رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۵

چهارشنبه سوری با «آتش بازی» در تورنتو

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


غروب سه‌شنبه، سیزدهم مارس، بیش از ده‌هزار تن از ایرانیانِ شهر تورنتو در میدان «مل لستمن» گرد هم آمدند تا مراسم شب چهارشنبه سوری را برگزار کنند. مراسم چهارشنبه سوری امسال، هم‌چون سال گذشته، به‌کوشش چند نهاد اجتماعی ـ فرهنگی ایرانی و انجمن‌های دانشجویان ایرانی دانشگاههای تورنتو، یورک، رایرسون و نیز چند فعال اجتماعی ترتیب داده شده بود.


اگر سال گذشته، در سرمای منهای ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، بیش از پنج‌هزار نفر در این مراسم شرکت کرده بودند، هوای بهاری و استثنایی ۱۱ درجه بالای صفر، روز سیزدهم مارس، بیش از ده‌هزار ایرانی و غیرایرانی را به دور هم جمع کرد تا در طی بیش از چهار ساعت، مراسم چهارشنبه سوری را جشن بگیرند و با رقص و پایکوبی و برنامه‌ی بی‌نظیر آتش‌بازی یکی دیگر از جلوه‌های فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذارند.


در مراسم چهارشنبه سوری امسال ِ ایرانیان شهر تورنتو، بسیاری از مقامات کانادایی، از جمله خانم «کاتلین وین»، وزیر آموزش و پرورش استان انتاریو، و «شلی کارول»، نماینده‌ی شورای شهر تورنتو نیز شرکت داشتند و استقبال بی‌سابقه از این مراسم را واقعه‌ای استثنایی در زندگی جامعه‌ی چند فرهنگی کانادا تلقی کردند.

------------------------------
مطالب مرتبط:
چهارشنبه سوری، یادگاری از سفره تهی‌دستان
نوروز کودکان ایرانی در این‌سوی آب‌ها

خانم «شلی کارول»، در صحبت‌های خود با ایرانی‌ها، گفت که از این پس میدان «مل لستمن»، سالی یک‌بار، میدان «چهارشنبه سوری» نامیده می‌شود و امشب همه‌ی ما ساکنان این شهر ایرانی هستیم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

barnameye emsal kheyli khob nabood. khode mojry ham nemidonest key atish bazi shoro mishe ama vagean jamiat ziyad bood

-- anita-toronto ، Mar 18, 2007 در ساعت 05:42 PM