رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ بهمن ۱۳۸۵

فوتبال ایتالیا تعطیل شد

فرنگیس محبی

به‌دنبال کشته شدن یک مامور پلیس در جریان مسابقات فوتبال باشگاه‌های ایتالیا، فدراسیون فوتبال آن کشور تمام مسابقات داخلی و بین‌المللی فوتبال در آن کشور را برای مدت نامحدودی تعطیل کرد.

این حادثه هنگام مسابقه فوتبال بین دوتیم پالرمو و کاتانیا در جزیره سیسیل روی داد که هواداران دو تیم با هم درگیر شدند و ماموران پلیس سعی داشتند ناآرامی‌ها را پایان دهند. فیلیپو راسیتی، مامور پلیس سیسیل، که مواد منفجره به صورتش اصابت کرده بود پس از رسیدن به بیمارستان درگذشت.

لوکا پانچلی، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا، بلافاصله تمام مسابقات حرفه‌ای و آماتور باشگاه‌های ایتالیا و مسابقه دوستانه تیم ملی آن کشور با رومانی را که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود، متوقف کرد.

آقای پانچلی گفت "آن‌چه را که شاهدش بودیم فوتبال نیست بنابراین ادامه مسابقات موردی ندارد و ما باید چنین فوتبالی را تعطیل کنیم." هفته گذشته نیز پس از بروز بعضی ناآرامی‌ها پس از مسابقات فوتبال داخلی ایتالیا، او هشدار داده بود که ناآرامی‌های بیشتر باعث تعطیل فوتبال خواهد شد.

به گفته رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا تا اقدامات اساسی برای جلوگیری از چنین وقایعی صورت نگیرد، مسابقات فوتبال صورت نخواهد گرفت. او تصمیم دارد کمیته‌ای تشکیل دهد تا در هماهنگی با دولت راه‌چاره‌ای بیندیشند. قرار است که آقای پانچلی روز دوشنبه با رومانوپرودی نخست‌وزیر ایتالیا درباره وظایف این کمیته گفتگو کند. آقای پرودی گفته است که ایتالیا باید پیام "روشن و شدیدی برای جلوگیری از تباه شدن فوتبال" در آن کشور داشته باشد.

رقابت خونین

دو تیم پالرمو و کاتانیا در دسته اول باشگاه‌های فوتبال ایتالیا (سری آ) رقابت می‌کنند. پالرمو در حال حاضر در رده سوم و کاتانیا در رده پنجم جدول رده‌بندی ایستاده‌اند. مقامات انتظامی سیسیل که احتمال می‌دادند درگیری‌هائی میان هواداران این دو تیم که رقیب قدیمی هستند صورت گیرد، تدابیر امنیتی شدیدی را برای مسابقه روز جمعه تدارک دیده بودند.

اما یک ساعت پس از شروع مسابقه هواداران دو تیم که در بیرون ورزشگاه بودند با هم درگیر شدند و پلیس برای متفرق کردن آنان مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد. با نشت کردن گاز اشک‌آور به داخل ورزشگاه، بازیکنان به داخل رخت‌کن گریختند و مسابقه حدود ۳۰ دقیقه تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری ایتالیا ANSA علت درگیری‌ها جلوگیری از ورود هواداران پالرمو به داخل ورزشگاه کاتانیا در نیمه اول مسابقه بود. این مسابقه با نتیجه دو بر یک به نفع پالرمو خاتمه یافت.

به گزارش همان خبرگزاری، درگیری‌ها پس از پایان مسابقه هم ادامه یافت که در اثر آن و دخالت پلیس بیش از صد نفر مجروح شدند که در بین آن‌ها حال یک مامور پلیس وخیم گزارش شده است. دادستان کاتانیا اعلام کرده که در باره این وقایع تحقیقات جنائی صورت خواهد گرفت.

Share/Save/Bookmark