رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ بهمن ۱۳۸۵
گزارشی از کنگره‌ لغو مجازات اعدام در پاریس

نمی‌خواهند هیچ انسانی اعدام شود

حسن زارع‌زاده اردشیر

در روزهای اول تا سوم فوریه، سومین کنگره‌ی جهانی «لغو مجازات اعدام» در فرانسه، به منظور بررسی موضوع مجازات اعدام در کشورهای مختلف و اتخاد سیاست مشخص برای فعالیت در راه لغو مجازات اعدام در سطح بین المللی برگزار شد.

این کنگره برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۱ در استراسبورگ و دومین‌بار نیز، در سال ۲۰۰۴ در مونترال برگزار شده بود که سومین کنگره‌ی آن با شرکت صدها تن از سیاستمداران، فعالان جامعه مدنی، متخصصان حقوقی، وابستگان قربانیان جنایت‌ها و روزنامه‌نگاران از سراسر دنیا در روزهای اول تا سوم فوریه در شهر پاریس برگزار شد.


نقاشی "اعدام جین گری" اثر Paul Delaroche

در راس این کنگره‌ی جهانی نهادی بنام «ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام» قرار دارد که بسیاری از سازمانهای حقوق بشر مخالف اعدام، مانند «عفو بین‌الملل»، در آن عضویت دارند.

«ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام» در سایت رسمی خود نوشته است، «پاریس ۲۰۰۷ نویدبخش لغو مجازات اعدام برای همه است، جایی که فعالان برای لغو مجازات مرگ در مورد استراتژی فعلی آن بحث می‌کنند.»

طبق اعلام این نهاد، سازمان فرانسوی «باهم بر علیه مجازات اعدام» در همکاری نزدیک با «ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام» و بسیاری شرکت‌کنندگان دیگر کنگره‌ی پاریس را سازماندهی کرده است.

یک نهاد ایرانی مدافع حقوق بشر به نام "فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالی" نیز، عضو نهاد «ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام» است که حسین ماهوتیها به عنوان نماینده آن در این کنگره حضور داشت.

طبق گفته حسین ماهوتیها، در این کنگره بیش از ۶۰۰ نفر از نمایندگان نهادهای مختلف از سراسر دنیا حضور داشتند.

این فعال حقوق بشر در مورد اعضای سازمان "ائتلاف جهانی برای مخالفت با حکم اعدام" به رادیو زمانه گفت : "این نهاد بیش از ۵۳ عضو دارد و نهادهایی مانند فدراسیون جهانی حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، سازمان به قابیل دست نزنید، کانون‌های وکلا در کشورهای مختلف و نهادهای ملی مانند حقوق بشر و دمکراسی در کانادا در آن عضویت دارند."

به گفته حسین ماهوتیها، این کنگره که به پاریس ۲۰۰۷ شناخته شده، به بحث‌های مختلف درباره حکم اعدام در سراسر دنیا از جمله اعدام در کشور چین پرداخته است.
مسئله اعدام در خاورمیانه، یکی دیگر از موضوعات مهم این کنگره بود.

گزارش کامل را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

mojazate EDAM yekghanun az tarze tafakore ensanhaye awalie wa ghar neshin ast wa baraye ensanhaye asre tamadon gheire ghabele ghabul mibashad, ba har wasile bayad az do areze dar jahan jelogiri nemud EDAM va JANG sepas

-- bahramparsa ، Feb 7, 2007 در ساعت 08:02 PM