رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ بهمن ۱۳۸۵
تنها بازیکن ایرانی لیگ برتر فوتبال انگلستان

آندرانیک تیموریان: ۲ گل اعتماد به نفسم را بیشتر کرد

فرنگیس محبی


آندرانیک تیموریان، بازیکن خط میانی تیم ملی فوتبال ایران، تنها بازیکن ایرانی است که در دسته برتر لیگ فوتبال باشگاه‌های انگلستان توپ می‌زند. او که ۲۳ سال دارد از اول فصل جاری فوتبال عضو باشگاه بولتون واندررزBolton Wanderers شد که در حال حاضر در ردیف پنجم جدول رده‌‌بندی لیگ برتر ایستاده است.

تیموریان هنوز نتوانسته است که جای ثابتی در ترکیب تیم بولتون پیدا کند اما درخشش او در برابر تیم دنکستر Doncaster در مرحله سوم جام حذفی باشگاه‌ها و دو گلی که برای بولتون به ثمر رساند، به‌طور قطع موقعیت او را در تیمش محکم‌تر خواهد کرد.

تا قبل از تیموریان بازیکنان ایرانی به سبب شرایط خاص فوتبال انگلستان نتوانسته بودند در این کشور بدرخشند. در گفتگویی که با آندرانیک تیموریان داشتم از او پرسیدم که با در نظر گرفتن این امر آیا از تصمیم خود برای انتقال به بولتون راضی است؟

من خودم بعد از جام جهانی تصمیم گرفتم به انگلستان بیایم و خیلی هم خوشحال هستم. شرایط فوتبال انگلستان با جاهای دیگر خیلی تفاوت دارد. اما من توانستم با کمک سرمربی و دیگر مربی‌ها با فوتبال اینجا آشنا بشوم و خودم را با این شرایط وفق بدهم.

از لحاظ زبان انگلیسی مشکلی ندارید؟

از لحاظ زبان خیلی خوب نیستم، خیلی بد هم نیستم. می‌توانم کارهای روزمره خودم را راه بیندازم. هرکجا که گیر می‌کنم من را می‌برند توی کلاس‌های خودشان. اوایل که آمده بودم، یکی دو ماه اول، یک کمی مشکل داشتم ولی الان مشکلاتم برطرف شده است.

روابط شما به سم آلاردایس Sam Allardyce سرمربی بولتون چطور است؟ آیا از شما اظهار رضایت می‌کند؟

به‌نظر خودم من توی این باز‌هایی که کردم، حدود چهار پنج بازی که کردم، کارهایی که از من خواستند در بازی انجام دهم انجام دادم. به‌نظر خودم ایشان از من راضی هستند و من را بازی می‌دهند. مطمئنا هر مربی که از بازیکنی راضی باشد کما بیش توی بازی می‌گذاردش. من هم منتظر شانسم هستم در بازی. امیدوارم از شانسم خوب استفاده کنم و به‌زودی یکی از بازیکنان ثابت بولتون بشوم.

بعد از دو گلی که در جام حذفی به ثمر رساندید، فکر نمی‌کنید جای شما در تیم محکم‌تر شده است؟

شرایطم خیلی تفاوت کرده چون‌که آن دو گل خیلی اعتماد به‌نفسم را بالاتر برده، کما این‌که من در طول هفته یکی از تنها بازیکنانی هستم که به‌طور مرتب در تمام جلسات با تیم تمرین می‌کنم. این‌ را من خودم نمی‌گویم بلکه مربی‌ها می‌گویند که من از لحاظ جسمانی هیچ مشکلی ندارم و جزو پنج نفر اول تیم هستم. خیلی خوشحالم که توانستم دو گل بزنم. من اولین بازیکن تیم ملی هستم که توانسته در یک باشگاه درجه اول انگلیسی گل بزند. هم برای خودم و هم برای کشورم افتخار بزرگی را کسب کردم.

آخر این هفته هم دور بعدی جام حذفی است. فکر می‌کنید در ترکیب ثابت تیم باشید؟

من تمام سعی و تلاش خودم را می‌کنم. در تمرین‌ها خیلی خوب ظاهر می‌شوم و امیدوارم که به‌من این شانس را بدهند که بتوانم در برابر تیم آرسنال Arsenal در ورزشگاه امارات Emirates Stadium بازی کنم.


به‌غیر از کریم باقری که یک مدت کوتاهی عضو تیم چارلتون Charlton بود بازیکنان ایرانی هرگز در باشگاه‌های انگلیسی بازی نکردند. فکر می‌کنید چرا بازیکنان ایرانی قادر نیستند به‌ تیم‌های فوتبال انگلستان راه پیدا کنند و بیشتر در باشگاه‌های آلمانی موفق هستند؟

این بیشتر به طرز تفکر هر بازیکنی بستگی دارد و ذهنش و برنامه‌های قبلی‌اش و این‌که برای انتقال چه ایده‌ها و عقایدی در ذهنش می‌گذرد. من از اولی که فوتبال را شروع کردم خیلی زحمت کشیدم تا به این‌جا رسیدم و همیشه خواستم که به چیزی بزرگ‌تر از خودم فکر کنم تا به آن دست پیدا کنم. به‌هرحال من خودم خواستم که به این کشور بیایم پس از خودم برایتان مثال می‌زنم. در ابتدا شرایط من در زمین فوتبال در ایران کمی متزلزل بود. خدا را شکر توانستم خوب بازی کنم، در تیم ملی نوجوانان، امید و بعد هم بزرگسالان، توانستم جای خودم را از قبل خیلی محکم‌تر کنم. فوتبال آلمان، نمی‌خواهم بگویم خوب است یا بد، اما هیچ‌وقت به‌پای لیگ انگلیس نمی‌رسد. لیگ انگلیس تفاوت‌های زیادی با لیگ‌های فوتبال جهان دارد. این‌جا بازیکنان قدرتی و خیلی سرعتی به‌کار می‌آیند. در آلمان فقط قدرتی است. البته همه این‌ها بستگی به شرایط بدنی و روحی هر بازیکن دارد که چطور فکر می‌کند و فوتبالش به کدام کشور و کدام لیگ می‌خورد. خورد و خوراک و استراحت هم خیلی کمک می‌کند و روی باز هر بازیکنی برای سال‌ها اثر می‌گذارد.

بولتون در بین باشگاه‌های انگلستان به بازی خشن معروف شده است. بازیکنان ایرانی زیاد خشن بازی نمی‌کنند. شما چطور توانستید خودتان را با این نوع فوتبال هماهنگ کنید؟

من از همان اول که فوتبال را شروع کردم به قدرت بدنی و خورد و خوراکم خیلی رسیدم. تا آن‌جا که توانستم از خوشی‌هایم زدم تا بتوانم به هرچیزی که در فوتبال می‌خواهم دست پیدا کنم و خواسته‌های خودم را برآورده کنم به امید خدا. من از فوتبال درگیرشونده خوشم می‌آید و آقای آلاردایس سرمربی محترم بولتون واندررز هم من را در جام‌جهانی دیدند و از سبک بازی من خوششان آمد و من را خریدند.

یک مقدار از زندگی خودتان در بولتون بگویید. آیا راضی هستید و عادت کرده‌اید؟ وقتی تمرین نمی‌کنید چه‌کار می‌کنید؟

اکثر وقت‌ها هر روز تمرین داریم. اکثر هفته ها یک روز تعطیل هستیم، بعضی هفته‌ها هم دو روز استراحت داریم. بعد از تمرین بیشتر استراحت می‌کنم. دوستان خانوادگی هم دارم که به خانه‌شان می‌روم و با آن‌ها این‌ور و آن‌ور‌ می‌روم. به این زندگی عادت کرده‌ام تا انشاالله مادر و خواهرم تا یکی دو ماه دیگر به این‌جا بیایند.

Share/Save/Bookmark