رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ فروردین ۱۳۸۶
مجله‌ی محیط زیست

دیوید سوزوکی؛ پرچمدار بزرگ محیط زیست

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@gmail.com

فایل صوتی این برنامه را از «اینجا» بشنوید.

یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های کانادایی در جهان، که نامش در بین پنج شخصیت بزرگ تاریخ این کشور در کنار نام کسانی چون گراهام بل، مخترع تلفن، و پی‌یر الیوت ترودو، سیاستمدار بزرگ کانادایی قرار دارد، پروفسور «دیوید سوزوکی» است.


دکتر دیوید سوزوکی علاوه بر تخصص‌های دانشگاهی در زمینه‌ی شناخت ژن و زندگی حیوانات، همه‌ی شهرت جهانی خود را مدیون فعالیت‌هایش در زمینه‌ی محیط زیست و ۳۵ سال برنامه‌سازی برای شبکه‌ی سراسری رادیو و تلویزیون کانادا، در باره‌ی آشنایی مردم این کشور با طبیعت و حفظ و نگهداری آن است. دکتر دیوید سوزوکی نسل ِ سوم یک خانواده‌ی ژاپنی‌ست که صد و شش سال پیش، در آغاز قرن بیستم، به کانادا مهاجرت کرده بودند. دیوید سوزوکی ۷۱ ساله پنج فرزند دارد؛ بیشتر از چهل کتاب نوشته است و پانزده دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر جهان گرفته و شماره‌ی مدال‌ها و جوایز بین‌المللی که همه به خاطر تلاش‌هایش در زمینه‌ی محیط زیست بوده از حساب خارج شده است.

پروفسور دیوید سوزوکی برای معرفی خود می‌گوید انسانی‌ست که واقعیت‌های نگران‌کننده‌ی محیط زندگی را می‌بیند و آنها را به شکل سازنده‌ای بیان می‌کند. دکتر سوزوکی بنیان‌گذار و رییس بنیادی‌ست به نام «بنیاد دیوید سوزوکی»، که هدف و برنامه‌ی آن تحقیق و تشویق برای پیدا کردن راه حل‌های سبز و سالم برای مشکلاتی‌ست که در زمینه‌ی انرژی، آب و منابع دریایی وجود دارد یا در آینده به وجود خواهد آمد.

هشدارهایی که دکتر سوزوکی در باره‌ی وضعیت ناگوار محیط زیست می‌دهد بسیار ساده و در عین حال بسیار تکان‌دهنده است. مثلا در مورد آلودگی هوا می‌گوید در گذشته که هنوز تکنولوژی سنجش درجه‌ی آلودگی هوا مثل حالا پیشرفته نبود، کارگران معادن ذغال سنگ وقتی برای کار وارد معدن می‌شدند با خودشان چند تا قناری هم می‌بردند. این قناری‌ها وقتی آلودگی هوای داخل معدن زیاد می‌شد از حال می‌رفتند و کارگران می‌فهمیدند که باید زودتر معدن را ترک کنند و خودشان را به هوای آزاد برسانند.

کودکان هشدار می‌دهند!

دکتر سوزوکی از این مثال استفاده می‌کند و می‌گوید امروز بیش از ۱۲ درصد کودکان کانادایی (که آب و هوای آلوده‌ترین شهر آن هیچ ربطی به میزان آلودگی شهری مثل تهران ندارد) به بیماری آسم مبتلا هستند و ما نمی‌خواهیم بفهمیم که این کودکان ناخواسته همان وظیفه‌ای را ایفا می‌کنند که قناری‌ها در معادن می‌کردند و دارند به ما هشدار می‌دهند که آلودگی هوا تا چه اندازه می‌تواند برای همه‌ی انسان‌ها خطرناک باشد. دکتر سوزوکی می‌گوید نه فقط بیماری آسم، بلکه بیماری‌های دیگر مثل سرطان، ناراحتی‌های قلبی و تنفسی هم نشانه‌های وخامت روزافزون ِ آلودگی هواست که زندگی انسان‌ها و حیوانات و گیاهان را به خطر می‌اندازد اما ما متوجه نمی‌شویم. دکتر سوزوکی خودش و خانواده‌اش یک مثال بی‌نظیر برای احترام به محیط زیست هستند. مثلا او و همسر و دو تن از فرزندانش که با هم زندگی می کنند در ماه فقط به اندازه‌ی یک کیسه‌ی معمولی، زباله تولید می‌کنند و تا حد امکان ضایعات مواد مصرفی زندگی‌شان را بازیافت می‌کنند یا دوباره مورد استفاده قرار می‌دهند.

دیوید سوزوکی می‌گوید: من تلاش می‌کنم به مردم آموزش و نشان دهم که همه در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز به همه چیز ربط دارد و رفتارهای تک‌تک ما تأثیر مهمی بر محیط زندگی در همه جای کره زمین دارد.

اگر نخست‌وزیر کانادا بودید

یکی از آخرین کارهای جالبی که دیوید سوزوکی از اول ماه فوریه گذشته آغاز کرد انجام یک سفر به سرتاسر کانادا و دیدار با مردم عادی ۵۰ شهر این کشور بود. در این سفرها دیوید سوزوکی با دوربین و میکروفن به سراغ مردم عادی هر شهر می‌رفت و از آنها می‌پرسید اگر شما نخست‌وزیر کانادا بودید برای محیط زیست چه می‌کردید؟

پروفسور سوزوکی قرار است نتیجه‌ی به دست آمده از این سفرها را در چند هفته‌ی آینده به پارلمان کانادا ببرد و به نخست‌وزیر این کشور بدهد تا بداند مردم کانادا در باره‌ی محیط زیست چه نظری دارند.

در برنامه‌های آینده، باز هم به راه حل‌های پیشنهادی و بسیار ساده‌ی دیوید سوزوکی، برای این که هر فرد در هر کجا و با هر امکانی بتواند به حفظ محیط زیست کمک کند، اشاره خواهیم کرد.

Share/Save/Bookmark