رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اسفند ۱۳۸۵

۲۵ میلیون دلار می‌دهیم گاز کربنیک اتمسفر را جارو کنید

محمد تاج دولتی
tajdolati@gmail.com

مجله محیط زیست زمانه را اینجا گوش کنید.


ریچارد برانسون میلیاردر انگلیسی که ایده‌های ماجراجویانه بسیاری هم دارد، در این هفته اعلام کرد به کسی که بهترین روش را برای از بین بردن بخش قابل توجهی از گازهای کربنیک موجود در فضای پیرامون کره زمین ارائه کند، بیست و پنج میلیون دلار جایزه خواهد داد.

سر ریچارد برانسون که در کنار ال گور، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و یکی از مدافعان و فعالان پر تلاش حفظ محیط زیست است، سال گذشته نیز گفته بود تا ده سال آینده مبلغ سه میلیارد پوند، در بخش توسعه راه‌های جدید تولید انرژی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آقای برانسون هدف از توجه‌اش به حفظ محیط زیست را تامین محیط زیست سالم‌تر برای فرزندانش و فرزندان فرزندانش اعلام کرده است.

آمازون فدای "سوخت سبز" می‌شود؟

در برزیل ماده سوختی "اتانول"، که از ساقه نیشکر تولید می‌شود، از نظر اقتصادی می‌تواند با بنزین رقابت کند. بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی با تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیارد لیتر اتانول، که به آن "سوخت سبز" هم گفته می‌شود، می‌تواند نمونه‌ای برای جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز و بنزین باشد.

سوخت سبز یا اتانول، بر خلاف سوخت‌های فسیلی که عامل اصلی گرمای آب و هوای زمین است، گازهای گلخانه‌ای را افزایش نمی‌دهد اما، مشکل بزرگ استفاده از این سوخت پاکیزه این است که برای تولید اتانول بیشتر، باید نیشکر بیشتر کاشته شود؛ برای کاشت نیشکر بیشتر احتیاج به زمین بیشتری است؛ و برای در اختیار داشتن زمین بیشتر در برزیل، کشاورزان باید درختان جنگل‌های آمازون را قطع کنند که این جنگل های عظیم با رودخانه بزرگ آمازون، ریه تنفس کره زمین خوانده می‌شود.
جنگل‌ها و رودخانه آمازون از لحاظ جا دادن انواع پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها و حشرات، یکی از غنی‌ترین مناطق کره زمین محسوب می‌شود.

آلودگی هولناک محیط زیست در ایران

بانک جهانی در آخرین گزارشی که از وضعیت محیط زیست در جهان منتشر کرده گفته است در سال ۲۰۰۴ میلادی محیط زیست ایران، به دلیل حجم بسیار بالای دی اکسید کربن و ذرات معلق در هوای این کشور، بیشتر از ۳ برابر ژاپن و آمریکا و بیش از هشت و نیم برابر انگلستان آسیب دیده است.

با اینکه بسیاری از کشورهای دیگر هم از آلودگی های محیط زیست آسیب دیده اند، اما خساراتی که در این زمینه به اقتصاد ایران وارد شده حدود ۳ برابر متوسطِ این خسارات به اقتصاد جهان است.
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۰۴ در کل جهان 9/0 درصد از درآمد ملی کشورها صرف جبران خسارات ناشی از آسیب‌های دی اکسید کربن و ذرات معلق در هوا به محیط زیست شده است.

والنتاین و محیط زیست

در این هفته‌ای که همه برنامه‌ها تحت تاثیر عشق و عاشقی بود، یادآوری این نکته هم شاید بی‌جهت نباشد که هیچ عشقی بدون توجه به محیط زیست نمی‌تواند دوام داشته باشد.

در این هفته، صدها میلیون شاخه گل، کارت‌های تبریک و کادوهای گوناگون داده و گرفته شده است. حالا که برای این بده بستان‌های عاشقانه مستقیما از منابع طبیعی مانند زمین، درختان و نفت برای تولید گلها و کارت‌های تبریک و بسته‌بندی‌ها استفاده شده، باید فکری هم برای ضایعات انباشته شده این روزها کرد. کمی توجه به چند توصیه زیست محیطی زیر یقینا بی‌ضرر خواهد بود.

اگر خواستید کارت‌های تبریکی را که دریافت کرده‌اید دور بیندازید٬ کاغذها و جعبه‌ها و پلاستیک‌های بسته‌بندی کادوها را جداگانه در ظرف‌های بازیافت قرار دهید.
گلهای پژمرده را می‌توانید همراه ساقه آنها خرد کرده و در باغچه‌ها یا پای گلدان‌ها بریزید.

و شیشه‌های شراب و نوشیدنی و ظرف‌های فلزی شکلات‌ها را با بقیه زباله‌ها به دور نریزید تا اندکی هم به "عشق سبز" توجه کرده باشید.

در همین‌باره:

زمین را دفن نکنید

Share/Save/Bookmark