رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ مرداد ۱۳۸۶

پیروزی عراق در فوتبال آسیا

فرنگیس محبی


یونس محمود، کاپیتان تیم عراق جام قهرمانی را از دست رییس جمهوری اندونزی دریافت می‌کند l عکس از AFC

تیم ملی فوتبال عراق برای اولین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. عراق در مرحله‌ی نهایی چهاردهمین دوره‌ی جام ملت‌های آسیا، در جاکارتای اندونزی، در یک مسابقه‌ی پرهیجان و سریع، برتری خود بر عربستان سعودی را به نمایش گذاشت و با تک گل یونس محمود، کاپیتان خود، در دقیقه‌ی ۷۱ به پیروزی رسید.

عربستان سعودی که برای ششمین بار به فینال جام آسیا راه پیدا کرده بود و قصد داشت اولین کشوری باشد که برای چهارمین بار قهرمان فوتبال آسیا می‌شود، با تیمی آماده و باانگیزه روبه‌رو شد که از همان آغاز مسابقه نشان داد که برای پیروزی به میدان آمده است و از نام و پیشینه‌ی فوتبال حریف ترسی به دل راه نمی‌دهد.

در تمام طول مسابقه، بازیکنان عراقی نشان دادند که از نظر تکنیک فردی و تاکتیک تیمی دست کمی از حریف پرتجربه‌ی خود ندارند و حدود ۵۳ درصد از مدت بازی توپ را در اختیار خود داشتند. اما پس از گل یونس محمود، تیم عربستان با دو تعویض بجا قدرت تهاجمی بیشتری پیدا کرد و چند بار دروازه‌ی عراق را به خطر انداخت که این خطرها با هوشیاری بازیکنان خط دفاعی و دروازه‌بان آماده‌ی عراق دفع شد.

با به صدا درآمدن سوت پایان بازی، بازیکنان عراقی، که در میان آنان شیعه، سنی، کرد و ترکمن دیده می‌شد، با شادمانی یکدیگر را در آغوش گرفتند و رقص‌کنان اولین پیروزی کشور خود را در یک میدان بین‌المللی فوتبال جشن گرفتند. تمام بازیکنان یونس محمود، کاپیتان تیم و به ثمر رساننده‌ی گل پیروزی، را بر دوش گرفتند و دور زمین ورزشگاه جاکارتا چرخاندند.


شادمانی عراقی‌ها در محله‌ی اجوررد لندن

عراقی‌ها در سراسر جهان پیروزی تیم ملی فوتبال خود را در آسیا جشن گرفتند. در محله‌ی اجوررد لندن، که محل تجمع خاور میانه‌ای‌هاست، صدها اتومبیل که پرچم عراق بر روی آن‌ها نصب شده بود، بوق‌زنان در خیابان می‌رفتند و عراقی‌های خیابان هم از پیاده‌روهای اطراف نقل و شکلات بر سر عابران و اتومبیل‌ها می‌ریختند.


رفته رفته تجمع عراقی‌ها و سایر عرب‌هایی که با آنان همراهی می‌کردند، در حالی که با صدای ساز و دهل می‌رقصیدند، راه‌بندان عظیمی در این محله‌ی مرکزی لندن ایجاد کرد و پلیس لندن، که انتظار چنین تظاهراتی را نداشت، با زحمت فراوان و پس از چند ساعت قادر به از میان بردن راه‌بندان شد.

در سال ۲۰۰۴، تیم فوتبال المپیک عراق توانست در آتن به مدال برنز المپیک دست یابد. همین تیم در بازی‌های آسیایی دوحه به فینال رسید و در آن بازی مغلوب قطر میزبان شد. حالا خیلی از بازیکنان آن دو تیم تیم کنونی بزرگسالان عراق را تشکیل می‌دهند که به قهرمانی آسیا رسید.

حسین سعید، رییس فدراسیون فوتبال عراق، گفت موفقیت عراق در جام ملت‌های ۲۰۰۷آسیا می‌تواند تأثیر مثبتی در آینده‌ی این کشور بگذارد. سعید گفت: «ما می‌خواستیم به همه نشان دهیم که اگر متحد شویم – مثل فدراسیون، مربی و بازیکنان عراقی – می‌توانیم بر همه‌ی مشکلات غلبه کنیم. ما مشکلات امنیتی و سیاسی زیادی در کشور داریم ولی با بهترین نتیجه‌ای که در زمین فوتبال گرفتیم خوشحالی را به مردم عراق بازگرداندیم».


اگرچه این خوشحالی، در شرایط فعلی عراق، می‌تواند بسیار کوتاه مدت باشد، اما در هر حال ملت جنگ‌زده‌ی عراق می‌تواند دست کم به این دل خوش کند که فوتبال کشورش که در دوران صدام حسین به هیچ کجا نرسید، پس از سقوط او به‌تدریج و گام به گام تا قهرمانی آسیا رسید.


مرتبط:
ـ گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا از بازی فینال

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من فکر میکنم یکی از علتهای پیروزی تیم عراق اوردن مربی خارجی به جای مربی وطنپرست داخلی وبی تربیت و بی تدبیر و البته ارزشی بود!!!!!و البته خوشبختانه یا بد بختانه تیم عراق ستاره ای مثل عماد درضا را نداشت که مثل ستاره های تیم ایران برای شوت دریبل وزدن پنالتی!!! ناز کنند.

-- حامد ، Jul 30, 2007 در ساعت 12:53 PM