تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با مهدی بوترابی مدیر پرشین بلاگ

پرشین‌بلاگ در امن و امان است

سعید شکیبا

پرشین بلاگ که نخستین سرویس دهنده وبلاگ فارسی است هفته گذشته پنجمین ساللگرد تولدش را جشن گرفت. البته آنچه که این تولد را کمی برای پرشین بلاگی‌ها تلخ کرد هک شدن سایت‌شان یک هفته پیش از جشن تولدشان بود. در حاشیه این جشن با مهدی بوترابی مدیر پرشین‌بلاگ چند دقیقه‌ای گپ زدم. او علیرغم حمله سختی که پرشین بلاگ پشت سر گذاشته می‌گوید همه چیز امن و امان است.


آقای بوترابی در این مدتی که پرشین بلاگ بودید، در مجموع از خدماتی که خودتان به کاربرهایتان دادید و از گروه پرشین بلاگ راضی بودید؟
این را از من نباید بپرسید، از کاربرها باید بپرسید.

شما به‌عنوان مدیر این مجموعه؟
ما سعی کردیم یک سرویس پایدار، مستمر و مفید ارائه کنیم و در این مدت هم چندین بار ریورژن (بهبود نسخه قبلی سایت) کردیم. تلاشمان را کرده‌ایم و فکر می‌کنیم تا حدی موفق بودیم که روزانه چند صد بلاگر جدید را جذب کرده‌ایم.

کاربران پرشین بلاگ، چند نفرند و چه تعدادی وبلاگ‌هایشان را به روز می‌کنند؟
حدود هشتصد و۵۰ هزار وبلاگ شده‌اند تا حالا که کاربر محسوب می‌شوند. شاید از اینها چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰هزارتاشان بلاگ‌های فعال‌اند که متعلق به ۷۰ تا ۱۰۰هزارتا بلاگر هستند.

توی این چندسال گاهی بعضی از کاربران پرشین بلاگ به سرویس‌دهندگان دیگر اصطلاحا کوچ کرده‌اند. شما آمار این افراد را دارید و فکر می‌کنید علت این کوچ‌شان چه بوده؟
بطور طبیعی چون ما اولین وبلاگ سرویس بودیم، بسیاری از بلاگرها خب تجارب دیگری، سرویس‌های دیگری را هم می‌خواهند با استانداردهای دیگر، با روش‌های دیگری تجربه کنند. خب اشکالی هم ندارد. همین‌طور از وبلاگ سرویس‌های دیگر بعضی‌ها به پرشین بلاگ کوچ می‌کنند. موارد زیادی از اینها وجود دارد، بخصوص در مواقعی که بعضی از این وبلاگ سرویس‌ها کلا بسته می‌شوند.

چون وبلاگ سرویس‌هایی که حرفه‌ای اداره نمی‌شوند، یک خطری که وجود دارد این است که اینها براساس تصمیم موردی یک‌نفر بسته می‌شوند. ولی به دلیل پایداری و ثبات پرشین بلاگ در مواردی که حتا «دُمین‌اش» هم آسیب دیده مثل همین مشکلاتی که اخیراً پیش آمد، بازهم سرویس ما یک روز هم قطع نشد و فوری روی دامنه «.ir» قرار گرفتیم و حتا یک پیج (صفحه)‌اش هم آسیب ندید. بنابراین این سرویس فکر می‌کنم جزو جذابیت‌هایی‌ست که باعث شده تعداد زیادی بلاگربخصوص اخیرا در یک ماه گذشته کوچ کنند به پرشین بلاگ.

درآمد سایت از کجاست؟ آیا پرشین بلاگ پشتیبانی دولتی هم می‌شود؟
به پرشین بلاگ تا حالا هیچ کمک دولتی نشده و ازمحل آگهی‌ها و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذارها اداره می‌شود. هنوز ما به حدی که بگوییم همه هزینه‌هایمان را درمی‌آوریم واقعا نرسیدیم، ولی رشد خوبی داشتیم طی یکسال گذشته و از این جهت هم بین وبلاگ سرویس‌ها برترین بلاگ سرویس هستیم.

در مورد فیلترینگ توی پرشین بلاگ می‌خواستم ببینم بر چه مبنایی‌ است. آیا بر اساس بخشنامه‌های دولتی است یا اینکه مسئولین پرشین بلاگ خودشان تصمیم می‌گیرند چه وبلاگی را...
تمام سایت‌های دنیا یک توافقنامه‌هایی دارند که براساس آن توافقنامه‌های اولیه با کاربرانشان رفتار می‌کنند. ما همان توافقنامه را داریم که منجر شده به بسته شدن تعدادی از وبلاگ‌ها براساس شکایت شاکی‌ها. مثلا: سایت‌هایی که راجع به مسایل شخصی افراد اطلاعات غلط می‌دهند، یا سایت‌های هک شده و یا سایت‌هایی که تبلیغ کارهای خلاف در وب می‌کنند.

اینها به هرحال براساس قوانین موجود از طریق دستگاه رسمی اعلام و فیلتر می‌شود توسط خود دستگاه مخابرات، یا کمیته‌ی تعیین مصادیق یا دادستانی یا دستگاه‌هایی که مسئولان خودشان اقدام می‌کنند و معمولا مکانیزمشان این است که خودشان روی خط فیلتر می‌کنند و امکان دسترسی نیست.

ما هم براساس توافقنامه‌ای که از ابتدا با کاربرها امضا می‌شود عمل می‌کنیم.تخلفات مشخصی وجود دارد که اگر آن کار را بکنند، ما سرویس را نمی‌توانیم در اختیارشان بگذاریم. اما جمع کل آنهایی که تا حالا من اطلاع دارم در پرشین بلاگ چه آنهایی که دولت دستور مسدود شدن‌شان را داده یا قوه قضاییه و یا خودمان بسته‌ایم، مجموعش حدود دوهزار و دویست یا سیصد وبلاگ است.

می‌توانید بگویید چه تعدادی از این وبلاگ‌ها مشخصا سیاسی می‌نویسند یا...
ببینید، بعضی وبلاگ سرویس‌ها خیلی سیاسی‌اند، بعضی‌ها مثلا خیلی از نوجوان‌ها در آنجا فعالیت می‌کنند. اما در پرشین بلاگ به دلیل ماهیتش وبلاگ‌های مختلفی فعال هستند. اگر منظورتان این است که بیشترین تعداد وبلاگ نویس‌هایی که وبلگ شان بسته شده چه گروهی هستند، فکر می‌کنم وبلاگ‌های هکرها باشند که فیلتر شده‌اند. یعنی کسانی که می‌آمدند آموزش هک می‌دادند. بله. فکر می‌کنم بیشترین آنها این گروه بودند و یا گاهی اوقات وبلاگ‌های پورنو بوده.

می‌خواستم در مورد تعرض به دامنه‌ی پرشین بلاگ توضیح بدهید؟
همانطور که به شما گفتم، دامنه از دست هکر خارج شده است و بزودی برمی‌گردد به دست خودمان و بیشتر هم این اتفاق براساس پروسه‌های تجاری می‌افتد، نه پروسه‌های امنیتی و اصلا هیچ ربطی به سرور ندارد. لذاگفتم، ظرف یکی‌ـ دو روز آینده خبرهای خیلی خوبی را انشااله می‌دهیم.

ما قصدمان بر این است که دامنه‌ی دات. کام را مجددا اکتیو کنیم، بعد از گرفتن، و الان هم طبق اطلاعات موجود در اختیار هکر نیست، خارج شده از دست هکر. الان هم صفحه‌ی اول را اگر ببینید، خارج شده است. تلاش‌های حقوقی ما از طریق مراجع بین‌المللی جواب داده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
بااین مصاحبه تان آبروی رادیو زمانه را بردید. یکی نیست به این آقا بگوید تریبون که دستش می افتد اینقدر دروغ نگوید؟
حالم بد شد از این همه پر رویی و دروغ گویی این آقا که هزار جور گند کاری هم در رزومه اس دارد و فقط لاف می زند.

-- رضا ، Jul 30, 2007

این چی بود دیگه؟ فکر کردید با بلاگر مصاحبه کردین چسبوندین اینجا؟ بی معنی

-- محمد حسین ، Jul 31, 2007

سلام
اگر در امن و امان است پس چرا هنوز بالا نیامده؟ دو روز بعد که چه عرض کنم یک هفته از مصاحبه گذشته و همه سر کاریم. این آقا خجالت نکشیده گفته بلاگ سرویسش حرفه ای اداره میشود؟ این که از سر تا ته همه خالی بندی و تبلیغه!

-- حمیدرضا ، Jul 31, 2007

آقای بوترابی، کاش در رابطه با همکاریتان با وزارت اطلاعات هم می نوشتید

-- رحیمی ، Aug 1, 2007

به نظر من مدیر لایقی است...
بعضی ها خودشان کمبود دارند !

-- .: اوکالیپتوس :. ، Sep 18, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)