رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ شهریور ۱۳۸۶

حرکت زنان فوتبالیست افغان به سوی نخستین بازی ملی

پیمان باختری
payman01@gmail.com

تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، امروز جمعه برای نخستین‌بار در یک تورنمنت فوتبال که در پاکستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

اعضای این تیم، از زنان و دختران باشگاه‌های تازه تاسیس زنانه هستند که در سال‌های اخیر تشکیل شده است.


زنان فوتبالیست افغان در هنگام تمرین - AP

بصیر احمد ولی‌زاده، مربی تیم ملی فوتبال زنان افغان، پیشتر به خبرگزاری رویتر گفته بود که بازی در پاکستان، نخستین حضور بین‌المللی زنان فوتبالیست، در تاریخ افغانستان است.

از زمان سقوط حاکمیت طالبان در سال 1380 خورشیدی، مردم افغانستان، در عرصه‌‌های مختلفی به آزادی دست یافته‌اند. یکی از این عرصه‌‌ها، ورزش است.

در زمان طالبان، ورزش محدود به مردان بود و زنان، هم‌چنان که اجازه نداشتند بدون همراه داشتن یک فرد خودی (محرم) ازخانه خارج شوند، از پرداختن به فعالیت‌‌های ورزشی نیز منع شده بودند.

طالبان حتی بر ورزش مردان نیز محدودیت‌‌هایی اعمال کرده بودند. فوتبالیست‌های مرد در آن دوره، باید به جای شلوارک‌‌های کوتاه ورزشی یا تی‌شرت آستین کوتاه، از لباس کاملاً پوشیده، مانند شلوارگرم ورزشی و تی‌شرت‌‌های آستین‌دار استفاده می‌کردند.

میدان اعدام - میدان ورزش
اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، در یک ماه گذشته، سرگرم انجام تمرین‌های آمادگی و بازی‌های باشگاهی، در ورزشگاه المپیک شهر کابل بوده اند. این ورزشگاه، تا کمتر از شش سال پیش، به جای مسابقات ورزشی، توسط گروه طالبان به میدان اعدام تبدیل شده بود.

شهروندان کابل، به یاد می‌آورند که در ماه نوامبر سال 1999، طالبان یک زن افغان به نام «زرمینه» را در همین ورزشگاه، با شکلیک گلوله به سرش، اعدام کردند. جرم این مادر هفت فرزند، آن‌گونه که طالبان اعلام کرده بود، کشتن شبانه شوهرش پس از یک دعوای خانوادگی بود.

پلیس مذهبی طالبان، آن زن برقع پوش را در حضور هزاران نفر اعدام کرد. کمتر از هشت سال پس از آن واقعه، هنوز هم هر از گاهی، هزاران نفر در این میدان جمع می‌شوند، اما حالا دیگر نه برای مشاهده اعدام، بلکه برای تماشای مسابقات ورزشی و بعضی وقت‌ها هم کنسرت‌های موسیقی هنرمندان خارجی و داخلی.

اکنون همانگونه که برقع، دیگر پوشش اجباری زنان افغان نیست، میدان اعدام «زرمینه» نیز شاهد حضور زنان و دختران جوانی است که برقع را کنار گذاشته اند و با لباس آزادتر، به ورزش فوتبال می‌پردازند.

مربیان و سازماندهندگان ورزش زنان افغانستان، با درک حساسیت‌های جامعه سنتی کشورشان و به منظور اجتناب از مخالفت روحانیون متعصبی که هنوز دستی در قدرت دارند، سعی کرده‌اند به جای لباس‌های ورزشی تنگ و بدن‌نما، لباس‌هایی در اختیار این ورزشکاران قرار دهند که ران‌ها و بازو‌های آنان را به طور کامل بپوشاند.

ورزشکاران زن، مجبور به پوشاندن موی سر خود نیستند، اما بعضی از آن‌ها، از کلاه‌های پیک‌دار استفاده می‌کنند.

فدراسیون فوتبال زنان در افغانستان، در سال 2004 میلادی تشکیل شد. دولت آلمان نیز در فعالیت این فدراسیون به منظور جمع‌آوری فوتبالیست‌های زن و آموزش آنان، با آن‌ها هم‌کاری می‌کند.

افزون بر فوتبال، زنان افغان به ورزش‌های دیگر، از جمله بوکس، والیبال، تکواندو و کاراته نیز می‌پردازند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

افغانستان هم يك كشوري است مانند همه كشورها اگر بقيه بگذارند مي تواند بهترين كشور باشد.

-- نيما ، Aug 18, 2007 در ساعت 04:28 PM

اینده مال افغانستان است شاید بهتراز ما

-- شاداب ، Sep 1, 2007 در ساعت 04:28 PM