رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ شهریور ۱۳۸۶

بازارانتخابات فدراسیون فوتبال گرم می‌شود

فرنگیس محبی

شنیدن فایل صوتی

با تصویب اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران از سوی کمیسیون فرهنگی دولت، راه برای تشکیل مجمع عمومی و انتخاب رئیس فدراسیون باز شده است. به گفته اعضای کمیته انتقالی فوتبال ایران که از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، مسوول تدوین این اساسنامه بود، مجمع عمومی فدراسیون روز 23 مهرماه تشکیل خواهد شد.

طول کشیدن روند تصویب اساسنامه در کمیسیون دولتی، نگرانی‌هائی را دامن زده بود چون به گفته دست اندرکاران کمیته انتقالی، هرگونه تغییر یا دستکاری در اساسنامه می‌توانست با واکنش فیفا و احتمال تحریم مجدد فوتبال ایران روبرو شود. این نگرانی به مجلس ایران هم رسید و بعضی از نمایندگان از خطر دخالت دولت در امر فوتبال و عواقب آن به دولت هشدار دادند. به دنبال این هشدارها و پس از دیدار محمدعلی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی ایران با پرویز داودی معاون اول رئیس‌جمهوری، اعلام شد که دولت ایران، اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران را بدون دست‌بردن در آن تصویب کرده است.

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال بطور کامل به دخالت دولت و سازمان تربیت‌بدنی در امور فوتبال و فدراسیون فوتبال پایان می‌‌دهد، بنابراین می‌توان گفت که رئیس جدید فدراسیون که از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شود، مستقل‌ترین رئیس فدراسیون خواهد بود. از این رو از هم اکنون رقابت برای به دست گرفتن قدرت در فدراسیون آغاز شده است. افراد متعددی خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند و دسته بندی‌ها و یارگیری‌ها برای آن آغاز شده است.

در مجله ورزشی این هفته رادیو زمانه، فرنگیس محبی گفتگوئی دارد با جهانگیر کوثری، روزنامه‌نگار و کارشناس ورزش و فوتبال در تهران و ابتدا از او در باره تغییرات عمده در نحوه برگزاری انتخابات مطابق با اساسنامه جدید می‌پرسد:

بعد از این تهدید جدی که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا نسبت به فدراسیون فوتبال ایران داشتند و گفتند که اساسنامه باید تغییر پیدا کند و از حالت دولتی خارج شود، کمیته انتقالی با یک تغییراتی در اساسنامه، هشت فصل اساسنامه را آماده کرد. منتهی تغییرات عمده‌ای که داد این بود که نزدیک به سی نفر به تعداد رأی‌دهندگان اضافه شد. این سی نفر شامل شانزده نماینده لیگ برتر، هشت نماینده دسته اول باشگاه‌ها، دو نماینده باشگاه‌ها، دو نماینده فوتسال، دو نماینده فوتبال بانوان، بهترین بازیکن جام، کاپیتان تیم ملی یا بهترین فوتبالیست ما هم باید رأی بدهند. افزایش این تعداد در واقع کار را مشکل می‌کند که بتوانند در مجمع عمومی همه به یک اجماع درستی برسند و مسلما این انتخابات با یک سری تنش‌هائی روبرو خواهد شد. چون 73 نفر را در یک قالب آوردن که بتواند رأی برای یک نفر رئیس فدراسیون بدهد کار مشکلی است.

تا حالا چه کسانی خود را آماده نامزدی در انتخابات کرده‌اند؟

تا حالا تعداد چهار نفر تلویحا اعلام آمادگی کرده‌اند. یکی آقای داریوش مصطفوی هست که سابقه ریاست فدراسیون فوتبال را دارد، آقای بهزاد کتیرائی هستند که حراست سازمان تربیت‌بدنی بودند، رئیس فدراسیون ووشو بودند، الان هم ریاست سازمان تربیت‌بدنی صداوسیما را بر عهده دارند، همچنین آقای مصطفی آجرلو من شنیدم نامزد هستند که قبلا مدیرعامل باشگاه پاس بودند و الان معاونت ورزشی و اجتماعی شهرداری تهران را دارند، و یک نفر هم شاید یک شخصیت دولتی، آقای مهدی کاظمی باشند که قبلا وزیر رفاه بودند. اگر این چهار نفر که تابحال احساس می‌شود که اعلام آمادگی کرده‌اند، و من نمی‌دانم ثبت‌نام خواهند کرد یا خیر، بیایند در واقع می‌توانیم بگوئیم که شخصیت ورزشی بین این چهار نفر شاید تنها داریوش مصطفوی باشد که هم در تیم پرسپولیس بازیکن بوده، هم در تیم استقلا بازیکن بوده در دهه 40 و50، هم عضو تیم ملی ایران در المپیک 1964 توکیو بوده و دو دوره هم ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشته و تحصیلاتش هم بالای لیسانس هست و تسلطش هم بر زبان انگلیسی تقریبا خوب است. بقیه افراد هنوز سابقه ریاست بر فدراسیون فوتبال را ندارند، ضمن اینکه تقریبا بازیکن فوتبال نبودند و یک شخصیت ورزشی در زمینه فوتبال بطور تخصصی به‌حساب نمی‌آیند. حالا باید ببینیم نامزدهای دیگر هم وجود دارند برای ثبت نام یا خیر.

شما احتمال می‌دهید که چه کسان دیگری شرکت کنند؟

الان دو بحث خیلی عمده وجود دارد، یکی اینکه ریاست فدراسیون فوتبال را یک شخصیت دولتی به عهده بگیرد که دارای نفوذ سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی باشد و بتواند از نظر اقتصادی پشتوانه‌ای برای فدراسیون فوتبال بشود. یک دیدگاه هم این است که یک بحث تخصصی در فوتبال هست و یک نفر که سابقه مدیریتی در این رشته داشته باشد بیاید. من فکر می‌کنم که اگر جناحی که سازمان تربیت‌بدنی از آن حمایت می‌کند، یعنی نزدیک به 28 نفر از کسانی که رأی می‌دهند، روسای هیات‌های فوتبال استان‌های کشورهستند که تقریبا با سازمان تربیت‌بدنی هماهنگ هستند، تعامل دارند با هم و بنوعی می‌توانیم بگوئیم که حرف ریاست سازمان را گوش می‌کنند، چون او آن‌ها را در آن پست‌ها قرار داده است. اگر این 28 رأی را بحساب کسانی بگذاریم که سازمان تربیت‌بدنی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، شاید آن نفر بتواند رأی بیشتری بیاورد و رئیس فدراسیون فوتبال بشود. تا به امروز هنوز سازمان تربیت‌بدنی حمایت خودش را از هیچ کاندیدائی اعلام نکرده و طی دو مصاحبه هم اعلام کردند که ما از هیچکس حمایت نمی‌کنیم، هرکسی رأی بیشتری آورد رئیس فدراسیون فوتبال می‌شود. من بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد تا در واقع لابی‌های لازم صورت نگیرد، حمایت‌های لازم صورت نگیرد، هیچکس نمی‌تواند رأی اکثریت را بیاورد.

شرایط نامزدی برای ریاست فدراسیون فوتبال چی هست؟

یک تعریفی دارد که از تحصیلات باید لیسانسه باشد یا ده سال سابقه مدیریت داشته باشد، بین 35 تا 65 سال سن داشته باشد، باید ده نفر از اعضای مجمع‌عمومی فوتبال این شخص را تأئید کنند و معرفیش کنند برای کاندیداتوری ریاست فدراسیون فوتبال. شرایط اساسی همین 3 شرط است. بقیه‌اش هم مشخص است که تابعیت جمهوری‌اسلامی ایران را داشته باشد، مسلمان باشد و تعهد داشته باشد.

بنظر شما این اساسنامه تاچه حد فدراسیون را مستقل می‌کند و یا نفوذ سازمان تربیت‌بدنی را کمتر؟

تا حدودی تویش مواردی گنجانیده شده که اختیار خیلی خاصی را به اعضای مجمع‌عمومی می‌دهد و خیلی مهم است، ضمن اینکه این اساسنامه جدید تا حدودی قدرت ریاست فدراسیون را کم کرده و آن را منتقل کرده به اعضای مجمع که آن‌ها تصمیم بگیرند و رئیس فدراسیون در واقع پیاده‌کننده قوانینی باشد که آن‌ها مصوب می‌کنند. حالا باید ببینیم که این اتفاق خواهد افتاد و رئیس فدراسیون این رضایت را خواهد داد که در زمانی که انتخاب شده از قدرتش کاسته بشود یا خیر. معمولا تا حال این اتفاقات نیفتاده و ریاست فدراسیون قدرت اول تصمیم‌گیری در امور و مسایل فوتبال بوده است.

Share/Save/Bookmark