رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ خرداد ۱۳۸۶

علی دائی: هدف‌های بزرگ‌تری دارم

فرنگیس محبی

مجله ورزشی این هفته را «اینجا» بشنوید.

تیم فوتبال باشگاه سایپا قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد. سایپا در آخرین مسابقه خود توانست مس کرمان را با نتیجه 2 بر صفر مغلوب کند و با 56 امتیاز در صدر جدول رده بندی لیگ برتر بایستد. گلهای این بازی را احمد مومن زاده در دقیقه 13 و علی دائی کاپیتان و سرمربی سایپا در دقیقه 83 به ثمر رساندند. پس از سایپا تیم های استقلال اهواز با 54، پرسپولیس با 53 و استقلال تهران با 52 امتیاز به ترتیب دوم تا چهارم شدند.

قهرمانی سایپا در ششمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در اولین فصل مربیگری علی دائی بر این تیم صورت گرفت. دائی که پس از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 2006 آلمان دیگر در تیم ملی توپ نزد، پس از قهرمانی سایپا اعلام کرد که دیگر به عنوان بازیکن در زمین فوتبال حضور نخواهد یافت و به این ترتیب از بازیهای ملی و باشگاهی خداحافظی کرد.


عکس از خبرگزاری فارس

در گفتگوئی که زمستان گذشته علی دائی با مجله ورزشی رادیو زمانه داشت او که به سبب عملکرد تیم ملی در آلمان تحت حملا ت شدید مطبوعات در ایران قرار داشت گفت که زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. در مجله ورزشی این هفته فرنگیس محبی از او پرسید که آیا اکنون با قهرمانی سایپا او به منظورش رسیده است؟

من دنبال ثابت کردن چیزی نبودم. همان موقع هم گفتم که گذشت زمان خیلی چیزها را مشخص می‌کند. الان هم من کار خودم را انجام دادم، وظیفه‌ام را انجام دادم و دینی که به باشگاهم داشتم ادا کردم. به جز آن کار دیگری نکردم و این پیروزی را تبریک می‌گویم به تمام کسانی که علی دائی را دوست دارند.

فکر می‌کنید که چه عوامل مهمی بیشتر دست به دست هم دادند تا شما بتوانید به این پیروزی برسید؟

اول خدا و بعد داشتن یک محیط سالم و به دور از حاشیه که باشگاه برایمان فراهم کرده بود، داشتن بازیکنان خیلی خوب که خیلی کمک کردند و داشتن یک کادر فنی خیلی خوب که در سخت‌ترین شرایط با من بودند. تمام این‌ها دست به دست هم داد. حمایت مدیرعامل شرکت سایپا از تیم و شاید بتوان گفت کارکنان سایپا و کارگران کارخانه همه دست به دست هم داد تا تیم ما بتواند قهرمان بشود. اما مهم‌ترین عامل به نظر من دیسیپلین و انضباطی بود که ما در تیم داشتیم.

چطور شد که اعلام کردید بازی فوتبال را برای همیشه کنار می‌گذارید؟ آیا فشاری که از سوی مطبوعات روی شما بود بر این تصمیم شما تاثیری داشت؟

اصلا و ابدا. الان خدا را شکر که مطبوعات در این مدت فشاری نداشتند که من بخواهم راجع به این موضوع اقدام کنم. متاسفانه بعد از جام جهانی برخی از مطبوعات فشاری می‌خواستند بیاورند که من همان موقع گفتم هروقت خودم بخواهم فوتبال را کنار می‌گذارم. همانطورهم شد. من تصمیم داشتم بعد از جام‌جهانی فوتبال را کنار بگذارم اما متاسفانه یا خوشبختانه بعضی‌ها باعث شدند که بایستم و کار کنم و شاید بعضی چیزهائی که من در این سیزده چهارده سالی که توی تیم ملی بودم خدا اجازه نداد که به همین راحتی بعضی‌ها با آبروی ورزشی من بازی بکنند. خدا را شکر می‌کنم که بهترین موقع از فوتبال خداحافظی کردم. من از هیچ کسی نارحت و دلگیر نیستم و تمام کسانی را که شاید به نوعی با من دشمنی کردند، ازشان می‌گذرم. انشاالله که با دیگران چنین کاری را انجام ندهند.

حضور شما در زمین بهرحال در بازی‌های حساسی که اخیرا سایپا داشت بسیار موثر بود. در بازی آخرتان هم که یک گل زدید. الان حتما خیلی احساس سربلندی می‌کنید. اینطور نیست؟

خیر اصلا به این چیزها فکر نمی‌کنم. هدف من سربلندی باشگاه سایپا بود، باشگاهی که با آن قرارداد داشتم و خدا را شکر می‌کنم که تا حدودی توانستم در قهرمانی سایپا به این تیم کمک بکنم.

برنامه شما برای فصل دیگر چه هست؟ آیا در سایپا می‌مانید؟

انشاالله اگر با برنامه‌هایم موافقت شود یک سال دیگر در خدمت باشگاه سایپا هستم. امسال با این تیم خیلی زحمت کشیدیم و به بازی‌های آسیایی راه پیدا کردیم. دوست دارم که با تیم سایپا تجربه بازی‌های آسیایی را داشته باشم چون با صبا باتری تجربه خیلی خوبی کسب کردم و اعتقاد دارم با سایپا می‌توانم سال آینده آن پیروزی‌هایی که با صبا باتری نتوانستم در جام باشگاه‌های آسیا به دست بیاورم، به دست آورم.

من ده سالی است که شما را می‌شناسم. اولین مصاحبه‌ای که با شما کردم در قطر بود. در آنجا از هدف‌هایتان با من صحبت کردید و تا الان حدودا به آن هدف‌ها که می‌خواستید رسیده‌اید. هدف بعدی شما چه هست؟

من الان چون فوتبال را کنار گذاشته‌ام هدف‌هایم با آن موقع که بازی می‌کردم فرق کرده است. مطمئن باشید من هیچ موقع دنبال کارهای کوچک نمی‌روم و هدف‌های کوچک هیچ موقع مد نظرم نیست. دوست دارم که انشاالله دنبال کارهای بزرگ بروم تا بتوانم در این زمینه موفق باشم و باعث افتخار دیگری برای کشورمان ایران باشم.

دیگر برنامه‌ها و مطالب ورزشی زمانه

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

علی دائی. او قلبا مرا به یاد یک سرباز می اندازد. سربازی که برای وطن ایثار می کند. در هر شرایطی که باشد، خود را سربازی می داند که وظیفه اش خدمت است. خیلی از دشمنان علی دائی در واقع ته دلشان نگران افتخاراتی بودند که او با نام ایران و لابد جمهوری اسلامی ایران کسب می کرد، هرچند این را هیچ وقت اظهار نمی کردند. غافل از اینکه سربازانی مانند علی دائی در طول تاریخ ایران فراوان بوده اند و هیچ کس هنگام یادآوری آنان، دولت های زمان آنها را در کنار نامشان نمی آورد. علی دائی با دنده شکسته، میزنای پاره شده، پیشانی شکافته و زانوی آسیب دیده در زمین ماند و گل های پیروزی ایران را به ثمر رساند. جوانی جویای نام که از شهرستانی کوچک بنام اردبیل خود را به عالی ترین سطوح تحصیلی و ورزش قهرمانی رساند و رکوردی در دنیای ورزش از خود به جای گذاشت که بعید بنظر می رسد به این زودی ها توسط دیگران شکسته شود: رکورد بیشترین گل زده در بازی های ملی! حتی علی دائی پا به سن گذاشته هم حضوری موثر در زمین داشت. او حتی زمانی که گل نمی زد، نقش مستقیم و موثری در گل های مهم ایران مانند هر دو گلی که در بازی برگشت به استرالیا زده شد و هر دو گلی که به آمریکا در جام جهانی فرانسه زده شد داشت. هرچند مفسر بی غرض در تفسیر این نقش موثر کمتر یافت می شد. علی دائی را دوست داریم چون در بدترین شرایط اجتماعی و فشارهای سخت دوران پس از جنگ، مانند یک سرباز واقعی برای مردم ایران شادی و افتخار آفرید.

-- مهدی از کانادا ، Jun 2, 2007 در ساعت 05:51 PM

با سلام . متاسفانه ما قدر افراد ارزشمندی مثل مهندس علی دایی را نمیدانیم .
باور کنید علی دایی مثل طلا هست اما حیف قدران نیستیم .
اگر یه بازیکن خارجی شرایط علی دایی را داشت ( تحصیلات مهندسی - آقای گلی جهان بازیکنی جسور و بزرگ ) ما آن بازیکن رو مثل یک قدیس می پرستیدیم .
و متاسفم که ما ایرانی قدردان نیستیم .

-- شهاب ، Jun 3, 2007 در ساعت 05:51 PM

واقعا براش خوشحال شدم بعد جام جهانی هر وقت چهره اش نگاه میکردی یه جور عصبانیت موج میزد.اما بعد از قهرمانی انگار یه بار سنگین از رو دوشش برداشتن وسبک شده.
علی دایی بی شک از افتخاراته ایرانه و هر چه بیشتر بگذره این موضوع برای مردم عادی هم بشتر ملموس می شود بازم میگم براش خیلی خوشحالم برای علی دایی برای کسی که مجبور بود هر روز خودش را به همه ثابت کند.
و همیشه در اخرین لحظه درست در لحظه ای که میگفتی دیکه کارش تمومه چون سرداری فاتح سربلند از میدان بیرون آمد.
امیدوارم بعد از این قدرش را بدانیم واز توانایهای
بتونیم بهتر استفاده کنیم.

-- علیرضا ، Jun 3, 2007 در ساعت 05:51 PM

علی دایی علاوه بر تمامی افتخارات ورزشی که برای ایران کسب کرد و بسیاری از اوقات در سخت ترین و ناامیدوارانه ترین لحظه ها لبخند و شادی را برای ملت ایران به ارمغان آورد، یک خصلت بسیار بسیار قابل ارزش داشته و دارد. آنکه هرگز و هرگز مجیزگوی قدرتمداران نشد و نه در ادبیات و نه در عمل خود را به پای قدرت نیانداخت. او برعکس بسیاری از کسانی که عنوان پهلوانی را از قدرت گرفتند، عنوان پهلوانی را از صاحبان واقعی اش، مردم، دریافت کرد. برایش یهترین آرزوها را دارم.

-- فرهاد ، Jun 4, 2007 در ساعت 05:51 PM

درود بر علی دایی......

-- جمال ، Jun 4, 2007 در ساعت 05:51 PM

Ali Daei bazikone khubi bud va mitavanect toje tarikh Iran bekhubi az an jad kard vali mecle hame sahebane magham dar tarikhe Iran nadanct che vaaght baja " Good by " goft va baraje hamin mardome Iran Ali Daei ra ham mecle KHAMENEI va ja JANATI" midanand. aghar harfe hame delsuzane varzeshi ro gush mikard va ghabl az WM Alman khodafeci mikard alan hame Ali Daei ra b niki jad mikardnd. har gahremani bajad zamane " Good by " ra bedand vagrne sarneveshte behtari nadard! Javad

-- Javad ، Jun 4, 2007 در ساعت 05:51 PM

I highly appreciate this great man. when I hear his name, I remember that he was playing with an injured head and a bloody bondage in the preliminary worldcup stage for IRAN. This man is a patriot.

-- Amin ، Jun 5, 2007 در ساعت 05:51 PM

کسی شاید باور نمی کرد اما بیشتر مردم در نظر سنجی ها طرفدار سایپا بودند و حتی در حضور استقلال و پرسپولیس بیش از 50 درصد اعتقاد داشتند که سایپا قهرمان لیگ ایران خواهد بود. بیشتر این افراد کسانی بودند که بعد از جام جهانی امیدوار بودند دایی باز بتواند بلند شود و با سرافرازی و رضایت شخصی با فوتبال خداحافظی کند.

-- شیما ، Jun 5, 2007 در ساعت 05:51 PM