رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ شهریور ۱۳۸۶

آزمايشگاه فناوری

وينت سرف

وينت سرف به عنوان یکی از پدران و بنيان‌گذاران اينترنت شناخته می‌شود که نقشی مهم در توسعه‌ی پروتکل‌های زيربنای شبکه‌ی جهانی ايفا کرده است. او يکی از اعضای پايه‌گذار جامعه‌ی اينترنتی و از مبلغان ارشد اينترنتی گوگل بود. مقاله‌ی زیر به قلم اوست:


وينت سرف از بزرگترین مبلغان اينترنتی گوگل بود.

تا جايی که پای پديده‌های عقلانی در ميان است، اينترنت هنوز بسيار جوان است. اگر به ساير فناوری‌های ابداعی نگاه کنيم که باعث تحول بنيادين ارتباطات انسانی شده‌اند، به عنوان مثال صنعت چاپ، تلفن و تلويزيون، با اين واقعيت روبه‌رو هستيم که چندين نسل طول می‌کشد تا اثر کامل آن‌ها درک شود.

در مقام مقايسه، اينترنت تنها سه دهه است که به وجود آمده و شبکه‌ی تارِ جهانی از آن هم جوان‌تر است.

اما‌ اينترنت در آستانه‌ی تبديل شدن به عظيم‌ترين سکوی ارتباطی‌ست که بشر تا به حال شناخته است. اينترنت دسترسی به اطلاعات را در سراسر جهان به طرز شگرفی افزايش داده و به همان اندازه سکويی را برای بيان آزاد فراهم کرده است که برای نسل گذشته مقياس‌اش قابل تصور هم نبود.

به دلايل فراوان – فرهنگی، سياسی و فناوری – اينترنت رشد سريعی داشته است.

منافعی که اينترنت عرضه می‌کند و اندازه‌ی اتکايی که ما به آن داريم (در هر زمينه‌ای؛ از ارتباطات شخصی گرفته تا داد و ستدهای مالی جهانی) بسیار فراتر از عمر نسبتاً کوتاه آن است.

با گسترش دسترسی به اينترنت به مکان‌های بسيار بيشتری در جهان، عده‌ی بيشتری آنلاين خواهند شد؛ آن‌ها از طريق وسايل بسيار متنوعی به اينترنت دسترسی خواهند داشت و انواع محتويات تازه‌ای را توليد و مصرف خواهند کرد.

گسترش مستمر اينترنت چالش‌هايی بسيار واقعی و ملموس برای آن عده از ما که مسئول سلامت آن هستيم پديد می آورد.

زيرساخت‌های کليدی

هر چه بيشتر ما به اينترنت و خدمات آن وابسته می‌شويم، استقامت و امنيت اينترنت واجد اهميت بسيار زيادتری خواهد شد.

افزايش انعطاف‌پذيری و مقاومت زيرساخت‌های کليدی، مانند سامانه‌ی نام دامنه (دفتر تلفن اينترنت) و سامانه‌ی روتينگ، در برابر حملات کانون تحولات اينترنتی در آينده‌ی نزديک خواهد بود.

ارايه‌ی سامانه‌ی امنيت نام دامنه‌ها (DNSSEC) و امضای ديجيتال فضای آدرس‌ها توسط ثبت منطقه‌ای اينترنتی اولويت بسيار بالايی خواهد يافت.

نرم‌افزارهايی که پايگاهی اينترنتی دارند و کالاهای ديجيتال به طور تاريخی در معرض آسيب‌ها و ناکامی‌های مختلف بوده و دچار انواع حملات شده‌اند. جامعه‌ی علوم کامپيوتر با اين چالش روبه‌روست که راه‌حل‌هايی برای اين مشکلات تدارک ببيند.

ظرفيت هم چالش ديگری برای آينده‌ی وب است. با پيوستن ابزارها و وسايل تازه به فضای اينترنت (به ميليون‌ها تلفن همراهی فکر کنيد که همين الآن دارند با اينترنت کار می‌کنند)، ناگزير خواهيم بود به فضای آدرس اينترنتی تازه‌ای به نام IPv6 برويم.

اين فضای آدرس‌دهی که ۱۲۸ بيت فضا دارد (و حدود ۳۴۰ تريليون تريليون تريليون آدرس را در خود جای می‌دهد)، به قدر کافی برای آينده‌ی قابل پيش‌بينی فضا خواهد داشت.

همراه ساختن . آنلاين کردن فضای آدرس IPv6 در کنار سامانه‌ی فعلی IPv4 بی‌اهميت نيست و آغاز آن هم خيلی زود نيست. در ژاپن و چين تلاش‌هايی در زمينه‌ی اين هدف تازه آغاز شده است.

فوق‌العاده ارزش‌مند

هر چه بيشتر پيشرفت می‌کنيم، بايد همچنين از محدودیت‌های داده‌هايی که هر روز از طريق اينترنت به آن‌ها دسترسی پيدا می‌کنيم آگاه بمانيم. اطلاعات موجود در وب کيفيت‌های مختلفی دارد و از کاملاً بی‌مصرف و حتی آسيب‌رسان گرفته تا فوق‌العاده ارزش‌مند در آن می‌توان يافت.

موتورهای جستجوی امروز مرتبط‌ترين اطلاعات را پيش چشم ما می‌آورند و با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بيشتری به صورت آنلاين، اهميت موتورهای جستجو بيشتر افزايش خواهند يافت. در آينده، مردم سراسر جهان احتمالاً به دنبال راه‌های تازه‌ای برای شناسايی درستی و اصالت منابع اطلاعاتی آنلاين خواهند بود.

همچنين با نوعی از «تباهی اطلاعات» روبه‌رو خواهيم بود که در آن دسترسی به اشياء ديجيتال به خاطر بالا رفتن عمر نرم‌افزاری که آن را توليد کرده است، روز به روز کمتر خواهد شد.

به عنوان مثال، هم‌اکنون تماشای ويديوهايی که در سال ۱۹۹۷ روی وب‌سايت بی‌بی‌سی فرستاده شده است مشکل‌آفرين است.
فرض کنيد بخواهيد همان ويديو را صد سال ديگر تماشا کنيد، يا هزار سال ديگر.

اما تنها فرمت فايل‌ها نيست که تغيير می‌کند. تغييرات پديد آمده در برنامه‌های کامپيوتری، سيستم‌های عامل و حتی سخت‌افزاری که برای ساخت کامپيوترها استفاده می‌کنيم مشکل با معنا نگه داشتن اطلاعات ديجيتال را برجسته‌تر می‌‌کند.

اين امر باعث مطرح شدن پرسش‌های زيادی در باره‌ی اموال عقلانی می‌شود که یقيناً نياز به رسيدگی دارند.

فرصت‌های کسل‌کننده

از منظری کاملاً فنی، آينده‌ی اينترنت مشکلات چندی را برای دانشمندان کامپيوتر پديد می‌آورد. آينده‌ی شبکه فرصت‌هايی نيز برای جامعه به طور کلی فراهم می‌کند.

بعضی از اين فرصت‌ها کسل‌کننده هستند. حال که وسايل خانه، اتومبيل و اداره همگی آنلاين هستند و شبکه‌هايی با حسگرهای غنی‌بخشی از فضای اينترنت هستند، به سادگی می‌توان پيش‌بينی کرد که مردم در پی خدمات آنلاين برای مديريت اين ابزارها و سيستم‌ها خواهند بود و فرقی هم نمی‌کند در کجا باشند.

روشن است که تلفن‌های موبايل قابل برنامه‌ريزی، اين قابلیت را دارند که «کنترلر»هايی عمومی شوند که به ما اجازه می‌دهند که شاید به طور غير مستقيم از طريق خدمات آنلاين، با بسياری از ابزارهايی که لحظه به لحظه به ما خدمات می‌رسانند ارتباط داشته باشيم.

اينترنت واسطه‌ای برای انتقال اطلاعات است و با دموکراتيزه کردن دسترسی به اطلاعات، اينترنت باعث بهبود و تغيير مثبت زندگی مردم می‌شود.

هنوز خيلی وقت نشده است که سفری را آغاز کرده‌ايم که بدون شک سفری دراز خواهد بود، اما هم‌اکنون باز بودن شبکه در بخش‌هايی از دنیا مشوق آزادی بيان است که بيش از هر جای دیگری به آن نياز دارند.

مشکلات و موانعی نيز بر سر راه قرار دارند، اما روند کلی روشن و منسجم است. در عين حال، دسترسی به اطلاعات با سرعت بالايی گسترش می‌يابد.

افزايش استفاده

وقتی که گوگل نيوز برای تلفن‌های همراه به زبان فرانسوی فراهم شد، بالاترين استفاده از آن در خارج از فرانسه در ساحل عاج بود.

مخصوصاً در دنيای در حال توسعه، تکثير دستگاه‌ها و ابزارهای موبايل و بهبود در توانايی اين ابزارها برای دسترسی به وب به دسترسی به اطلاعات سرعت خواهد بخشيد.

هر سال، بشريت داده‌های بيشتری توليد می‌کند و ما بايد تصميم بگيريم اين داده‌ها را چگونه می‌توان پيدا کرد، سهيم شد، به خاطر سپرد و تفسير کرد. هر چه بيشتر از عهده‌ی مقادير عظيمی از اطلاعات بر می‌آييم، چه اين اطلاعات علمی باشند يا غير علمی، اشتهای ما برای مرتب کردن و کاوش در آن‌ها افزايش می‌يابد.

هم‌اکنون ما شاهد منافع چشمگير پايگاه داده‌های علمی به اشتراک گذاشته مانند بايگانی آنلاين ژنوم‌های انسانی هستيم.

اين‌که دانشِ جهانی را نه تنها خود انسان‌ها بلکه برنامه‌هايی که از سوی آن‌ها با سرعتی بسيار فراتر از اَبَر انسان عمل می‌کنند، قابل اکتشاف است، يکی از هيجان‌انگيزترين فرصت‌های اين قرن است.

هر چه درک ما از زيست‌شناسی عميق‌تر می‌شود – و از ژنتيک به اپی‌ژنتيک و پروتيوم می‌رسيم – درک ما از خودمان و کيهان اطراف‌مان عميق‌تر می‌شود.

چه نعمت بزرگی‌ست که بخشی از اين دوره از تکامل تمدن‌مان باشيم.

منبع

Share/Save/Bookmark