تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رأی قطعی به سهميه‌بندی بنزين

شراگيم علی‌پور

حتی طرح پيشنهادی نمايندگان مجلس ايران برای تک‌نرخی كردن قيمت بنزين هم نتوانست مردم ايران را از بلاتكليفی درآورد. رأی نياوردن طرح پيشنهادی نمايندگان مجلس ايران در جلسه‌ی روز سه‌شنبه، بازگشت به نقطه‌ی صفر تمام مباحث و اختلافات نمايندگان و كارشناسان اقتصادی بر سر مصوبه‌ای بود كه بنزين را سهميه‌بندی می‌كرد و اختيار قيمت‌گذاری برای بنزين مازاد بر سهميه ‌و ميزان سهميه‌ی‌ بنزين را به دولت ايران می‌‌سپرد.


اگر چه رأی منفی نمايندگان مجلس ايران به طرح تک‌‌نرخی شدن بنزين، به معنای قطعيت يافتن سهميه‌بندی بنزين در ايران است، اما اين فقط يك بخش كوچك ماجراست. اما كماكان تمام ابهام‌ها و ترديدهای مربوط به مباحث طرح سهميه‌بندی بنزين برقراراست.

كمااين‌كه فقط چند دقيقه پس از رأی منفی نمايندگان به طرح پيشنهادی تک‌نرخی شدن بنزين، بازهم بلاتكليفی‌‌های اين طرح سر باز كرد. معاون پارلمانی سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزی در راهروهای مجلس ايران به خبرنگاران گفت كه علاوه بر سهميه‌‏بندی مازاد مصرف برای بنزين خواهيم داشت.
محمدقاسم حسينی، درخصوص اجرای مصوبه‌ی مجلس در مورد سهميه‌‏بندی بنزين گفت: «دولت مصمم به اجرای مصوبه‌ی مجلس درخصوص سهميه‌‏بندی بنزين است.»

اما به نظر می‌رسد اين اظهارنظرنتواند ترديدها و ابهام‌های فراوان و بلاتكليفی‌‌های طرح سهميه‌بندی بنزين را برطرف كند.
حسيني درخصوص اظهارات برخی از نمايندگان مبنی بر اينكه بنزين فقط به صورت سهميه‌بندی خواهد بود و مازاد مصرف ندارد، گفت: «مازاد مصرف بنزين خواهيم داشت و به صورت قيمت آزاد توزيع می‌‏شود.»

وی خاطرنشان كرد: «تا دو هفته ديگر قيمت آزاد بنزين و ميزان سهميه‌بندی را اعلام خواهيم كرد.»

اما با اين‌حال، احمد توكلی، رئيس مركز پژوهش‌های مجلس ايران و از تاثيرگذارترين نمايندگان اقتصادی پارلمان ايران به صراحت گفته ‌است: «براساس قانون بودجه سال 86 قرار نیست بنزین مازاد داشته باشیم. هنگام بررسی بودجه، پیشنهادی برای حذف بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی ارائه شد و به تصویب رسید و بنزین مازاد فقط برای خودروهای دولتی، ان هم با قیمت آزاد، خواهد بود.»

از جمع‌بندی اين دواظهارنظر به راحتی می‌توان دريافت كه هنوز آش همان آش است و كاسه همان كاسه.
اگر برداشت نمايندگان مجلس چيزی شبيه به آنچه باشد كه توكلی گفته ‌است، مشكلات تازه‌ای پيش‌ پای مردمی است كه به دلخواه يا به اجبار نياز دارند تا بنزينی بيش از ميزان سهميه‌های تعيين‌شده مصرف كنند. چراكه بر اساس آنچه توكلی گفته ‌است، بنزينی كه عرضه خواهد شد همان بنزين سهميه‌بندی‌شده‌ی صد تومانی است كه به احتمال زياد برای خودروهای سواری شخصي از روزی 3,5 ليتر بيشتر نخواهد بود. و بعيد است اين ميزان جيره برای اين خودروها كافی باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

جلو دلارها كه اقا زاده ها ميبرند ببندند بودجه كم نمي اورند احتياج به سهميه بندي نيست نماينده ها هم غمي ندارند ماشين مفت بنزين مفت درامدهاي فراوان راستي نماينده بودن خيلي خوبه كه زمان انتخابات به سرو كله هم ميزنند خيلي دلشان به حال ما مردم ميسوزه !

-- بدون نام ، May 9, 2007

موضوعی که این روزها بحث داغ مطبوعات ورسانهای جمعی شده وهر روز مقایسه ی میزان مصرف بنزین با روز مشابه بدون سهمیه بندی بحث داغ وسایل ارتباط جمعی شده اما


سهمیه بندی بنزین همانطور که محاسنی دارد معایبی نیز با خود به همرا دارد که کمتر به آنها اشاره می شود همانطوری که وسایل ارتباط جمعی محاسنی از جمله کاهش آلودگی وکاهش ترافیک وکاهش مصرف بنزین وباعث کاهش وابستگی به واردات بنزین می شود را با تب وتاب اعلام کردند اما معایب قابل توجهی را به دنبال دارد که بصورتی خلاصه به عنوان یک شهروند به انها اشاره می کنم.-1.با سهمیه بندی بنزین وسایل نقلیه درون شهری نیز کاهش پیدا کرده که این موضوع تاثیر غیر قابل انکاری درافزایش مدت زمان انتظار شهروندان برای تاکسی را باعث شده که هم موجب تلف شدن وقت زیادی جهت ایاب وذهاب درون شهری شده وهم تراکم شهروندان جهت انتظار وسایل نقلیه را موجب شده-2. بسیاری از شهروندان بدلیل هزینه ی بالای زندگی مجبورند دو شغله باشند وبرای رفع نیازمندیهای خود با خودروی خود اقدام به مسافر کشی می کنند وچون خودروی آنهای شخصی است وبصورت نیمه وقت به شغل مسافر کشی روی می آورند سهمیه بندی بنزین مانع از شغل آزاد مسافر کشی شده که این خود موجب کاهش درآمد آن عده از شهروندان کم در آمدی شده که برای رفع نیازمندیای زندگی خود مبادرت به شغل مسافر کشی می کنند-3. شهروندانی که شغل اصلی آنها مسافر کشی است با سهمیه بندی بنزین مدت کارکردآنها کاهش یافت ومجبورند به اندازه سهمیه بنزین خود با خودروی خود کار کنند و مطمئناً روی درآمد آنها موثر خواهد بود.-4.در دنیا مردم روز به روز با پیشرفت تکنولوژی به رفاه وآسایش بیشتری می رسند عده ی عمر خود تلف کردند تا ثروتمند شوند واز ثروت خود میخواهند لذت ببرند گرچه نباید بار هزینه ی ریخت وپاش این گروه بدوش مردم کم در آمد باشد اما باید شرایط بشکلی باشد که بتوانند از ماشین های مدل بالای خود استفاده کنند قابل ذکر است که خودروهای دولتی که از بنزین بیت المال استفاده می کنند در صرفه جویی و مصرف بهینه ی بنزین بی تاثیر نیستند گرچه هستند کسانیکه احساس مسئولیت دارند تا شرایط ایجاب نکند بی محابا از بیت المال استفاده نمی کنند اما همه استفاده کننده گان احساس مسئولیت ندارند بی محاباپا را روی پدال گاز می گذارند وبی رحمانه بیت المال را به هدر می دهند اما قاچاق بنزین توسط چه کسانی انجام میشود وچگونه قاچاق میشود جای سئوال دارد که هزینه وتبعات آن باید متوجه مردم کم در امد بشود چگونه است که مسئولان قادر به جلوگیری از قاچاق بنزین نبوده اندتا مجبور شوند بدلایل مختلف با تحمل هزینه ی زیادی اقدام به سهمیه بندی بنزین کنند

امید است حاصل برنامه ریزی چندین ساله ی خدمتگذارن ملت نتیجه بهینه ی برای بیت المال ومنافع ملی داشته باشد

-- شاهپور جامه بزرگ ، Jul 5, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)