رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ دی ۱۳۸۵
گزارشی از کنسرت موسیقی گفت‌وگوی تمدن‌ها در یونسکو، پاریس

ملودی، گفت‌وگو بین تمدن‌ها

ایرج ادیب‌زاده

میگویند آنجا که زبان از گفتن باز می ماند، موسیقی آغاز میشود. در پاریس، موسیقی، این زبان جهانی، کار گفت وگوی بین تمدن ها را به عهده گرفت.


از راست به چپ: مسلم علی پور نوازنده کمانچه، نیما نیک تاب نوازنده دف و بهمن پناهی نوازنده تار وسه تار

به مناسبت پایان جشن های تولد شصت سالگی سازمان یونسکو، آمیزه ای از ارکستر کلاسیک غربی و موسیقی سنتی ملل مختلف جهان، روی صحنه ی تالار بزرگ یونسکو شکل گرفت.

این بار اپرای مشهور فلوت سحرآمیز، اثر نابغه ی اتریشی موتسارت، برای ملودی گفتگوی بین تمدن ها انتخاب شده بود.

برای این کار بزرگ و ابتکاری ۱۴۵ موزیسین، هشتاد خواننده کر، از سی و هشت کشور جهان گرد آمده بودند.

مجسم کنید: تار، کمانچه و دف، این سازهای اصیل ایرانی، در کنار سازهای سنتی، چین، عمان، پرتقال، لیتوانی، کویت، ترکیه، بحرین، اندونزی، قبرس، توگو، نیجریه، الجزایر،
و کره جنوبی، در کنار ارکستر بزرگ سنفونیک پاریس در اپرای جاودانه ی فلوت سحرامیز به گفتگو بپردازند. خانم مهری مادر شاهی، که انجمن موسیقی برای گفتگوی تمدن ها ر ا سه سال پیش در پاریس ایجاد کرد، پیش تر کارشناس اقتصادی در سازمان ملل متحد بود.


مهری مادر شاهی

وی در گفتگوی اختصاصی با زمانه گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که موسیقی زبانی جهانی است و میتواند نقش مهمی در نزدیکی ملت ها ایفا کند. در این کنسرت بزرگ گفتگوی بین تمدن ها، سه نوازنده ی جوان و چیره دست ایرانی شرکت داشتند، نیما نیک تاب، نوازنده دف، مسلم علی پور با کمانچه و بهمن پناهی نوازنده تار وسه تار».

یک شب فراموش نشدنی از این آمیزه ی موسیقی کلاسیک و نوای سازهای سنتی ملت های مختلف همراه با کار درخشان رقصنده گان کره جنوبی، مجارستان، بوسنی، اسپانیا، فرانسه، هند و نیجریه با استقبال بیش از ۱۵۰۰ نفر حاضران در تالار یونسکو رو برو شد.

قرار است این کنسرت بزرگ موسیقی برای گفتگو بین تمدن ها، سال آینده در ایتالیا و ارمنستان اجرا شود اما قرار ملاقات بعدی انها، در بازی های المپیک پکن خواهد بود، سال ۲۰۰۸.

Share/Save/Bookmark