تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نوروز و جامعه‌ی افغانی در تورنتو

پیکات پامیر

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

جامعه‌ی افغانی در شهر تورنتو کانادا، هرچند به تناسب سایرین، کوچک‌تر و نوپاتر است خوشبختانه جنب‌وجوش اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی در آن موج می‌زند. ورود پناهندگان افغانی به کانادا، دقیقا در سال‌های هشتاد سده‌ی پیش آغازگردید. بر اساس آمارهای تآییدنشده، هشتاد تا صدهزار پناهنده‌ی افغان در کانادا به سر می‌برند که درصد بیشتر آنها مقیم همین شهر زیبای تورنتو هستند. بخش اعظم افراد جامعه‌ی افغانی را نسل جوان تشکیل می‌دهد. هرچند نمی‌توان چالش‌های مربوط به دنیای جوانان در هجرت را نادیده گرفت، با آن همه، تعداد زیادی از جوانان افغان همین اکنون مشغول آموزش‌های علمی و تخصصی‌اند یا تحصیلات‌شان را قبلا به پایان رسانیده در بخش‌های مختلف جامعه‌ی کانادا اشتغال دارند.

به هرحال، در این شب و روزی که مردمان ما به پیشواز جشن‌های نوروزی می‌روند، جوانان افغان در تورنتو نیز آمادگی‌های‌شان در این زمینه را دارند. آنان اگرچه نمی‌توانند تمامی رسم و رواج‌های خاص نوروزی افغانستان را عینا در کانادا عملی نمایند، مگر باز هم با برگزاری محافل شادی‌بخش توآم با موسیقی و آواز، گردهمایی‌های ویژه‌ی سال نو در کنار خانواده‌های‌شان، گشت‌وگذار در پارک‌ها و تفریح‌گاههای شهر، نمایشات کولتوری و همرایی با همزبانان عزیز ایرانی، تا آنجا مقدور است، به تجلیل از نوروز باستانی می‌پردازند.

انجمن زنان افغان در تورنتو همه‌ساله با برگزاری جشن «سمنک» (سمنو)، یکی از رواج‌های نوروزی افغانستان را به نمایش می‌گذارد که عن‌قریب گزارش خاصی در این زمینه تقدیم خواهیم نمود. سایر نهادهای اجتماعی و فرهنگی افغان‌ها در این شهر نیز همه‌ساله عید نوروز را به شیوه‌های خاص و در حد توان‌شان به‌گونه‌ی شایسته‌ای تجلیل می‌نمایند.

جای خوشی و مسرت است که علی‌رغم موانع و تضییقات ناشی از افکار قشریون و رجعت‌گرایان مذهبی، که در طول سال‌ها ایجاد گردیده است، این میراث گرانبار اجداد و نیاکان ما هنوز زنده و قابل احترام باقیمانده است. به امید نوروزهای شادی‌بخش و سال‌های پربار برای مردمان عزیزمان.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
من یک دانشجوی افغانی مقیم ایران هستم
که تا شش ماه بعد دوره ام تمام می شود

می خواستم راهنمایی ام کنید برای پناهندگی در کانادا

-- محمد رضا . ع ، Aug 29, 2007

اقای رضا سلام من تصادفی از این وب سایت باز دید کردم. قبل از قبل فارغ الحصیلی شما از صمیم قلب تبریک باد.

دوست عزیز برای اخذ معلومات در خصوص پناهنگی در کانادا به این وب سایت مراجعه کنید. www.cic.gc.ca

-- شریف ، Mar 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)