رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ اسفند ۱۳۸۵

مهاجرین و شکاف نسل‌ها

ایرج ادیب‌زاده

بر سر فرزندان ما چه خواهد آمد؟ این پرسشی است که مهاجرین، تبعیدی‌ها و آن‌ها که سرزمین خود را رها کرده و به سرزمین‌های جدید روی آورده‌اند، با خود تکرار می‌کنند.

میلیون‌ها ایرانی در بیست و هشت سال گذشته، کشور خود را ترک کرده‌اند، مهاجرتی که هنوز ادامه دارد . این تجربه‌ی بی‌سابقه، مشکلات خود را نیز داشته است. مهم‌ترین این مشکلات، شکاف بین نسل‌ها ست. شکاف بین پدر و مادرهای مهاجر که با فرهنگ و سنت‌های خود آمده‌اند، و فرزندان آن‌ها، که در سرزمین‌هایی با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت، به دنیا آمده یا بزرگ شده‌اند.


دکتر فیروزه مهران

مشکلات اجتماعی دیگری نیز وجود دارند: در فرانسه از هر چهار نوجوان، یکی سیگار می‌کشد، در همین کشور هر روز دو خودکشی، میان نوجوانان چهارده تا هیجده ساله اتفاق می‌افتد. چهل در صد نوجوانان مشکل چاقی دارند. در عوض هفتاد درصد جوانان و نوجوانان فرانسه ، فعالیت ورزشی مرتب دارند. اینها همه مسایل و مشکلاتی بود که با حضور گروهی از ایرانیان مقیم فرانسه، در انجمن فرهنگی - اجتماعی «وال دو مارن » در شهر «کرتی» حومه‌ی جنوبی پاریس مطرح شد با عنوان : «مهاجرت و شکاف نسل‌ها ».

دو روانشناس و روان درمانگر ایراتی، خانم دکتر فیروزه مهران، و دکتر حسین فرهمند از پژوهش‌ها و تجربیات خود در زمینه‌ی مشکلات مهاجران در فرانسه و شکاف نسل‌ها سخن گفتند.

خانم دکتر مهران، دارای دکترای روانشناسی بالینی و کلینیکی، استاد پیشین مدرسه عالی شمیران، و پایه گذار نخستین مرکز دانشگاهی مشاور خانوادگی در ایران، سال‌هاست در بیمارستان‌های پاریس کار می‌کند. در گفتگوی ویژه با زمانه، می‌گوید:

«شکاف نسل‌ها، برای مهاجرین ، با هر ملیت و فرهنگی که داشته باشند، مشکل ایجاد می‌کند. نوجوان مهاجر تا زمانی که هویتش را در جامعه‌ی جدید پیدا کند، با تربیتی که پدر و مادر به او می‌دهند، مشکل پیدا می‌کند. برای ما مهاجرین ایرانی، به دلیل اضطراب و ناامنی که بعد از انقلاب برای همه‌ی ما به وجود آمد، این شکاف بیشتر می‌شود».


دکتر حسین فرهمند

دکتر فیروزه مهران، در کتابی که به زبان فرانسه نوشته است، به مسایل دشوار اجتماعی روانی بین پدر و مادرهای مهاجر و فرزندان آن‌ها، پرداخته و به این پرسش‌ها، با آوردن نمونه‌هایی می‌گوید که با فرزندانمان چه کنیم؟

اما دکتر حسین فرهمند، سکسولوگ و روان‌درمانگر در بیمارستان‌های پاریس، در گفتگوی ویژه با زمانه، با بر شمردن شماری از مشکلات امروزی مهاجرین، به ویژه ایرانی‌ها با فرزندان‌شان، به این سوال پاسخ می‌دهد: «با فرزندانمان چه نکنیم؟»

گفتگوی این دو روانشناس ایرانی را با ایرج ادیب‌زاده از «اینجا» و «اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark