رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ دی ۱۳۸۵

آسمان روشن دبی در سال نو

مریم ابریشم کار

آتشبازی کنار گران ترین هتل جهان
هر سال شب سال نو میلادی آسمان شهر دبی هم نورانی می شود. در چند سال اخیر هم مدینه جمیرا با فضای عربی و سنتی اش که کنار هتل برج العرب قرار دارد، محل گردهم آمدن مردم برای فریاد شمارش معکوس رسيدن سال نو و تماشای آتشبازی است و در میان تمام همهمه ها و صدای بنگ بنگ آتشبازی در آغوش کشیدنها و سال نو مبارک گفتن ها را می توان دید.


دبی در جشن سال نو میلادی | عکس از حامد زينلی

اماراتی ها، لبنانی ها، ایرانی ها، فلیپینی ها، هندی ها، ژاپنی ها و اروپایی ها در کنار هم ایستاده و نشسته به برج العرب، گران قیمت و مجلل ترین هتل جهان چشم دوخته اند تا شمارش معکوس را آغاز کنند و در پی آن نورهای رنگین را بر فراز آن ببینند.

درختهای کریسمس را در مدینه جمیرای دبی بسیار می توان دید که هر کدام تزئینات خود را دارند. برخی به رنگ برف سفید تزئین شده اند و برخی دیگر پر از گوی رنگینند.

ایرانی ها در این روزهای دبی
چند قدمی که در میان مردم راه بروی، صدای کلمات فارسی توجه ات را بیشتر جلب می کند. ایرانی هایی را می بینی که در کنار درخت کریسمس دسته جمعی می ایستند و عکسهای یادگاری می اندازند یا بچه هایی که مادرشان را صدا می کنند که «مامان بابا نوئل رو ببین».

در هفته آخر سال هم در مجلات فارسی زبان تبلیغات برنامه های ویژه در رستورانهای ایرانی دبی بیشتر خود را نشان می دهد. شام بر سر سفره های ایرانی در کنار درخت کریسمس یکی از تفریحات ایرانیان ساکن و گردشگران امروز دبی است. البته به نظر می رسد برنامه های ویژه کریسمس و سال نو میلادی دیگر تنها متعلق به مسیحیان نیست و شرقی ها و به خصوص عرب ها و ایرانی ها هم به آن علاقه نشان می دهند.

البته این روزها گردشگران ایرانی را در مراکز خرید و کنسرتهای ویژه شبهای سال نو هم می شود پیدا کرد.

امسال تعطیلات عید قربان که برای اماراتی ها از اعیاد مبارک و بزرگ اسلامی است، با تعطیلات سال نو همزمان شد. به علاوه هفته گذشته جشنواره خرید دبی هم با تخفیفات پنجاه تا هفتاد درصدی آغاز شده و برنامه های مختلف، روزهای شادی را برای مردم این شهر به وجود آورده است.

سالهاست که ایرانیان بازار جشنواره خرید دبی را گرمتر از همیشه می کنند و به قول معروف حضور پر رنگی در این جشنواره دارند. به همین خاطر در این روزها در مراکز خرید دبی ایرانی ها را زیاد خواهید دید.

تداخل تقویمی
سال رسمی امارات میلادی است اما همچنان روز اول محرم به عنوان اولین روز سال هجری قمری تعطیل رسمی اعلام می شود. علاوه بر این تقویم های رسمی که سالانه در امارات چاپ می شوند تاریخ قمری را نیز دربر دارند و اعیادی چون فطر، قربان و مبعث با آن تاریخ محاسبه و گرامی داشته می شوند.

روز کریسمس در امارات تعطیل نیست اما این روز بطور غیر رسمی تعطیل و شهر آرام تر از روزهای قبل می شود. این اتفاق دقیقاً در روز ۲۱ مارچ یعنی نوروز تکرار می شود.

در واقع ایرانی های مقیم دبی این روز را به طور غیر رسمی تعطیل می کنند. دانش آموزانی که در مدارس غیر ایرانی درس می خوانند هم با اجازه مدارسشان می توانند روز اول فروردین را به مدرسه نروند و آن را با خانواده شان جشن بگیرند.

Share/Save/Bookmark