تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پیشنهادهای وزارت نفت برای میزان سهمیه‌بندی و قیمت آزاد بنزین ارایه شد

شراگیم علیپور

یك ماه پس ازآغاز سال ۸۶، همچنان سناریوها و پیشنهادهای تازه‌ای برای تعیین قیمت بنزین اعلام می‌شود تا همچنان تردید و بلاتكلیفی حاكم در میان مسوولان دولت نهم، مردم را در تصمیم‌گیری‌های ساده برای آینده كاری و زندگی خود با دشواری روبرو كرده‌است.


با اینكه محمود احمدی نژاد در جمع‌ خبرنگاران به روشنی اعلام كرد كه قصد ندارد تا مصوبه مجلس ایران درباره صدتومانی شدن بنزین را اجرا كند و بنای آن دارد تا قیمت را به همان ۸۰ تومان پارسال بازگرداند.

اما حتی این اصرار دولت نهم به حركتی تبلیغاتی پایان ماجرای بنزین را رقم نزد، چندی پس از آنكه احمدی نژاد مژده بازگشت قیمت بنزین به سطح سال قبل را داد، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هفتم از توافقی بین دولت و مجلس ایران خبرداد كه بر اساس آن قیمت بنزین همان ۱۰۰ تومانی خواهد بود كه نمایندگان مجلس به تصویب رسانده‌اند.
با این حساب سال ۸۶ نخستین سالی خواهد بود كه حتی با گذشت یك ماه از آغاز آن همچنان تعیین قیمت بنزین با تردید و گمانه‌زنی‌های سیاسی در هاله‌ای از ابهام فرورفته‌است.

به هر حال گمانه‌زنی‌ها برای تعیین تكلیف بنزین همچنان ادامه دارد و هنوز هم معلوم نیست كه كدام یك از نرخ‌های اعلام شده، پیروز میدان قیمت بنزین خواهد بود،‌ بنزین ۸۰ تومانی دولت یا مصوبه ۱۰۰ تومانی مجلس در بودجه؟ هنوز هیچ كدام از پیشنهادها و مذاكرات دولت و مجلس در این خصوص راه به جایی نبرده و بر اساس شنیده‌ها مجلسی‌ها با توجه به تعلل دولت برای ارایه لایحه تغییر مصوبه قیمت بنزین،‌ پیش‌بینی می كنند كه شاید دولت نظر مجلس را در خصوص نرخ بنزین پذیرفته است.

اما این پایان پیش‌بینی‌ها نیست، وزارت نفت ایران در آخرین گزارش پیشنهادی خود به رئیس‌دولت در ۱۵ فروردین ماه با اشاره به مشكلات كارت هوشمند سوخت و اجرای آن در كشور اعلام كرده است: سهمیه‌بندی بنزین صرفا با كارت هوشمند امكان‌پذیر نیست و بر اساس آن سه گزینه را برای میزان سهمیه خودروهای شخصی و سه قیمت آزاد ۳۸۱، ۴۱۸ و ۴۶۷ تومانی را پیشنهاد كرده كه البته هنوز این پیشنهاد نهایی نشده است.

وزارت نفت‌ایران در این گزارش با تصریح بر این كه سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری به صورت تك نرخی یا دونرخی صرفا با كارت هوشمند طبق زمان‌بندی درنظر گرفته شده برای همه مصرف‌كنندگان بنزین امكان‌پذیر نخواهد بود، پیشنهاد كرده است که دارندگان كارت هوشمند سوخت، با استفاده از كارت خود و بر اساس سهمیه ‌در نظر گرفته شده اقدام به سوخت‌گیری كنند و آن دسته از مالكین خودروهایی كه كارت سوخت خود را تا موعد مقرر دریافت نكرده‌اند نیز با نرخ آزاد بنزین مورد نیاز خود را تا زمان دریافت كارت هوشمند بدون سهمیه‌بندی دریافت كنند و پس از دریافت كارت هوشمند سوخت نیز سهمیه آنها یكجا در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، در این صورت قیمت بنزین در ۲ ماه نخست سال برای فروش بنزین ۸۰۰ ریال و در ۱۰ ماهه دیگر، فروش آن به قیمت ۱۰۰۰ ریال خواهد بود.

در گزارش مذكور، در صورتی كه اگر سهمیه خودروهای شخصی ۳ لیتر در روز تعیین شود قیمت آزاد آن ۴۶۷۰ ریال و چنانچه سهمیه این خودروها روزانه ۲.۵ لیتر در نظر گرفته شود قیمت عرضه آزاد ۴۱۸۰ ریال خواهد بود. همچنین در صورتی كه سهمیه این خودروها روزانه ۲ لیتر منظور شود قیمت فروش آزاد ۳۸۱۰ ریال صورت خواهد گرفت.

اما از آنجایی كه هنوز هیچ یك از این پیشنهادها نهایی نشده و دولت هم پس از نرخ ۸۰ تومانی، اظهار نظر صریحی در این خصوص نكرده است، یك عضو هیات رییسه مجلس در این خصوص اظهار داشت: «این‌كه دولت هنوز لایحه‌ تغییر مصوبه قیمت بنزین را ارایه نكرده، نشان می‌دهد شاید نظر مجلس را پذیرفته است».

موسی قربانی به ایسنا گفت: «رییس مجلس در خصوص بحث بنزین،‌ صحبت‌هایی را با رییس‌جمهور داشته و هم‌ اینكه تاكنون دولت لایحه‌ ای در خصوص تغییر مصوبه‌ قیمت بنزین به مجلس ارایه نكرده، نشان‌دهنده‌ این است كه شاید نظر مجلس را پذیرفته‌اند».

وی خاطرنشان كرد: «اگر بحث بنزین مجددا در صحن علنی مطرح شود، مشخص نیست كه سرانجام آن به كجا برسد. مصلحت این است كه این بسته را باز نكنیم، چرا كه اگر باز شود معلوم نیست چه بشود».

همچنین یكی از اعضای فراكسیون اصولگرایان مجلس نیز با اعلام اینكه ارائه لایحه از سوی دولت در خصوص بنزین بعید است، در پاسخ به این كه آیا رایزنی‌هایی برای این موضوع بین مجلس و دولت صورت گرفته؟ افزود: «بله جلساتی بین رییس مجلس با رییس‌جمهور برگزار شده و توضیح داده شده كه تغییر این مصوبه به مصلحت نیست».

الیاس نادران درباره بهترین گزینه برای حل موضوع بنزین در حال حاضر و با توجه به مباحثی مبنی بر ارائه لایحه از سوی دولت، گفت: «من مصوبه مجلس را تأیید می‌كنم و ترجیح این است كه دولت به این مصوبه مجلس تمكین كند».

وی ادامه داد: «مصوبه مجلس را كم هزینه‌تر از گزینه‌های دیگر می‌دانم. در شرایط انتخاب بین خوب و بد نیستیم بلكه ما در شرایط انتخاب بین بد و بدتر هستیم».

در همین حال رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۸۶ کل کشور به دولت توصیه کرد: «مصوبه مجلس درباره بنزین را به طور کامل و دقیق اجرا كند».

این اظهارات نمایندگان مجلس برای سر نهادن دولت به مصوبه تصویب شده مجلس در خصوص بنزین در حالی است كه نمایندگان مجلس از اختیارات قانونی خود برای به كرسی نشاندن نظر خود در قبال دولت استفاده كرده و در آخرین اقدام نمایندگان مجلس به استفساریه‌ در خصوص تعیین قیمت بنزین، نفت، گاز و فرآوردهای سوختی توسط دولت رای ندادند كه بر اساس آن دولت درباره بنزین و فرآورده‌های سوختی نمی‌تواند قیمت گذاری كند و اگر چنین قصدی دارد باید از طریق مجلس این‌كار را انجام دهد.

خط و نشان‌هایی كه دولت و مجلس برای یكدیگرمی كشند در نهایت تردیدی را برای مردم رقم زده‌است كه حتی آنها را از تصمیم‌گیری های ساده زندگی بازمی دارد.

-------------------------
مطلب مرتبط: گروكشی از بودجه بر سر بنزین

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هرچه باداباد ما که کاره ای نیستیم هر چه دلشان بخواهد می کنند این که چیزی نیست

-- عباس ، Apr 28, 2007

اگه پول ملت را به عربها نمی دادن این روز مردم نبود

-- اسماعیل ، May 20, 2007

خدا میدونه اینا با پول نفتچه غلطی میکنن

-- بدون نام ، Jun 27, 2007

اینها همه سیاست دولت ایران هست مطمئن باشید بنزین هیچکدام از این قیمت ها نخواهد بود بلکه با قیمت 250 یا 280 تومان آزاد خواهد شد. سیاستگذاران دولت عادت مردم و نکته ضعف ما را میدانند بعد از این ماجرا تازه همه خدا را شکر می کنند که الحمدالله 467 تومان نشد و خدا را شکر دولت تخفیف داد به ملت بی پناه ایران.

-- ارباب معرفت ، Jul 29, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)