رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ دی ۱۳۸۵

تیموریان با دو گل در انگلیس درخشید

فرنگیس محبی

تيم فوتبال بولتون انگلیس با پيروزی پرگل در زمين تيم دنکستر، به دور چهارم جام حذفی باشگاه‌های عضو اتحادیه فوتبال انگلستان راه یافت. دو گل از چهار گل بولتون را آندرانیک تیموریان بازیکن ایرانی خط میانی این تیم به ثمر رساند.


آندرانیک تیموریان | عکس از DPA

گل‌های تیموریان که در دقایق ۲۲ و ۴۹ در حضور بیش از ۱۴هزار تماشاگر به‌ثمر رسید، اولین گل‌هائی است که به‌نام یک بازیکن ایرانی برای یک باشگاه دسته برتر انگلستان ثبت می‌شود.

تیموریان در مقابل دنکستر درخشش فوق‌العاده‌ای داشت و با بازی زیبا و هنرمندانه‌ای که ارائه داد نظر فوتبال‌نویسان را به‌خود جلب کرد. او به‌غیر از دو گلی که به‌ثمر رساند، دوبار هم تا یک قدمی گلزنی پیش رفت و در واقع موتور فعال خط میانی بولتون بود.

تیموریان که در خط میانی تیم ملی فوتبال ایران توپ می‌زند، در مسابقات جام‌جهانی آلمان در سال ۲۰۰۶ نظر سام آلاردایس، سرمربی بولتون را به‌خود جلب کرد و در فصل فعلی فوتبال انگلیس به‌خدمت بولتون درآمد. اما در چند ماه اول بیشتر نیمکت‌نشین بود و به‌صورت بازیکن جایگزین در دو مسابقه لیگ ظاهر شد. او دو‌بار هم در جام حذفی لیگ (کارلینگ کاپ) در ترکیب ثابت تیم بود.

هفته گذشته در چارچوب مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های انگلستان، تیموریان در مقابل لیورپول وارد زمین شد و با این‌که لیورپول در این مسابقه با نتیجه ۳ بر صفر به‌پیروزی رسید، بازی خوب تیموریان باعث شد که آلاردایس او را در جام حذفی اتحادیه فوتبال هم به بازی بگیرد.

تیم بولتون در حال حاضر در ردیف پنجم جدول دسته برتر لیگ فوتبال انگلستان ایستاده است و اگر بتواند موقعیت کنونی خود را حفظ کند، در فصل آینده در مسابقات باشگاه‌های اروپا شرکت خواهد کرد و تیموریان که تنها ۲۳ سال دارد، میدان گسترده‌تری برای هنرنمائی خواهد داشت.

آندرانیک تیموریان اولین بازیکن ایرانی است که در ترکیب ثابت یک باشگاه دسته برتر باشگاه‌های انگلستان جای می‌گیرد. در گذشته پس از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، کریم باقری از باشگاه آرمینیا بیله‌فیلد آلمان به باشگاه چارلتون در حومه لندن منتقل شد اما نتوانست عضو دائمی این تیم شود و در آخر فصل چارلتون را ترک کرد و به ایران رفت.

در آن زمان کارشناسان فوتبال معتقد بودند که ماهیت فوتبال انگلیس که بیشتر تکیه بر قدرت بدنی داشت بازی را برای بازیکنان خارجی، به‌ویژه بازیکنان تکنیکی، مشکل می‌کند. از این‌رو بسیاری از بازیکنان خارجی در مقابل فشار فیزیکی فوتبال انگلیس طاقت نمی‌آوردند و مجبور به ترک این کشور می‌شدند.

بازیکنان ایرانی که اکثرا بازیکنان تکنیکی هستند نیز بیشتر جلب باشگاه‌های آلمانی می‌شدند. در سال‌های اخیر فوتبال آلمان شاهد درخشش بازیکنانی چون علی دائی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان و علی کریمی بوده است.

اما در چند سال گذشته، لیگ انگلستان که ثروتمندترین لیگ فوتبال جهان است مورد توجه بازیکنان اروپائی قرار گرفته است که در مقابل دریافت دستمزدهای هنگفت حاضر به بازی در این جزیره می‌شوند. حضور بازیکنان تکنیکی از چمله اریک کنتونا، تیری آنری، کریستیانو رونالدو و دنیس برگ‌کمپ در سال‌های اخیر باعث شده که نحوه بازی فوتبال در انگلستان تغییر کند و از ماهیت فیزیکی آن کاسته شود.

این تغییر ماهیت فوتبال انگلیس باعث شده که مربیان انگلیسی به‌سوی آسیا که بازیکنانش از قدرت بدنی کمتری برخوردارند هم نظر بیاندازند و در حال حاضر چندین بازیکن چینی، کره‌ای، ژاپنی و عرب عضو باشگاه‌های فوتبال انگلستان هستند.

آندرانیک تیموریان اولین بازیکن ایرانی است که به‌تدریج جای خود را در فوتبال انگلستان پیدا می‌کند؛ اما شک نیست که با وجود بازیکنان پراستعدادی که از ایران به اروپا می‌آیند، آخرین آن‌ها نخواهد بود و در سال‌های آینده فوتبال انگلستان شاهد درخشش بیشتر بازیکنان ایرانی خواهد بود.

Share/Save/Bookmark