تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«تنها»، هنرمند زیرزمینی گرافیتی در تهران

شهره جندقیان

اگر از شهرک‌های غرب تهران یا حتی چهارراه ولی‌عصر رد شده باشید حتما دیوارنوشته‌ها یا برچسب‌هایی با امضای ''تنها'' یا A1one را دیده‌اید. ''تنها'' هنرمند گرافیتی ۲۵ ساله‌ایست که گرافیتی را به طور مخفیانه یا زیرزمینی با نوشتن بر روی دیوارهای دانشکده‌اش در سال ۱۳۸۲ شروع کرده. او در کنار هنرمندان فعال دیگری چونMagoi، Ck1، Bigchiz، Salome، Banger، old nick، Ice Punks، shade، Pendar از پیشتازان نسل جدید هنر گرافیتی یا دیوارنویسی در ایران است. کارهای ‘‘تنها’’ نه تنها در فضای شهری تهران بلکه در شهرهای هاوانا، ملبورن، سان فرانسیسکو، پورتلند و گرانادا نیز به نمایش گذاشته شده‌اند.

''تنها'' که همیشه ترجیح می‌دهد از راه اینترنت تماس برقرار کند، در گفت‌وگو به زمانه چنین می‌گوید:


''تنها'' - این کار تمامش با اسپری در عرض ۱۷ دقیقه از نیستی به هستی رسیده.

می‌شه خودتو معرفی کنی؟

من "تنها" هستم. کارم و علاقه‌ام نقاشی کردن و اثر گذاشتن روی سطوح شهریه. ممکنه خیلی‌ها من رو یه خرابکار بدونن. من حرفی ندارم. خیلی هم خوشحال می‌شم اگه یه خرابکار به حساب بیام.

چرا ''تنها'' رو به عنوان امضای هنریت انتخاب کردی؟

خوب زمانی که من شروع کردم هیچ‌کس تو تهران گرافیتی نمی‌کشید. حتی می‌تونم راحت بگم که کم بودن کسایی که تو تهران با واژه گرافیتی آشنا بودن اون موقع به هر کی می‌گفتی گرافیتی، فکر می‌کرد داری از گرافیک صحبت می‌کنی. سعی کردم دوستان و نقاش‌هایی که دور و برم می‌شناختم به این کار دعوت کنم. اما اکثرا بعد از اولین تجربه‌ای که روی دیوار می‌کردن دیگه این کار رو تکرار نمی‌کردن. من موندم تنها! از یک طرف هم حرف "A" و عدد یک به عدد و حروف توی اسمم نمایش دهنده اولین نفر بودنم هم هست. فکر نمی‌کنم کسی با این جمله آخر مخالفتی داشته باشه.

چطور با هنر گرافیتی یا دیوارنویسی آشنا شدی؟

هیچ جوابی در حال حاضر براتون ندارم. اما باید بگم که سال ۱۳۸۱ اولین کارهام رو خیلی خیلی ساده از روی دیوار دانشکده و از ۱۳۸۲ به بعد روی دیوار‌های شهری تهران شروع کردم.


''Self Portrait'' - این استنسیل، همون کلیشه یا شابلون که روی طلق یا مقوا ساخته می‌شه و بعد روی هر سطحی قابل چاپه.

تو دانشکده چی خوندی؟

این رو اگه جواب بدم که. . . . سال آخر از دانشکده اخراج شدم. برگه ابلاغ جرمم دستمه: تشویق و تحریک دانشجویان به اخلال. از همون موقع بود که فهمیدم مدرک گرفتن از این دانشگاه‌ها فرقی با ریا کاری و دروغ پروری نداره!

چرا کار گرافیتی می‌کنی؟

فکر می‌کنم خوبه مردمی که از خیابون‌ها می‌گذرن با یک تصویر شخصی مواجه بشن. کار هر کی می‌خواد باشه. تصویر می‌تونه تاثیر بذاره. حتی یه تصویر خیلی کوچیک.

چه مسائل یا موضوعاتی رو معمولا تو کارهات منعکس می‌کنی؟

اجتماعی، گاهی هم کاملا شخصی. مثلا از فیلترینگ اینترنت، اعدام یک دیکتاتور و حرف‌های جورج بوش گرفته تا اسم آهنگی که دوست دارم و عکس نویسنده یا نوازنده‌ای که بهش علاقه دارم.

تا حالا کارهات رو تو گالری‌های تهران نمایش دادی، یا دیوارهای شهر و فضای باز رو ترجیح میدی؟

این رو باید توضیح بدم که کار توی گالری دیگه هنر شهری نیست. یه هنر تصویریه توی گالری. هیچ اشکالی هم نداره. من هم کارهام توی گالری‌های مختلفی بوده، توی تهران هم امسال نمایش داده می‌شه اما این‌ها کار شهری نیستند؛ بلکه مجموعه آثار یک هنرمند شهری هستند یعنی کار‌هایی که روی بوم یا چوب هستند و در گالری نمایش داده می‌شن. قضیه کاملا متفاوته هنر شهری توی شهر اتفاق می‌افته اما هنر کلاسه شده می‌ره توی گالری برای آدم‌های یکم مودب و یا مجموعه‌دار‌ها و خریدار‌ها.


'' تن‌ها'' - دو تا صورت با اسپری کشیده شدن و مدتی که کار برده ۶ دقیقه بیشتر نیست. دیوار کناریش کار ناتموم دوستم مگویه Magoi.

تو چه محله‌هایی می‌شه کارهاتو دید؟

کار‌های قدیم من رو می‌شه تو دو شهرک آپادانا و اکباتان دید البته خیلی وقته که دیگه اونجا کار نمی‌زنم چون یه سری از دوستان "ظاهرا هم کار" کار‌هام رو می‌کنن یا روش رنگ می‌کُنن. چاهار راه ولی عصر و همینطور اطراف درب محلی که بهش می‌گن خانه فرهنگ صبا بیشتر می‌تونید ببینید.

به غیر از گرافیتی چه کار دیگه‌ای می‌کنی؟

کار‌های دیگه: چاپ دستی و تولید تی شرت. اجرای نقاشی دیواری. طراحی پوستر و مطالعه و آماده کردن یه کتاب خیلی کامل در باره گرافیتی به همراه یکی دو نفر از دوستان.

می‌دونی هنر دیوارنویسی از کی تو ایران یا تهران شروع شده؟

اولین کسی که توی اینترنت کارش ثبت شده ظاهرا مربوط به سال ۱۹۹۹ است اسمش هم اسنس Escnce هست که سال‌هاست که دیگه توی ایران زندگی نمی‌کنه. قبل از اون هم نقاشی دیواری انقلابی و بعد از جنگ تحمیلی هستن که بعضی‌هاشون با گرافیتی همخونی دارن. اما این اتفاقات جدید از ۲۰۰۳ شروع شد و تقریبا هم زمان هم روی سایت کلاه استودیو منعکس شد. بعدها هم از ۲۰۰۵ ایران گرافیتی بلاگ سپات راه اندازی شد که وبلاگ پر بیننده‌ایه.


''فرشته‌ها'' - این جالبه! شب شام غریبان من دیدم یکم شاید راحت‌تر باشه تو خیابون گشتن و رفتم بیرون دیدم نه، خطرناک‌تره. رفتم یه گوشه نزدیک مسجد و دو تا نقاشی کشیدم. این یکی از اونهاست.

من تو وبلاگ یک گرافیتیست درباره‌ی جنبش زیرزمینی دیوارنویس‌های تهران خوندم. می‌تونی در این‌باره بیشتر توضیح بدی؟

جنبش زیر زمینی چیزی بود که اولین روزها روی دیوار، یا زیر نقاشی‌هام می‌نوشتم. چیز‌هایی مثل:
Kolahstudio underground Group یا Underground Movement
بعدتر هم دوستم ''رها'' وبلاگ جنبش زیرزمینی رو زد که خیلی هم پربیننده شد. کمی بعدتر هم دوستای دیگه‌ای که توی محل شروع به کار کردن از همین ترکیب استفاده کردن. تعدادی مقاله هم توی بخش هنر شهری سایت کلاه استودیو هست که بد نیست بخونید.

گرافیتی چقدر تو مردم و فرهنگ ایرانی جا افتاده؟

خوب تمام سعی من به شخصه و کلاه استودیو و وبلاگ‌ها و برنامه‌هامون اینه که از راه ایده دادن و ایجاد جریان‌های کوچک گرافیتی، تفکر نوگرایی رو بین برو بچه‌های همسن و جوون‌تر از خودمون رواج بدیم یا اون رو به شکلی به مردم نشون بدیم. به هر حال این ۵ سال داستانی داره! ما سعی‌مون اینه که هنر شهری هرچی بیشتر و بیشتر پا بگیره. بیست و دوم بهمن سال هشتاد و پنج هم یه طرحی رو با همکاری کلاه استودیو اجرا کردیم که ۱۸۰ تا برچسب از تمام دنیا جمع شد و ما تونستیم با همکاری دوستای دیگه اونها رو در حوالی چهار راه ولیعصر و میدان ونک بچسبونیم. همین کار‌های کوچیک باعث اتفاق‌های خوب و قابل قبولی می‌شن به نظر من.


A1one, May 2007 - این کار تو خیابون ولی‌عصرٍ. یه ده‌تایی از همین شخصیت به در و دیوار زده شده. این در حقیقت یه تصویر بزرگ روی کاغذ یا مقواست که با چسب می‌چسبونیم به اینور و اونور. مثل اعلامیه‌ها و تبلیغات انتخابات.

معمولا چه وقت‌هایی و کجاها رو برای دیوارنویسی انتخاب می‌کنی؟

معمولا سعی می‌کنم جایی رو انتخاب کنم که محل رفت و آمد مردم عادی باشه. گاهی اوقات توی روز کار می‌کنم اما بیشتر وقت‌ها نصفه‌های شب می‌زنم بیرون.

تا حالا شده حین کار بگیرنت؟

اخیرا یک بار فقط برام ترمز کردن که خیلی راحت غیب شدم یا شایدم خوش شانسم!

تو ایران برای دیوارنویسی جریمه هم می‌کنن؟

فعلا که نه!

دخترا هم علاقه‌ای به این هنر نشون می‌دن؟

بله. سالومه، که خواننده‌ی رپ هم هست. چند نفر دیگه هم هستن که مطمئنن علاقه ندارن اسمشون برده بشه.

توی وبلاگت دیدم که کارهات تو جشنواره‌های جهانی مختلفی شرکت داشتن. تا به حال تو این نمایشگاه‌ها شخصا هم حضور داشتی؟

نه، حضور نداشتم.


A1one – Peace - این یکی از قدیمی‌ترین کارهای روی چوبمه. این هم چاپ اسپری روی چوبه با شابلون.

چطور برخورد مردم با کارهات رو تجربه می‌کنی؟

با فروش اینترنتی آثارم و همینطور نظرات بینندگان وبلاگم.

نمایشگاه بعدی کٍی هست؟

نمایشگاه بعدی شهریور ماه توی تهرانه که قراره یک گالری عمومی، یک ورک‌شاپ زیرزمینی و چند تا کافی‌شاپ توی تهران رو براش در نظر بگیریم.

مایلی برای یک هفته به پرسش‌های خواننده‌های زمانه پاسخ بدی؟

حتما. اگر سوالی باشه! بیشتر از همه مایلم به دوستان جواب بدم.

----------------------------------------------

*برای دیدن کارهای بیشتری از ''تنها'' تارنماهای زیر را ببینید:
وبلاگ A1ONE
وبلاگ جنبش زیرزمینی

با سپاس از ''کلاه استودیو''

----------------------------------------------

«تنها» از امروز، به‌مدت یک هفته به کامنت‌ها و سوالات شما عزیزان در سایت زمانه پاسخ خواهد داد. - زمانه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

می خواستم بدونم «تنها» کارای تبلیغی هم می کنه؟؟ یعنی اینکه یه نفر یا یه شرکت تقاضای گرافیتی بکنه؟

-- علیرضا ، May 30, 2007

خب من منکر هنر این آقا نمیشم اما فکر نمیکنین که خیابونای شهر ما مخصوصا تهران به اندازه کافی کثیف و خاکستری هست که دیگه نیازی به این طرح ها و نقاشی ها نداره مخصوصا که این نقاشی ها باعث آرامش نیستن و جلوه خیابون رو زیبا نمیکنن ...من که خودم این طرح ها رو تو فیلمای خارجی اونم تو محله فقیر نشین ها و سیاه پوست ها و خرابه ها دیدم.
بهرحال نظر من اینه که جای این نقاشی ها حداقل تو تهران نیست.

-- zoha ، May 30, 2007

بابا خوش به حالتون که جریمه نمیشین! اینجا (تو امریکا) نه تنها جریمه پولی داره بلکه گاهی زندونم میفرستن. از کارت خوشم اومد پسر! راهت ادامه دارد!

-- sirous ، May 31, 2007

....jalebe! zoha in bala neveshte tu mahalehaye faghirneshin,siyahpustha va kharabeha.
yani siyapustha ba kharabe va faghirha automatic yeki hastan? in naghashihaye graffiti be nazare man 1000 bar behtar az un shoarha va naghashihaye propaganda va dorughin ast ke divarhaye tehranemune kassif kardan.
karhaye graffiti faghat yek naghashi nistan balke ye payam daran va az falsafeye enteghadi be vojud umadan.daste "tanha" dard nakone.

-- sholeh ، May 31, 2007

پاسخ دوستان تا به اینجای کار
آقای علی رضا : بستگی به این داره که دقیقا تبلیغات چی باشه و برای چی باشه . شرمنده ولی برام مهمه که چی رو تبلیغ کنم.

آقای Zoha:
قبول دارم که بی سروسامانی فضای شهری توی تهران زیاده ولی من تا حالا احساس نکردم که فضا برای کار نیست. امیدوارم کار های من تا جایی که ممکن آدم ها رو ناراحت نکنه و آرامششون رو بهم نزنه.

آقای سیروس :
آقا خوشبحال شما که دلتون خوشه . ما جریمه نمی شیم اما اگه گیر بیفتیم دیگه به کل تعطیل می شیم قربان.اکثر تماس هایی که من از گرافیتی آرتیست های خارجی می گیرم پر از صحبت از اینه که شما چه جراتی دارید که تو ایران گرافیتی می کشید. حالا شوما صحبت برعکس می کنیو نمی دونم .!!!

خانم شهره . شدیدا از خط اول تا یک خط به پایان مونده صحبتتون رو قبول دارم.

-- تنها ، May 31, 2007

با تشكر از راديو زمانه كه اين بچه هاي خوش فكر و متمايز را پيدا مي كند كه بدانيم كه اين تهران چنان بي هويت هم نشده است. و اينكه آيا كساني كه گرافيك خوانده اند مي توانند اين گرافيتي را انجام دهند و يا كساني كه از گرافيك و نقاشي هيچ سرشان نمي شود (مثل خود من) چطور مي توانند اين كار را ياد بگيرند.
تنهاي عزيزم متشكرم از اينكه هستي و كار مي كني.

-- تهمينه ، May 31, 2007

بسیار زیبا بود ... خیلی ها جسارت همچین کارهایی رو اینجا ندارن ... موفق باشید

-- مهدی ستوده ، May 31, 2007

کاش پرسیده بودید که چرا نوشته های طرح ها انگلیسی اند.

-- جواد رف ، May 31, 2007

من هروقت نوشته های گرافیتی را در خیابانها میبینم، نه نقش یا موتیف بلکه خطوط در همرفته، به من حس خشم، عصبانیت و آشفتگی را منتقل میکنند. شما هم از چیزی عصبانی هستید؟

-- کوچ نشین ، May 31, 2007

سلام. من خودم در شهرک آپادانا زندگی می کنم و آثار ایشون را بارها دیدم و لذت بردم و اتفاقا همیشه برام سوال بود که چه کسی این طرح های زیبا رو می زنه... ولی این رو هم باید بپذیریم که این کار در بعضی موارد ممکن به شهر آسیب بزنه... اگه شهرداری بیاد و مسیر های مشخصی رو برای این کار درنظر بگیره (نمایشگاه مانند هم میشه اون وقت) بهتر نیست؟

-- آرش ، Jun 1, 2007

باز هم پاسخ
هر پیام تصویری روی دیوار گرافیتی خوانده می شه.
در مورد انگلیسی بودن نوشته ها . جدا من در بیشتر موارد سعی می کنم از فارسی استفاده کنم . حالا توی این صفحه نمونه هاش نیست . خوشحال می شم به وبلاگ و آدرس اینترنتی آلبوم عکس های کارم سر بزنید و ببینید آیا واقعا اینجوری هست یا نه . اگه اینجوری باشه متاسفم... ولی اصلا دوست ندارم اینجوری باشه.
کوچ نشین عزیز بله من هم عصبانی هستم هم ناراحت و هم حس خشونت دارم و تو زندگیم توی شهر با این حس بزرگ شدم .
شما ندارید؟

-- تنها ، Jun 1, 2007

ئه... پس اونا کار توئه؟ دمت گرم بابا. خیلی کار جالبیه؟ چرا بگیرنت. من جای شهرداری بودم یه جایزه هم بهت می‌دادم.
کاش تو محل ما هم می‌تونستی بیای..
آهان راستی خرج این کارارو از جیب خودت می‌دی؟

-- زیتون ، Jun 1, 2007

ممنون که روشنم کردی! دست مریزاد بابا!
در ثانی، چرا پس صفحه وبلاگ جنبش زیرزمینیتون نصفیش خالیه؟ بخدا تصویر کم ندارین! پُرش کنین آقا، ما میخوایم بیشتر ازتون کار ببینیم!

-- sirous ، Jun 1, 2007

Salam refigh, karet kheyli ham doroste, khodaeish damet garm ke donbale delet rafti, va dar hadde khodet va bishtar az kheyli haye dige tasir gozar hasti, man ke bahat kheyli haal kardam.daset dorost

-- Alireza ، Jun 2, 2007

وبلاگ جنبش زیرزمینی خالی نیست اما اگر اول کار اول بخش تبلیغاتی بلاگ فا رو ببندید بقیه مطالب دیده نمی شوند.

-- تنها ، Jun 2, 2007

می شه بگید اون اتفاقی که انتظار دارید بعد از دیدن آثار شما در مردم بیفته دقیقا چیه؟

-- نینا ، Jun 3, 2007

دوست دارم "اتفاق" اتفاق بیفته .اگه اتفاقی بیفته کافیه .

-- تنها ، Jun 5, 2007

dash tanha kheyli be ma lotf dare ke esme maram avorde!!!!

-- shade ، Jun 5, 2007

آیا از اینکه در رابطه با کارتان سو برداشت سیاسی توسط کوته بینان می شود رنج نمی کشید؟

-- شاپور شاخدار ، Jun 5, 2007

آقای شاپور من خودم کوته بین هستم برای همین هم رنج نمی کشم

-- تنها ، Jun 7, 2007

به اين كارها ميشه اسم يك سبك نقاشي را هم داد؟

-- زينب ، Jun 24, 2007

کارهای این آقای تنها را دیدم
من خودم گرفیتی کار می کنم
اول این که اسم این آقا یک دزدیه و از
اسم یکی از بزرگان گرافیتی که مرحوم شده اند تقلید شده و بعد
میخواهم بگم که هر چیزی که رودیوار بنویسیم که گرفیتی نیست...!
من قبول می کنم که ایشان جز اولین کسانی هستند که این کار را در تهران شروع کردن ولی
به این دل خوش نباشند و با اصول این کار را انجام بدهند و گرنه هر کسی می تونه گرافیتی بنویسه !
1 اصل گرافیتی : هر کار قبل از اجرا بر روی ورق
اجرا می شود.
این به این خاطر هست تا هرکسی گرفیتی نویس نشه

یک صحبتی هم با مسئول سایت داشتم :
شما عادت دارید که از هر کس برای مردم
خدا بسازید ؟
این آقا فقط یک مقلد از کار های خارجی هستند و هیچ کار هنری در کارهایشان دیده نمی شه .

-- شهاب ، Jul 9, 2007

به این آقا یک توصیه ای دارم
که به جای اینکه روی کارهاش اسم گرافیتی بذاره و آبروی گرافیتی را ببره
اسم کارهای را بذاره anti graffiti یا نقاشی روی دیوار
چون هیچ ربطی به گرافیتی نداره
کاری مثل گرافیتی احتیاج به فکر داره ولی مثل اینکه این آقا عشقش این که بگه من این کارم رو در 30 ثانیه انجام دادم و اون یکی رو هم در 4 ثانیه
این آقا خیلی از قطار عقب
من خودم تا به حال 286 عدد کار گرافیتی انجام داده ام که حداقل برای تک تک آنها 1 ساعت وقت گذاشتم ولی هنوز جرعت نمی کنم که هیچ کدوم رو روی دیوار اجرا کنم
نه به این خاطر که از کسی بترسم بلکه به خاطر این که حس می کنم در اون حد نیستم
با این حال کارهای من صد برابر از این آقا بالاتر
هست .

-- شهاب ، Jul 9, 2007

شهاب جون انقده دگم و حسود نباش! هر هنرمندی خودش بهتر می دونه کی و چطوری کاراشو نمایش بده، قرار نیست که تو تعیین تکلیف کنی برای مردم. کار خودتو بکن و اگرم انتقاد میکنی اصولی باش مرد مومن...

-- another Graffiii!1 ، Jul 23, 2007

کجای این کارهای در پیتی حسودی داره ؟
ببینم تو خودت رو هنرمند هم می دونی ؟
ببین کارهات اصلا ارزش انتقاد رو داره ؟
مرد مومن هم خودتی !

-- شهاب ، Jul 24, 2007

جواب اولین و دومین نظر من رو ندادی ؟
این حرف نشون می ده که واقعا از گرفیتی چیزی سرت نمیشه!
وگرنه اون حرف ها رو نمی زدی !!!
ازت خواهش دارم اگه واقعا از حرفام ناراحتی یک جواب اصولی به نظر هام بده !!؟

-- شهاب ، Jul 24, 2007

اشتباهی گرفتی شهاب جون، فک نکنم تا حالا کارای منو دیده باشی! کامنت من به طرفداری از تنها بود چون به کارش ایمون دارم... در ضمن یه پیشنهاد دوستانه، اگر هنوز منو نشناخته ازم متنفر نشدی البته... اونم اینه که خشمتو بیار توی کارت مرد نامومن (:

-- another Graffiii!1 ، Jul 25, 2007

من از گرافیت نویسان مبتدی هستم میخوام این هنر را در تهران گسترش بدم از تنها خواهش میکنم خواهش میکنم به من در این راه کمک کنه (به امید این که روزی تمام دیوار های تهران graffitiشده باشه)

-- پوریا ایرانی صفت ، Jul 26, 2007

مرد نامومن هم خودتی !!!!
بعدش هم تمام کار ها تو دیدم و بعد نظر دادم !
به زودی کارهام رو با نام " GK 0.9 " می بینی تا اون موقع امیدوارم تو هم یه چیزایی از گرفیتی بفهمی .

-- شهاب ، Aug 2, 2007

سلام . یکی از دوستان خبر داد که ظاهرا بحثی در گرفته بین خواننده های عزیز.
دوست عزیز شهاب جان .شما می توانید حرف هایتان را بزنید.
اگر خواستید ایمیل بزنید که برایتان جواب بعضی حرف ها را باز گو کنم . در مورد تفکرات و پیش فرض های شما هم باید بگویم. آدم هایی مثل شما در این پنج سالی که کار میکنم کم نبوده اند. امیدوارم شما هم به جای اینکه وقت خود را صرف بحث کردن با من بگذاری بروی و روی دیوار چیزی خلق کنی و لذتش را با ما و دیگر رهگذران قسمت کنی.
در باره نام من که می گویی دزدی هست کاملا در اشتباهی . نام آرتیستی که شما میفرمایید A1است که اگر توئجه کنی نام من A1one هست . باید از رسوم وحقایقی در دنیای گرافیتی آشنا باشی تا بفهمی که این یک رسم است نه یک تقلید. در ضمن نگران نباش امضای من چهار سال پیش توسط چند نفر از بزرگترین گرافیتی آرتیست ها و مدیران فستویال های معتبر قابل قبول واقع شده و نام من را باید alone بخوانید و در نوشتار کد A وان وان را بنویسید.
لمیدوارم خشمت فروکش کرده باشه . من هم کسی نمی تونه بزرگ کنه یا کوچیک کنه چون من برای خودم هستم که معنی دارم نه برای تو و مردم. مثل هر کس دیگری

-- تنها ، Aug 17, 2007

سلام بر تو ای کسی که برای خودت هستی!
ببینم تو اصلا 6 سالت تموم شده که هی 6 سال 6سال می کنی !
می شه اسم اونایی که تو رو تائید کردن رو بنویسی !؟
بعدش هم اینکه اسم اون مرحوم گرفیتی نویس " Aone " بوده ! نه " A1 "
من میخواهم فقط 1 کارم رو برات بفرستم تا با کارهات مقایسه کنی !
ادرس ایمیلت رو بده ؟

-- شهاب ، Aug 18, 2007

ببین برای من حرف از رسوم نزن که اصلا به تو نمی یاد !!!
حالا که می خواهی رسم اینه که تو گرفیتی ما باید حتما نوشته رو تو کار داشته باشیم
ولی تصویر الزامی نیست ولی اگه باشه بهتره
ولی تو .... چی ؟!!؟

-- شهاب ، Aug 18, 2007

من یک پیشنهاد برای این سایت دارم که یک بخش برای گرفیتی کنار بذاره که قابلیت دریافت عکس های فرستاده شده توسط مخاطبین رو هم داشته باشه .
تااین کارها با هم گپی بزنن .

-- شهاب ، Aug 18, 2007

آقا ما گرافيتي كار نمي كنيم ولي گرافيتي كارا رو دوست داريم ، در ضمن اينو هم بگم كه هيچ سررشته اي در رابطه با اين هنر ندارم به جز معدود اطلاعاتي كه به لطف شاپور عزيز گيرم اومده ، ولي با همه ي اين اوصاف با توجه به چيزي كه من از اين قضيه برداشت كردم بايد به دوستاني كه پيشنهاد دادن شهرداري جاي مشخص در نظر بگيره و جايزه بده و سيماي شهر زشت مي شه و اينا بگم كه اولان شروع زشت شدن شهر ها از زماني بود كه شهرداري ها به وجود اومدن و اختيار از دست مردم در اومد دومان : اساسا اكثر گرافيتي كارهاي دنيا اگه اشتباه نكنم هدفشون اعتراض به حكومت و نظام شهري و كلان جريان حاكم بوده ، ثانيان : جرياناتي كه اونا به تصوير مي كشيدن هيچوقت خوشايند و گل و بلبل نبوده چون كه براي گل و بلبل رسانه به اندازه ي كافي هست . و اونا ترجيح دادن هنرشون منتقد وضع موجود باشه يا اصلان كاملان شخصي باشه. چهارمان : همين چيزها هست كه نشون مي ده شهر هاي ما زنده هستن وگرنه خيابون هاي صاف و صوف و از پيش تعيين شده فقط نشون مي ده دولت قبراق نشسته اون بالا زرت وزرت طرح جامع مي ده به خورد مردم . پنجمان آقا شهاب نا سلامتي شما هم ادعاي هنر شهري داري كي تاحالا تونسته اصولان هنر رو تعريف كنه و ديگه بعدش هيچ تعريفي نياد كه شما برا كار مردم تعيين تكليف ميكني اونم چي بايد ساعت بگيري بيش از يك ساعت وقت بگيره والا من كه هيچي از اين بحثا نمي فهمم فكر كنم يه جاي اين تعريف شما ميلنگه .... از همه حضار به خاطر پر حرفي معذرت ميخوام

-- مهدي طبا ، Aug 30, 2007

آخ جون دعوا!
کاش دست تون به هم می رسید یه دعوای همراه با خین و خین ریزی رو شاهد بودیم.
حیف!
این آقاهی چقده خشنه!

-- آدم خوشحال ، Apr 15, 2008

من خودم کار گرافیتی میکنم
ما ایرانی هستیم چرا از سبکها و کلملت فارسی استفاده نمیکنید

-- KIA ، Sep 28, 2008

Salam
Man In matlab ra dar facebookam ba geydeh site
http://zamaaneh.com/morenews/2007/05/post_708.html

post kardam .
Agar razi nistid.,loutfan be man begid.

nasepaz
said chezani
facebook
canada

-- said ، May 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)