رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ دی ۱۳۸۵
دیداری منحصر بفرد از پیکر انسان

نمایشگاه بدن

علیرضا کاظمی
kazemi.ar@gmail.com







برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

بنای مجلل و تاریخی بورس "فان برلاگ" در قلب شهر آمستردام اینروزها میزبان بحث‌انگیزترین نمایشگاه سال، نمایشگاهی از بدنهای واقعی انسانهاست. این بدنها زمانی واقعا زنده و درحرکت بوده اند. با بیش از ۲۰ پیکرۀ کالبدشکافی شده و ۲۶۰ اندام جداگانه مجموعه‌ای حیرت‌انگیز بروی عموم باز شده که شاید پیش از این تنها مختص پزشکان و پژوهشگران بود.


نمایشگاه بدن - آمستردام | عکس از زمانه

تکنیک
اما در ورای این صحنه های رمزآلود، این تکنیک بی نظیر و ابداع شده توسط گردآورنده این مجموعه دکتر "روی گلوور" (Roy Glover) هست که این نمایشگاه را امکانپذیر کرده است. به این شکل که ابتدا بدن به شکل مورد نظر برش داده شده، سپس با هدف از بین بردن رطوبت در اسیتون قرار گرفته، آنگاه اسیتون تحت تاثیر مکش خارج شده و سلیکون مایع در تمامی سلولها و بافتها بدن نفوذ کرده و بعنوان آخرین گام از کاتالیزوری برای سخت کردن بدن در حالت مورد نظر استفاده شده است. ماحصل جسمی است بدون بو که در برابر تجزیه مصون میباشد.


نمایشگاه بدن - آمستردام | عکس از زمانه

علامت سئوال
هرچند از بابت تکنیک بکار رفته این نمایشگاه بسیار مطرح هست، اما از طرف دیگر زیر علامت سئوال و بسیار مورد انتقاد هست. چرا که کالبدشکافی اجساد مورد استفاده که تماما چینی هستند بدون اجازه قبلی آنها و یا اطلاع بستگانشان بوده است و از نظر برخی ای بسا که متعلق به زندانیان سیاسی بوده باشد. اما برگزارکنندگان مدعی اند که آنها افراد شناسائی نشده ای هستند که طبق قوانین چین اگر از طرف بستگانشان تحویل گرفته نشوند میتوانند به طرف سومی داده شوند.


نمایشگاه بدن - آمستردام | عکس از زمانه

هزینه‌ها
طبعا برگزاری چنین نمایشگاهی بسیار پر هزینه و البته از سوئی بسیار سودآور هست. این مجموعه برای مدت ۵ سال از طرف یک دانشگاه پزشکی در چین در مقابل ۲۵ ملیون یورو در اختیار شرکت آمریکائی پریمیر قرار گرفته است. البته در نتیجه هزینه بازدید از آن هم برای هر نفر ۲۰ یورو می‌باشد.


نمایشگاه بدن - آمستردام | عکس از زمانه

استقبال
علیرقم تمامی انتقادات برگزاری نمایشگاه در آمستردام با چنان استقبال چشمگیری روبرو شده که موجب تمدید آن بمدت یکماه بیشتر و تا ۱۴ آوریل شده است. از زمان شروع این نمایشگاه در ۲۵ نوامبر تا کنون بیش از ۶۰۰۰۰ نفر از آن بازدید کرده اند که اوج آن در روز ۲۹ دسامبر با رقم حیرت آور ۵۰۰۰ بازدید کننده بوده است.

لینک مطلب مرتبط

Share/Save/Bookmark