رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ خرداد ۱۳۸۶

شیوه‌ی نوین درمان آنفلوانزای پرندگان

هادی ناصری

گروهی بین‌المللی از محققان انستیتو آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) وابسته به سازمان سلامت ملی آمریکا (NIH)، در پژوهشی دریافتند که آنتی‌بادی‌های مشتق‌شده از سلول‌های ایمنی انسان که علیه ویروس آنفلوانزای پرندگان ساخته می‌شوند می‌توانند از ابتلای موش به این ویروس مهلک جلوگیری کنند. این پژوهش راهی نو را در درمان این بیماری پیش پای بشریت قرار می‌دهد.


ویروس آنفلوانزای پرندگان (H5N1)

دکتر آنتونی اِس‌فاوسی (Dr. Anthony S. Fauci )، مدیر انستیتو آلرژی و بیماری‌های عفونی می‌گوید: "امکان گسترش جهانی یا منطقه‌ای آنفلوانزای پرندگان، که توسط ویروس H5N1 و یا ویروس دیگری که بشر هیچ‌گونه ایمنی در مقابل آن ندارد، مورد نگرانی جامعه‌ی بهداشتی جهان است". او با بیان این مطلب می‌افزاید: "اگر موفقیت این تحقیق اولیه توسط آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های پژوهشی تأیید شود، آنتی‌بادی‌هایی که توسط سلول‌های ایمنی انسانی علیه این بیماری ساخته شده‌اند می‌توانند درمان مؤثری برای این بیماری کشنده باشند".


تصویر میکروسکوپ الکترونی ازویروس آنفلوانزای پرندگان(آبی رنگ) در حال حمله به بافت

در ویتنام، خون چهار فرد بالغ که بین ژانویه سال 2004 و فوریه سال 2005 به ویروس H5N1 مبتلا شده بودند پس از بهبودی گرفته شد و در سوئیس از گلبول‌های سفید نوع B آنها، که مسؤول ساختن آنتی‌بادی هستند، مقادیر زيادی آنتی‌بادی ساختند. در آمریکا از آنتی‌بادی‌های ساخته‌شده در سوئیس، 11هزار نمونه‌ی اختصاصی اخذ شد. دانشمندان یافتند که این نمونه‌ها برای خنثی کردن ویروس H5N1 بسیار مفید هستند. با توجه به نتایج این تحقیق چهار نمونه آنتی‌بادی آزمایشگاهی (mAbs) که توانایی خوبی در خنثی کردن ویروس دارند، ساخته شد.
این مواد به گروه‌های پنج‌تایی موش تزریق شد و سپس موش‌ها در معرض ویروس قرار گرفتند. گروه کنترل، موش‌هایی که آنتی‌بادی‌های انسانی را در یافت نکرده بودند، سریعاً به ویروس مبتلا و طی یک هفته مردند. در مقابل تمام گروه‌هایی که آنتی‌بادی را دریافت کرده بودند زنده ماندند. در حالی که بیش از 80 درصد از آنها بالاترین دوز ویروس را دریافت کرده بودند. آزمایش‌های بعدی نشان داد که موش‌های دریافت‌کننده‌ی آنتی‌بادی، ویروس‌هایی را در شُش‌های خود داشتند که 10 تا 100 بار ضعیف‌تر از ویروس‌های موجود در موش‌های کنترل بودند و به‌طور ناچیز بین دو شُش انتقال یافته بودند.


ساختمان آنتی‌بادی انسانی

محققان پتانسیل درمانی آنتی‌بادی‌های انسانی ویروس H5N1 را مورد آزمایش قرار دادند. بنا به گفته‌ی محققان استفاده از محصولات خونی بازماندگان آنفلوانزا ایده‌ای قدیمی است. برای مثال در زمان شیوع آنفلوانزای همه‌گیر در سالهای 1918-1919، پزشکان سرم خونی افراد بهبودیافته را به بیماران جدید تزریق می‌کردند. تحقیقات تاریخی اخیراً نشان داد که تزریق سرم در آن زمان اگر سریع انجام می‌گرفت، اکثر اوقات جان بیماران را نجات می‌داد.


تصویر میکروگراف آنتی‌بادی انسانی

دانشمندان گروه‌هایی از موش‌ها را با دوز کشنده ویروس که در سال 2004 در ویتنام منتشر شده بود، آلوده کردند. تمام 60 موش آلوده آنتی‌بادی‌های انسانی را در 24، 48، و 72 ساعت پس از آلودگی دریافت کردند در حالی که گروهی از موش‌ها به عنوان گروه کنترل هیچ‌گونه آنتی‌بادی را دریافت نکردند. تمام موش‌های کنترل 10 روز پس از آلودگی از بین رفتند. در حالی که 58 عدد از 60 موش تحت درمان جان سالم به در بردند. تمام چهار نوع آنتی‌بادی ساخته‌شده انسانی (mAbs) ایمنی قدرتمندی را ایجاد می‌کنند. دکتر سوبارائو (Dr. Subbarao )، از انستیتو آلرژی و بیماری‌های عفونی می‌گوید: "جای بسیار تعجب است که وقتی درمان حتی برای سه روز به تأخیر می‌افتاد باز هم درصد بازماندگان بالا بود".


ساختمان آنتی‌بادی انسانی و نحوه‌ی اتصال به آنتی‌ژن

با توجه به این نتایج گروه محققان آزمایش بعدی خود را بر اساس این نظر که آیا می‌توان از این آنتی‌بادی‌ها برای درمان موش‌هایی که با نوع متفاوتی از ویروسH5N1 آلوده شده‌اند استفاده کرد، بنا نهادند. بار دیگر از همان چهار نوع آنتی‌بادی استفاده شد. سه نوع از این آنتی‌بادی‌ها از مرگ موش‌ها 24 ساعت پس از ابتلا به ویروس جلوگیری کردند. محققان بر این عقیده‌اند که آنتی‌بادی‌ها ممکن است ایمنی سراسری و قدرتمندی علیه ویروس H5N1 ایجاد کنند. کیفیت مرغوب در هر درمان کمکی به نابودی دائمی ویروس خواهد کرد.

دکتر سوبارائو ابراز می‌دارد که: "یافته‌های این تحقیق تشویق‌کننده است. در این پژوهش نشان داده شد که آنتی‌بادی‌های انسانی که قابلیت بالقوه‌ی خنثی‌سازی ویروس H5N1 را دارند، می‌توانند به سرعت از خون بیمارانی که دوره‌ی نقاهت را می‌گذرانند جداسازی شوند و این آنتی‌بادی‌ها در درمان و جلوگیری از مرگ مدل‌های موش بسیار خوب عمل می‌کنند".

دانشمندان در نظر دارند تا این تحقیق را، در صورت بی‌خطر بودن و موفقیت آزمایش‌ها بر روی دیگر حیوانات، برای درمان این بیماری کشنده در انسان انجام دهند.

--------------------------------------------------
منبع: سایت سازمان سلامت ملی آمریکا.

Share/Save/Bookmark