رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ دی ۱۳۸۵

بيم از گرايشهای اسلامی در قرطبه

پرویز جاهد

اسقف‌های اسپانيايی نسبت به برنامه‌های جاه‌طلبانه مسلمانان برای تبديل شهر قرطبه(کوردوبا) به زيارتگاه مسلمانان اروپا هشدار داده اند. کوردوبا روزگاری قلب امپراتوری کهن اسلامی ال آندلس خليفه اسپانيا بود.


مسجد بزرگ قرطبه(کوردوبا) | عکس از رویترز

ترس مقامات اسپانيايی از قدرت‌گيری مسلمانان در اين کشور هنگامی شدت يافت که رئيس جامعه مسلمانان کوردوبا اعلام کرد که قصد دارد مسجد بزرگ شهر کوردوبا را بر اساس مدل قرن هشتم ميلادی آن بنا کند. دولت های امارات متحده عربی و کويت و سازمان های اسلامی مراکش و مصر هزينه ساخت اين مسجد را به عهده گرفته اند. گفته می شود مسجد های بزرگ ديگری نيز در شهرهای مدينا ازاهرا(مدينه الزهرا)، سويل و گرانادا در دست ساخت است. اما از سوی رهبران مسيحی اسپانيا به اسقف‌های اين شهرها درباره احداث مساجد باشکوه و پرزرق و برق با حمايت کشورهای اسلامی که می تواند نفوذ و تسلط کليسا را تحت‌الشعاع قرار دهد، هشدار داده شده است.

تعداد مسلمانان اسپانيا بالغ بر يک ميليون نفر تخمين زده می شود که بسياری از آنها با نوستالژی رمانتيک بهشت گمشده ال آندلس، خليفه‌ای که پنج قرن بر اسپانيا حکومت کرد، زندگی می کنند. يکی از مطالبات مسلمانان اسپانيا حق خواندن نماز در مسجد بزرگ شهر کوردوبا است. مسجدی که پس از بيرون راندن مسلمانان از اسپانيا در سال ۱۴۹۲ به کليسای جامع کاتوليک تبديل شد و مسلمانان از خواندن نماز در آن منع شدند.


در اصلی مسجد قرطبه(کوردوبا) | عکس از رویترز

منصور اسکيودرو، رئيس شورای اسلامی اسپانيا، اخيرا از اسقف ريکاردو بلاکوئز درخواست کرد که درباره علت منع مسلمانان از اجرای نماز در مسجد کوردوبا توضيح دهد. آقای اسکيودرو گفت که وی از اجرای مراسم دعا توسط پاپ در مسجد کبود ترکيه در سفر اخيرش به اين کشور، شديدا متاثر شده است. به گفته وی: «اين حرکت نشان می‌دهد که درب مساجد مسلمانان برای مومنان مسيحی باز است پس چرا مسلمانان نتوانند در مسجد کوردوبا نماز بخوانند؟».

اسقف بلاکوئز در پاسخ به اظهارات او گفت که اجرای نماز جماعت در اين مسجد قدغن است ولی او از اجرای نماز انفرادی پشتيبانی می کند. آقای اسکيودرو اعلام کرد که مسلمانان از اين به بعد به‌طور خصوصی، انفرادی و محترمانه در مسجد کوردوبا نماز خواهند خواند. اما اسقف‌های مسيحی در واکنش به پيام رئيس شورای اسلامی اسپانيا اعلام کردند که مسلمانان به هيچ وجه حق ندارند در کليسای جامع کوردوبا نماز بخوانند. مسلمانان اسپانيا تاکنون همواره نسبت به مقامات شهری و کليسايی اين کشور رفتار محترمانه ای داشتند اما با افزايش جمعيت مسلمانان در اين کشور به تدريج راديکال‌تر شده اند.


داخل مسجد بزرگ قرطبه(کوردوبا) | عکس از AP

در سال گذشته يکی از مسلمانان طرفدار مراکش و عربستان سعودی، کنترل يکی از دو فدراسيون اسلامی اصلی اسپانيا را به عهده گرفته است. نيمی از رهبران اسلامی کنونی اسپانيا امام‌های مساجدی هستند که دولت سعودی در شهرهای مادريد و فيوئن گيرولا بنا کرده است. آقای اسکيودرو که مسلمانی ميانه‌رو است می گويد که از طرح احداث مساجد پرزرق و برق نمايشی با پول های خارجی حمايت نمی کند: «من بيشتر ساختمان‌های معمولی و مناسب را که با حمايت مقامات محلی اسپانيايی ساخته شوند ترجيح می هم». وی افزود: «مسلمان حق دارند که هرجا دوست دارند مساجد خود را بسازند».

در طی سالهای اخير صداها مسجد در اسپانيا ساخته شده است اما مقامات کليسا و بسياری از مردم اسپانيا معتقدند که هدف مسلمانان از احداث اين مساجد، تاسيس مراکز فرهنگی و عبادتگاه نيست بلکه اين مساجد با حمايت مالی کشورهای غيردمکراتيک برای ترويج راديکاليسم اسلامی ساخته می شوند.

منبع: ايندپندنت چاپ لندن

Share/Save/Bookmark