه یک بازی روان و برتر «وایتاکر یونایتد» نیوزلند را با نتیجه‌ی سه بر یک شکست دهد تا در مرحله‌ی بعد با «اوراوا ردز» ژاپن مصاف دهد. این دو تیم، پیش از این در فینال قهرمانی باشگاه‌های آسیا با یکدیگر روبه رو شده بودند که در آن دیدار، تیم ژاپنی موفق شد از فرصت‌های به دست آمده، بهتر استفاده کند و سپاهان را شکست دهد.

دیدار مجدد این دو تیم در روز دوشنبه به دلیل حساسیت کمتر و شناخت بهتر سپاهان از این تیم فرصت طلایی برای تیم اصفهانی محسوب می‌شود تا با عبور از حریف ژاپنی، در مرحله‌ی بعد یک مصاف رؤیایی را برای فوتبال ایران رقم بزند. سپاهان در صورت پیروزی در بازی روز دوشنبه به مصاف «آ.ث.میلان» قهرمان باشگاه‌های اروپا خواهد رفت و این یعنی یک حادثه‌ی تاریخی برای فوتبال ایران که به ندرت شانس دیدارهای این‌چنینی را پیدا می‌کند.

روز جمعه «کارلو آنچلوتی» مربی و «گالیانی» رییس باشگاه میلان، از نزدیک نظاره‌گر بازی سپاهان بودند و این مسأله و حضور در ویترینی جهانی خود می‌تواند برای بازیکنان سپاهان انگیزه‌ای دوچندان ایجاد کند تا خودی نشان دهند. ضمن آن‌که جوایز مالی چشمگیری از ۵۰۰ هزار تا پنج میلیون دلار برای این رقابت‌ها در نظر گرفته شده است. باید دید نماینده‌ی باشگاه‌های ایران در نهایت چه مقدار از این رقم را می‌تواند نصیب خود کند.


بخت استقلال بلندتر از آن بود که نیازی به فیروز کریمی داشته باشد

استقلال خودش هم نفهمید چه طور برد
هفته‌ی شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر روز جمعه با هشت دیدار پیگیری شد و استقلال تهران از اصفهان با دست پر برگشت. استقلال در حالی موفق شد ذوب آهن اصفهان را با یک گل شکست دهد که هر دو تیم، مربیان تازه و خوش‌نامی در اختیار داشتند و انتظار می‌رفت شاگردان فیروز کریمی و ذوالفقارنسب، فوتبال بهتری ارایه کنند.

فیروز کریمی در طی دو هفته‌ی گذشته بارها اعلام کرده بود که برای تحول در استقلال، حداقل به ۲۰ تا ۲۵ جلسه‌ی تمرینی نیاز دارد و با این گفته، در واقع برای شکست یا تساوی‌ احتمالی از پیش توجیه داشت. عملاً هم این تیم جوان و یک‌دست ذوب آهن بود که با دوندگی بیشتر در میانه‌ی میدان، اکثر دقایق بازی را اداره ‌کرد. اما در اواخر بازی با اشتباه فاحش مدافع خود، دروازه‌اش را باز دید و سه امتیاز شیرین این بازی را به استقلال تقدیم کرد.

در دیگر بازی‌ها ابومسلم مشهد در خانه سایپا را یک بر صفر شکست داد تا سریال شکست‌های پیاپی مدافع قهرمانی نگون‌بخت فصل پیش و قعرنشین فصل حاضر همچنان ادامه یابد. استقلال اهواز و پاس همدان در زمین استخرمانند همدان چاره‌ای جز تساوی یک به یک نداشتند. فجر سپاسی شیراز دو بر یک از سد ملوان گذشت و این تیم قدر و جنگنده‌ی بندرانزلی را پس از چند هفته با شکست آشنا کرد. پگاه گیلان در خانه با برق شیراز به تساوی دو بر دو رسید.

مس هم سه به یک مغلوب راه‌آهن تهران شد تا جدایی «فرهاد کاظمی» از این تیم قطعی شود . کاظمی که پیش از این، ساز جدایی از مس کرمان را کوک کرده بود، پس از شکست در پیکان‌شهر، در تهران ماند و باید دید پس از نیم‌فصل سر از کدام تیم تهرانی در می‌آورد. این تیم احتمالاً با توجه به نتایج عجیب و در خور توجه «علی دایی» می‌تواند سایپا باشد.


پرسپولیس دو امتیاز (و شاید قهرمانی نیم‌فصل) را ناباورانه و ناداورانه از دست داد

پرسپولیس با کمک داور، برد را با مساوی عوض کرد
اما در آخرین و حساس‌ترین بازی هفته‌ی شانزدهم لیگ برتر پرسپولیس و صبا باتری رو در روی هم ایستادند تا تکلیف قهرمانی نیم‌فصل حداقل برای پرسپولیس تا حدودی روشن شود. تماشاگران در هوای سرد و بارانی نیمه‌ی اول بازی جذابی از دو تیم ندیدند؛ به جز تمرکز و فشار بی‌امان صبا باتری در خط میانی و تلاش یاران «قطبی» برای رهایی از بازی درگیرانه‌ی شاگردان «ضیایی»

اما مصاف دو تیم در نیمه‌ی دوم، مغلوبه شد و هر چه مه در ورزشگاه آزادی سنگین‌تر نشست، تماشاگران شاهد حوادث عجیب‌تری شدند. مصدومیت «گل‌محمدی» مدافع کلیدی صبا باتری و غیبت او در نیمه‌ی دوم، باعث شد پرسپولیس که بهتر و هجومی‌تر بازی می‌کرد، زود به گل برسد. ضربه ی زیبا و دقیق «آقایی» و پس از اشتباه دروازه‌بان و شوت از راه دور «آشوبی» نتیجه را دو بر صفر به سود پرسپولیس رقم زد.

البته این تازه ابتدای وقایع این مسابقه بود. چرا که در پی اعتراضات و جنجال‌آفرینی‌های پی در پی نیمکت صبا باتری، عصبیت به بازیکنان این تیم نیز سرایت کرد؛ به طوری که «کلاه‌کج» یکی از بازیکنان صبا باتری در پی توهین به داور از زمین مسابقه اخراج شد. این حادثه موجب شد هر دو تیم به بازی احساسی روی بیاورند و این مسأله به نفع صبا باتری و ضرر پرسپولیس منجر شد که نتیجه را تمام‌شده فرض می‌کرد.

پس از آن و در شرایطی که بازی پس از گل اول صبا باتری حساس شده بود، «مظفری» داور مسابقه در میان ناباوری همگان روی یک مصاف هوایی بین مدافع پرسپولیس و مهاجم حریف که با خطای آشکار بازیکن صبا باتری همراه بود، نقطه‌ی پنالتی را نشان داد. پس از این تصمیم عجیب و به ثمر رسیدن گل دوم صبا باتری جو ورزشگاه متشنج‌تر شد و تماشاگران پرسپولیس که معتقد بودند داور یک پنالتی را به صبا باتری تقدیم کرده علیه او شعار دادند و در نهایت بازی با همین نتیجه و در میان مه و هیاهوی حاکم بر ورزشگاه تمام شد.


عذاب وجدان ناشی از اخراج کلاه‌کج بود یا اعتراضات از دقیقه یک نیمکت صبا باتری، به هر حال مظفری پیروزی را از پرسپولیس، پس گرفت

پس از این بازی «افشین قطبی» در مصاحبه گفت که مشکل بتوان در مورد آن پنالتی و دلیل گرفته‌شدنش توضیح داد؛ در عین حال اعتراف کرد که بازیکنانش پس از ده‌نفره شدن صبا باتری، تمرکز لازم برای اداره‌ی بازی را از دست دادند. در مقابل «ضیایی» برای دفاع دست به حمله‌ی متقابل زد و ادعا کرد که پرسپولیس در نیمه‌ی اول حرفی برای گفتن نداشت و به «قطبی» تبریک گفت که دفاع کردن را به خوبی به تیمش یاد داده است.

پرسپولیس با این تساوی ۳۶ امتیازی شد و بایستی به انتظار بازگشت سپاهان و بازی‌های عقب‌افتاده‌ی این تیم و مصاف متقابلی بنشیند که احتمالاً در صورت امتیاز از دست دادن سپاهان در دیدارهای معوقه، تکلیف قهرمانی نیم‌فصل را روشن خواهد کرد.

‌ ‌

***

مطالب پیشین:
فوتبال ایران در آستانه‌ی محرومیت
بنویسیم مدیر فنی، بخوانیم فعلاً سرمربی
سرمربی، همچنان سوژه اصلی است
تیم بدون سرمربی، بهتر است
افشین قطبی خوشحال؛ دایی و حجازی در آستانه اخراج

Share/Save/Bookmark